Gjest forvirret13 Skrevet 6. januar 2008 #1 Skrevet 6. januar 2008 hvis jeg av en eller annen grunn skulle beskrive en person, kanskje jeg var vitne til noe, og personen jeg skulle beskrive var NEGER. har jeg da lov til å si at personen var neger? eller er det rasistisk? *nigger* er selvsagt et rasistisk ord som jeg aldri ville brukt. men er ikke neger lov? heter det afrikaner? enn om personen var afroamerikaner på besøk i norge og jeg ikke visste det. er det feil av meg å omtale vedkommede som afrikaner da? eller skal jeg si en svart person? neger er for meg ikke et rasistisk ord. jeg kan litt spansk og svart på spansk er negro. ingenting rasistisk for dem å si *tengo un gato negro*, jeg har en svart katt. negro er det samme ordet som neger. så neger betyr så å si svart. hva med hvit? skal det bli rasistisk å kalle folk hvit også da? en hvit person kan jo komme fra nesten alle kontinenter i verden. "han var veldig mørk i huden, helt mørk, mørkere enn folk fra midtøsten ja, omtrent samme farge som jakka mi (viser frem svart jakke) :S dette blir bare teit syns jeg. neger betyr svart og afrikanere er svarte. hvit betyr hvit og folk av "rasen" caucasian er hvite.... og nei jeg omtaler heller ikke asiater som gule. eller indianere som røde... :S
Brunhilde Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 neger betyr svart og afrikanere er svarte. hvit betyr hvit og folk av "rasen" caucasian er hvite.... og nei jeg omtaler heller ikke asiater som gule. eller indianere som røde... :S Neger er et ord som ikke er ønsket brukt. Det er mange alternativ, og om du sier "afrikane" eller "afroamerikaner" så koster det deg vel ikke så mye mer enn å si neger? Jeg forstår helt ærlig talt ikke at det er så vanskelig å beskrive mennesker ut fra annet enn farger, du sier jo selv "asiat", tilsynelatende helt uten problemer? Dessuten heter det ikke indianer lenger i USA, det heter "native American", så det er mye å forholde seg til.
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes egentlig ikke det er så ille å si neger jeg da... Det er jo litt feil å si afrikaner også da - hva om personen er adoptert av norske foreldre?
Gjest Blondie65 Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Man er vel både asiat, tysker eller afrikaner fordi om man er adoptert? Hvorfor må man ha ord som beskriver hudfargen på de som ikke er hvit og kommer fra amerika? Hvorfor er dette så veldig vanskelig? Jeg tror nesten alle skjønner at det er negativt ladet å si pakkis. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at det samme gjelder neger?
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Man er vel både asiat, tysker eller afrikaner fordi om man er adoptert? Hvorfor må man ha ord som beskriver hudfargen på de som ikke er hvit og kommer fra amerika? Hvorfor er dette så veldig vanskelig? Jeg tror nesten alle skjønner at det er negativt ladet å si pakkis. Hvorfor er det så vanskelig å forstå at det samme gjelder neger? Tja, jeg ser vel i grunnen på de som er adopterte som norske jeg da. Så for meg ville det vært feil å kalle en som var adoptert fra afrika for afrikaner. Tviler på at h*n hadde likt det selv heller. Jeg skjønner vel egentlig ikke hva som er så ille med å ha ord som beskriver hudfargen til folk jeg da. Blir ikke sur om noen kaller meg hvit, feks. Er det "lov" å si "svart" da? Rød? Gul?
Brunhilde Skrevet 6. januar 2008 #6 Skrevet 6. januar 2008 Jeg skjønner vel egentlig ikke hva som er så ille med å ha ord som beskriver hudfargen til folk jeg da. Blir ikke sur om noen kaller meg hvit, feks. Er det "lov" å si "svart" da? Rød? Gul? Nei, det er klart du ikke blir sur om noen kaller deg hvit, det er ikke noe negativt forbundet med det. Nei, jeg syns ikke det er lov å si "svart", "gul" eller "rød". Hvorfor ikke omtale folk som det de er?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Du kan si svart, akkurat som folk sier hvit. Jeg skjønner bare ikke hvorfor folk tror du kan bruke N-ordet bare fordi de kan si hvit. Hvit og N-ordet er ikke samme ord, de er ikke i samme kategori. Hvir og svart der i mot, det hører mer sammen. Om du er rasistisk om du bruker N-ordet? Det vet nok du bedre. Er ikke sikkert du er det, men om du bruker det ordet, så kan du bli tatt for å være rasist. Er du ikke rasist og heller ikke vil bli tatt for en? Ungå å bruk N-ordet. Du vet hva hvit er på spansk? Hvorfor bruke et norsk ord for hvit, men et litt "gjort om" ord for svart på spansk ?
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Nei, det er klart du ikke blir sur om noen kaller deg hvit, det er ikke noe negativt forbundet med det. Nei, jeg syns ikke det er lov å si "svart", "gul" eller "rød". Hvorfor ikke omtale folk som det de er? Jeg kan godt "omtale folk som de er". Men jeg legger ikke noe negativt i det hvis noen sier "neger".
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 hvis jeg av en eller annen grunn skulle beskrive en person, kanskje jeg var vitne til noe, og personen jeg skulle beskrive var NEGER. har jeg da lov til å si at personen var neger? eller er det rasistisk? *nigger* er selvsagt et rasistisk ord som jeg aldri ville brukt. men er ikke neger lov? heter det afrikaner? enn om personen var afroamerikaner på besøk i norge og jeg ikke visste det. er det feil av meg å omtale vedkommede som afrikaner da? eller skal jeg si en svart person? neger er for meg ikke et rasistisk ord. jeg kan litt spansk og svart på spansk er negro. ingenting rasistisk for dem å si *tengo un gato negro*, jeg har en svart katt. negro er det samme ordet som neger. så neger betyr så å si svart. hva med hvit? skal det bli rasistisk å kalle folk hvit også da? en hvit person kan jo komme fra nesten alle kontinenter i verden. "han var veldig mørk i huden, helt mørk, mørkere enn folk fra midtøsten ja, omtrent samme farge som jakka mi (viser frem svart jakke) :S dette blir bare teit syns jeg. neger betyr svart og afrikanere er svarte. hvit betyr hvit og folk av "rasen" caucasian er hvite.... og nei jeg omtaler heller ikke asiater som gule. eller indianere som røde... :S Hvis du er opptatt av en persons hudfarge/opprinnelse er du pr. def. raseorientert. Opp gjennom historien har dette ledet til mange overgrep og feilgrep, mens fakta viser at rase ikke er viktig for andre enn dem som selv er raseorienterte. Folk identifiserer seg nasjonalt og til sin klasse, ikke til en rase. Hva tror du din klasse er? :-)
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Man beskriver jo som regel folk etter hudfarge når det er snakk om folk som har annen hudfarge enn en selv og de fleste andre man omgås. Betyr jo ikke at man er rasistisk for det. Å påstå at man ikke legger merke til at noen har en annen hudfarge enn hva de fleste andre man kjenner har, tror jeg lite på.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Man beskriver jo som regel folk etter hudfarge når det er snakk om folk som har annen hudfarge enn en selv og de fleste andre man omgås. Betyr jo ikke at man er rasistisk for det. Å påstå at man ikke legger merke til at noen har en annen hudfarge enn hva de fleste andre man kjenner har, tror jeg lite på. Ja, gjør man egentlig det? Hvis du har en venninne som er mørk, er hun da 'neger'n' eller er hun (navn på venninne)?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Man beskriver jo som regel folk etter hudfarge når det er snakk om folk som har annen hudfarge enn en selv og de fleste andre man omgås. Betyr jo ikke at man er rasistisk for det. Å påstå at man ikke legger merke til at noen har en annen hudfarge enn hva de fleste andre man kjenner har, tror jeg lite på. Jeg tenker faktisk sjelden over hvilken hudfarge folk har.
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Ja, gjør man egentlig det? Hvis du har en venninne som er mørk, er hun da 'neger'n' eller er hun (navn på venninne)? Nå mente jeg folk jeg ikke kjenner. Jeg sier ikke "han med krøllene" om mannen min heller, selv om jeg kanskje hadde beskrevet ham slik om jeg ikke kjente ham.
Gjest imli Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Jeg tenker faktisk sjelden over hvilken hudfarge folk har. Så fint for deg da. Her jeg bor er det få mørkhudede mennesker, og jeg synes ikke det gjør meg til en rasist at jeg faktisk legger merke til det om jeg ser en svart person. Men for noen er man jo rasist eller opphengt i raser om man i det hele tatt tenker over det faktum at folk har forskjellige hudfarger.
Munachimso Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Jeg kan godt "omtale folk som de er". Men jeg legger ikke noe negativt i det hvis noen sier "neger". Spiller ikke så stor stor rolle hva du synes, det som betyr noe er hva de du omtaler synes. Og flere reagerer veldig negativt på dette ordet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå