Gjest nimbus Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 Noen som vet hva det koster? Tenker ikke på toll, men på frakt (selvsagt avhengig av hvor i USA, men...), omregistrering/papirarbeid, evt. karantene, eller andre utgifter jeg ikke har tenkt på...
minienthe Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 prøv å kontakt oppdrettere av quarter/paint ? evnt www.wran.no mye av avlsmaterialet på disse rasene er importert så der bør det være folk med info.
rangi Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Du kan også kontakte en travtrener, det fins mange norske travtrenere i USA, og også i Norge, som importerer hester fra USA til Norge.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #4 Skrevet 7. januar 2008 For hund fra Australia til Norge så fikk vi et overslag på 15000-20000,- Så da tør jeg ikke en gang tenke på hva en hest vil koste.
Gjest nimbus Skrevet 7. januar 2008 #5 Skrevet 7. januar 2008 Uaæææ, fant nettopp ut at man blant annet må betale kjøttavgift på 5000 kr til staten når man importerer en hest fra utlandet... De kunne i det minste kalt det noe annet! Hvis en hund koster nesten 20 000 tror jeg heller jeg får lete litt mer etter hest her i Norge, gitt... Men skal høre litt rundt i de miljøene som importerer en del!
Gjest Gjest_lotta_* Skrevet 7. januar 2008 #6 Skrevet 7. januar 2008 Her står det litt om et sted som tilbyr karantene i USA som er pålagt før den sendes ut. Er mulig å kontakte dem om pris dersom du er interessert i et overslag. Her står det litt om kravene til import av hest til Norge. Info fra mattilsynet Lovdata om temaet Finner ikke noen priser på frakt av hest med fly. Men SAS Cargo gir et overslag kun basert på vekt på litt over 15000NOK. (antatt vekt 750kg, både hest og boks. vet ikke ca vekt på hverken hesten du tenker på eller fraktbokser, så det er bare et veldig grovt overslag.) Husk bare at pris på frakt ikke bare er beregnet ved vekt, men også størrelse og antall kolli. Et stort kolli er dyrere enn mange små med samme vekt. Videre skal levende dyr transporteres i spesielle lasterom, de skal ha vetrinær oppsyn, spesiell håndtering på flyplassen osv. Dette gjør at prisen bare for frakt vil være MYE høyere enn den basert kun på vekt. Båt er selvsagt et annet alternativ. Men denne turen kan fort bli en lang og trauring tur for den stakkars hesten. Selvom dette sikkert er et mye rimeligere alternativ. Hva med å importere fra europeiske land? Kortere og mye billigere. Har selv importert 2 hester fra Sverige, de har et mye større miljø der borte og flere gode hester til en ok pris.
Gjest Gjest_Lisa_* Skrevet 7. februar 2008 #7 Skrevet 7. februar 2008 Ved frakt av hest fra USA til Norge må du regne med 80-100.000kroner tror jeg. Da reiser den med f.eks. KLM Cargo fra USA til Amsterdam og så må den transporteres derifra til Norge med et hestetransportfirma eller du kan eventuelt hente den der. Det er for selve frakten, så kommer det moms av av hesten, moms på frakten, kjøttavgift ++ i tillegg.
Gjest Linn B Skrevet 25. september 2008 #8 Skrevet 25. september 2008 Jeg har undersøkt hos et stutteri i usa som driver mye eksport av hester, bl.a. eksporterer de ofte hester til sverige (flere ganger i året). Forrige måned eksporterte de en hoppe (araber) til sverige og det kostet 7000 dollar, altså ca 35000 kr... Ikke så ille synes jeg. Som jeg hadde trodd altså.
Gjest hettifnetti Skrevet 26. september 2008 #9 Skrevet 26. september 2008 Hei. Jeg betalte ca 27.000,- for å få hesten min flydd til nederland fra USA. Og 5000 derfra til norge. (på bil) Selfølgelig kom de vanlige importavgiftene i tillegg. et er dyrt å importere hest, er derfor de allefleste (desverre) har 2 kontrakter på hesten...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå