Gjest fersk hundeeier Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det er vanskelig å vite om hunden min overanstrenges, eller tvert imot får for lite mosjon. Hun er 20 uker gammel, og får daglig to 15-minutters (eller mer) turer pluss doturer. Innimellom går vi en lengre tur, for eksempel igår gikk vi en tur på 50 minutter i lett kupert terreng, gikk rolig. På slutten av turen var det fortsatt valpen som gikk fremst, løp frem og tilbake og virka ikke sliten i det hele tatt. Er det ok da med såpass lang tur? (dette er en liten selskapsrase som ikke er kjent for å ha spesielt god turkondis.)
Gjest Tulipa Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det er vanskelig å vite om hunden min overanstrenges, eller tvert imot får for lite mosjon. Hun er 20 uker gammel, og får daglig to 15-minutters (eller mer) turer pluss doturer. Innimellom går vi en lengre tur, for eksempel igår gikk vi en tur på 50 minutter i lett kupert terreng, gikk rolig. På slutten av turen var det fortsatt valpen som gikk fremst, løp frem og tilbake og virka ikke sliten i det hele tatt. Er det ok da med såpass lang tur? (dette er en liten selskapsrase som ikke er kjent for å ha spesielt god turkondis.) Høres veldig mye ut synes jeg. Da jeg fikk min valp hadde jeg en hundeskole-eier her for å lære meg hvordan jeg skulle oppdra ham. Og han sa til meg at man skal ikke gå tur med valper .. det holder å la dem gå litt fritt utenfor huset for å tisse og gjøre fra seg. Du skal huske på at valper ikke kjenner sin egen begrensning og faktisk kan gå like til de stuper ..
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Er det jeg er litt redd for ja, at selv om hun ser like energisk og glad ut hele tiden så er hun kanskje helt utslitt stakkar.. Men å ikke gå tur i det hele tatt høres jo veldig rart ut? Min valp begynner jo å bli stor nå, når er de store nok til å gå tur mener du? (eller han du kjenner da)
Gjest Tulipa Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Er det jeg er litt redd for ja, at selv om hun ser like energisk og glad ut hele tiden så er hun kanskje helt utslitt stakkar.. Men å ikke gå tur i det hele tatt høres jo veldig rart ut? Min valp begynner jo å bli stor nå, når er de store nok til å gå tur mener du? (eller han du kjenner da) Tror man skal vente til hunden er blitt nærmere 1 år før man starter med mosjonering .. Det er bedre med for lite enn for mye mosjon før det ...
Gjest TS Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Fant denne fine sida om valper; http://www.turid-rugaas.no/valpen.htm Fikk veldig dårlig samvittighet jeg nå da, vi har tydeligvis overdrevet en del. Heldigvis har det ikke vært mange slike lange turer, 3-4 turer kanskje som har vært mer enn 30 min. Men det er jo fortsatt altfor mye. Stakkar hunden min, håper hun ikke har tatt skade av det. Vi ville jo bare være flinke..
Gjest Morgan le Fay Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Jeg må si jeg kjenner meg igjen; vi gjorde akkurat samme tabben da vår rakker var liten. Lange turer, men han ble ikke roligere. Det du kan forsøke, er å kutte ned på lengden på turene, og heller gi henne mer hjernetrim. Det finnes spesielle leker i dyrebutikk beregnet på slikt, som for eksempel en hard ball som du fyller med godbiter og hvor hunden må trille på ballen for å få dem ut. Eller du kan gjemme ting rundt omkring, og få henne til å søke, eller ganske enkelt putte et par godbiter inni en tørkerullkjerne, og brette igjen i begge ender. Lykke til!
Frey Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Nei, nei, nei, nei. Ikke ha dårlig samvittighet! Valper både kan og skal ha mer enn tisseturer i hagen. Man skal ikke gå lenger enn at valpen holder koken og man skal ikke gå i terreng som er veldig kupert, men mosjon og trening skal også en valp ha ja. Hvis dette er en stor tung rase så skal man være mer forsiktig enn med små raser mht det kuperte terrenget.Men husk at en liten rase er ca ferdig utvokst ved 6 måneders alder- etter det så bygger de bare muskler og stabiliserer seg. Har du værtpå valpekurs? Hvis ikke så er det også på tide i forhold til sosialisering og setting av grenser. Instruktøren vil ogsåkunne hjelpe deg med tanke på turene dine (som jeg syntes hørtes helt flotte ut). Når det gjelder Turid Rugaas så tror jeg ikke jeg kjenner et eneste hundemenneske som er enig med henne...
Gjest TS Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Takk for tips, Morgan Le Fay Til nå har vi laget sånne leker selv, bare å ta en tom dorull, legge godbit inni og brette endene. Veldig populært Men vi har sett på sånn Kong, har du erfaring med den? Synes den ser fin ut. Frey, tusen hjertelig takk for at du skrev! Følte meg ikke fullt så mislykket lenger nå! Hun er av liten rase ja, jeg har hørt at de tåler mye mer enn større raser iforhold til skjelett og slikt, men jeg vet jo egentlig ikke hva som er "normalen" sånn i utgangspunktet. Leste forøvrig litt videre på den turid rugaas-sida, det var et par ting som skurra litt, uten at jeg tør å si jeg er uenig for jeg har jo null erfaring å basere ting på. Da stoler man lett på folk som virker som de vet hva de snakker om. Vi går på valpekurs ja, klikkertrening, og det fungerer veldig bra. Har juleferie nå, men har avtalt "playdate" med en av de andre valpene Men hva tror du da Frey, om turmengden vår? Som sagt er det sjeldent vi går så langt som igår, til vanlig er det doturer og to rundt 15-minuttersturer (går ikke fremover i 15 minutter, men går til en liten park og leker litt der før vi går hjem igjen).
lolita90 Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 min lille valp er ikke stor nok til å gå turer ennå, men løper rundt og leker inne og ute... hun blir 10 uker i morgen.... men etterhvert blir det litt små turer bort til postkassa tror jeg... rundt 200 m bort til den
Tabris Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes også det høres helt feil ut å ikke gå mer enn tisseturer med en valp. For en valp er det ikke om å gjøre å mosjoneres i den forstand, men å trene, leke, utforske og bygge bånd til eier. Når man gjør dette ute - og da helst gå et sted hvor den kan gå løs - så slipper man en del kjeft og "nei!" inne fordi den da er fornøyd og sliten både mentalt og fysisk, og er roligere inne.
lolita90 Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 helt enig Tabris... nå som vi bor ute på landet er vi masse ute med Frida når det er opphold og fint vær... hun er som de fleste andre gårdshunder (liker seg bedre inne når det er surt og kaldt ute)
Gjest Gjest-Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Å bare gå på små tisseturer med en valp, blir feil, akkurat som det blir feil å gå timelange turer. Det beste er små turer i ulike settinger. Valpen skal jo også ha miljøtrening, og en liten bytur et par ganger i uka er flott. Små turer i nærmiljøet og i skogen er også kjempefint, bare ta signalene valpen sender deg. Hvis den setter seg bums ned på rumpa eller legger seg og ikke vil mer, ikke tving den med. Da min hund var valp, kunne hun godt gå 20-40 minuttersturer, og det var passe for henne. Bedre med tre korte turer i løpet av dagen, enn altfor lange turer i starten.
lolita90 Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 my bedre for valpen og løpe løs rundt i hagen når vi bor ut på landet... og vi bor nest innerst på den veien vi bor ved, så bade naboen som kjører forbi
Frey Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Frey, tusen hjertelig takk for at du skrev! Følte meg ikke fullt så mislykket lenger nå! Hun er av liten rase ja, jeg har hørt at de tåler mye mer enn større raser iforhold til skjelett og slikt, men jeg vet jo egentlig ikke hva som er "normalen" sånn i utgangspunktet. Leste forøvrig litt videre på den turid rugaas-sida, det var et par ting som skurra litt, uten at jeg tør å si jeg er uenig for jeg har jo null erfaring å basere ting på. Da stoler man lett på folk som virker som de vet hva de snakker om. Vi går på valpekurs ja, klikkertrening, og det fungerer veldig bra. Har juleferie nå, men har avtalt "playdate" med en av de andre valpene Men hva tror du da Frey, om turmengden vår? Som sagt er det sjeldent vi går så langt som igår, til vanlig er det doturer og to rundt 15-minuttersturer (går ikke fremover i 15 minutter, men går til en liten park og leker litt der før vi går hjem igjen). Nå kommer det jo også an på hvilken rase. Noen raser har jo ting man bør ta mer hensyn til enn andre, f eks dachs har jo den lange ryggen som man bør være mer forsiktig med osv. Men har du en hund som er "normalt" proposjonert trenger du ikke bekymre deg for turene deres. Bare pass på om den blir sliten. Hvis du har muligheten er det også lurt å slippe den løs. Da bygger den musklene mer riktig enn ved vanlig turgåing da den får bevege seg mer naturlig. Hunder tåler mer enn mange tror. Slapp av og kos deg med valpen du
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Høres veldig mye ut synes jeg. Da jeg fikk min valp hadde jeg en hundeskole-eier her for å lære meg hvordan jeg skulle oppdra ham. Og han sa til meg at man skal ikke gå tur med valper .. det holder å la dem gå litt fritt utenfor huset for å tisse og gjøre fra seg. Du skal huske på at valper ikke kjenner sin egen begrensning og faktisk kan gå like til de stuper .. Dette var det en instruktør på et valpekurs jeg var på som også forfektet. Man skal ikke sluke rått det alle disse instruktørene sier. En porsjon sunn fornuft og god kjennskap til egen rase, er vel så viktig.
Gjest TS Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Takk for svar alle sammen! Nå føler jeg meg bedre Som sagt gir hun ingen signaler (såvidt jeg kan se) på å være sliten og lei, og er fortsatt aktiv inne på tross av turmengden vår. Hun får løpe fritt innimellom også, når det passer seg slik. Tror vi kommer til å fortsette som før jeg, kanskje med litt kortere "langturer".
Gjest Morgan le Fay Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 Vår hund (fuglehund) var for øvrig med på skitur da han var 3-4 måneder gammel. Matfar var sammen med en erfaren hundemann og -instruktør, som hadde med en av sine, erfarne hunder. Det gikk kjempefint. Men igjen er en kombinasjon av fysisk og mental "trim" det beste.
Gjest Tulipa Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 Han som kom med tips til meg er en av ildsjelene bak Canis og han driver en hundeskole her i byen .. Når det gjelder valp og turgåing så skrev engang Turid Rugaas en artikkel hvor hun hadde en tommelfingerregel: 3 mnd gammel valp - 10 minutter max 4 mnd 15 minutter 5 mnd - 20 min osv med ca 5 min pr mnd til du er oppe i det som passer dere.
lolita90 Skrevet 6. januar 2008 #19 Skrevet 6. januar 2008 men hvis hunden løper og koser seg løs ute i hagen så er det ikke nødvendig å gå tur da
Frey Skrevet 6. januar 2008 #20 Skrevet 6. januar 2008 Han som kom med tips til meg er en av ildsjelene bak Canis og han driver en hundeskole her i byen .. Når det gjelder valp og turgåing så skrev engang Turid Rugaas en artikkel hvor hun hadde en tommelfingerregel: Ja Tulipa, det finnes noen få som mener valper ikke har godt av å røre for mye på seg - men de er i mindretall i hundeverdenen. De aller, aller fleste av oss mener at så lenge man ser det an så er det ingenting i veien med turer for valper. Hunder er bygd for action - ikke for å være pynt til de er året. Man kan faktisk begynne med agility med små hunder når de er ni måneder - fordi de er såpass tidlig ferdig utvokst. (Store hunder skal man vente med dette til de er året.) Og tommelfingerregler tar ikke så mye hensyn til raseforskjeller gjør de vel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå