Frey Skrevet 6. januar 2008 #41 Skrevet 6. januar 2008 Det er stor forskjell på ha mer erfaring enn Turid Rungaas, kontra fortelle om du har erfaring med hund eller ikke. Sikkert ikke nok ifølge deg..
Gjest Van Dango Skrevet 23. november 2009 #42 Skrevet 23. november 2009 Takk for svar alle sammen! Nå føler jeg meg bedre Som sagt gir hun ingen signaler (såvidt jeg kan se) på å være sliten og lei, og er fortsatt aktiv inne på tross av turmengden vår. Hun får løpe fritt innimellom også, når det passer seg slik. Tror vi kommer til å fortsette som før jeg, kanskje med litt kortere "langturer". Poenget er jo ikke nødvendigvis at de slites ut. Men de skal vokse i et forrykende tempo. De gjør det vi mennesker gjør (vokser ferdig) på en brøkdel av tiden. Da skal det ikke være rett med for mye tur/gåing for skjelettet. På samme måte bør man være varsom med trapper for valpen. slev har jeg glemt det siste - og det er helt sikkert ingen skade skjedd, men tar hensyn til det fra nå av. Husk at valper/hunder er robuste - slike råd er ofte til en viss grad "på den sikre siden" - råd.
Sort Pastill Skrevet 23. november 2009 #43 Skrevet 23. november 2009 En valp har bare godt av mosjon, men ikke nødvendigvis av trim. En valp skal ikke være for tykk (i motsetning til hva mange tror), og den skal kunne få bevege på seg i ulendt terreng og ulikt underlag for å bygge muskler på en sunn og trygg måte. Det holder IKKE å bare snuse og leke i hagen! Nei, man skal ikke trave avgårde med valpen på slep, men å rusle en tur i skogen mens valpen spretter frem og tilbake, sette seg ned litt og øve på å være rolig, legge ut et lite spor eller litt søk, og tusle hjem igjen er bare sunt! Lange turer på asfalt eller annet hardt underlag bør unngås, og man bør ikke sykle, jogge eller ha med valpen på lange skiturer, men gåturer i rolig tempo er BARE sunt. IKKE ha dårlig samvittighet for valpen din! Det verste du kan gjøre for valpen din er å ikke gi den noe fysisk trening, det er den beste måten å få en hund med skader senere. Rugaas har rett i mye, men hun har jammen mange mot seg også i hundemiljøet.
Lisama Skrevet 23. november 2009 #44 Skrevet 23. november 2009 Jeg synes det er vanskelig å vite om hunden min overanstrenges, eller tvert imot får for lite mosjon. Hun er 20 uker gammel, og får daglig to 15-minutters (eller mer) turer pluss doturer. Innimellom går vi en lengre tur, for eksempel igår gikk vi en tur på 50 minutter i lett kupert terreng, gikk rolig. På slutten av turen var det fortsatt valpen som gikk fremst, løp frem og tilbake og virka ikke sliten i det hele tatt. Er det ok da med såpass lang tur? (dette er en liten selskapsrase som ikke er kjent for å ha spesielt god turkondis.) Synes dette var veldig mye..Vi gikk ikke på lengre turer (over 1/2 time) før hunden var 7-8 måneder, og dette er en golden retriever som tåler en trøkk. Da vi nettopp fikk henne i hus var det bare snakk om tisseturer og bæring til og fra skogen, men nå har vi en god oppoverbakke før vi kommer til naturen og. Uansett, det er bedre at du går kortere turer nå, enn at hunden får dårlige minner fra altfor lange turer. Problemet med hundene er at de bare går og går etter eieren, siden de ikke kan si ifra. En merker ikke før turen er ferdig hvor sliten valpen egentlig er, når den legger seg flat ut i x-antall timer for å hvile. Oppsummert: Kortere turer! hunden din har lite utbygde muskler og mykt skjelett. Det er bedre å gå sakte fremm enn å brase på med en gang.
Phaedra Skrevet 24. november 2009 #45 Skrevet 24. november 2009 Siden TS sitt innlegg er fra 06.01.2008 så tror jeg nok hun har funnet ut hva hun skal gjøre med "valpen" sin :gjeiper:
Lisama Skrevet 24. november 2009 #46 Skrevet 24. november 2009 Siden TS sitt innlegg er fra 06.01.2008 så tror jeg nok hun har funnet ut hva hun skal gjøre med "valpen" sin :gjeiper: Haha, det så jeg ikke!
Gjest Gjest_Louise_* Skrevet 25. november 2009 #47 Skrevet 25. november 2009 Nei, nei, nei, nei. Ikke ha dårlig samvittighet! Valper både kan og skal ha mer enn tisseturer i hagen. Man skal ikke gå lenger enn at valpen holder koken og man skal ikke gå i terreng som er veldig kupert, men mosjon og trening skal også en valp ha ja. Hvis dette er en stor tung rase så skal man være mer forsiktig enn med små raser mht det kuperte terrenget.Men husk at en liten rase er ca ferdig utvokst ved 6 måneders alder- etter det så bygger de bare muskler og stabiliserer seg. Har du værtpå valpekurs? Hvis ikke så er det også på tide i forhold til sosialisering og setting av grenser. Instruktøren vil ogsåkunne hjelpe deg med tanke på turene dine (som jeg syntes hørtes helt flotte ut). Når det gjelder Turid Rugaas så tror jeg ikke jeg kjenner et eneste hundemenneske som er enig med henne... Gjør du virkelig ikke det? Da kan du neppe kjenne mange hundemennesker.
Frey Skrevet 27. november 2009 #48 Skrevet 27. november 2009 Gjør du virkelig ikke det? Da kan du neppe kjenne mange hundemennesker. Nå er det nesten to år siden jeg skrev det der, og da kjente jeg faktisk ganske mange hundefolk ja. Nå derimot, kjenner jeg enda flere - men jeg kjenner fremdeles ingen som er enige med henne. Dempende signaler og sånt ja, men ikke når det gjelder hverdagslig hundehold. For ikke å snakke om målrettet trening og konkurrering..
kisskissbangbang Skrevet 28. november 2009 #49 Skrevet 28. november 2009 (endret) Slettes. Jeg så ikke at det var så lenge siden første innlegg ble skrevet. Regner med TS har funnet ut av ting innen nå ... Endret 28. november 2009 av kisskissbangbang
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå