Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg kjøper i disse dager leilighet i Stavanger og tenkte å velge ut et bra område for valg av bolig. Noen kjennere smo vet hvor de beste strøkene er?

Har hørt rykter om et område som heter St.Olav men er det sentrumsnært nok?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Eiganes må vel være det klassiske vestkantstrøket i Stavanger.

Gjest Mea Culpa
Skrevet

St.Olav er midt i sentrum det, men der er det bare leiligheter å få kjøpt. Ellers har du Eiganes, Badedammen/Verven, Stokka og deler av Storhaug.

Skrevet

Gausel er jo bra, men langt fra sentrum. (mot Sandnes).

Eiganes er jo fra gammelt av det beste "vestkantstrøket".

Skrevet

Eiganes, ja. Men kanskje Jåttå begynner å bli stort nå i disse dager?

Skrevet

Hva er "beste vestkant" og i tillegg nærmest sentrum?

Skrevet

St.Olav, Eiganes og Storhaug er alt i sentrum - St.Olav mest, i så tilfelle.

Gjest GossipGirl
Skrevet
St.Olav, Eiganes og Storhaug er alt i sentrum - St.Olav mest, i så tilfelle.

Eiganes er i sentrum, ja, moren til kjæresten min bor der. Skulle gjerne svart bedre, men jeg har aldri bodd i Rogaland. :)

Skrevet
Hva er "beste vestkant" og i tillegg nærmest sentrum?

Da ville jeg sagt St.Olav- som ligger i sentrum og i "begynnelsen" av Eiganes.

Skrevet

Storhaug regnes i alle fall ikke som best vestkant, snarere tvert imot. Foreslår madla området jeg da, siden jeg bor der selv, men det er ikke i gåavstand fra sentrum, .

Gjest lillagubban
Skrevet (endret)

Vestkantstrøket i Stavanger er så enkelt som det som ligger i vest: Eiganes (eller "Vestre Platå"). Villaområdet rundt Ledaal mot gamle Stavanger Stadion. Ellers er det jo mange som syntes hus i gamle Stavanger er veldig sjarmerede, det er jo veldig sentrumsnært.

Storhaug er tradisjonelt ikke den fine siden, men nå i det siste bygges det så mye nytt og gamle hus blir pusset opp osv. Syntes egentlig det er bra strøk overalt for tiden. Kampen, Våland, Tasta.. Verven/Badedammen har vokst voldsomt, men har inget forhold til den delen av byen selv. Jåtta er blitt populært etter stadionen kom, men det er langt fra sentrumsnært.

Selve Stavanger sentrum ("byen") er jo ganske lite, så alle bydelene rundt er sentrumsnære. Har bodd på Stokka, som er forbi Eiganes igjen og gikk alltid hjem fra byen.

Endret av lillagubban
Skrevet

Nå er ikke dette sentralt, men har Hinna vært en penere bydel tidligere? Jeg synes jeg ser en del store og fine hus der.

Gjest lillagubban
Skrevet
Nå er ikke dette sentralt, men har Hinna vært en penere bydel tidligere? Jeg synes jeg ser en del store og fine hus der.

Det er veldig mye nytt og fint, fra gammelt av var det vel mest gårdsbruk. Står en del gamle låver rundt om kring i hager på Hinna, akkurat som på Stokka og Madla.

Skrevet

Ja, ok. Med "tidligere" så tror jeg egentlig jeg tenkte i etterkrigstiden. Men det var vel gårdsbruk helt til Hillevåg da.

Skrevet

Beste vestkant er vel Eiganes, Stokka, Vestre platå og kanskje også deler av Våland. Ikke Storhaug, selv om dette også er sentrumsnært.

Skrevet

Takker for svarene, kjempeflott.

Madla ble nevnt her. Jeg har egentlig bare hørt negativt om Madla: dialekten, folk derfra osv. Snakker vi om samme "Madla" eller finnes det flere?

Gjest lillagubban
Skrevet

Madla ble nevnt her. Jeg har egentlig bare hørt negativt om Madla: dialekten, folk derfra osv. Snakker vi om samme "Madla" eller finnes det flere?

Hehe, jeg har mange venner fra Madla så har ikke hørt noe negativt, hehe. Men folka er vel som folk flest! Dialektene har vel ingenting om hvordan det er å bo der å si. Men det er et stkke fra byen og er vel først og fremst eneboliger og barnefamilier så jeg vet om. Er sentralt i forhold til Universitetet da. Madla ut mot Hafrsfjord har forsåvidt nydelig utsikt.

Skrevet

Det finnes vel bare en Madla i Stavanger, men kan ikke akkurat si at jeg har lagt merke til at de har en egen dialkt her da, bortsett fra meg kanskje som snakker litt avslipt bergensdialekt, Så har vi madlaleiren da, og der snakkes vel litt av hvert :fnise:

Skrevet

Vet kjennerne her hva prisene ligger på (anslagsvis/gjennomsnittlig) for 1 og 2-romsleiligheter i St.Olavsområdet nå og fremover?

Gjest lillagubban
Skrevet
Vet kjennerne her hva prisene ligger på (anslagsvis/gjennomsnittlig) for 1 og 2-romsleiligheter i St.Olavsområdet nå og fremover?

Sjekk finn.no?

Forøvrig brukes vel ikke St.Olav veldig utbredt som betegnelse for bydel, det er jo bare et veldig begrenset område, så blir lettere å lete i hele den delen av byen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...