Gå til innhold

Nytt hus - alt på ett plan?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal bygge hus en gang i fremtiden, og jeg har begynt å kikke på hustegninger på nettet.

Har tidligere bodd i hus over tre etasjer, med vaskerom i kjelleren og soverom på loftet. Aldri mer!

Det frister veldig med å ha alt på ett plan, men vil gjerne høre dere erfaringer! Fordeler/ulemper med denne type hus?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi skulkle bygge med alt på et plan, men da det kom til stykket valgte vi to plan og hems.

Grunnen til dette var fordi et slikt hus krever mye av tomta dere får tak i. Og det er ikke lett å få tak i egnet tomt i dag....

Nå vet jo ikke jeg om dere allerede har egnet tomt da.

Grunnen til at det krever mye av tomta er at det blir svært..... Det vi kikket på var på 250km, og tomta er på et mål. I tillegg skal det garasje på tomta, og gårdsplass og hage. I tillegg er det vel overalt restriksjoner på hvor mange prosent man kan bygge på, og dette er inkludert verandaer osv...

Så for oss ble det ikke mulig med den bratte tomta vår...

Det er vel ulempen. Resten er vel bare fordeler etter hva jeg kan se.....

Eller kanskje at det blir langt å gå fra en ende til den andre i huset. SÅ man bør planlegge godt for å lage det praktisk, og å unngå å bruke for mye av huset til ganger og korridorer som det lett kan bli.... Man vil få en del rom med mye gjennomgangstrafikk uansett.....

Det huset vi kikket på hadde en egen "avdelign" med soverom og bad. Dette med inngang fra hallen. Vaskerom med inngang fra hallen og med gjestetoalett i hallen. (som eget rom ja ;) )

Så kjøkken som var stort og åpent med gjennomgang til to stuer....

Skrevet

Som sagt tidligere, alt på ett plan krever stor tomt.

Vi har to plan, men livsløpstandard.

Veldig greit med kjøkken, stue, bad, hall, vaskerom, bod og 1 soverom nede og 4 soverom, stue og bad oppe.

Da har bruker vi soverommet nede og ungene regjerer overetasjen.

Greit at de kan trekke seg litt unna oss når de har venner på besøk synest jeg da.

Gjest hyggelig
Skrevet

jeg jobber i hjemmetjenesten og besøker derfor eldre folk som enda bor hjemme. så å si alle som har eget hus med flere enn en etasje har flyttet senga ned i stua eller på et rom i samme etasje som stua. begrunnelsen er at de ikke lenger klarer å gå opp/ned trappene til de andre etasjene. jeg har hørt mange av dem si at dette var noe de ikke ofret mange tankene da de var unge og bygde huset. det var jo "lenge til de ble gamle og trengte å bekymre seg om noe sånt". ganske trist, egentlig...

så alderdommen er i allefall et argument som taler for å ha alt på et plan.

det som taler mot må jo være at man trenger større tomt, og det kan være dyrt.

Skrevet
så alderdommen er i allefall et argument som taler for å ha alt på et plan.

Alderdommen og det om en skulle komme utfor at barn eller voksne og for den sals skyld skulle havne i rullestol, da slipper en total ombygning.

Skrevet

Vi bygde et hus med alt på ett plan, og har ikke angret på det! Så mye mer lettvint!

Vi fant ikke det huset vi lette etter hos norske husleverandører, men fant mye hos svenske. Gå inn på www.hus.no husleverandører, der har du både norske og svenske leverandører.

Vårt hus er på ca 150 kvadrat pluss full kjeller. Garasje i nesten hele kjelleren, mannen er bilinteressert.

Vi har ikke mye gangareal, og huset er bra utnyttet på plass. Inneholder

4 soverom (10-14 kvadrat), 2 bad, vaskerom, 2 stuer, kjøkken, hall/gang.

Boder i kjelleren, lagring på loftet.

Ettersom vi er bare 3 personer, bruker vi også det ene soverommet til bod.

Jeg kan egentlig ikke se noen ulemper.Vi har alltid bodd i hus med flere etasjer, og jeg var lei av å måtte springe i trappa. Upraktisk i forhold til rengjøring var det også. Nå er tilgangen til de forskjellige rommene mye lettere, synes jeg.

Skrevet

Vi bor nå i ett hus på ett plan, etter 5 år i ett hus som gikk over 4 halve plan.

Grunnen til at vi flyttet var at jeg var utrolig lei av trapper.

Uansett hva vi skulle ,så var det trapper.

Ungene ville ikke leke på rommet, for de følte seg så isolert .

I huset vi bor i nå er soverommene+bad og vaskerom i ene enden av huset, og stue, kjøkken og gjestedo i andre enden.

Det er også ett stort soverom innenfor kjøkkenet som også har egen inngang.

Det rommet blir brukt til leke/datarom.

Det tror jeg er favorittrommet mitt for tiden, for ungene leker ofte der når jeg lager middag.

Skrevet

Bor for tiden i et hus der vi har alt på ett plan. Det er dårlig planløsning, men jeg er likevel mye mer fornøyd enn på forrige hus som var 2,5 etasje.

Drømmer om nytt hus, og ser da helt klart bare på ett plan. Evt boder og garasje i kjeller. Og siden vi bor i grisgrendte strøk er ikke størrelse/pris på tomt så ille heller.

• 10 år senere...
Skrevet
På 5.1.2008 den 22.37, Nabodama skrev:

Vi bygde et hus med alt på ett plan, og har ikke angret på det! Så mye mer lettvint!

Vi fant ikke det huset vi lette etter hos norske husleverandører, men fant mye hos svenske. Gå inn på www.hus.no husleverandører, der har du både norske og svenske leverandører.

Vårt hus er på ca 150 kvadrat pluss full kjeller. Garasje i nesten hele kjelleren, mannen er bilinteressert.

Vi har ikke mye gangareal, og huset er bra utnyttet på plass. Inneholder

4 soverom (10-14 kvadrat), 2 bad, vaskerom, 2 stuer, kjøkken, hall/gang.

Boder i kjelleren, lagring på loftet.

Ettersom vi er bare 3 personer, bruker vi også det ene soverommet til bod.

Jeg kan egentlig ikke se noen ulemper.Vi har alltid bodd i hus med flere etasjer, og jeg var lei av å måtte springe i trappa. Upraktisk i forhold til rengjøring var det også. Nå er tilgangen til de forskjellige rommene mye lettere, synes jeg.

Litt gammelt innlegg det her. Men hvilket hus bygde dere? Tenker på å bygge alt på et plan selv. 

Anonymkode: 65bf7...e92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...