petzl Skrevet 7. januar 2008 #21 Skrevet 7. januar 2008 På korte turer med t-bane/buss, driter jeg i det og sier ikke noe. På lengre turer kan jeg godt finne på å be dem dempe musikken litt, jeg synes ikke det er noe galt i det.
bad_kitty Skrevet 8. januar 2008 #22 Skrevet 8. januar 2008 På korte turer med t-bane/buss, driter jeg i det og sier ikke noe. På lengre turer kan jeg godt finne på å be dem dempe musikken litt, jeg synes ikke det er noe galt i det. Enig...
Gjest Gjest_musica_* Skrevet 8. januar 2008 #23 Skrevet 8. januar 2008 På min siste langtur med toget så ga konduktøren en av passasjerene beskjed om å dempe lyden på ipoden fordi musikken hørtes 4 rader fram. Passasjeren hørte etter han og det var jo hyggelig gjort, så det går an å si fra. Man skal ikke alltid tåle og tie. Hva gjør dere hvis naboen spiller høy musikk når dere skal sove? Det har vært nok av tråder her inne om naboer og høy støy og da er ikke toleranseterskelen så høy akkurat. Så hva er forskjellen mellom å spille høy musikk på offentlige kommunikasjonsmidler og å spille høy musikk i naboleiligheten?
Gjest Gjest Skrevet 8. januar 2008 #24 Skrevet 8. januar 2008 Dersom folk spiller høy musikk i det offentlige rom må man si i fra til dem!!
Gjest Gjest_Gjesten_* Skrevet 8. januar 2008 #25 Skrevet 8. januar 2008 Da skrur jeg min egen Ipod betraktelig mye høyere. Man kan ikke kreve at andre skal ta hensyn- så lenge det ikke er åpenbare faktorer som rettferdigjør det . (nattestid er fredet)
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. januar 2008 #26 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har faktisk på iPod blant annet på offentlig transport for å slippe å høre på andres samtaler/telefonsamtaler. Vanligvis tror jeg ingen hører min musikk, men det kan jeg umulig vite, jeg hører jo uansett. Av og til er det nemlig vanskelig å vite hvor høyt man spiller, og man spiller gjerne høyere på f.eks. t-banen for å slippe og høre støyet fra banen. Hvis noen hører musikken min veldig godt så hadde jeg faktisk blitt mer takknemlig hvis de sa fra, enn at de satt å irriterte seg over meg helt til det eksploderte. men jeg forventer faktisk at folk sier fra i en hyggelig tone, ellers så kunne jeg kanskje komme til å skru musikken opp ved en feiltakelse Når det gjelder natt-tog er det vel "stilletid"? På vanlige tog setter jeg meg gjerne på stillevogn hvis jeg ikke har på/med iPoden.
Gjest me Skrevet 9. januar 2008 #27 Skrevet 9. januar 2008 Da skrur jeg min egen Ipod betraktelig mye høyere. Man kan ikke kreve at andre skal ta hensyn- så lenge det ikke er åpenbare faktorer som rettferdigjør det . (nattestid er fredet) Det er sånn det har blitt i dag, jeg gjør som jeg vil og om andre plages av det så er det deres problem så lenge de har valgt å ikke bosette seg på en øde øy. Jeg tror ikke folk er klar over hvor høy musikk de spiller når de har ørepropper i, de tror at det er kun de som hører musikken. Jeg har opplevd flere ganger på bussen å høre musikken, også teksten - ikke bare bass og fjerne lyder- fra passasjerer som sitter to plasser skrått nedenfor meg eller bak meg og noen ganger sitter de rett ved siden av meg. De spiller ikke høyt av vond vilje, de er bare ikke klar over det og til den som sitter ved siden av meg så sier jeg noen ganger i fra på en høflig måte og vedkommende skrur ned lyden. Hensyn skal gå begge veier, jeg må tåle litt lyder og andre må tåle å skru lydnivået litt ned.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #28 Skrevet 9. januar 2008 Da skrur jeg min egen Ipod betraktelig mye høyere. Man kan ikke kreve at andre skal ta hensyn- så lenge det ikke er åpenbare faktorer som rettferdigjør det . (nattestid er fredet) Hva som er åpenbare faktorer som rettferdiggjør det er ikke opp til deg alene å bestemme. Befinner du deg i det offentlige rom og på kollektiv transport må du innrette deg etter de rundt deg dersom du står for støy. For oss andre som plages av din støy er det åpenbare og opplagte faktorer som tilsier at vi ikke ønsker å bli plaget av støy fra deg.
Malama Skrevet 9. januar 2008 #29 Skrevet 9. januar 2008 JEg gjør vel det samme som jeg gjorde i morges når en kvinne fant det for godt å sitte å trykke på en elektronisk dippedutt som s "piiiiip" for hvert trykk, hele togturen gjennom... lurer stille på om vedkommene eier en halv sosial antanne... antakelgi ikke. Men siden det bare er en 7 minutters tur, og hun vel og merke irriterte såpass med den høylytte, ikke-regelmessige, aktive, pipingen hele turen gjennom, og de 5-10 minuttene toget sto på perongen før det startet, så jeg ikke fikk slappet av/halvsovet slik jeg somregel liker å gjøre på toget klokken litt over sju om morgenen, så gjorde jeg ikke noe annet med det. Om det var en laaaaaaaaaaang tur, natttog eller sånn, og noen insisterte på å skravle i telefon eller høre på høylytt musikk, eller piiiiiipe et par ganger i sekundet, så hadde jeg kaaaaanskje våget meg til å be dem om å dempe seg, men stort sett er jeg litt feig av meg...
Gjest Blondie65 Skrevet 9. januar 2008 #30 Skrevet 9. januar 2008 Dette med at mobilsamtaler plager har jeg aldri helt forstått. Hva er forskjellen på om to på bussen har en samtale eller om person har en samtale med en på mobiltelefonen? Det plager ikke meg, i hvertfall. Jeg har vel også ytterst sjelden opplevd at noen spiller musikk så høyt at det plager meg. Men jeg er enig i at man ikke trenger å ha mp3-spilleren på det høyeste volumet når man er på en buss. Forskjellen er veldig enkel: Hvis jeg sitter på et sete på bussen eller toget og kan få med meg ALT i samtalen i stolen bak uten å anstrenge meg for å lytte da snakker de vel høyt. Det kan være vanskelig å unngå. Hvis jeg derimot sitter midt i bussen eller togvognen og får med meg ALT som blir sagt i bakerste seterad, da snakker vi ikke lenger om ting som er vanskelig å unngå - da snakkes det for høyt. Hvis hun eller han som sitter rett bak meg snakker i mobil og snakker rett ut i luften der du får detaljer om sex'en de hadde i helgen, teite venninnen med navn og alt samt de legger ut om hvordan de fusket på matteprøven rett før jul, da har man tatt noe som er svært privat ut i det offentlige rom som gjør at vi andre blir beklemt. Det samme gjelder "business menn" med ørepropp som står på bussen 60 cm fra deg og som fortsetter samtalen med businessdetaljer med nokså høyt volum for de skal jo både høre seg selv og gjøre seg forstått. Jeg har lært noe som heter "innestemme" og noe som heter "utestemme". Når noen ringer meg når jeg er i det offentlige rom da gjør jeg oppmerksom på at jeg må ringe opp igjen eller at jeg må få en kort beskjed. "Skvaldreprat" og "restart av serveren til Norsk Hydro, med alle tenkelige detaljer" har ingenting på buss eller tog å gjøre. Jeg tok kystbussen for ikke så lenge siden. Han som satt ved siden av hadde verktøyforkle på med sånn hammerholder. I tillegg satt han med en bærbar pc på fanget. Den hammerbøylen skar seg inn låret mitt og deler av hans pc var godt over på min "setehalvdel". Han hadde øretelefoner og var lost for denne verden. Bussen var full så noe annet sete alternativ fantes ikke. Han gikk heldigvis av halvveis i turen. En del mennesker oppfører seg som de er totalt alene i hele verden og alt dreier seg om dem. De er bevisstløs i forhold til det som skjer rundt, og sier man noe til dem er man den sure bitchen. Noen ganger er det verdt det. Andre ganger ikke.
smidja Skrevet 9. januar 2008 #31 Skrevet 9. januar 2008 Det er utrolig slitsomt å høre på høy musikk gjennom andres øretelefoner. Jeg vil slappe av og gjerne halvsove når jeg tar toget og synes det er utrolig plagsomt. Men så er jeg litt sånn at jeg ikke skal stikke meg frem eller være til bry så jeg tør jo aldri å si fra heller...
Gjest Mirina Skrevet 9. januar 2008 #32 Skrevet 9. januar 2008 Slike ting har faktisk aldri plaget meg. Selv hører jeg på iPod og snakker i telefonen når jeg tar buss/tog. Men jeg prøver å snakke lavt. Om andre hører min musikk vet jeg ikke, men hvis noen skulle plages av det håper jeg virkelig de ville sagt i fra på en hyggelig måte.
Midna Skrevet 9. januar 2008 #33 Skrevet 9. januar 2008 Jeg tar toget en time hver vei til skolen, og tror jeg opplever nesten hver dag folk som sitter å hører på musikk som høres over hele, selvom de bruker ørepropper. Det plager meg innimellom, men det spørs litt hvor sliten jeg er og om jeg sitter og leser eller ikke. Det jeg ikke skjønner er at de ikke merker det selv? Det kan da umulig være bra for ørene å høre på så høy musikk? Det som irriterer meg mer er fjortisgjenger som sitter og snakker kjempehøyt om alt mulig uinteressant som hvor dum og teit den og den personen er, hvem de klina med i helga og slikt mens de ler og bråker og setter på høy musikk på pc eller mobilhøytalere. Her om dagen da jeg tok toget hjem på ettermiddagen satt jeg og sov og det gjorde de fleste andre rundt meg å. Rett bak oss satt to jenter som snakket ganske høyt, men i tillegg lo ho ene så SINNSYKT høyt at folk som sov rundt meg bråvåknet og skvatt med jevne mellomrom. Slik holdt det på nesten hele turen. Egentlig så burde vel noen ha sagt i fra, men jeg syntes det er litt rart at de som holder på slik ikke legger merke til det. Jeg syntes faktisk at man bør ha lov til å reagere på slike ting. Det er greit at man skal tåle litt, men det finnes en grense.
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. januar 2008 #34 Skrevet 9. januar 2008 Nå må jeg bare få påpeke at flesteparten her vel har sagt at de ikke sier fra når det irriterer dem. Hvordan pokker skal man da vite hva andre reagerer på og hvor grensen går da?
Karmosin Skrevet 9. januar 2008 #35 Skrevet 9. januar 2008 Jeg irriterer meg veldig over andres lekke hodetelefoner, men det slo meg her forleden at jeg har vent meg til andres mobilsamtaler. Det irriterte meg voldsomt før, men har tydeligvis glidd inn i det jeg oppfatter som normal bakgrunnsstøy. Det finnes jo unntak, som de som hever stemmen veldig når de snakker i telefonen. Men dette med andres mp3-spiller, å som det plager meg. Jeg er opptatt av musikk selv og irriterer meg lett over å måtte høre musikk jeg misliker, så jeg stresses av skrotmusikk i butikker også. Senest i dag hadde jeg glemt min egen spiller, og tilbrakte en halvtime med å lide under musikkvalget til sidedamen. Det lar seg jo løse så innmari lett med å kjøpe hodetelefoner med lukket system. Enda en fordel er at lukkede hodetelefoner stenger støy ute, så man må ikke skru volumet fullt så høyt for å høre sin egen musikk skikkelig. Men sier jeg fra? Bare i stillevogn på toget. Der føler jeg at jeg har retten på min side, der skal det være tyst og det står på skiltene. Ellers føler jeg at dette er noe jeg må tåle, med mindre det er ekstreme tilfeller. Jeg skulle ønske jeg hadde hatt mot til å si noe til damen forleden som hadde høy tastelyd på mobilen sin, men jeg feiga ut. Satser på at et mobilkyndig familiemedlem slår tastelyden av for henne...
punkyB Skrevet 9. januar 2008 #36 Skrevet 9. januar 2008 Nå må jeg bare få påpeke at flesteparten her vel har sagt at de ikke sier fra når det irriterer dem. Hvordan pokker skal man da vite hva andre reagerer på og hvor grensen går da? Forsåvidt et lite poeng - det virker jo som om det i de aller fleste tilfellene har hjulpet når man sa fra. Her vel poenget at man må si fra på en høflig måte - og for. få et høflig OG positivt svar tilbake. MEN jeg synes vel det er en skremmende tendens til at folk er ubetenksomme. Man kan godt forutse at når man spiller høy musikk med dårlige øreplugger/hodetelefoner at folk blir forstyrret feks.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #37 Skrevet 9. januar 2008 Jeg har som nyttaarsforsett at jeg skal si ifra om alt, uansett om situasjonen er ubehagelig eller ikke, fordi det er god trening. Jeg skal si ifra paa forskjellige maater, behersket, strengt osv. Og teste reaksjonene jeg faar. Det er en del av aa bli voksen. haandtere alle situasjoner, lizm.
Karmosin Skrevet 9. januar 2008 #38 Skrevet 9. januar 2008 Når jeg tenker meg om tror jeg at grunnen til at jeg nesten aldri sier fra er at jeg regner med at folk som ikke evner å innse at de er til plage for andre helt sikkert ikke reagerer noe ålreit på tilsnakk.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #39 Skrevet 9. januar 2008 Jeg satt på toget fra Moss til Oslo her forleden,. Det var nokså stille i kupéen, inntil en ung jente på ca. 23 år satt seg ned med ipod og øreplugger. Musikken var veldig høy. Bassen dundret og de fleste rundt kunne høre høy metall og rockeriff/elektriske gitarsoloer. Det gikk ca. 5 minutter med dette. Da reiste jeg med opp og prikket henne på skulderen. Hun snudde seg og tok ut ørepluggene. "Unnskyld, men musikken du hører på høres av hele togkupéen. Kunne du dempe den?" Hun nikket og sa ja. Hun dempet den ned til at de rundt ikke hørte annet enn noe "sus". irriterende det også, men litt må vi jo bare tåle, i og med at ikke alle er like høflig oppdratt. Dere må tørre å si i fra til andre!
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #40 Skrevet 9. januar 2008 Jeg synes grensen går når musikken på min egen ipod overdøves av musikken fra sidemannens. Men jeg er i likhet med andre her svært dårlig på å si fra
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå