Gå til innhold

Høytlesing for jenta mi

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenkte jeg skulle lese litt sammen med jenta mi på 12 år. Lurte på Sagaen om isfolket som jeg selv leste da jeg var i begynnelsen av 20 årene.

Noen sa til meg at den ikke passet for en 12 åring, fordi det er ganskel heftige erotiske beskrivelser. Dette husker ikke jeg fra boka.

Hva sier dere, er en 12 åring for ung for disse bøkene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Tenkte jeg skulle lese litt sammen med jenta mi på 12 år. Lurte på Sagaen om isfolket som jeg selv leste da jeg var i begynnelsen av 20 årene.

Noen sa til meg at den ikke passet for en 12 åring, fordi det er ganskel heftige erotiske beskrivelser. Dette husker ikke jeg fra boka.

Hva sier dere, er en 12 åring for ung for disse bøkene?

Jeg ville latt jenta lese selv om hun var interessert. Å les disse bøkene sammen med mamma ville ha gjort meg ganske flau da jeg var 12 i hvertfall.

Om hun er for ung eller ikke, avgjør hun selv. Jeg tror at når det gjelder bøker, finner barna fort ut om det er for voksent for dem eller ikke, uten at de tar noe skade av det. Noe helt annet enn heftig erotikk på film, da ville jeg sagt hun var for ung.

Skrevet

Lurer litt på hvordan du kan ha lest Sagaen om Isfolket uten å huske at det var en god del erotikk? Bøkene beskriver jo veldig mye sex, skal litt til å glemme det hvis du har lest dem?

Skrevet

Her ville jeg tenkt, litt dobbeltmoralistisk kanskje, at det ville vært greit om jenta leste serien selv, men ikke at du leser den høyt. Tror jeg var ca 12 selv når jeg begynte å lese Sandemo, og det var med skrekkblandet fryd.

JA, det er mye erotiske beskrivelser der.

I tillegg ville jeg nok valgt litt bedre litteratur om jeg skulle lese høyt for barnet mitt...

Skrevet

Synes absolutt ikke du skal presse denne boka på en 12 åring. Selv leste jeg alle bøkene da jeg gikk 2. året på gymnas. Husket at den var meget seksuelt laddet. Det finnes da så mye god litteratur for ungdom som har gode verdier man kan overbringe barna. Synes du skal la henne avgjøre når hun vil lese denne boken selv, og da bør hun være gammel nok til å lese den selv.

Gjest *marie*
Skrevet

Jeg leste Sagaen om isfolket første gang når jeg var tretten, og synes bøkene var helt topp.

Men det er jo en del beskrivelser der som jeg tror en tolvåring vil oppleve som litt ukomfertabelt å lese sammen med sin mor. Så jeg ville satset på en annen serie for høytlesning.

Skrevet
Jeg leste Sagaen om isfolket første gang når jeg var tretten, og synes bøkene var helt topp.

Men det er jo en del beskrivelser der som jeg tror en tolvåring vil oppleve som litt ukomfertabelt å lese sammen med sin mor. Så jeg ville satset på en annen serie for høytlesning.

Signerer denne. Tror jeg var 14 da jeg leste de første bøkene og ville ikke lest dem sammen med min mor for å si det slik ;) .

Skrevet

Takk for svar. Det er mange år siden jeg leste dem. Husker at det var noe erotikk men ikke at det var så voldsomt....

Så da dropper jeg det og finner noen andre bøker. Tanken vår var at vi skulle lese sammen.

Noen som har forslag? Ikke Harry Potter ....

Gjest *marie*
Skrevet
Takk for svar. Det er mange år siden jeg leste dem. Husker at det var noe erotikk men ikke at det var så voldsomt....

Så da dropper jeg det og finner noen andre bøker. Tanken vår var at vi skulle lese sammen.

Noen som har forslag? Ikke Harry Potter ....

Ringenes herre?

Narnia bøkene?

Serien om Anne? Hun canadiske som blir lærer... husker ikke helt hva serien heter.

Skrevet

Jeg skulle også til å foreslå Narnia-bøkene. De er fantastiske.

Skrevet

Hva med trilogien til Phillip Pullman "Den mørke materien"? Den første boka "Det gyldne kompasset" går på kino nå. Spennende serie, leste den høyt for sønnen min da han var på den alderen. Veldig populært!

Skrevet

Hva er datteren din interresert i? Er hun en sånn som leser alt mulig, eller liker hun eegentlig ikke å lese og det er derfor du leser med/for henne.

Jeg vil anbefale deg å se på f.eks bokklubben (eller andre bokbutikker på nett) etter ungdomsbøker. Du kan også spørre på biblioteket eller i bokhandlere. De er mye mer oppdatert på hvilke bøker som er populære nå.

Joda, Anne fra Bjørkely er en koselig serie. Men det er komt mye god ungdomslitteratur i det siste.

Skrevet
Hva med trilogien til Phillip Pullman "Den mørke materien"? Den første boka "Det gyldne kompasset" går på kino nå. Spennende serie, leste den høyt for sønnen min da han var på den alderen. Veldig populært!

Hvilken sjanger er dette? Hverken hun eller jeg har interesse for f.eks ringens herre el. Men kanskje vi kan gå på kino først og se Det gyldne kompasset, og se om dette er noe for oss.

Mottar gjerne flere forslag. Narnia har hun lest.

Skrevet

Synes det høres ut som et veldig koselig initiativ å ville lese med 12-åringen din! Er så ofte at barn i den alderen leser mest selv, og da glemmer man jo fort hvor hyggelig og sosialt det kan være å lese sammen.

Hva med noe av Maria Gripe? Det er den første forfatteren jeg kommer på som jeg husker jeg likte godt da jeg var på alder med din datter.

Tanum - bøker av Maria Gripe

Alle jeg kjente da jeg var på den alderen elsket det vi kalte "Skygge-bøkene", fire bøker i serie. Jeg husker også at jeg likte de som het "Agnes Cecilia - en selsom historie" og "Fredrikka, hvem er hun?" Dette hentet jeg fra nettsida til Tanum om den første boka i Skygge-serien, "Skyggen over steinbenken":

"En dag i 1911 blir Carolin tjenestepike hos fjortenårige Berthas familie. Carolin erobrer alles hjerter, den yngste datteren forguder henne, sønnen i huset forelsker seg i henne. Selv den strenge gamle husholdersken Sveas tillit vekker hun. Men Carolins overraskende innsikt er et mysterium. Hvor har hun alt dette fra? Hvem er hun egentlig, og hvor kommer hun fra? Svaret viser seg å bli litt av en overraskelse."

Jeg merker at jeg får lyst til å lese disse igjen selv! :ler:

Et annet tips er Kabalmysteriet av Jostein Gaarder

Må bare nevne en fantastisk trist, vakker, velskrevet ungdomsbok av Peter Pohl og Kinna Gieth (med et litt vel klisjeaktig navn på boka, dog...) "Jeg savner deg, jeg savner deg". Historie fra virkeligheten om en jente på 14 år (altså medforfatter Gieth) som mister tvillingsøsteren pga en påkjørsel. Utrolig sterk bok som jeg tror jeg må ha lest 10 ganger. Usikker på om du finner den i butikkene lenger, men biblioteket har den sikkert. Den er virkelig bra.

Lykke til med lesingen!

Skrevet

Jeg var livredd for alle Maria Gripe-bøkene og tør IKKE lese de i voksen alder :ler:

Skrevet

Jeg skulle også til å foreslå noe av Maria Gripe. De "skygge-bøkene" er veldig bra.

Skrevet
Synes det høres ut som et veldig koselig initiativ å ville lese med 12-åringen din! Er så ofte at barn i den alderen leser mest selv, og da glemmer man jo fort hvor hyggelig og sosialt det kan være å lese sammen.

Hva med noe av Maria Gripe? Det er den første forfatteren jeg kommer på som jeg husker jeg likte godt da jeg var på alder med din datter.

Tanum - bøker av Maria Gripe

Alle jeg kjente da jeg var på den alderen elsket det vi kalte "Skygge-bøkene", fire bøker i serie. Jeg husker også at jeg likte de som het "Agnes Cecilia - en selsom historie" og "Fredrikka, hvem er hun?" Dette hentet jeg fra nettsida til Tanum om den første boka i Skygge-serien, "Skyggen over steinbenken":

"En dag i 1911 blir Carolin tjenestepike hos fjortenårige Berthas familie. Carolin erobrer alles hjerter, den yngste datteren forguder henne, sønnen i huset forelsker seg i henne. Selv den strenge gamle husholdersken Sveas tillit vekker hun. Men Carolins overraskende innsikt er et mysterium. Hvor har hun alt dette fra? Hvem er hun egentlig, og hvor kommer hun fra? Svaret viser seg å bli litt av en overraskelse."

Jeg merker at jeg får lyst til å lese disse igjen selv! :ler:

Et annet tips er Kabalmysteriet av Jostein Gaarder

Må bare nevne en fantastisk trist, vakker, velskrevet ungdomsbok av Peter Pohl og Kinna Gieth (med et litt vel klisjeaktig navn på boka, dog...) "Jeg savner deg, jeg savner deg". Historie fra virkeligheten om en jente på 14 år (altså medforfatter Gieth) som mister tvillingsøsteren pga en påkjørsel. Utrolig sterk bok som jeg tror jeg må ha lest 10 ganger. Usikker på om du finner den i butikkene lenger, men biblioteket har den sikkert. Den er virkelig bra.

Lykke til med lesingen!

TS her. Takk for gode forslag. Vi prøver oss på Kabalmysteriet. Jenta liker å lese selv også, blir dog mest hestebøker... hehe. Tanken bak felles lesing var at hun er så oppatt med venner og hobbyer at vi får liten tid sammen. Tankte at felleslesing kunne være noe å kose oss med i vinter.

Skrevet

Kabalmysteriet er absolutt å anbefale ja.

Da jeg var på den alderen, likte jeg å lese krim... Leste masse Agatha Christie... Vet ikke om det ville vært noe, men hennes krimbøker er skrevet på et ganske lett språk og er enkle å følge med på. Leser dere sammen, er det artig å spekulere i hvem som er morderen også...

Gjest Fraulein FixCO2AD1
Skrevet

Hehe.. Helt enig i denne, var selv 12-13 år når jeg leste isfolket, syntes bøkene var veldig spennende og gjett om hormonene ble satt i kok.. ;) Men å få den opplest av mor... Nei takk!! :fnise:

Gjest Gjest-M-
Skrevet

Roald Dahl har jo mange fine bøker, feks Heksene, Matilda, Charlie og sjokoladefabrikken, Danny og fasanjakten, SVK, +++++++

Ingvar Ambjørnsen har jo også mye ungdomsbøker. Jostein Gaarder har en del bøker som passer til denne aldersgruppen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...