Bomull Skrevet 6. januar 2008 #21 Skrevet 6. januar 2008 Som sagt pleier vi alltid å spise hovedrett + drikke der, så det er ingen begrensning i så måte. Men da skulle det vel ikke være behov for å nevne det heller Men om man har venner som er så barnslige at de utnytter seg av slike ting har jeg forståelse for begrensningen.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #22 Skrevet 6. januar 2008 Jeg ville betalt alt eller ingenting. Jeg synes det er litt merkelig å legge begrensninger. Litt "ungdomsaktig" kanskje? Men det er sikkert fordi det er jeg vant til der jeg kommer fra. Det er ingen som utnytter en gratis middag (det har forsåvidt ikke vært middager der noen har spandert, men det har blitt snakket om hvordan man oppfører seg ved slike ting). Jeg ville følt meg gjerrig om jeg inviterte og skulle spandere hvis jeg ikke betalte alt. Som gjest hadde det føltes litt merkelig om jeg måtte sitte og regne på hvor mye jeg selv skulle betale, og hvor mye bursdagsbarnet skulle betale. Da hadde jeg mye heller ønsket å betale alt selv. Jeg har råd til middag OG gave, og det ville bare føltes fjernt med "veldedighet" (misforstå meg rett). Om bursdagsbarnet ønsker å spise på en dyr restaurant ville jeg bare blitt med om det var en nær venninne. Men igjen, slik gjøres det blant mine Alle har sine tradisjoner, og det har jeg respekt for, slik det er klart. Når det er sagt, skjønner jeg ikke hvorfor du ville følt deg gjerrig ved å kun spandere deler av middagen, når du gjerne ber vennnene dine betale selv. Jeg ser heller ikke argumentet med "å regne på fingrene". Det er ikke vanskelig å huske hvem som bestiller hva, så lenge en har en meny tilgjengelig. Når jeg inviterer venner på middag, inviterer jeg til middag, det vil ikke si fri bar. Hvis noen ønsker å bestille fem glass vin, (noe jeg for øvrig ikke synes sømmer seg på en fin restaurant), må de gjerne gjøre det, men ikke på min regning. Jeg synes det blir mest rettferdig om alle får hovedrett, samt et glass drikke til maten. Skal en først begynne å regne kroner, er det vel mer urettferdig at noen drikker alkohol for flere hundre kroner mer enn de andre? Hovedproblemet når vertskapet betaler hele middagen, er jo at noen, som i min venninnes tilfelle, strekker grensene. At min venninne bestilte forrett til gjestene betød ikke at hun ønsket å spandere drikkevarer til den andre gjesten for tilsvarende sum. Vår vennegjeng blir ofte skilt ved ulike bokstaver, slik holder servitøren orden på hvem som bestiller hva, og jeg gjør klart hva jeg betaler i begynnelsen av måltidet. Dette har aldri bydd på noen problemer, og jeg synes det er en veldig grei løsning.
Kristaa Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #23 Skrevet 6. januar 2008 Men da skulle det vel ikke være behov for å nevne det heller Men om man har venner som er så barnslige at de utnytter seg av slike ting har jeg forståelse for begrensningen. Ingen reell fare for det; men vi nevner det for sikkerhets skyld i mailen, i tillegg til at vi har nevnt det muntlig tidligere. Nå er det bare å kjøre opp dit i morgen og bestille bord da... Har forsøkt å ringe det nummeret jeg fant på Gule Sider, men det var jaggu ikke så enkelt... Dee tar jo ikke telefonen! Stedet er forholdsvis nytt, så merkelig at telefonen aldri ser ut til å bli besvart
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #24 Skrevet 6. januar 2008 Men da skulle det vel ikke være behov for å nevne det heller Men om man har venner som er så barnslige at de utnytter seg av slike ting har jeg forståelse for begrensningen. Gjestene kan selvsagt bestille valgfri hovedrett og drikke. Hvis du leser mitt forrige innlegg, legger du kanskje merke til at det var grov utnyttelse som førte til at vår vennegjeng valgte å kun spandere hovedrett og drikke, ikke hele middagen som tidligere var tradisjon.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå