Gå til innhold

Dyr har instinkter.

Anbefalte innlegg

Gjest Lottemor
Skrevet

Satt og diskuterte med en nabo her i dag som har en hund av rasen pittbull som går lös blandt leke plassen til barna.

Jeg prövde å fortelle henne på en höffelig og grei måte at hun burde ta bånn på hunden sin med tanken på at hunder har instinkter selv om de er verden snilleste kosse bamser.

Har som mange her inne vet en datter på 2 år og 6 månder elsker henne med hele mitt hjerte og er derfor bekyttende oven for henne.

Liker ikke at det går löse hunder av noen slag blandt barn og serlig ikke min datter der hvor hun skal kunne leke uten at noe hander henne.

Gir derfor mitt synspunkt på dette med å ha lösehunder i et boretslag til de jeg treffer som har hunder löse nettop der.

de fleste fatter hva jeg sier og tar hensyn,til de er vekke i fra barn og folk.

Men denne uinnteligente naboen av en kjärring på 25 år ville ikke fatte noe av det jeg sa for HUN stolte 150 % på hunden sin.

Men jeg gjör ikke det ,jeg stoler ikke på noen hunder ikke alene med barn eller i näheten av barn.

Liker ikke tanken på hva som kan skje.

Selv som det skjer skjeldent så kan det skje at en hunds innstinkter tar over og den går til angep på et barn som bare löp over jordet og hadde det göyt i solen.

Jeg ble litt vel irritert da hun ikke ville forstå dette og satt allt på spissen.

Noe hun ikke likte ,men det får no bare stå sin pröve.

det jeg sa til henne var : jeg sier ikke at din hund er ond på noen måte ,ikke sier jeg at jeg ikke liker hunder heller,men hva om din hund ligger så pent her og slapper av og ungene löper på hauen som de gjör nå.

Hunden ser i öyenkroken noe som beveger seg fort og innstinktene slår inn for fullt.

Hunden din löper i mot barna får tar på et og biter det så det er hardt skadet eller til barnet dör av skadene.

Klarer du å leve med det at pga. at du ikke tok hensyn eller ikke var så smart at du så at slikt kan skje så ble naboens unge drept.

det er jo bare deg du kan sylle om det skjer!!!

Har dere andre som har hunden lös tenkt på dette ?

Kunne dere ha klart å leve med at deres hund hadde bitt i hel naboens eller din unge?

Var jeg for hard mot denne hunde eieren?

Jeg syntes ikke det og om hun ikke har båndt på hunden i morgen så ringer jeg til vaktselskapet som går her i nabolaget og ber dem komme og se at de bryter reglene og har hunden uten båndt i boretslaget.

ikke for at jeg er en slem nabo ,men for at jeg elsker min datter og jeg hadde ikke takklet det om naboens hund hadde lemmleslet min datter fordi at naboen var sprengt og hadde hunden sin lös!!!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i Norge er det båndtvang. Vet ikke hvordan det er der du bor, bor ikke du i Sverige? Uansett - bikkjer burde holdes i bånd der det er andre mennesker. Og spesielt raser som vi kjenner som aggressive. Om hunden er snill som et lam, spiller ingen rolle, den omgir seg med utrygghet for noen. På samme måte kan en puddel være skremmende nok har man hundeskrekk.

Gode naboer burde respektere sånt.

Skrevet

Du gjorde helt rett Lottemor!

Vi mennesker vet aldri hva en hund kan reagere på.

Vi har stort sett hunden vår i bånd! Hun er snill som dagen er lang og jeg stoler på henne til en viss grad!

Enkelte ganger slipper vi henne, men ALDRI hvis det er barn til stede. Jeg tor neppe at hun ville bitt noen (men man vet aldri). Hun har trening i å være i nærheten av små og litt større barn og det har gått fint, mest fordi vi har passet på og tatt det forsiktig. Men jeg er redd for at hun skal overfalle dem! En hund på 40 kg kan være ganske voldsom, selv for en voksen mann.

Jeg tror ikke at hunden min vil bite noen. Men jeg kan aldri være sikker! Ingen kan være sikker på dette, hvis hunden ikke er tannløs da!

Jeg tar ingen sjanser. Hvis hunden er løs, så blir hun kalt inn med en gang vi skimter et menneske eller et annet dyr.

Vil legge til at dette ikke er avhengig av rase. En terrier kan være like skummel og farlig som en pitbull.

Gjest Embla s
Skrevet

jeg er veldig glad i dyr, også hunder. Men jeg blir faktisk redd av løsehunder. Vel å merke de jeg ikke kjenner. Syns det er hensynsløst å slippe hunden. Og uansett hvor trygg hunden er, kan jo ikke andre vite dette... Jeg syns ikke du var slem mot henne, Lottemor. Hvorvidt noen hunder er 150% (!!) trygge eller ikke, tenker jeg litt som deg, at de er dyr med instinkter etc, stoler derfor ikke fullt og helt på noen hund. (men dette er det sikkert delte meninger om. jeg er absolutt ingen hundeekspert)!

Gjest Lottemor
Skrevet

det er det jeg mener....Jeg gir nå beskje til både hunde eiere med b¨åde mini pudler og store ulvehunder om de har hunden lös.

De burde ha respekt nokk til å höre etter når man gidder foklare dem noe man egentlig ikke burde behöve foklare dem.

Blir så sinna.

Neste gang så er jeg ikke så hyggelig nei...tro dere meg!!!

Skrevet

Stå på du Lottemor!

Jeg synes absolutt at det skal være mulig å slippe en hund på enkelte steder. De trenger å få løpe og herje litt. Men da må eieren finne et sted der det ikke er folk og aller helst på et område som er tiltenkt slikt.

Som du sier; hunder har instinkter. De takler stort sett ting de opplever daglig, men om de kommer i nye situasjoner som virker truende på dem e.l. så kan eieren fort miste kontrollen.

Skrevet

Lottemor, jeg synes du var langt ifra for hard mot naboen din.

Noen ganger er det vanskelig å takle at mennesker kan være så fastlåst som nabo'en din. Men hun stoler jo på hunden sin! Man kan vel kaskje forstå henne på et vis.

Det hun på sin side ikke forstår, er din og andres redsel for hva hunder kan være i stand til. Hun har valgt å ignorere dette, til tross for at hun (forhåpentligvis) vet om at andre er redde. Eller kanskje du bare må gjøre henne enda mer oppmerksom på det? Håper noe av det du sa, dryppet inn.

Det er ufattelig vanskelig å vite hva man skal si og finne på for at naboen skal begynne å bruke huet! (Jamfør en debatt jeg hadde her inne om hvordan få folk til å tenke; "Den daglige utfordringen av toleransen").

Selv om hun kanskje aldri kommer til å klare og sette seg inn i din tankegang, går det an å få henne til å respektere at ikke alle deler hennes fulle tillit til sin hund. Å ta hunden i bånd burde være en selvfølge.

Har forøvrig selv hatt hund og det kunne aldri falt meg inn å slippe hunden løs blant barn på en lekeplass.

Stå på, Lottemor, får håpe du får orden på dette.

Vibeke

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...