Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #21 Skrevet 6. januar 2008 Når det gjelder Turid Rugaas så tror jeg ikke jeg kjenner et eneste hundemenneske som er enig med henne... Dette må jeg si er det verste jeg har hørt. Tror ikke det finnes noen innenfor hundemiljøet som er mer anerkjent enn Turid Rugaas. Mitt råd til deg som startet denne tråden er å lese på den linken du fikk til siden til Turid Rugaas, hun er i verdensklasse når det gjelder erfaring og trening av hund. Anbefaler også de bøken som hun har gitt ut. Vil på det sterkeste fraråde deg å tro på noe av det som står på et slikt forum, med mindre de som svarer er i stand til å redegjøre for hvilken erfaring de har.
Frey Skrevet 6. januar 2008 #22 Skrevet 6. januar 2008 Turid Rugaas har utvilsomt mye erfaring og hundekunnskap, og hennes redegjørelse av de dempende signalene synes jeg er god. Men treningsmetodene er jeg ikke enig i, ei heller kjenner jeg noen som er veldig enige i disse. Du vet det - selv om noen er anerkjent må man ikke være enig i deres filosofi. Det er flere retninger innen hundetrening enn bare Rugaas sin
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #23 Skrevet 6. januar 2008 Det jeg mener er at hvis du er uenig i Turid Rugaas sine metoder så må du redegjøre for hvorfor vi skal høre mer på deg. Altså hvilken erfaring har du som tilsier at du er bedre på dette området enn Turid Rugaas?
Frey Skrevet 6. januar 2008 #24 Skrevet 6. januar 2008 Eller du kan kanskje heller spørre hvorfor jeg følger en annen filosofi enn Rugaas - er vel mer på sin plass. Jeg mener Rugaas duller for mye og stiller for lite krav. Svartberg synes jeg sier mye fornuftig f eks. Andre igjen synes Nordenstam sier mest fornuftig. Hva mener f eks du om Nordenstam?
Leo Skrevet 6. januar 2008 #25 Skrevet 6. januar 2008 Jeg er, som så ofte før, enig med Frey. Turid Rugaas kan mye og har også mye å lære bort når det gjelder hunder, men hun sitter ikke med en fasit som gjelder absolutt alle hunder. F.eks. er jeg enig med dem, noe som så vidt jeg husker inkluderer Nordenstam, som hevder at hennes metoder kan virke ødeleggende på en del hunder. Det finnes rett og slett hunder som ikke lar seg trene ved hjelp av hennes ultramyke metoder uten at dette betyr at de er "håpløse" og aggressive. De trenger bare å møte litt mer motstand for å bli veltilpassede og lydige hunder.
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #26 Skrevet 6. januar 2008 Vet at det ikke er meg du spør, men svarer likevel. Jeg er ingen Nordenstam-tilhenger. Syns han er for hard i sine metoder. Nå står det helt stille i hodet mitt, men det er to andre jeg har veldig sansen for. En svenske som hadde et program som gikk på nrk for en tid tilbake, og en nordmann som jeg ikke klarer for mitt bare liv å huske navnet på.... Jeg jobber etter en mykere linje, og bruker positiv forsterkning i all min trening med hund. Det har hvert fall gitt veldig gode resultater med mine hunder.
Leo Skrevet 6. januar 2008 #27 Skrevet 6. januar 2008 Vet at det ikke er meg du spør, men svarer likevel. Jeg er ingen Nordenstam-tilhenger. Syns han er for hard i sine metoder. Jeg er heller ikke uenig i at Nordenstams metoder kan være for tøffe for en del hunder. Poenget mitt er bare at man må se an sin egen hund før man velger metode og ikke ukritisk godta alt som kommer fra ett hold.
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #28 Skrevet 6. januar 2008 Vet at det ikke er meg du spør, men svarer likevel. Jeg er ingen Nordenstam-tilhenger. Syns han er for hard i sine metoder. Nå står det helt stille i hodet mitt, men det er to andre jeg har veldig sansen for. En svenske som hadde et program som gikk på nrk for en tid tilbake, og en nordmann som jeg ikke klarer for mitt bare liv å huske navnet på.... Jeg jobber etter en mykere linje, og bruker positiv forsterkning i all min trening med hund. Det har hvert fall gitt veldig gode resultater med mine hunder. Lundqiust heter han, selvfølgelig......
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #29 Skrevet 6. januar 2008 Jeg er heller ikke uenig i at Nordenstams metoder kan være for tøffe for en del hunder. Poenget mitt er bare at man må se an sin egen hund før man velger metode og ikke ukritisk godta alt som kommer fra ett hold. Helt enig med deg i det. Nordenstam sine metoder hadde kommet til å brutt ned min hund fullstendig, da hun er en veldig myk type. Har forøvrig et veldig godt samarbeid med min oppdretter, og det er gull verdt, med tanke på at hun har over 20 års erfaring med denne rasen.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #30 Skrevet 6. januar 2008 Til Frey Det jeg mener er at vi er interessert i å høre hvilken erfaring DU har som kommer med råd her på forumet, og i tillegge fraråder trådstarter å høre på Turid Rugaas. Går ut ifra at du har masse erfaring ettersom du mener at dine metoder er bedre enn Turid Rugaas sine? Så altså hvilken erfaring har du?
Frey Skrevet 6. januar 2008 #31 Skrevet 6. januar 2008 Nå står det helt stille i hodet mitt, men det er to andre jeg har veldig sansen for. En svenske som hadde et program som gikk på nrk for en tid tilbake, og en nordmann som jeg ikke klarer for mitt bare liv å huske navnet på.... Jeg jobber etter en mykere linje, og bruker positiv forsterkning i all min trening med hund. Det har hvert fall gitt veldig gode resultater med mine hunder. Jeppe Stridh? Lundkvist? Jeg bruker også positiv forsterkning, men jeg sier også "nei" og setter grenser for bikkja. Jeg synes at man rett og slett skal finne den måten som passer en selv og bikkja best - uten å forherlige en eller annen guru. Man skal ta det meste med en klype salt, og er det noe man synes høres ukurant ut så skal man følge magefølelsen - enten det nå teller i favør Rugaas eller Nordenstam.
Frey Skrevet 6. januar 2008 #32 Skrevet 6. januar 2008 Til Frey Det jeg mener er at vi er interessert i å høre hvilken erfaring DU har som kommer med råd her på forumet, og i tillegge fraråder trådstarter å høre på Turid Rugaas. Går ut ifra at du har masse erfaring ettersom du mener at dine metoder er bedre enn Turid Rugaas sine? Så altså hvilken erfaring har du? Å lese er vanskelig skjønner jeg? Jeg har ikke frarådet ts å følge Rugaas, jeg sa: "Når det gjelder Turid Rugaas så tror jeg ikke jeg kjenner et eneste hundemenneske som er enig med henne..." Får jeg lov av Dem å være enig med hvem jeg vil? Må jeg legge fram en avhandling om hvorfor?
Gjest Tulipa Skrevet 6. januar 2008 #33 Skrevet 6. januar 2008 Jeg leste "Du er sjefen" da jeg fikk min første hund for 23 år siden .. og var ikke i tvil om dette var en filosofi som jeg IKKE ville følge da jeg fikk en ny liten valp for 5 år siden.
Tabris Skrevet 6. januar 2008 #34 Skrevet 6. januar 2008 Jeg var en stor tilhenger av Nordenstam før, men ser nå at hans metoder kan være for harde for noen hunder, ja. Rugaas' bok om dempende signaler har lært meg mye, men jeg er enig med de som sier at man bør se det an til sin egen hund. Hundevalper er et innstilt på å være aktiv og å lære nærmest konstant så lenge de er våkne. Veldig mange såkalte "problemhunder" kommer fordi de har mangel på aktivisering. Det er som sagt ikke om å gjøre å gå lange turer med en valp, men å være ute og holde dem aktive - og da ikke bare med "meningsløs" lek, men gjennom å bygge bånd, trygghet og å trene miljø- og grunnleggende lydighetstrening. En sliten og fornøyd valp som sovner når den kommer inn er for meg en lykkeligere valp enn en som kun får gå ute i hagen på tisseturer og så får masse "nei!" inne fordi den er overalt og spiser og gnager på det meste fordi den har masse ubrukt energi.
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #35 Skrevet 6. januar 2008 Jeg var en stor tilhenger av Nordenstam før, men ser nå at hans metoder kan være for harde for noen hunder, ja. Rugaas' bok om dempende signaler har lært meg mye, men jeg er enig med de som sier at man bør se det an til sin egen hund. Hundevalper er et innstilt på å være aktiv og å lære nærmest konstant så lenge de er våkne. Veldig mange såkalte "problemhunder" kommer fordi de har mangel på aktivisering. Det er som sagt ikke om å gjøre å gå lange turer med en valp, men å være ute og holde dem aktive - og da ikke bare med "meningsløs" lek, men gjennom å bygge bånd, trygghet og å trene miljø- og grunnleggende lydighetstrening. En sliten og fornøyd valp som sovner når den kommer inn er for meg en lykkeligere valp enn en som kun får gå ute i hagen på tisseturer og så får masse "nei!" inne fordi den er overalt og spiser og gnager på det meste fordi den har masse ubrukt energi. Veldig godt skrevet.....signerer denne 100%
lolita90 Skrevet 6. januar 2008 #36 Skrevet 6. januar 2008 man må jo ikke følge en metode fra punkt til punkt da... hva med å komme fram til en metode som er sånn midt mellom, og som er bedre egnet for deg og din hund
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #37 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har ikke frarådet ts å følge Rugaas Rugaas sier at 20-25 min tur er passe - du sier at ts kan gå så lenge valpen holder koken Får jeg lov av Dem å være enig med hvem jeg vil? Du får lov til å være enig med hvem du vil, men hvis du skal gi råd til noen bør du begrunne hvorfor du er mer kvalifisert enn en kjent instruktør. Jeg kan vel ikke komme med råd til en lastebilsjøfør som motsir hva kjørelæreren sier, hvis jeg ikke kan dokumentere at jeg kan kjøre lastebil! (noe jeg for øvrig ikke kan) Så jeg venter fortsatt på hvilken erfaring du har?
Frey Skrevet 6. januar 2008 #38 Skrevet 6. januar 2008 Må jeg ha mer erfaring enn Turid Rugaas for å være uenig? Hvis jeg hadde vært Nordenstam eller Svartberg, hadde jeg hatt lov til å være uenig da? Det holder altså ikke at jeg baserer min hundetrening osv på egne opplevelser av andres råd og erfaringer?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #39 Skrevet 6. januar 2008 Må jeg ha mer erfaring enn Turid Rugaas for å være uenig? Det er stor forskjell på ha mer erfaring enn Turid Rungaas, kontra fortelle om du har erfaring med hund eller ikke.
Gjest Skrevet 6. januar 2008 #40 Skrevet 6. januar 2008 Så lange turer tror jeg ikke er nødvendig, men miljøtrening og slikt er noe annet. Jeg ser på det som to helt forskjellige ting å gå 30 minuter i byen, og 30 minutter rundt i nabolaget alene.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå