Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Igår da jeg var på vei ut av et rom klarte jeg å "sparke" skikkelig til et objekt jeg ikke så, og slaget traff altså lilletåa... Fikk grusomt vondt akkurat der og da, men så kjente jeg det mindre etter en ca en time så jeg tenkte ikke noe mer over det. Idag er det nokså hovent, og det gjør ganske vondt. Kan jeg ha knekt lilletåa? Ser ut til at tåa ligger sånn nogenlunde på rett plass, men bør jeg reise på legevakta? Eller overreagerer jeg?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville garantert ventet til mandagen, iallefall :) Om det ikke har blitt noe bedre da, ville jeg ringt fastlegen min og hørt.

Om det feks gjør vondt om natten så du ikke får sove o.l., ville jeg nok tatt en tlf til legevakta, om ikke normale smertestillende (paracet, ibux, o.l.) hjalp.

Gjest Blondie65
Skrevet
Igår da jeg var på vei ut av et rom klarte jeg å "sparke" skikkelig til et objekt jeg ikke så, og slaget traff altså lilletåa... Fikk grusomt vondt akkurat der og da, men så kjente jeg det mindre etter en ca en time så jeg tenkte ikke noe mer over det. Idag er det nokså hovent, og det gjør ganske vondt. Kan jeg ha knekt lilletåa? Ser ut til at tåa ligger sånn nogenlunde på rett plass, men bør jeg reise på legevakta? Eller overreagerer jeg?

Hvordan ser det ut? Blått og festlig?

Jeg kaller ingen hysterisk, og ville nok dratt på legevakten selv. Å knekke et ben i en tå eller en finger gjør langt mindre vondt enn man skulle tro, og jeg tror man må ha opplevd det dersom man skulle vite sikkert forskjellen.

Jeg tror du har forstuet, men jeg ville ha fått et røntgenbilde for å få det bekreftet rett og slett for å slippe eventuell skjeiv groing. Lilletærne er viktigere enn vi tror når det gjelder vår gange så det er greit at det gror på den måten det skal.

Skrevet (endret)
Jeg ville garantert ventet til mandagen, iallefall :) Om det ikke har blitt noe bedre da, ville jeg ringt fastlegen min og hørt.

Om det feks gjør vondt om natten så du ikke får sove o.l., ville jeg nok tatt en tlf til legevakta, om ikke normale smertestillende (paracet, ibux, o.l.) hjalp.

Ok. :) Igår sovnet jeg igrunn ganske ok, og tror jeg kan overleve ikveld men jeg er så redd for at det skal vokse skjevt...

edit: Ibux har ikke hjulpet.

Hvordan ser det ut? Blått og festlig?

Jeg kaller ingen hysterisk, og ville nok dratt på legevakten selv. Å knekke et ben i en tå eller en finger gjør langt mindre vondt enn man skulle tro, og jeg tror man må ha opplevd det dersom man skulle vite sikkert forskjellen.

Jeg tror du har forstuet, men jeg ville ha fått et røntgenbilde for å få det bekreftet rett og slett for å slippe eventuell skjeiv groing. Lilletærne er viktigere enn vi tror når det gjelder vår gange så det er greit at det gror på den måten det skal.

Det er ganske rødt, bittelitt blåaktig akkurat der det gjør vondt. Dvs selve lilletåa er bare rød og hoven, og litt nedenfor der det gjør vondest er det ikke så hovent men litt småblåaktig. Mer blått "skjær" enn blåfarge.. Hmm, vet ikke hvor godt formulert det ble men. Det er liksom overlevelig vondt, men vondt nok til at jeg begynner å lure. Også er jeg redd for at det skal vokse feil eller noe.

Tror jeg skal gjøre som du sier, få tatt et røndkenbilde så jeg vet det ikke gror skjevt... Burde jeg reise ut på legevakta å få gjort det med en gang eller burde jeg vente til imorgen?

Endret av Maria88
Skrevet

Med mindre det er utålelig vondt, så ville jeg ventet til imorgen.

Jeg har selv knekt lilletåen, og da kjente jeg at noe var løst :eeeh:

Skrevet
Med mindre det er utålelig vondt, så ville jeg ventet til imorgen.

Jeg har selv knekt lilletåen, og da kjente jeg at noe var løst :eeeh:

Ok. Jeg vet ikke helt hva jeg kjenner der... Klarer ikke å bevege den, og jeg vet ikke om det kjennes som om noe er løst... Fikk to venner til å se på det, og den ene mente det så greit ut, mens den andre(som selv har knekt lilletå før) sier at sånt kan man ikke se uten røndken... Så er litt i tvil om jeg burde reise å få røndket, eller om jeg skal prøve å ikke tenke på det.

Skrevet

Om du er redd for at den skal gro skjevt, ville jeg sikkert kontaktet legevakten imorgen ja. :)

Skrevet

Høres veldig ut som den knekte lilletåa mi det der.....

Det var det andre benet fra ytterst som knekte. Var litt hoven innpå der foten starter, og litt blålig, soe som utviklet seg til å bli skikkelig blått etterhvert....

Fikk egentlig beskjed om bare å tape den til de andre tærne for å holde den stabil, men fikk ikke på meg sko. Og som utearbeidende må jeg ha sko. Ble derfor sykmeldt i to uker. Gjorde vondt å gå med sko også den første tiden, men kjente ikke så mye uten sko.....

Jeg ble sendt på røntgen, men det er ikke alle som blir det så lenge tåa ligger rett....

Bruk sportstape i alle fall, og tape tåa fast i den neste og gjerne litt innpå foten.... Det hjalp masse ....

Skrevet

Teip lilletåen til den andre tåen, for det er det de eventuelt kommer til å gjøre på legevakten om du har knekt den. Og har du ikke kenkt den, vil det nok ikke skade å ha den teipet i noen dager.

Skrevet
Teip lilletåen til den andre tåen, for det er det de eventuelt kommer til å gjøre på legevakten om du har knekt den. Og har du ikke kenkt den, vil det nok ikke skade å ha den teipet i noen dager.

Mm.. Det fikk jeg også.

Kan egentlig ikke tenke meg at det haster så veldig med å oppsøke lege heller. Den gror ikke på en dag...

Men hvis du skal til legevakten, så møt opp imorgen grytidlig. Da er det lite kø :)

Gjest Blondie65
Skrevet

Ha bomull mellom tærne hvis du skal tape så blir det mindre ubehagelig.

Skrevet (endret)
Om du er redd for at den skal gro skjevt, ville jeg sikkert kontaktet legevakten imorgen ja. :)

Det skal jeg gjøre. :)

Høres veldig ut som den knekte lilletåa mi det der.....

Det var det andre benet fra ytterst som knekte. Var litt hoven innpå der foten starter, og litt blålig, soe som utviklet seg til å bli skikkelig blått etterhvert....

Fikk egentlig beskjed om bare å tape den til de andre tærne for å holde den stabil, men fikk ikke på meg sko. Og som utearbeidende må jeg ha sko. Ble derfor sykmeldt i to uker. Gjorde vondt å gå med sko også den første tiden, men kjente ikke så mye uten sko.....

Jeg ble sendt på røntgen, men det er ikke alle som blir det så lenge tåa ligger rett....

Bruk sportstape i alle fall, og tape tåa fast i den neste og gjerne litt innpå foten.... Det hjalp masse ....

Godt å få råd fra en som har opplevd det selv. :) Det blir nok en tur på legevakten imorgen... Er så redd det bare er jeg som overreagerer... Hehe

Har teipet den inntil den andre tåa nå. Kjenner at det er bedre sånn, siden det kjennes som den "dingler" litt.. Mulig det bare er innbilning..

Mm.. Det fikk jeg også.

Kan egentlig ikke tenke meg at det haster så veldig med å oppsøke lege heller. Den gror ikke på en dag...

Men hvis du skal til legevakten, så møt opp imorgen grytidlig. Da er det lite kø :)

Det skal jeg gjøre! :)

Ha bomull mellom tærne hvis du skal tape så blir det mindre ubehagelig.

Takk for tipset! :) Har gjort det nå.

Endret av Maria88
Skrevet

Jeg knakk tåen (den nestminste) for noen dager siden. Jeg har gjort dette flere ganger før (gammel håndballspiller) og det er fint lite legen kan hjelpe deg med dersom det er et rent brudd. Jeg måtte knekke tåen tilbake på plass denne gangen, og det er i grunnen den eneste grunnen til at jeg oppsøkte legen. Jeg ville ha teipet tåen for støtte og ellers bare tatt det med ro.

Skrevet

Var en rask tur på legevakta, og jeg skal bare ha på teip for sikkerhets skyld. De visste ikke om det var brekt, men siden den ligger riktig skulle jeg bare holde den i ro. De mente røndken ikke var nødvendig. Det var godt å finne ut! :)

Skrevet

jeg knakk en tå,men det gjorde sabla vondt hele tiden.

Det var langtåen.

Gikk to uker før jeg fikk skoen på meg og gå skikkelig. Gikk ikke til legen for jeg tenkte at de gjør ikke noe alikavel.

Fikk "kjeft" senere. Den styrer vist ganske mye den tåen om hvordan resten av kroppen fungerer. I dag er den tydelig skjev

Skrevet

Bra du sjekka!

Jeg brista lilletåa mi for noen år siden, og hadde akkurat flytta på landet, ingen sykehus med røngten i nærheten.....men, legen visste råd, han sendte meg til tannlegen ved siden av! Tåa fikk akkurat plass på det lille bildet, og jeg fikk meg en god latter! Ganske lurt!

Gjest Klumsa
Skrevet

Det samme skjedde meg. Kom gående med lillemor i armene tidlig en morgen og feilberegnet på døra som sto halvåpen. Det gjorde sinnsykt vondt i lilletåa og jeg tenkte at dette må da være brudd. Dro til legen som tok røntgen, men den var ikke brukket. Derimot hadde jeg et gammelt brudd på nest minste tåa! Noe jeg ikke har registrert i det hele tatt! Og aner ikke heller ikke når det har skjedd.

Så et brudd trenger ikke være vondt. Iallefall hadde ikke legen gjort noe annet ann å tape den fast til de andre tærne slik at den holdt seg i ro. Kan tenke meg at brudd på "hovedtærne", de tre største merkes langt mer.

Skrevet
jeg knakk en tå,men det gjorde sabla vondt hele tiden.

Det var langtåen.

Gikk to uker før jeg fikk skoen på meg og gå skikkelig. Gikk ikke til legen for jeg tenkte at de gjør ikke noe alikavel.

Fikk "kjeft" senere. Den styrer vist ganske mye den tåen om hvordan resten av kroppen fungerer. I dag er den tydelig skjev

Uff! Prøver å ta det helt med ro nå, og unngår helst sko i øyeblikket. Føler det var riktig å komme meg en tur på legevakta.

Bra du sjekka!

Jeg brista lilletåa mi for noen år siden, og hadde akkurat flytta på landet, ingen sykehus med røngten i nærheten.....men, legen visste råd, han sendte meg til tannlegen ved siden av! Tåa fikk akkurat plass på det lille bildet, og jeg fikk meg en god latter! Ganske lurt!

Jøss! Det var jammen smart! :) Kreativ lege.

Det samme skjedde meg. Kom gående med lillemor i armene tidlig en morgen og feilberegnet på døra som sto halvåpen. Det gjorde sinnsykt vondt i lilletåa og jeg tenkte at dette må da være brudd. Dro til legen som tok røntgen, men den var ikke brukket. Derimot hadde jeg et gammelt brudd på nest minste tåa! Noe jeg ikke har registrert i det hele tatt! Og aner ikke heller ikke når det har skjedd.

Så et brudd trenger ikke være vondt. Iallefall hadde ikke legen gjort noe annet ann å tape den fast til de andre tærne slik at den holdt seg i ro. Kan tenke meg at brudd på "hovedtærne", de tre største merkes langt mer.

Uff... Kjenner den smerten. :( Utrolig å ha bruddet et helt annet sted. Det er rart hvor ofte man egentlig "slår seg" uten å merke det...

De sa at de ikke gjør noe særlig med brudd i lilletåa. De bare teiper stort sett, med mindre den ligger helt ute av posisjon. Storetåa derimot, skulle være mye værre...

• 3 år senere...
Gjest Helene
Skrevet

Jeg ble tråkket på av en hest i går og nå er det beinet fra store tåa(ikke i selve tåa men lenger opp). I dag er den blå lilla gul og hoven.Det brenner og begynner og brrke hvis jeg går eller tar på den skal jeg dra til legevakta?

Hesten veide 400 kg

• 8 måneder senere...
Skrevet

Har brukket lilletåa tre ganger!! :Nikke: Det beste er å søke lege med en gang i tilfelle den er brukket er min erfaring. Var svært smertefullt å brekke på plass tross bedøvelse. Til lengre du venter til vanskeligere er det å brekke på plass da den begynner å stivne til....

Har fortsatt problemer med balanse, strakk leddbånd og sener også da jeg brakk lilletåa.

Skal nå inn til behandling på sykehuset for å stive den av!! Gruer meg, noen som har gjort dette før? :snurt:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...