Gå til innhold

En ny seksuell lavalder

Fremhevede innlegg

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Er du klar over at du ikke begrunner påstandene dine overhodet? Les det du skriver en gang til. Det er ikke fnugg av argumentasjon der. Det er bare føleri og moralsk indignasjon. Du synes det er ekkelt, ergo bør det være forbudt.

Hvorfor krever du at ungdom må ha sex med jevnaldrende? Krever du det for deg selv også? Krever vi det av voksne generelt? Vi krever ikke at hvite bare skal ha sex med hvite, tykke bare med tykke, dansker bare med dansker og pene bare med pene. Men det er likevel legitimt å kreve jevnbyrdighet i alder. Hvorfor? Hvorfor er det greit å diskriminere i alder men ikke når det er snakk om andre kriterier?

Alder er bare et tall. Krenkelsen ligger ikke i tallet. Krenkelsen ligger i handlingen. Såfremt BEGGE har lyst, hvorfor skal du opptre som moralsk overdommer, rettere sagt smaksdommer, og si at 14-åringen ikke skal få lov til å ligge med den HUN selv ønsker å ligge med?

Er det alderen som skader, eller er det press, tvang og manipulasjon?

Er det noe med 24-åringens alder som tilsier at han vil misbruke sin makt eller sitt overtak? Hva om han er varsom, forsiktig og lyttende -- mens en 15-åring tvinger, presser eller overtaler henne til å gjøre noe hun ikke vil? Ville du fortsatt diskreditere relasjonen med aldersforskjell eller den sistnevnte?

Foreldre og lærere har enorm makt over sine barn og elever. De kan knuse barn og ungdom på kort tid. De kan sjikanere dem, banke dem opp, mobbe dem og utsette dem for uhyrlige overgrep av ikke-seksuell art. Men det er ingen som sier at det er noe galt med aldersforskjellen i seg selv. Relasjonene er bare gale når den voksne faktisk misbruker sitt overtak over den unge.

Men med en gang det kommer til sex, da blir aldersforskjellen klanderverdig i seg selv, selv om den eldste var aldri så varsom og respektfull.

Dette handler om inngrodd sexpuritanisme og moralsk panikk. For du begrunner ikke det du påstår overhodet.

Jo jeg begrunner det med alderen. At en voksen vet bedre og kan utnytte et barn i større grad og være klar over hva han gjør enn et barn kan!!!!!!

Og det er forkastelig av voksne menn å ha sex med så unge jenter!

Skal du ha det inn med teskje?

Videoannonse
Annonse
Gjest Mysticgirl
Skrevet

Jeg har selv en datter på 15 og omgåes daglig 15 åringer og ingen av dem, selv om de tror selv at de er voksne og reflekterte, så er de ikke så modne at de kan trekkes inn i den voksne sexualiteten!!

For å kunne legitimisere sex med så unge så bør og skal de være på samme alder!!!

Ungdommer må få utvikle og finne sin sexualitet, men da med barn på sin alder og ikke med voksne!!!

Skrevet
Jo jeg begrunner det med alderen. At en voksen vet bedre og kan utnytte et barn i større grad og være klar over hva han gjør enn et barn kan!!!!!!

Og det er forkastelig av voksne menn å ha sex med så unge jenter!

Skal du ha det inn med teskje?

Det er helt fantastisk å se hvordan du sklir unna når du blir bedt om å begrunne. Du svarer overhodet ikke på kritikken min. Grunnen til det, er at du kommer med følelsesutbrudd i stedet for å argumentere.

En voksen vet bedre, helt klart, men denne erfaringen kan brukes på en klok og god måte. Voksne og barn har relasjoner på mange måter; foreldre og barn, lærer og elev er de to viktigste. HER tar du ikke utgangspunkt i at den voksne bruker sin erfaring på en utnyttende og krenkende måte. Her tar du faktisk utgangspunkt i at den voksne bruker sin kunnskap og sin alder på en klok, varm og kjærlig måte. Hvorfor? Hva er forskjellen?

Lærere kan da for pokker utnytte sine elever, ikke bare seksuelt, men på svært mange måter. Foreldre kan misbruke og vanskjøtte sine barn på de styggeste måter – men du har fortsatt tillit til at den voksne behandler barnet pent. Hva er forskjellen?

Alder er bare et tall. Det er ikke alderen som skader. Det som skader, er misbruk av tillit, press, tvang, manipulering, overtalelse, vederlag osv. En 17-åring kan bruke alle disse råtne midlene for å oppnå sex med en 15-åring, mens en 30-åring kan være en edel og varm person.

At du synes det er ekkelt, er totalt uvesentlig. Det er ikke argument for annet enn at du bør jobbe med dine egne fordommer.

Skrevet
Jeg har selv en datter på 15 og omgåes daglig 15 åringer og ingen av dem, selv om de tror selv at de er voksne og reflekterte, så er de ikke så modne at de kan trekkes inn i den voksne sexualiteten!!

Trekkes inn i den voksne seksualiteten?

Vil det si at barn som er i juleselskaper eller andre festlige sammenhenger sammen med voksne, blir trukket inn i den voksne partykulturen? Ærlig talt, når voksne gjør noe sammen med barn, tar de hensyn til barna. De jenker seg. De er varsommere. De drikker mindre. Men barn og voksne har mange typer samvær på mange arenaer i samfunnet uten at du da ville påstått at barna trekkes inn i voksenlivet.

Jeg har ikke sagt at det er ideelt eller ønskelig at ungdom og voksne først og fremst finner hverandre som seksualpartnere. Du snakker som om lavalderen var et påbud om sex, eller en oppfordring til sex mellom ung og gammel. Poenget her er at når det skjer, er det ikke nødvendigvis farlig, skadelig eller krise. Og er det ikke farlig, skadelig eller krise, trenger vi ikke straffe det. Det holder at vi straffer klanderverdig oppførsel, som for eksempel å utnytte noens uerfarenhet og umodenhet, ved manipulasjon eller å forlede.

Så sneversynt, undertrykkende og fordomsfullt du uttrykker deg, vil jeg påstå at jeg har møtt eller diskutert med 15-åringer som virker mer innsiktsfulle enn deg. Det finnes kloke ungdommer og det finnes dumme voksne. Som regel er det ok å ikke skjære alle i en gruppe over én kam. 15-åringer har noe til felles med hverandre, men de er individer. At de individene du omgås etter DIN mening ikke er klare for sex, er helt i orden.

Det er ingen som har påstått at de bør ha sex heller.

For å kunne legitimisere sex med så unge så bør og skal de være på samme alder!!! Ungdommer må få utvikle og finne sin sexualitet, men da med barn på sin alder og ikke med voksne!!!

Ja, kanskje de helst bør være på samme alder, og for å sette det på spissen: Kanskje bør hvit ligge med hvit, tykk med tykk, stygg med stygg og same med same. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er farlig, skadelig eller krise om partnerne ikke er like. Straff er statens tyngste makt- og tvangsmiddel, og bør ikke brukes på handlinger som er dårlige, dumme, ikke-ideelle eller ugunstige. Straff bør brukes når noe skadelig eller farlig skjer.

Ungdommer må få utvikle og finne sin seksualitet, helt enig. Men hvis du virkelig mener det, bør ungdommen selv få bestemme hvem han eller hun vil ha det godt med.

Skrevet
Hvordan skal du da forsvare de 14-åringene som ikke er modne, men blir misbrukt på en eller annen måte? Si at fy fy dette var ikke fint, ikke gjør dette igjen?

Jeg har vel gjentatt meg til det kjedsommelige nå, at mellom 13 og 18 bør det ikke alder alene være det eneste kriteriet for straff. Det bør være en kvalifisert klanderverdig handling eller omstendighet, og av disse har jeg ramset opp det å lokke, lure, manipulere, yte vederlag eller forlede. Det er mange land i verden som eksplisitt nevner slikt i sine lavalderlover. Det gir en presis lov som forteller nøyaktig hva vi ikke ønsker mellom mennesker. Alder i seg selv er omtrent like uvesentlig som kroppsvekt, hudfarge, legning og sosial bakgrunn.

Det finnes alltid noen som synes at de er allerede modne, som tror de kan bestemme selv, men faktum er jo det at lovene må også forsvare de svakeste. Og når det gjelder sex og unger som er på kanten av å være modne eller ikke modne, skulle jo en helst være litt varsom enn gi rom for misbruk?

Den reviderte lavalderen jeg foreslår, gir ikke rom for misbruk, og den tar vare på de svakeste. Men når et betydelig antall ungdommer hvert år blir dratt inn i rettssaker for å ha hatt frivillig sex med en venn eller kjæreste, er også disse unge, stilt overfor en mektig domstol, svake. De er svake og prisgitt myndighetene, som ofte taler prinsippene og lovenes sak, og ikke følelsenes og individenes sak.

Synes du at ideen at 'lavalder er ikke påbud' og at 'omgivelsene må respektere' er nok til å holde unnå de som virkelig vil misbruke en som er ikke moden ennå?

Det at noen av 14-åringene er modne, er ikke argument nok, synes jeg. På samme måten trenger en jo da ingen lov i det hele tatt for noen ting? Hvis det skulle da være nok med å anta at omgivelsene kommer til å respektere at noen ikke er moden ennå.

Hvis du leser forslaget mitt nøye, baserer jeg meg ikke utelukkende på tillit eller mellommenneskelige ideer, men en nøye gjennomtenkt lavalder av ny type, en to-trinnsmodell som både verner ungdom og gir dem muligheter. I dag blir unge ungdommer bare vernet. De blir beskyttet ihjel. Det er på tide at vi snart våger å gi de unge muligheter til å utforske, samtidig som vi tar ansvar for at de ikke blir krenket.

Det jeg lurer på er når ts sist så en 14-åring i virkelighet, mesteparten av dem er ikke så modne i det hele tatt ;)

Og jeg synes ikke en skulle forandre lovene på grunn av de få som kanskje er.

Du, som mange andre, tenker på lavalderen som et verktøy for å angi modenhet og når man bør begynne å ha sex. Det er ikke lavalderens primære oppgave. Den skal derimot straffe seksuelle krenkelser og misbruk. Mye av det som i dag straffes, er ikke krenkelser annet enn på papiret og i henhold til gammel, puritansk seksualmoral.

Det er grunnen til at jeg mener vi kan løse utfordringene bedre med en ny, moderne lavalder.

Mange fjortenåringer er umodne ja, men de trenger heller ikke ha sex. Med en ny seksualundervisning bør vi ta mål av oss til å gi barn og unge mer ballast, kunnskaper og trygghet enn noen gang. Vi må prate mindre om det tekniske ved seksualiteten, og mer om grensesetting, følelser og hvordan vi oppfører oss mot hverandre.

Skrevet

Men det er vel sånn i dag at de fleste 14-15 åringer som har sex med hverandre ikke blir straffedømt for det - og da fungerer det vel som det skal.. ?

Skrevet
Men det er vel sånn i dag at de fleste 14-15 åringer som har sex med hverandre ikke blir straffedømt for det - og da fungerer det vel som det skal.. ?

Nei, de blir ikke det, for det er jo ikke ulovlig å ha sex når man er under 16 år, det er ulovlig for en som er over 16 år å ha sex med en som er under 16 år.

Det ts argumenterer for er at f.eks. en 25 åring skal få lov til å ha sex med ei på 13 så lenge det er "frivillig" fra begge parter (jeg skriver "frivillig" fordi jeg som mange andre her mener at en 13-14 åring ikke nødvendigvis vet hva som er det beste for seg selv, og er klar over konsekvensene av sine egne handlinger. I mine øyne er en 13-14 åring fortsatt et barn, selv om h*n kanskje ikke ser sånn ut.)

Skrevet

Dette er ikke et tema som opptar meg, mest fordi jeg ikke anser det for å angå meg selv. Jeg ser likevel at det er en viktig debatt, og en interessant debatt.

Har foreløpig kun et poeng å komme med i denne debatten, og det er at det viktig å hele tiden prøve å optimalisere systemet. Om denne nye loven, som på et elegant vis blir forfektet og argumentert for av verano (TS), optimaliserer det nåværende systemet aner jeg ikke, men jeg tror forslaget både beriker debatten og bevisstgjør (foreløpig oss på KG og andre han har nevnt idèen til). Jeg er klar over at de lovene som eksisterer til dags dato har noen shortcomings, og om det finnes en måte å utbedre de på er det hjertelig velkommen hos meg.

Gjest MisterE
Skrevet

Jeg diskuterte dette temaet i fjor på det amerikanske politiske nettforumet politicalhotwire.com. Det ble ramaskrik, og lynsjestemning blant fanatiske amerikanere. Halvparten fikk det for seg at jeg var en pedojævel som skulle legitimere sex med barn (selv om det kun var snakk om tenåringer, men amerikanere er som kjent ikke spesielt intelligente, men har desto sterkere meninger.) Var gøy. Her er tråden Age of Consent :fnise:

Gjest MisterE
Skrevet

Det KONSTRUKTIVE forslaget jeg kom med i tråden, for de som ikke gidder lese igjennom den fornøyelige tråden, er følgende:

Ungeste personen du får ligge med er Din Alder /2 + 6år

Dvs, dersom du er 14 kan du ligge med en 13 åring, men ikke en 12 åring

dersom du er 16 kan du ligge med en som er 14

dersom du er 18 kan du ligge med en som er 15

dersom du er 20 kan du ligge med en som er 16

og over 16 er det fritt for alle 50 åringer

Skrevet

Jeg er egentlig bare veldig enig med TS jeg. Husker min frustrasjon over det der som veldig moden 14 åring. Syntes det hele rett og slett var veldig urettferdig den gang.

Skrevet
Dette er ikke et tema som opptar meg, mest fordi jeg ikke anser det for å angå meg selv. Jeg ser likevel at det er en viktig debatt, og en interessant debatt.

Har foreløpig kun et poeng å komme med i denne debatten, og det er at det viktig å hele tiden prøve å optimalisere systemet. Om denne nye loven, som på et elegant vis blir forfektet og argumentert for av verano (TS), optimaliserer det nåværende systemet aner jeg ikke, men jeg tror forslaget både beriker debatten og bevisstgjør (foreløpig oss på KG og andre han har nevnt idèen til). Jeg er klar over at de lovene som eksisterer til dags dato har noen shortcomings, og om det finnes en måte å utbedre de på er det hjertelig velkommen hos meg.

Det var et innsiktsfullt innlegg! Min hovedmotivasjon har vært å sette spørsmålstegn ved noe av det vi tar for gitt vårt samfunn. Det er lite som er så tabu som å ha en åpen debatt om den seksuelle lavalderen, for den skaper følelsesmessig engasjement og grenser mot seksuelle overgrep, som er et svært vanskelig tema. Men selv om man ikke selv er direkte berørt, handler dette om prinsipper og verdier. Hvordan bør vi formidle seksualitet til de unge? Skal vi bare beskytte dem, eller kan det hende vi beskytter for mye og også bør tenke muligheter, vekst og glede?

Jeg har slett ingen fasit, og det er fordeler og ulemper med alle. Men dersom jeg bidrar til økt refleksjon rundt noe vi aldri diskuterer i samfunnet, er det en verdi i seg selv.

Jeg mener at ungdommens seksualliv i altfor stor grad er blitt belemret med problemer, tabuer og generelt et negativt syn. Medier bringer systematisk skjeve fremstillinger av hva ung seksualitet er og bør være. Dette er noe av grunnen til den følelsesmessige motviljen mot å slippe noe opp og gi større rom til sexen, fordi vi har lært at sex først og fremst er noe farlig ungdommen skal beskyttes mot. Dernest kommer gleden. Det burde vært omvendt.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Trekkes inn i den voksne seksualiteten?

Vil det si at barn som er i juleselskaper eller andre festlige sammenhenger sammen med voksne, blir trukket inn i den voksne partykulturen? Ærlig talt, når voksne gjør noe sammen med barn, tar de hensyn til barna. De jenker seg. De er varsommere. De drikker mindre. Men barn og voksne har mange typer samvær på mange arenaer i samfunnet uten at du da ville påstått at barna trekkes inn i voksenlivet.

Eh..?? Her snakker jeg om sex og ikke noe annet, var det ikek det vi skulle diskutere her???

Jeg har ikke sagt at det er ideelt eller ønskelig at ungdom og voksne først og fremst finner hverandre som seksualpartnere. Du snakker som om lavalderen var et påbud om sex, eller en oppfordring til sex mellom ung og gammel. Poenget her er at når det skjer, er det ikke nødvendigvis farlig, skadelig eller krise. Og er det ikke farlig, skadelig eller krise, trenger vi ikke straffe det. Det holder at vi straffer klanderverdig oppførsel, som for eksempel å utnytte noens uerfarenhet og umodenhet, ved manipulasjon eller å forlede.

Her mener jeg at det blir feil, for selv om du ikke mente å forlede så vil det i mine øyne være feil og utnyttelse når aldersforskjellen blir så stor. Henviser til modenthet og erfaring igjen, som du visstnok bare avfeier!

Så sneversynt, undertrykkende og fordomsfullt du uttrykker deg, vil jeg påstå at jeg har møtt eller diskutert med 15-åringer som virker mer innsiktsfulle enn deg. Det finnes kloke ungdommer og det finnes dumme voksne. Som regel er det ok å ikke skjære alle i en gruppe over én kam. 15-åringer har noe til felles med hverandre, men de er individer. At de individene du omgås etter DIN mening ikke er klare for sex, er helt i orden.

Her går du på personangrep, men om du vil ha det på den måten så kan jeg bare fortelle deg at selv om DU synes det er på sin rett at du kan tilfredstille dine lyster for å ha sex med barn, så er det DU som er umoden!

Og nei jeg tror nok ikke at du kjenner og omgåes så mange 15 åringer at du VET hva de står for!

Hadde du kjent til og visst hvordan de er og oppfører seg, så hadde du ikke skrevet det innlegget.

Det er ingen som har påstått at de bør ha sex heller.

Ja, kanskje de helst bør være på samme alder, og for å sette det på spissen: Kanskje bør hvit ligge med hvit, tykk med tykk, stygg med stygg og same med same. Men det betyr ikke at det nødvendigvis er farlig, skadelig eller krise om partnerne ikke er like. Straff er statens tyngste makt- og tvangsmiddel, og bør ikke brukes på handlinger som er dårlige, dumme, ikke-ideelle eller ugunstige. Straff bør brukes når noe skadelig eller farlig skjer.

Her drar du IGJEN inn andre saker som ikke har noe med denne debatten å gjøre. Hvor vil du hen med dette?

Tåler du ikke å høre andres meninger uten å måtte dra inn raser og kroppsform??

Ungdommer må få utvikle og finne sin seksualitet, helt enig. Men hvis du virkelig mener det, bør ungdommen selv få bestemme hvem han eller hun vil ha det godt med.

Nei unge jenter på 13-14 år bør ikke utvikle sin sexualitet på godt voksne menn! Jeg gidder ikke å si det samme om og om igjen, men du skjønner visst ikke at det er forskjell på voksen og barn du da?

Selv om de utenpå ser voksne ut, så er de ikke det!

Jeg har selv vært ei ung jente og vet vel bedre enn deg hvordan det er

Skrevet
Det KONSTRUKTIVE forslaget jeg kom med i tråden, for de som ikke gidder lese igjennom den fornøyelige tråden, er følgende:

Ungeste personen du får ligge med er Din Alder /2 + 6år

Dvs, dersom du er 14 kan du ligge med en 13 åring, men ikke en 12 åring

dersom du er 16 kan du ligge med en som er 14

dersom du er 18 kan du ligge med en som er 15

dersom du er 20 kan du ligge med en som er 16

og over 16 er det fritt for alle 50 åringer

Her har du oppskriften på hvordan seksualiteten, det vakreste og deiligste i livet, kan undertrykkes og ødelegges. Sex er ikke matematikk eller rasjonelt. Sex er den rake motsetningen, sex er følelser, begjær, varme og det magiske som ikke kan forklares. Vi kan ikke, og skal ikke, kvantifisere sex ved hjelp av formler.

Modellen du skisserer gir meg grøsninger nedover ryggen og minner mest om et uhyrlig ekstrem-kommunistisk påfunn.

Skrevet
Eh..?? Her snakker jeg om sex og ikke noe annet, var det ikek det vi skulle diskutere her???

Det var en relevant sammenligning. Vi snakker om relasjonen barn-voksen, og da blir det relevant å sammenligne med andre typer barn-voksen-relasjoner. Om en ungdom har sex med voksen, mener du at den yngste «trekkes inn i den voksne seksualiteten». Hvorfor det? Om barn er med i juleselskap, vil du si at de trekkes inn i den voksne partykulturen?

Selvfølgelig ikke. Du vet utmerket godt at barn og voksne omgås på mange måter. Det betyr ikke at omgangen skjer på den voksnes premisser. Den voksne jenker seg, tar hensyn til barnet og er varsom. Men i alle ikke-seksuelle relasjoner diskvalifiserer du ikke relasjonen i seg selv, men maktmisbruk og klanderverdige handlinger. Hvorfor, og nå må du snart prøve å svare, diskvalifiserer du enhver seksuell relasjon mellom ung og voksen også selv om det ikke har forekommet maktmisbruk? Hvorfor er det noe galt i relasjonen i seg selv akkurat i denne typen relasjon?

Her mener jeg at det blir feil, for selv om du ikke mente å forlede så vil det i mine øyne være feil og utnyttelse når aldersforskjellen blir så stor. Henviser til modenthet og erfaring igjen, som du visstnok bare avfeier!

Jeg avfeier ikke modenhet og erfaring, men hvis du faktisk leser hva jeg skriver, kan modenhet og erfaring være et gode, det kan brukes på en klok og positiv måte. Modenhet og erfaring er ikke per definisjon negativt. Du vil lovprise det på alle andre områder i livet, men når det kommer til seksualitet, da blir erfaring for deg noe skummelt.

15-åringer kan være durabelig umodne, og den som har vært på en hjemme-alene-fest vet hvordan jevnaldrende piker blir skjenket fulle, kjærester eller halv-kjærester presser sine jenter til seksuelle aktiviteter de ikke ønsker og i kraft av gangsterguttenes umodenhet behandler de sine jenter som varer og horer.

Samtidig kan en 30-åring ha så mye livserfaring, innsikt og klokhet at han er i stand til å respektere jenta, behandle henne varsomt og lytte til henne.

Jevnbyrdighet i alder og utvikling borger ikke for hverken respekt, trygghet eller gjensidig glede eller nytelse av sex. En drittsekk er en drittsekk uansett alder! Selv om det kanskje er mer ideelt med jevnbyrdighet, kan vi ikke putte folk i fengsel fordi de ikke gjør det ideelle. Straff bør bare brukes når det er fare eller skade på ferde.

Dette koker ned til din følelsesmessige motvilje, der du ser på en relasjon med aldersforskjell som noe ekkelt og stygt. Men dine personlige preferanser og fordommer er ganske uvesentlig i en debatt på dette nivået.

Her går du på personangrep, men om du vil ha det på den måten så kan jeg bare fortelle deg at selv om DU synes det er på sin rett at du kan tilfredstille dine lyster for å ha sex med barn, så er det DU som er umoden!

Din offertenkning er horribel. Ikke bare gjør du alle unge under en tilfeldig satt aldersgrense til ofre, men du stakkarsliggjør deg selv ved å sette deg i offerrollen. Jeg går ikke til personangrep, jeg sier hvordan jeg tolker det du skriver. Du skriver fordomsfullt. Du setter mennesker i bås og generaliserer over en lav sko.

Og nei jeg tror nok ikke at du kjenner og omgåes så mange 15 åringer at du VET hva de står for! Hadde du kjent til og visst hvordan de er og oppfører seg, så hadde du ikke skrevet det innlegget.

Her kommer det igjen. Bytt ut 15-åringer med pakistanere, samer eller Oslo-folk, så ser du hvor utilbørlig det er å generalisere. Det er et overgrep mot mennesker å behandle dem som kveg innen kategorier, og ikke se mennesket. 15-åringer er individer og har ulike ønsker, behov, oppfatninger og forutsetninger.

Her drar du IGJEN inn andre saker som ikke har noe med denne debatten å gjøre. Hvor vil du hen med dette? Tåler du ikke å høre andres meninger uten å måtte dra inn raser og kroppsform??

Det er en relevant sammenligning. Jeg har spurt, men kan spørre igjen, hvorfor det er legitimt å diskriminere på alder, men ikke på hudfarge, etnisitet, seksuell legning eller religiøs tilhørighet? Hva er det med aldersforskjell i seg selv som gjør at det er galt? Kom til kjernen!

Nei unge jenter på 13-14 år bør ikke utvikle sin sexualitet på godt voksne menn! Jeg gidder ikke å si det samme om og om igjen, men du skjønner visst ikke at det er forskjell på voksen og barn du da?

Selv om de utenpå ser voksne ut, så er de ikke det!

Jeg har selv vært ei ung jente og vet vel bedre enn deg hvordan det er

Du har vært ung jente og vet hvordan det var å være deg. Andre (unge) jenter tenker helt annerledes. Jeg har ikke sagt at ungdom som ser voksne ut, er voksne. Jeg har ikke engang antydet det. Men så er da heller ikke voksenhet et kriterium for å ha sex, hverken med seg selv, en jevnaldrende eller en som er noe eldre.

Gjest ikke innlogget nå...
Skrevet

Jeg synes dette forslaget var helt glimrende! For selv om endel anser 14-åringer som helt ute av stand til å ha sex med andre enn andre 14-åringer så er det ikke slik at det er hele sannheten.

Jeg ( kvinne) debuterte tidlig, var vel såvidt fylt 14. Partneren var min kjæreste, en veldig snill og søt gutt, for all del, men han var en overkåt jypling på en overdose hormoner. Og jeg møtte truslene om at "Om vi ikke hadde mere sex ville han gjøre det slutt". Enden på visa var at jeg avsluttet forholdet, følte meg brukt.Og dette gjaldt ikke bare meg, jeg husker mange jenter i min klasse følte seg presset til å ha sex med sine jevnaldrende kjærester.Litt senere samme år ble jeg sammen med en 19-åring. I utgangspunktet trodde han at jeg var langt eldre, og det ble mye fram og tilbake når han ble klar over at jeg var bare 14. Allikevel ble det sex ( etter sterkt påtrykk fra meg!) og det var en opplevelse som jeg enda ser tilbake på med stor glede. Han var litt erfaren, forsiktig og tålmodig, klar over konsekvenser og nøye med prevensjon. En kjempegod opplevelse på alle måter! Men da altså straffbart.

At klasse"kamerater" truet og styrte verre enn verst for å få seg et nummer og i endel tilfeller lyktes var ikke straffbart.

Ikke alle 14-åringer har sex. Og ikke alle 14-åringer bør ha sex. Men de bør beskyttes fra trusler, manipulering og utnytting. Lik alder er ikke automatisk et vern mot dette!

Skrevet
Nei, de blir ikke det, for det er jo ikke ulovlig å ha sex når man er under 16 år, det er ulovlig for en som er over 16 år å ha sex med en som er under 16 år.

Det ts argumenterer for er at f.eks. en 25 åring skal få lov til å ha sex med ei på 13 så lenge det er "frivillig" fra begge parter (jeg skriver "frivillig" fordi jeg som mange andre her mener at en 13-14 åring ikke nødvendigvis vet hva som er det beste for seg selv, og er klar over konsekvensene av sine egne handlinger. I mine øyne er en 13-14 åring fortsatt et barn, selv om h*n kanskje ikke ser sånn ut.)

Å undertrykke barn i kraft av at de er barn, er intet annet enn nedvedigende. Det var den samme hersketeknikken som i sin tid ble brukt for å holde kvinner utenfor samfunnslivet. Kvinner er kvinner. De er jo bare kvinner osv.

Nei, en 13-14-åring vet ikke nødvendigvis hva som er best for ham eller henne selv. Det vet heller ikke alltid voksne. Men når den unge faktisk viser betydelig grad av selvinnsikt og har det godt, er det unødvendig at moralsk panikk og generelle prinsipper og generaliseringer skal utdefinere den unge.

Det hadde vært interessant å spørre deg om du ville diskvalifisert 13-14-åringens avgjørelse dersom denne unge hadde sagt nei til sex med en 30-åring. Ut fra din argumentasjon, vil jeg anta at du, eller iallfall mange i denne debatten, ville sagt at det var en klok og moden avgjørelse.

Men om 13-14-åringen hadde valgt å samtykke til sex, ville de samme personene bortforklart det med at den unge ikke vet hva hun begir seg ut på.

Man bifaller akkurat det svaret man ønsker å høre. Nei til sex er en klok og moden avgjørelse, mens ja til sex er en villfarelse ...

Liksom.

Gjest Mysticgirl
Skrevet
Det var en relevant sammenligning. Vi snakker om relasjonen barn-voksen, og da blir det relevant å sammenligne med andre typer barn-voksen-relasjoner. Om en ungdom har sex med voksen, mener du at den yngste «trekkes inn i den voksne seksualiteten». Hvorfor det? Om barn er med i juleselskap, vil du si at de trekkes inn i den voksne partykulturen?

Selvfølgelig ikke. Du vet utmerket godt at barn og voksne omgås på mange måter. Det betyr ikke at omgangen skjer på den voksnes premisser. Den voksne jenker seg, tar hensyn til barnet og er varsom. Men i alle ikke-seksuelle relasjoner diskvalifiserer du ikke relasjonen i seg selv, men maktmisbruk og klanderverdige handlinger. Hvorfor, og nå må du snart prøve å svare, diskvalifiserer du enhver seksuell relasjon mellom ung og voksen også selv om det ikke har forekommet maktmisbruk? Hvorfor er det noe galt i relasjonen i seg selv akkurat i denne typen relasjon?

Ja jeg mener det er galt når det er snakk om voksne og barn. Men stor aldersforskjell der begge er voksne har jeg ingenting imot!

Jeg har jo sagt at jeg mener det er feil å ha sexuellt samkvem med barn! Må jeg gjenta meg selv i det uendelige?

Du mener det og jeg mener noe annet, men du hakker på meg for at jeg mener det og kaller meg for en umoden kvinne og at jeg mener det er ekkelt og sygt!! Noe jeg aldri har sagt men som du tillegger meg å mene!! Jeg mener bare at det er HELT GALT!!

Jeg avfeier ikke modenhet og erfaring, men hvis du faktisk leser hva jeg skriver, kan modenhet og erfaring være et gode, det kan brukes på en klok og positiv måte. Modenhet og erfaring er ikke per definisjon negativt. Du vil lovprise det på alle andre områder i livet, men når det kommer til seksualitet, da blir erfaring for deg noe skummelt.

Nei jeg mener at det blir feil og at det aldri kan være gode intensjoner, når menn har sex med barn! Det mener jeg er utnyttelse til tross for at hun vil det. Hun vet ikke konsekvensene av sin handling. Hun er for ung til det!

15-åringer kan være durabelig umodne, og den som har vært på en hjemme-alene-fest vet hvordan jevnaldrende piker blir skjenket fulle, kjærester eller halv-kjærester presser sine jenter til seksuelle aktiviteter de ikke ønsker og i kraft av gangsterguttenes umodenhet behandler de sine jenter som varer og horer.

Samtidig kan en 30-åring ha så mye livserfaring, innsikt og klokhet at han er i stand til å respektere jenta, behandle henne varsomt og lytte til henne.

Hadde en mann vært varsom, lyttet og hatt innsikt som en klok mann har, så hadde han ikke hatt sex med jenter på 14 år!

Jevnbyrdighet i alder og utvikling borger ikke for hverken respekt, trygghet eller gjensidig glede eller nytelse av sex. En drittsekk er en drittsekk uansett alder! Selv om det kanskje er mer ideelt med jevnbyrdighet, kan vi ikke putte folk i fengsel fordi de ikke gjør det ideelle. Straff bør bare brukes når det er fare eller skade på ferde.

Dette koker ned til din følelsesmessige motvilje, der du ser på en relasjon med aldersforskjell som noe ekkelt og stygt. Men dine personlige preferanser og fordommer er ganske uvesentlig i en debatt på dette nivået.

Din offertenkning er horribel. Ikke bare gjør du alle unge under en tilfeldig satt aldersgrense til ofre, men du stakkarsliggjør deg selv ved å sette deg i offerrollen. Jeg går ikke til personangrep, jeg sier hvordan jeg tolker det du skriver. Du skriver fordomsfullt. Du setter mennesker i bås og generaliserer over en lav sko.

Nei jeg sier bare hva jeg mener om ditt forslag og hva jeg tenker. Det er du som gjør meg til syndebukk her!

Her kommer det igjen. Bytt ut 15-åringer med pakistanere, samer eller Oslo-folk, så ser du hvor utilbørlig det er å generalisere. Det er et overgrep mot mennesker å behandle dem som kveg innen kategorier, og ikke se mennesket. 15-åringer er individer og har ulike ønsker, behov, oppfatninger og forutsetninger.

Det er en relevant sammenligning. Jeg har spurt, men kan spørre igjen, hvorfor det er legitimt å diskriminere på alder, men ikke på hudfarge, etnisitet, seksuell legning eller religiøs tilhørighet? Hva er det med aldersforskjell i seg selv som gjør at det er galt? Kom til kjernen!

Ja da var vi på det med modenhet og alder igjen og hvor voksne mer kan skille mellom rett og galt..ehm..Og jeg mener at forskjellige hudfarger er noe annet så lenge de er voksne. Er en mørkudet mann voksen kan han vel forsyne seg av voksne kvinner som vil, men ikke av barn, Skjønner enda ikke hvorfor du drar inn raser, når det her er snakk om barn og voksne? Det har vel ikke noe med hudfarger og raser eller kroppsform å gjøre

Du har vært ung jente og vet hvordan det var å være deg. Andre (unge) jenter tenker helt annerledes. Jeg har ikke sagt at ungdom som ser voksne ut, er voksne. Jeg har ikke engang antydet det. Men så er da heller ikke voksenhet et kriterium for å ha sex, hverken med seg selv, en jevnaldrende eller en som er noe eldre.

Ja men om alle skulle tenkt som deg, så mener du det er rett å ha sex med 11 åringer også da? Hvorfor sette grensen på 13 da?

Det blir jo galt uansett hvordan man gjør det om man kun skal gå på modenhet i forhold til alder????

Da kan jo kanskje en 11 åring ha sex men ikke en 14 åring??? Hvis 11 åringen er klar for det og er sammen med en voksne og omsorgsfull mann!!

Ser du ikke galskapen selv så synes jeg virkelig synd på deg. En plass må grensen gå og å sette grensen på 13 blir jo kanskje feil på umodne 14 åringer. Osv..osv..Skjønner ikke at jeg gidder å diskutere dette engang.

Så siden du finner mine meninger som verdiløse bare for at jeg ikke er enig med deg, så slutter jeg heller av her.

Min mening er uansett hva du sier at det er galt å ha sex med så unge jenter og gutter når du selv er voksen!

Skrevet

Jeg kan se problemstillingen rundt dette her. Å sette en lavalder bidrar dermed med å begrense en ungdom under 16 år, sin frihet. Friheten til å velge selv, når man vil ha sex, og med hvem. Likevel synes jeg personlig at lavalderen er passelig og riktig slik den er i dag. Dette begrunner jeg med at dersom den hadde vært lavere, så tror jeg det hadde endt verre.

Jeg tror personlig at dersom lavalderen var 14 år, så hadde skaden blitt større gjennom at overgrepssaker hadde blitt forhøyet. I motsetning til de som endelig kunne ha fått velge fritt.

Jeg vil tro, at det er ferre 14 åringer som er i den situasjonen at de føler seg begrenset av loven, enn de som hadde endt opp som " missbrukte" av loven.

Når det gjelder hva som er den riktige alder, så tror jeg at man aldri vil kunne finne en riktig alder for alle. Men jeg tror at 16års grensen vil være det beste for flertallet. Dessuten er jo gjennomsnittsalderen for debut for jenter over 16 år...Det burde vel tilsi at de fleste modnes rundt den alderen der, selvsagt finnes det unntak.

Men hva er riktig alder? Vi har 18 år for øl og bilkjøring. Ikke alle 18 åringer er modne nok til dette, men likevel får de lov. Men mange ville nok ha vært modne nok som 17 åringer. Likevel synes vi vel alle at 18 år egentlig er en riktig og grei alder, selv om den kanskje fratar noen tidlig modne en frihet. Frihet til å kunne få lov å drikke øl når de selv føler seg modne for det....

Jeg tror uansett at mange menn hadde benyttet seg av smårips på 14 år, dersom den sexuelle lavalderen hadde blitt 14 år. Og jeg vil tro at flertallet av disse mennene kun er ute etter sex og noe å tømme seg i. Ikke alle 14-årige sinn er modne for slikt, da følelser ofte popper opp i en slik alder... Så jeg tror det er til samfunnets beste at alderen er som den er, selv om noen 14 og 15 åringer vil få fratatt sin frihet gjennom en lavalder på 16 år.

Skrevet
Ja jeg mener det er galt når det er snakk om voksne og barn. Men stor aldersforskjell der begge er voksne har jeg ingenting imot!

Jeg har jo sagt at jeg mener det er feil å ha sexuellt samkvem med barn! Må jeg gjenta meg selv i det uendelige?

Jeg ber om begrunnelse! Du trenger ikke gjenta at du synes det er galt, jeg vet at du synes det er galt. Men du har på fire forsøk ennå ikke klart å begrunne det fnugg hvorfor det er galt. Jeg har argumentert utførlig imot deg, både ved å gi eksempler og å vise det urimelige i påstandene dine. Du svarer ikke. Da spør jeg deg igjen:

1. Hvorfor diskvalifiserer du enhver seksuell relasjon mellom ung og voksen også selv om det ikke har forekommet maktmisbruk? Hvorfor er det noe galt i relasjonen i seg selv akkurat i denne typen relasjon, når du i andre barn-voksen-relasjoner ikke finner noe klanderverdig med mindre den voksne de facto misbruker sin makt?

Du mener det og jeg mener noe annet, men du hakker på meg for at jeg mener det og kaller meg for en umoden kvinne og at jeg mener det er ekkelt og sygt!! Noe jeg aldri har sagt men som du tillegger meg å mene!! Jeg mener bare at det er HELT GALT!!

Jeg hakker ikke på deg for dine meninger, jeg repeterer mine spørsmål fordi du ikke svarer! Du mener bare at det er «helt galt». Hvorfor er det helt galt? Vi snakker ikke nå om voldtekt eller tvang, vi snakker om frivillige relasjoner eller situasjoner som i mange siviliserte land er fullt lovlige.

2. Hvorfor er det helt galt?

Nei jeg mener at det blir feil og at det aldri kan være gode intensjoner, når menn har sex med barn! Det mener jeg er utnyttelse til tross for at hun vil det. Hun vet ikke konsekvensene av sin handling. Hun er for ung til det!

Hadde en mann vært varsom, lyttet og hatt innsikt som en klok mann har, så hadde han ikke hatt sex med jenter på 14 år!

3. Hvordan kan du påstå at sex mellom en voksen og en ungdom ikke kan ha gode intensjoner fra den eldstes side. Hva annet enn fordommer baserer du dette på?

4. Hvordan kan det være utnyttelse hvis den yngste ønsker sex og har det bra?

Det finnes områder i livet der vi deltar i ting vi ikke fullt og helt aner konsekvensene av. Det betyr ikke at vi nødvendigvis er utnyttet. Utnyttelse handler om intensjon.

5. Dersom den voksne ikke har intensjon om å misbruke eller manipulere, men bryr seg om den andre personen og er varsom og omsorgsfull – hvordan kan det da være snakk om utnyttelse?

Nei jeg sier bare hva jeg mener om ditt forslag og hva jeg tenker. Det er du som gjør meg til syndebukk her!

6. Hva er det med min lavaldermodell som ikke er bra nok?

Ja da var vi på det med modenhet og alder igjen og hvor voksne mer kan skille mellom rett og galt..ehm..Og jeg mener at forskjellige hudfarger er noe annet så lenge de er voksne. Er en mørkudet mann voksen kan han vel forsyne seg av voksne kvinner som vil, men ikke av barn, Skjønner enda ikke hvorfor du drar inn raser, når det her er snakk om barn og voksne? Det har vel ikke noe med hudfarger og raser eller kroppsform å gjøre.

Hudfarge, religion, vekt, sosial bakgrunn, etnisitet og alder er alle ulike egenskaper eller kjennetegn. Når du sier at det er galt at to personer har sex bare fordi de har ulik alder, da er det diskriminering.

7. Hvorfor er det legitimt å diskriminere på alder, men ikke på hudfarge, religion, vekt, sosial bakgrunn eller etnisitet?

Du sier jo ikke at to sexpartnere bør være like på disse kjennetegnene. Du sier ikke at det er utnyttelse eller galt dersom hvit ligger med svart eller tykk ligger med tynn. Hvorfor er det galt om voksen ligger med ung, såfremt begge er modne og det er f-r-i-v-i-l-l-i-g?

Ja men om alle skulle tenkt som deg, så mener du det er rett å ha sex med 11 åringer også da? Hvorfor sette grensen på 13 da?

Det blir jo galt uansett hvordan man gjør det om man kun skal gå på modenhet i forhold til alder???? Da kan jo kanskje en 11 åring ha sex men ikke en 14 åring??? Hvis 11 åringen er klar for det og er sammen med en voksne og omsorgsfull mann!!

At jeg mener at man ikke nødvendigvis bør straffes for å ha sex med en 13-åring utelukkende på grunn av alderen alene når det ikke finnes klanderverdige omstendigheter, betyr ikke at jeg også vil godta andre aldre eller hvilke som helst aldre. 13-åringer kan være kjønnsmodne og ha en seksuell bevissthet, ha lyst på sex og fra naturens side bli kåte og ønske å ta i bruk denne medfødte egenskapen. 11-åringer kan ikke sies å være på dette stadiet. 11-åringer er sjelden eller aldri kjønnsmodne, det har ingen seksuell bevissthet og de synes sex fremdeles er æsj.

Dessuten har jeg aldri sagt at 13-åringer bør ha sex eller at de fleste er modne for det. Jeg sier at alder alene ikke nødvendigvis bør kvalifisere til STRAFF for slike handlinger.

Ser du ikke galskapen selv så synes jeg virkelig synd på deg. En plass må grensen gå og å sette grensen på 13 blir jo kanskje feil på umodne 14 åringer. Osv..osv..Skjønner ikke at jeg gidder å diskutere dette engang.

Så siden du finner mine meninger som verdiløse bare for at jeg ikke er enig med deg, så slutter jeg heller av her.

Min mening er uansett hva du sier at det er galt å ha sex med så unge jenter og gutter når du selv er voksen!

Hvorfor? Du har ennå ikke begrunnet det! Du påstår at det er galt, men du sier ikke hvorfor det er galt. Hvis du godtar at 14-åringen har sex med jevnaldrende, altså er seksuelt aktiv, hvorfor skal du detaljstyre hvem partneren er?

Jeg finner ikke meningene dine verdiløse fordi du er uenig med meg. Jeg finner dem verdiløse fordi de ikke er begrunnet.

Jeg har i det minste grundig begrunnet hvorfor jeg mener vi bør ha en annen type lavaldermodell. Som faktisk går helt opp til 18 år, hvis du gidder sette deg inn i forslaget mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...