Kristaa Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Diskuterer med en bruker på msn her nå om bursdagsfeiringer ute på restaurant. Jeg skal feire med en venninne, og vi tar med jentene ut for å spise, så slipper vi alt styret som fører med en feiring. Da betaler vi for maten (hovedrett) og drikke (brus). Skal gjestene ha vin/dessert osv betaler de dette selv. Den andre brukeren tok med vennene sine ut for å spise, de betalte selv + at hun fikk gaver. Hun har aldri hørt om vår måte å gjøre dette på. Jeg har en venninne som har kjørt noe av hennes opplegg, men å måtte betale penger for transport inn til byen, betale for all mat på restauranten, gave, ut på byen og så en svindyr nattaxi hjem ble litt i overkant for flere av oss. Å bruke 2000 for å feire en venninne ble litt for mye, men mye av det er prinsippet. Hva er vanlig i deres vennegjenger? Dette er første gangen jeg feirer på denne måten, men jeg gidder ikke handle og lage mat, vaske og rydde både før og etter feiringen etc, derfor er det veldig greit å gjøre det på denne måten. Vi har valgt et rimelig sted, så vi vil ikke komme dårligere ut av det enn om vi hadde hatt noe hjemme - dessuten er det jo helt legitimt å få gaver ( ) når man betaler for gjestene (mener jeg da) enn å få gaver OG ber om at gjestene betaler selv...
Arkana Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er vant til at om man går på restaurant så betaler hver for seg, er det en eller flere som inviterer til fest så er det naturlig at verten(e) betaler for festen så fremt det ikke er påpekt at det er et spleiselag. Gaver blir det alltid uansett feiremåte.
Munachimso Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Jeg er vant til at om man går på restaurant så betaler hver for seg, er det en eller flere som inviterer til fest så er det naturlig at verten(e) betaler for festen så fremt det ikke er påpekt at det er et spleiselag. Gaver blir det alltid uansett feiremåte. Samme her
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Synes det høres litt frekt ut å invitere til middag og forvente at gjestene skal betale for en dyr restaurantmiddag. Spesielt hvis dere er yngre er det ikke sikkert alle har råd til det pluss gave. Det kan faktisk ta knekken på et månedsbudsjett. Men det du nevnte først med å betale for hovedrett og alkoholfri drikke høres helt fint ut.
venus* Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Det spørs vel hvilken restaurant det er snakk om. Er det på Peppes er det noe annet enn på Brasseri Hansken, for å bruke to ytterpunkter. Jeg kan ikke huske sist jeg måtte betale for en middagen på en bursdagsfeiring egentlig.. Du må i hvert fall si ifra om hvordan fordelingen blir. Og det er nok en fordel å si veldig eksplisitt at dere ikke ønsker dere gaver.
Arkana Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Synes det høres litt frekt ut å invitere til middag og forvente at gjestene skal betale for en dyr restaurantmiddag. Hvis det er meningen at alle betaler for seg så inviterer man ikke til middag, da er det mer en enighet om at man går ut og feirer bursdagen med middag og alle betaler, slik man ville gjort på et vanlig restaurantbesøk. Jeg tror nok dette kommer litt an på hva man er vant til. Siden vi alltid betaler hver for oss er det dette som er standarden, så blir det istedet påpekt spesielt hvis det av en eller annen grunn er noen som skal spandere på noen andre.
Kristaa Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #7 Skrevet 5. januar 2008 Vi skal gå på et rimelig sted (italiensk, og der er det jo aldri dyrt) og vi vil betale for gjestene våre. En venninne gjorde en annen vri her i høst. Hun måtte ut av huset fordi samboeren skulle vaske, da spurte hun om noen ville være med ut å spise noen timer, og sa eksplisitt at det ikke var feiring. Dette er en av de nærmeste, så da kjøpte vi selvsagt gaver likevel Forskjellen her etter mitt skjønn er at man inviterer til bursdagsfeiring og sier at folk må betale selv. For meg blir det feil, ihvertfall dersom det forventes gave (og ja, det var tilfellet i saken om min andre venninne, hun kom med ønskeliste)...
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Diskuterer med en bruker på msn her nå om bursdagsfeiringer ute på restaurant. Jeg skal feire med en venninne, og vi tar med jentene ut for å spise, så slipper vi alt styret som fører med en feiring. Da betaler vi for maten (hovedrett) og drikke (brus). Skal gjestene ha vin/dessert osv betaler de dette selv. Den andre brukeren tok med vennene sine ut for å spise, de betalte selv + at hun fikk gaver. Hun har aldri hørt om vår måte å gjøre dette på. Jeg har en venninne som har kjørt noe av hennes opplegg, men å måtte betale penger for transport inn til byen, betale for all mat på restauranten, gave, ut på byen og så en svindyr nattaxi hjem ble litt i overkant for flere av oss. Å bruke 2000 for å feire en venninne ble litt for mye, men mye av det er prinsippet. Hva er vanlig i deres vennegjenger? Dette er første gangen jeg feirer på denne måten, men jeg gidder ikke handle og lage mat, vaske og rydde både før og etter feiringen etc, derfor er det veldig greit å gjøre det på denne måten. Vi har valgt et rimelig sted, så vi vil ikke komme dårligere ut av det enn om vi hadde hatt noe hjemme - dessuten er det jo helt legitimt å få gaver ( ) når man betaler for gjestene (mener jeg da) enn å få gaver OG ber om at gjestene betaler selv... maken til å være råflott da...Om man vil feire ute og ha gjester, så regner jeg med at det er stordag og at de som feires inviteres. 2000 kr??? glem det...ikke for at jeg ikke har råd,men det blir for mye. Skal ha gave også? herregud. Det er noen som har spurt, men jeg har komt de i forkjøpet og sagt: Så kjekt å endelig få komme på resturant og bli påspandert en aften....Det ble ikke noe nei....
Kristaa Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #9 Skrevet 5. januar 2008 maken til å være råflott da...Om man vil feire ute og ha gjester, så regner jeg med at det er stordag og at de som feires inviteres. 2000 kr??? glem det...ikke for at jeg ikke har råd,men det blir for mye. Skal ha gave også? herregud. Det er noen som har spurt, men jeg har komt de i forkjøpet og sagt: Så kjekt å endelig få komme på resturant og bli påspandert en aften....Det ble ikke noe nei.... Ja, jeg synes liksom det blir litt prinsipp her... Forrige gang jeg fylte år kjøpte jeg inn ost, kjeks, vin, brus og baguetter (gjestene skulle ha med vin selv, men jeg kjøpte litt likevel, sånn i tilfelle) og dette kom på gode 1000-1500 kroner. Vi regner med at vi bruker ca 200,- pr person på denne bursdagen, og ettersom vi er to som feirer sammen (12 gjester) vil det komme på ca. det samme som vi feiret hjemme, hver for oss, + at vi slipper å stelle i stand.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Da jeg feiret 19-årsdagen min på restaurant, betalte jeg for hovedretten samt et glass drikke til alle venninnene mine. Eventuell forrett (alle bestilte det), samt andre drinker betalte de selv. Jeg har også deltatt i feiringer (riktignok med andre venner), hvor det blir lagt opp til at gjestene betaler selv, og det er helt ok for min del. Jeg kjøper for øvrig gaver til alle som inviterer meg i selskap, uavhengig av om jeg betaler maten selv. Endret 6. januar 2008 av GossipGirl
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Vi skal gå på et rimelig sted (italiensk, og der er det jo aldri dyrt) og vi vil betale for gjestene våre. En venninne gjorde en annen vri her i høst. Hun måtte ut av huset fordi samboeren skulle vaske, da spurte hun om noen ville være med ut å spise noen timer, og sa eksplisitt at det ikke var feiring. Dette er en av de nærmeste, så da kjøpte vi selvsagt gaver likevel Forskjellen her etter mitt skjønn er at man inviterer til bursdagsfeiring og sier at folk må betale selv. For meg blir det feil, ihvertfall dersom det forventes gave (og ja, det var tilfellet i saken om min andre venninne, hun kom med ønskeliste)... Jeg hadde aldri invitert med meg venninner på restaurant, for så å be dem bekoste regningen selv. En bekjent av meg begikk denne tabben en gang, to av jentene hadde ikke penger til å betale regningen, og det endte med at jeg måtte låne dem penger. Den ene, (som jeg for øvrig nesten ikke kjenner) har ennå ikke betalt tilbake, men det er en annen sak. Skal en feire bursdag ute, mener jeg det er en forutsetning at verten/vertinnen gjør gjestene oppmerksomme på om de må bekoste maten selv, eller om vertskapet vurderer. Når jeg blir invitert i bursdager hvor vertskapet inviterer, bestiller jeg generelt mye billigere retter enn når jeg selv bekoster middagen. Blant meg og mine nærmeste venninner er det en uskreven regel at vertskapet inviterer, da kjøper vi gjerne ganske dyre gaver. Det har også hendt at jeg har blitt invitert til bekjente som ikke spanderer mat eller drikke, da kjøper jeg også gave, men ikke gaver til flere hundre kroner. Jeg kan gjerne kjøpe en bok til tohundre kroner, men det er det. Jeg synes det er direkte frekt å invitere venner på restaurant under den forutsetning at de selv betaler maten, for deretter å sende rundt ønskeliste. Kjøp gave til en sum du er komfortabel med, det seg være 100 eller 1000 kroner.
Bomull Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Hvis det er meningen at alle betaler for seg så inviterer man ikke til middag, da er det mer en enighet om at man går ut og feirer bursdagen med middag og alle betaler, slik man ville gjort på et vanlig restaurantbesøk. Jeg tror nok dette kommer litt an på hva man er vant til. Siden vi alltid betaler hver for oss er det dette som er standarden, så blir det istedet påpekt spesielt hvis det av en eller annen grunn er noen som skal spandere på noen andre. Nettopp. Slik gjør vi det også. Vi spør om noen vil være med ut og spise, vi inviterer ikke. Jeg feiret bursdagen min slik i høst. Jeg sa at jeg og samboeren min hadde planlagt å feire bursdagen min ved å spise ute og lurte på om noen av de andre hadde lyst til å være med. Det var ingen bursdagsinvitasjon. Alle betalte for seg og jeg fikk gave av tre av gjestene som var der ettersom de er de nærmeste vennene mine og alltid gir meg gave uansett(de andre var partnere). Sender man ut en skikkelig invitasjon blir det noe annet. Jeg stusser litt over at man bare betaler noe av selskapet og ikke alt. Skulle jeg først invitert noen ut på middag med hensikt med å betale hadde jeg betalt hele middagen. Har man ikke råd til det ville jeg heller latt det være. I min omgangskrets har jeg aldri hørt om noen som spanderer en hel middag. Det er underforstått at man betaler selv hvis man blir enige om å gå ut og spise. Ingen har invitert til bursdagsfest på restaurant slik jeg forstår Frysepulver skal.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 (endret) Nettopp. Slik gjør vi det også. Vi spør om noen vil være med ut og spise, vi inviterer ikke. Jeg feiret bursdagen min slik i høst. Jeg sa at jeg og samboeren min hadde planlagt å feire bursdagen min ved å spise ute og lurte på om noen av de andre hadde lyst til å være med. Det var ingen bursdagsinvitasjon. Alle betalte for seg og jeg fikk gave av tre av gjestene som var der ettersom de er de nærmeste vennene mine og alltid gir meg gave uansett(de andre var partnere). Sender man ut en skikkelig invitasjon blir det noe annet. Jeg stusser litt over at man bare betaler noe av selskapet og ikke alt. Skulle jeg først invitert noen ut på middag med hensikt med å betale hadde jeg betalt hele middagen. Har man ikke råd til det ville jeg heller latt det være. I min omgangskrets har jeg aldri hørt om noen som spanderer en hel middag. Det er underforstått at man betaler selv hvis man blir enige om å gå ut og spise. Ingen har invitert til bursdagsfest på restaurant slik jeg forstår Frysepulver skal. Hva mener du med å kun betale "deler av middagen"? Jeg synes det er ganske rettferdig å si at jeg betaler valgfri hovedrett, ikke alle ønsker forrett, så kan de som ønsker det bestille forrett på egen regning. Jeg spanderer middag, ikke alkohol. Vil folk nyte fem glass vin til maten, må de gjerne det, men da får de betale det selv. Jeg betaler et glass drikke, gjestene velger selv om det er brus eller alkohol, samt isvann. Edit: Glemte å påpeke at dette er en "norm" blant mine nærmeste venninner, og jeg påpeker alltid hva jeg spanderer, og hva de kan kjøpe selv. Tidligere spanderte vi hele middager, men dette ble ofte problematisk fordi noen ønsket forrett, og vi hadde en opplevelse med en annen venninnes bekjente som da forlangte å få alkohol for den prisen forretten til de andre kostet. Uten tvil uhøflig av denne personen, men flere av disse venninnene pleier å invitere med andre bekjente enn kun oss i gjengen, derfor ble det bestemt at vi kun spanderte hovedrett videre. En ganske grei ordning, som også er mer rettferdig, slik jeg ser det. Endret 6. januar 2008 av GossipGirl
Kristaa Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #14 Skrevet 6. januar 2008 Hva mener du med å kun betale "deler av middagen"? Jeg synes det er ganske rettferdig å si at jeg betaler valgfri hovedrett, ikke alle ønsker forrett, så kan de som ønsker det bestille forrett på egen regning. Jeg spanderer middag, ikke alkohol. Vil folk nyte fem glass vin til maten, må de gjerne det, men da får de betale det selv. Jeg betaler et glass drikke, gjestene velger selv om det er brus eller alkohol, samt isvann. Enig med du Man blir god og mett av en hovedrett (i vårt tilfelle snakker man da en hel pizza eller en pastarett (og pastaretter metter alltid)) samt drikke. Vi har ikke snakket om å spandere alkohol, men det er klart; ett glass vin/to brus blir jo samme sum, så det kan vi diskutere nærmere. Vi har som vennegjeng vært ute og spist der før, og da har alle bestilt en hovedrett og blitt mette av det.
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Enig med du Man blir god og mett av en hovedrett (i vårt tilfelle snakker man da en hel pizza eller en pastarett (og pastaretter metter alltid)) samt drikke. Vi har ikke snakket om å spandere alkohol, men det er klart; ett glass vin/to brus blir jo samme sum, så det kan vi diskutere nærmere. Vi har som vennegjeng vært ute og spist der før, og da har alle bestilt en hovedrett og blitt mette av det. Synes dette høres ut som en fin måte å gjennomføre middagen på jeg, Frysepulver, og gjestene blir helt sikkert fornøyde. La forøvrig til noen punkter i mitt forrige innlegg om hvorfor min venninnegjeng praktiserer det slik at gjestene betaler forrett selv. Noen av mine venninner pleier nemlig å invitere andre bekjente, og en gang oppstod det en hendelse hvor en av de andre gjestene (som ikke bestilte forrett) ønsket å få servert alkohol til den summen noen av de andre gjestene hadde bestilt forrett for. Derfor ble vi enige om at det er like greit at vi betaler forrett, samt den første drinken, så betaler gjestene det de ønsker utover det. Selvfølgelig, bestiller noen bare brus, tilbyr jeg meg gjerne å betale to glass istedetfor ett, en tar gjerne slikt etter skjønn. Jeg er ikke gjerrig når jeg inviterer noen ut.
Kristaa Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #16 Skrevet 6. januar 2008 Diskuterer litt på msn her nå samtidig Hadde vi spist et annet sted ville kanskje hva vi betaler stilt seg annerledes; greia er at vi har spist der flere ganger sammen tidligere, og da bestiller man en hovedrett og noe å drikke - derfor blir det ingen forandring fra normalen. Som jeg skrev på msn; det er ikke slik at vi inviterer folk til å gå på McDonalds, for så å bare spandere en softis
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 Diskuterer litt på msn her nå samtidig Hadde vi spist et annet sted ville kanskje hva vi betaler stilt seg annerledes; greia er at vi har spist der flere ganger sammen tidligere, og da bestiller man en hovedrett og noe å drikke - derfor blir det ingen forandring fra normalen. Som jeg skrev på msn; det er ikke slik at vi inviterer folk til å gå på McDonalds, for så å bare spandere en softis Tror nok det har litt med normer å gjøre, ja. Håper dere får en kjempeflott kveld.
Gjest Gjest_ZebraWah_* Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 Hva er vanlig i deres vennegjenger? Siden vi alle er studenter, er det underforstått at alle betaler for seg selv. Slik som da jeg inviterte gjengen ut på bowling for å feire bursdagen min. Jeg kunne selvsagt ha betalt for banene og rundene vi spilte, og latt de betale selv for det antall øl de konsumerte, men jeg tror de synes det var grei ordning slik som det ble
Bomull Skrevet 6. januar 2008 #19 Skrevet 6. januar 2008 Jeg ville betalt alt eller ingenting. Jeg synes det er litt merkelig å legge begrensninger. Litt "ungdomsaktig" kanskje? Men det er sikkert fordi det er jeg vant til der jeg kommer fra. Det er ingen som utnytter en gratis middag (det har forsåvidt ikke vært middager der noen har spandert, men det har blitt snakket om hvordan man oppfører seg ved slike ting). Jeg ville følt meg gjerrig om jeg inviterte og skulle spandere hvis jeg ikke betalte alt. Som gjest hadde det føltes litt merkelig om jeg måtte sitte og regne på hvor mye jeg selv skulle betale, og hvor mye bursdagsbarnet skulle betale. Da hadde jeg mye heller ønsket å betale alt selv. Jeg har råd til middag OG gave, og det ville bare føltes fjernt med "veldedighet" (misforstå meg rett). Om bursdagsbarnet ønsker å spise på en dyr restaurant ville jeg bare blitt med om det var en nær venninne. Men igjen, slik gjøres det blant mine
Kristaa Skrevet 6. januar 2008 Forfatter #20 Skrevet 6. januar 2008 Jeg ville betalt alt eller ingenting. Jeg synes det er litt merkelig å legge begrensninger. Litt "ungdomsaktig" kanskje? Men det er sikkert fordi det er jeg vant til der jeg kommer fra. Det er ingen som utnytter en gratis middag (det har forsåvidt ikke vært middager der noen har spandert, men det har blitt snakket om hvordan man oppfører seg ved slike ting). Jeg ville følt meg gjerrig om jeg inviterte og skulle spandere hvis jeg ikke betalte alt. Som gjest hadde det føltes litt merkelig om jeg måtte sitte og regne på hvor mye jeg selv skulle betale, og hvor mye bursdagsbarnet skulle betale. Da hadde jeg mye heller ønsket å betale alt selv. Jeg har råd til middag OG gave, og det ville bare føltes fjernt med "veldedighet" (misforstå meg rett). Om bursdagsbarnet ønsker å spise på en dyr restaurant ville jeg bare blitt med om det var en nær venninne. Men igjen, slik gjøres det blant mine Og jeg føler det er feil å be med folk ut for å feire en bursdag og be de betale for maten selv. Som sagt pleier vi alltid å spise hovedrett + drikke der, så det er ingen begrensning i så måte.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå