Marte M Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Jeg sluttet på pillen i sommer fordi jeg ikke ønsker å proppe meg full av hormoner med de bieffektene det fører med seg. En venninne fikk blodpropp av p- pillebruk, og jeg vil ikke utsette meg for den risikoen. Problemet er bare at forloveden min nekter å bruke kondom. Han sier at han ikke får det til med kondom og at han HATER alt som er av gummi. Han er helt urokkelig på dette punktet. Samtidig er han ikke helt klar for barn enda- han vil vente et år eller to. Så nå bruker vi den bombesikre hoppe av i svingen- metoden, og jeg skjønner jo at det bare er et spørsmål om tid før det "går galt". Jeg kommer IKKE til å ta abort, og det har jeg sagt til ham. Han syns jeg er urimelig som ikke vil gå på hormonelle prevansjonsmiddel. Jeg syns han er urimelig som ikke en gang vil prøve med kondom. Så hva gjør jeg? Noen har erfaringer med andre typer prevansjonsmiddel? Som pessar eller sånn temperaturmålergreie? Er jeg dum og hysterisk som er så skeptisk til p- piller, sprøyter etc?
lolita90 Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 det er noen merker som jenter lettere får blodpropp av, men jeg tror det er veldig induvidielt... hvilket merke brukte du??
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Dete hørtes ikke helt bra ut, men tror han er i selskap med mange gutter... Det med kondom er faktisk en treningssak for gutter!
Gjest Tigerjente Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Jeg liker heller ikke hormonforstyrrende prevensjonsmidler og har ikke brukt det så lenge jeg har vært sammen med tigermannen. Vi klarte oss veldig fint ved å passe på hvilke dager vi hadde sex på, og hope av i svingen. Det var ikke før vi aktivt gikk inn for å prøve å bli gravid at vi klarte det, og da gikk det rimelig raskt.
Duracella Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg hører gutter som sier at seg med kondom er som sex med en handlepose på pikken - mister en del følelser der, og det blir ikke like bra! Er ikke det bedre for deg også når han ikke har kondom da? men såklart - opp til deg. men du må høre på hans ønsker også. og han på dine, seff Endret 6. januar 2008 av Duracella
Gjest Bond Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Men hvorfor må det alltid være jenten som MÅ ha hormonelle prevensjonsmidler? Drepe sexlyst, ha bivirkninger osv.. Som sagt, det skjer ikke med alle, men hvorfor er det så selvsagt at dette er bare kvinnenes ansvar?
Rosalie Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Nekt han pulings - mye sex man kan ha uten penetrering, også.
Kalorina Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Hvorfor skal jenta ha i seg hormoner bare fordi hun har en idiot-kjæreste som ikke er voksen nok til å begripe at man må være to for å danse tango??? Du er i din fulle rett til å nekte å ta hormoner, skulle faenmeg bare mangle.
la Flaca Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg skjønner godt at du ikke vil proppe deg med homoner. Det er ikke bare blodpropp jeg tenker på. Alt i kroppen styres jo av hormoner, både følelsesliv og fysikk, og jeg følte faktisk at jeg ikke var meg selv de årene jeg gikk på p-piller. Jeg ble litt "avstumpet" følelsesmessig av å ikke ha noen naturlig hormonsyklus, liitt død liksom. Å hoppe av i svingen fungerte helt greit for oss, vi ble ikke gravide (på 3 år). Men så var vi enige om at det var helt greit for begge å få barn hvis det mot formodning skulle skje, abort var uaktuelt. Så lenge han forstår at risikoen for å bli gravid ved å "hoppe av i svingen" er til stede, og er innforstått med det, så ville jeg bare fortsatt som dere gjør. Er han ikke innstilt på at han kan bli pappa ved å gjøre det, og alternativet er abort, så hadde jeg ikke gått til sengs med han uten kondom. Ikke aktuelt. Edit; må legge til at vi ble gravide på første forsøk da vi bestemte oss for å ikke "hoppe av i svingen" lenger, så fruktbarheten var det ingen ting å si på. Men det sies at det varierer fra mann til mann om de slipper mange eller veldig lite sædceller før selve utløsningen. Så det er et sjansespill. Endret 6. januar 2008 av la Flaca
Wildy Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Om han er inneforstått med at hoppe-av-i-svingen kan medføre graviditet og er klar for å ta ansvaret som følger, kjør på. Om han ikke vil bruke kondom men heller ikke vil bli pappa; null penetrering.
Gjest Tweek Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Hva om han kan prøve ekstra tynn kondom?
Gjest Eir Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Så hva gjør jeg? Noen har erfaringer med andre typer prevansjonsmiddel? Som pessar eller sånn temperaturmålergreie? Er jeg dum og hysterisk som er så skeptisk til p- piller, sprøyter etc? Jeg synes det er fornuftig av deg å være skeptisk til hormonell prevensjon, og blodpropp er ikke det eneste å ta hensyn til. Selv har jeg valgt å prøve kobberspiral, og er kjempefornøyd med den så langt. Synes også det er urimelig av kjæresten din å ikke engang prøve kondom, selv om jeg har forståelse for at det er kjipt å bruke det i lengden. Men han kan ikke forvente at du bruker hormonell prevensjon, og hvis han foretrekker usikre metoder som å hoppe av, så bør han også være foreberedt på at det kan gå galt. Du kan jo evt be han om å bruke kondom, mens du prøver å finne andre, hormonfrie alternativer? Da møtes dere på halvveien, og er litt tryggere enn om dere fortsetter å hoppe av.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Hvis han ikke skjønner at du ikke vil bruke hormonprevansjon så kanskje han endrer mening n år han ikke får sex lenger? Jeg og mannen har alltid brukt kondom fordi jeg ikke tåler p-piller. Har prøvd mange merker. Om han ikke hadde brukt kondom ville vi ikke hatt mye sex gitt....
Liskat Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Jeg foerer streng linje. Enten kondom eller null sex. Heldigvis er min kjaere like streng paa det som meg. Jeg bruker ikke p-pille lenger pga bivirkninger.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Spiral blir vel helst gitt til de som ikke har planer om barn med det første og som gjerne har født fra før av? eller tar jeg feil?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 Men hvorfor må det alltid være jenten som MÅ ha hormonelle prevensjonsmidler? Drepe sexlyst, ha bivirkninger osv.. Som sagt, det skjer ikke med alle, men hvorfor er det så selvsagt at dette er bare kvinnenes ansvar? Godt spørsmål. Menn er heldige her...de skyver ansvaret over på kvinnene.
Nausicaä Skrevet 6. januar 2008 #19 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Hva med å bruke sånn minidata? Pearly eller hva de nå heter? Det er jo helt hormonfritt. Er litt dyrt etter hva jeg forstår, men det kan jo dere spleise på. Lagt til: Jeg fant dette, her var det litt tips. Endret 6. januar 2008 av frøken:)
*Mina* Skrevet 6. januar 2008 #20 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Da hadde jeg nektet å ha sex, uansett hvor lidende jeg ble av det selv. Det han sier er jo at det er ditt ansvar, og han har ikke noe ansvar på dette området i det hele tatt. Samtidig sier han at han betyr mer enn deg, for det er du som må forsake noe for at dere skla ha et sexliv. Jeg hadde kjøpt meg en vibrator, og sagt at den ble brukt frem til kondomen kom på. Og det hadde jeg gjort på bare pur faen, for jeg hadde nektet å ha sex med en så egoistisk person. Kan jo da begynne å tenke på hvilke andre "gode" kvaliteter denne mannen har. Og jeg er så imponert over de som kommer med gode råd om hva du skal gjøre, for tydeligvis mener flere her inne at dette er ditt ansvar. Men enkelte kvinner er jo totalt blåst når det kommer til menn, for det er tydeligvis helt greit at han nekter å bruke kondom. Endret 6. januar 2008 av *Mina*
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå