Meaty Skrevet 9. januar 2008 #41 Skrevet 9. januar 2008 Men dette med andres mp3-spiller, å som det plager meg. Jeg er opptatt av musikk selv og irriterer meg lett over å måtte høre musikk jeg misliker, så jeg stresses av skrotmusikk i butikker også. Senest i dag hadde jeg glemt min egen spiller, og tilbrakte en halvtime med å lide under musikkvalget til sidedamen. Det lar seg jo løse så innmari lett med å kjøpe hodetelefoner med lukket system. Enda en fordel er at lukkede hodetelefoner stenger støy ute, så man må ikke skru volumet fullt så høyt for å høre sin egen musikk skikkelig. Jeg er så enig i dette! Det finnes knapt noe verre enn å måtte høre på musikk man absolutt ikke liker. Dessverre liker de fleste fjortiser heeelt annen musikk enn det jeg gjør, og det er som regel fjortisene som spiller høyest og skråler mest. Min teori om fjortiser er at de vet godt at de forstyrrer andre, ikke bare med musikken men med hele oppførselen sin - vel og merke når de er sammen med likesinnede. De må vel hevde seg i gruppen...
Meaty Skrevet 9. januar 2008 #42 Skrevet 9. januar 2008 (endret) Og så kom jeg på en ting: Dere som ikke vet hvor høyt dere spiller, det er jo bare å sjekke det ved å ta av dere øretelefonene/ -proppene og holde de inntil f.eks. låret deres eller noe, da hører dere jo det samme som de rundt dere hører Endret 9. januar 2008 av Meaty
Gjest Wolfmoon Skrevet 9. januar 2008 #43 Skrevet 9. januar 2008 Så er problemet at slik testing av lyden i øretelefonene mine avhenger av bakgrunnsstøyen der jeg er. Kan selvfølgelig gjøre det når det er helt stille rundt meg, men da hører jeg ingenting når jeg kommer på t-banen. Sier ikke dette for å være vrang, men ganske enkelt for å påpeke at (jeg personlig) synes det er bedre hvis folk bare sa fra til meg hvis musikken min plager dem enn at de irriterer seg over meg. Det handler i stor grad ikke om at jeg prøver å være vanskelig eller å ikke ta hensyn til andre, men rett og slett over at alle irriterer seg over forskjellige ting. Jeg irriterer meg sjelden over iPoder (nå har jeg ofte musikk på selv da men..), men kan irritere meg over andre ting. I stedet for å bli irritert er det da mitt ansvar å sifra til vedkommende, eller så kan jeg pokker meg ha det så godt å sitte der og være irritert.
Gjest Gjest Skrevet 9. januar 2008 #44 Skrevet 9. januar 2008 Jeg legger også merke til ulike irritasjonsmoment , men å forlange at andre innretter seg etter mine private preferanser , blir i overkant . Det er nå en gang slik at må man forvente seg en del støy i fellessfæren. Det at mange velger å irritere seg over dette , er som oftest deres eget problem . :gjeiper:
Gjest Pato Skrevet 10. januar 2008 #45 Skrevet 10. januar 2008 Om jeg selv har Ipoden med så skrur jeg den enda høyere sånn at jeg overdøver sidemann Hvorfor ikke? Skal jeg bare sitte å irritrere meg da eller!? Jeg skrur min egen IPOD på det høyeste min IPOD makter, om sidemann som tidligere eller også spiller høyt reagerer, JA, da er det bare å fortelle hvorfor jeg har på høyt!!! Jeg skrur ned og det samme gjør sidemann! Sant??
Gjest Gjest_musica_* Skrevet 10. januar 2008 #46 Skrevet 10. januar 2008 Jeg er så enig i dette! Det finnes knapt noe verre enn å måtte høre på musikk man absolutt ikke liker. Dessverre liker de fleste fjortiser heeelt annen musikk enn det jeg gjør, og det er som regel fjortisene som spiller høyest og skråler mest. Min teori om fjortiser er at de vet godt at de forstyrrer andre, ikke bare med musikken men med hele oppførselen sin - vel og merke når de er sammen med likesinnede. De må vel hevde seg i gruppen... Min erfaring er at det ikke er kun fjortiser som spiller musikk høyt, de høytspillende kommer i alle aldersgrupper. Jeg irriterer meg ikke på korte reiser, men når jeg skal sitte på bussen i en halvtime eller lenger så blir det et irritasjonsmoment når en person 4 rader bak meg spiller en type musikk høyt og en annen på setet foran spiller en annen type musikk høyt. Dunk, dunk fra alle kanter er slitsomt. Og når jeg irriterer meg over at noen spiller for høyt så betyr ikke det at jeg ønsker at de skal slå av musikken helt, men heller dempe den litt sånn at det kun er vedkommende selv som får glede av musikken. Jeg spør den som sitter ved siden av meg eller rett foran meg om de kan dempe musikken litt og noen gjør det mens andre bare ser rart på meg. Men det er bedre å si fra enn å irritere seg, i de fleste tilfellene så får man positiv respons - det er unntakene som ser på deg som et rart dyr.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #47 Skrevet 10. januar 2008 Det er nå en gang slik at må man forvente seg en del støy i fellessfæren. Det at mange velger å irritere seg over dette , er som oftest deres eget problem . :gjeiper: Nei, det stemmer ikke. Vi må alle (dessverre) tåle bygningsstøy, trafikkarbeidsstøy, gatebråkere(reklame, selgere, tiggere), høyt volum på kino (kinoene nekter å senke volumet), osv. Men i det offentlige rom, i kontorbygg og på offentlig transport kan du ikke ture frem akkurat som det passer deg-når det går utover andre. Høy musikk som enhver vil høre på hvor enn man ferdes går fra å være privat til offentlig i det andre blir plaget av det. Ipod-musikken din går fra å være en persons irritasjonsmoment til å bli offentlig støy der flere ergrer seg, når du spiller din høye musikk f.eks. i en togkupé. Der er noen vesensforskjeller her, på hva som er irritasjon og hva som er offentlig støy.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #48 Skrevet 10. januar 2008 Hvor får man kjøpt slike lukkede øretelefoner da som ikke lekker? Og som ikke koster en formue? Jeg har ikke lyst til at folk rundt meg skal høre hva jeg spiller (i dag hadde jeg f.eks. en mimrestund på bussen og spilte bon jovi-låter som var det helt store på klassefester på barneskolen.. ). Men jeg har aldri funnet ørepropper som ikke lekker.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #49 Skrevet 10. januar 2008 Nei, det stemmer ikke. Vi må alle (dessverre) tåle bygningsstøy, trafikkarbeidsstøy, gatebråkere(reklame, selgere, tiggere), høyt volum på kino (kinoene nekter å senke volumet), osv. Men i det offentlige rom, i kontorbygg og på offentlig transport kan du ikke ture frem akkurat som det passer deg-når det går utover andre. Høy musikk som enhver vil høre på hvor enn man ferdes går fra å være privat til offentlig i det andre blir plaget av det. Ipod-musikken din går fra å være en persons irritasjonsmoment til å bli offentlig støy der flere ergrer seg, når du spiller din høye musikk f.eks. i en togkupé. Der er noen vesensforskjeller her, på hva som er irritasjon og hva som er offentlig støy. Hvor er den fundamentale forskjellen ? Folk oppfatter noe som støy , hvor andre igjen bokstavlig talt betrakter det som musikk for ørene.
Amadea Skrevet 10. januar 2008 #50 Skrevet 10. januar 2008 Dette har jeg aldri tenkt over. Jeg synes egentlig man må kunne tåle noe stöy på offentlig transport. Nattavganger og stillevogner blir selvsagt noe annet. Men dere som irriterer dere får vel si i fra da. De fleste skrur sikkert volumet ned om de blir bedt om det.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #51 Skrevet 10. januar 2008 Hvor er den fundamentale forskjellen ? Folk oppfatter noe som støy , hvor andre igjen bokstavlig talt betrakter det som musikk for ørene. Forskjellen ligger i det at mange mennesker føler at de blir plaget av støy. Akkurat som passive røykere ikke liker ekkel tobakkslukt, liker mange passive støy"ofre" ikke støy de blir tvangsmessig pålagt å bli en del av. Forskning viser også at støy utgjøre et samfunnsproblem og kan gi helseskader: http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...837:1:0:0:::0:0 http://www1.vg.no/helse/artikkel.php?artid=157024 http://www.fhi.no/eway/default.aspx?pid=23...:1:5569:1:::0:0 http://www.stoyforeningen.no/node/451 Slik klager du på støy: http://www.helse-og-velferdsetaten.oslo.ko.../klage_pa_stoy/
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #52 Skrevet 10. januar 2008 Da kan jeg altså klage på det jeg føler ikke passer meg. Finnes det forbud mot å støye ( barnegråt , bjeffing , samtaler , musikk og annen uanstendig oppførsel ) på et offentlig transportmiddel ? NEI . Man oppholder seg ikke i lang tid utsatt for støy , noe artiklene du referer til beskriver. Da kommer foreskrifter om støyregulering , arbeidsmiljøloven og andre tiltak inn i bildet. Ellers kan man alltids tilkalle til politiet for forstyrrelse av ro og orden...
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #53 Skrevet 10. januar 2008 Finnes det forbud mot å støye ( barnegråt , bjeffing , samtaler , musikk og annen uanstendig oppførsel ) på et offentlig transportmiddel? Nei, det finnes ikke forbud mot utilsiktet støy, dvs. støy som man ikke kan noe for. Man kan ikkje hjelpe for at barnet/barna gråter! Man kan ikke hjelpe for at hunden bjeffer på toget. Men dersom man støyer på en slik måte i det offentlige rom (transport, etc.) at man plager flere, og faktisk kan gjøre noe med det, så kan man si i fra til vedkommende og be dem dempe seg! "Kan du være så snill og dempe musikken du spiller, det er flere her som plages av den", er helt legitimt å si på bussen eller toget.
Gjest Gjest Skrevet 10. januar 2008 #54 Skrevet 10. januar 2008 Er alt tillatt så lenge man ikke kan hjelpe for det selv ? Det vil altså si at en person som ikke kan høre sin egen musikk grunnet "utilsiktet støy" også kan regulere volumet etter omgivelsene ?
Gjest Blondie65 Skrevet 10. januar 2008 #55 Skrevet 10. januar 2008 Når jeg tenker meg om tror jeg at grunnen til at jeg nesten aldri sier fra er at jeg regner med at folk som ikke evner å innse at de er til plage for andre helt sikkert ikke reagerer noe ålreit på tilsnakk. Det er nok derfor jeg ikke sier fra også. Hvis man ikke skjønner at ens høye utestemme ikke passer på en buss så er det vel heller håpløst å få noe annet inn i knollen på dem heller. På korte turer er terskelen for å si fra relativt høy.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. januar 2008 #56 Skrevet 10. januar 2008 Nei, det finnes ikke forbud mot utilsiktet støy, dvs. støy som man ikke kan noe for. Man kan ikkje hjelpe for at barnet/barna gråter! Man kan ikke hjelpe for at hunden bjeffer på toget. Hvis du skal reise med offentlig transportmiddel og du blir sittende nært barn som får herje fritt og snakke med utestemme, rope og riste i setet foran seg (der du er så heldig å sitte) samt løpe rundt i gangene mens de hojer og skriker så er dette etter min mening direkte sammenlignbart med støyende musikk og mobiltelefonsnakk. Igjen er det vesens forskjell på en 15 minutters tur og et 3 timers sant helvete.
AnAnAss Skrevet 10. januar 2008 #57 Skrevet 10. januar 2008 Jeg har alltid lyden på ipoden i ett passe volum. Jeg har proppene stappet inn i ørene, og for meg er lyden der passe, allikevel har jeg flere ganger opplevd at folk synes jeg har det fort høyt og jeg blir bedt om å skru det ned når jeg for eksempel sitter på bussen. Det irriterer meg jævlig. jeg greier å høre det når jeg har de helt inni ørene, og det er for meg en behagelig lyd, og folk som bare hører det på avstand synes det er for høyt. forkastelig, og frekkt. Viss de ikke liker lyd, får de unngå offentlige plasser, eller skaffe seg ipod selv og høre på den musikken di liker.
Gjest Blondie65 Skrevet 10. januar 2008 #58 Skrevet 10. januar 2008 Viss de ikke liker lyd, får de unngå offentlige plasser, eller skaffe seg ipod selv og høre på den musikken di liker. Nei det er ikke sånn det er dessverre. Det at du må stappe proppene helt inn i ørene og ha full guffe for å høre betyr at det er elendige høretelefoner du har. Gå og skaff deg noen nye - helst ikke propper men skikkelige klokker. Da ødelegger du ikke hørselen din eller bussturen for andre.
AnAnAss Skrevet 10. januar 2008 #59 Skrevet 10. januar 2008 Jeg ødelegger ikke hørselen min, jeg har helt fin hørsel og har volumet på helt behagelig høyde for meg. Jeg foretrekker ørepropper, og de er helt fine, og jeg kommer til å fortsette å bruke ørepropper som er mye lettere å ta med seg overalt fremfor store klokker. Og en busstur er vel aldri behaglig, men viss en får bussturen "ødelagt" på grunn av lyd, så har en ett problem.
Darksun Skrevet 11. januar 2008 #60 Skrevet 11. januar 2008 Dette kan jo løses veldig enkelt: kjør bil. Skal man være på et sted der andre mennesker er må man rett og slett bare tåle at det er bråk og mennesker man ikke liker der. Synes ikke det er noe mindre egoistisk å be noen skru ned lyden fremfor å ha høy lyd selv.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå