smidja Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har ikke hestehenger selv, har bare lånt når jeg trenger det. Det er ikke så ofte, eller dvs, har ikke vært så ofte hittil. Men nå må han ut på tur ofte en periode og da lurte jeg på om jeg kanskje skulle investere i en henger selv. Noen erfaringer med merke? Hvilket foretrekker dere og hvorfor? Og hva med å kjøpe brukt kontra ny? Har lurt på en brukt en. Krav er uansett at den må være boogie henger og i god stand selvsagt.
FantasDick Skrevet 6. januar 2008 #2 Skrevet 6. januar 2008 Er nok likesågreit å kjøpe en pent brukt henger - det hadde jeg gjort. Vet ikke hvilket merke som er å anse som "best", men jeg er vant til Gaupen, så hadde kanskje blitt det på meg.
Gjest Konstruktiv Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Hva med å bare trekke den etter bilen uten henger? Er da bra med litt trening?
rangi Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Vi har en Gaupenhenger, den er helt grei. Jeg ville gått for en brukt, det blir fort veldig dyrt med en splitter ny, og det fins jo mange pent brukte hengere på markedet. Når det er sagt da, så skal vi kjøpe ny, og jeg har sikla på en Tredalhenger en stund. Ellers så sverger jo mange av de hardbarka hestekara til Ifor Williams, de er skikkelig bra, men ganske dyre.
dittin Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 gaupen er gode hengere, men er lav for en stor hest... har du sett på BOJ, de har veldig solide og holdbare hengere!
smidja Skrevet 7. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 7. januar 2008 Tusen takk for svar. Ender nok med at jeg kjøper en brukt. Men har ikke bestemt meg for hvilken type ennå. Noen som har erfaringer med brenderup? Gaupen er vel den mest vanlige har jeg skjønt
Gjest Gjest_bare_lille_meg_* Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 Hei! Jeg har selv hatt (og her) både Gaupen og Brenderup og må si at jeg er mest fornøyd med Brenderup hengeren. Den er dyrere enn Gaupen, men man får jo en betraktelig bedre henger. Selv syns jeg Gaupen har endel dårlige løsninger, spesielt inni (her snakker jeg om den "gamle" typen, de kom med en ny nå i sommer). Blant annet savner jeg endel sikkerhetsløsninger, som f.eks at man kan løsne bommen utenfra. I tillegg er det en liten henger (som nevnt i et annet svar her), og har du en stor hest kan det bli litt trangt. Jeg selv hadde en holsteiner på 165 i mankehøyde, og da måtte han stå på skrå for å få plass. Var egentlig ikke noe problem da jeg fikk skaffet med en lang bom til å ha bak, men hadde jeg hatt en hest som ikke var like grei på hengeren tror jeg nok plassen hadde blitt litt snau... Kjøpte Gaupen-hengeren da jeg var ponnirytter, og klarte fint å få med to ponnier og stevneskap, så da fungerte den bra. Etterhvert ble ponniene byttet ut i hester, og dermed måtte også hengeren byttes ut (umulig å få med seg to hester på over 165 i den...). Jeg gikk til innkjøp av en større Brenderup, og er VELDIG fornøyd med den! Den er virkelig gjennomtenkt og har mange gode løsninger! Om du kjøper brukt eller ny tror jeg egentlig ikke har så mye og si, bare den er godt vedlikeholdt!
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 Jeg har en Gaupen henger som jeg kjøpte ny. Er storfornøyd med den, men har en ponni, så trenger ikke en høy henger. Hvis du skal kjøpe brukt må du tenke på at omregistreringa kan bli ganske dyr hvis du kjøper en relativt ny henger. Kjøper du en henger som er 1-3 år gammel blir det nesten samme prisen om du kjøper den ny!
smidja Skrevet 11. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 11. januar 2008 Oi, er omregistreringen så dyr? Så sprøtt. Hvorfor det egentlig? Har litt lyst på en brenderup henger ja. Har også litt erfaring med Gaupen og synes den er litt merkelig løsning på enkelte ganger. Har en islandshest, så han er jo ikke så stor da.
Gjest Gjest_E_* Skrevet 8. mai 2009 #10 Skrevet 8. mai 2009 Oi, er omregistreringen så dyr? Så sprøtt. Hvorfor det egentlig? Har litt lyst på en brenderup henger ja. Har også litt erfaring med Gaupen og synes den er litt merkelig løsning på enkelte ganger. Har en islandshest, så han er jo ikke så stor da. Står midt oppe i samme problematikk selv. Har undersøkt en masse og blitt litt klokere. Det er få brukte på markedet, og omregistreringsavgiften er hø for hengere yngre enn 1998. Den beste hengerkonstruksjonen (fjæring, understell og glassfiber) er Tredal (norsk og billig!) og Bøckman. Sett fra hestens behov er de engelske hengerne flotte (Williams), romslig og med utgangsdør foran på siden. De har også flere bom/dør løsninger bak. Skikkelig fjæring er viktig hvis man skal kjøre langt og ha en uthvilt hest når man kommer frem. Einar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå