Gjest Keycha Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Jeg tror jeg endelig har bestemt meg for å kjøpe meg hund. Jeg trenger en støttende kamerat som jeg kan kose med og ta vare på. Jeg vil ha en liten hund, som er skjønn, kosete og helst allergivennelig. Noen som kan gi meg noen råd? Jeg sjekker nettet dag ut og dag inn, men er ikke verdens flinkeste nettfinner. Har sjekket ut noen ,bl.a engelsk toy terrier og russisk toy terrier. Noen som har erfaring? Har også sjekket ut dvergpinscher. Er jo så mange forskjellige raser.. Må jo nødvendigvis ikke være en rasehund selvfølgelig, de er jo tross alt ganske kostbare og jeg har ikke tenkt til å gå på noen utstillinger eller noe. Så for meg gjør det ingenting om det er en blandingshund... Noen som har tips?
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Det er en lignende tråd her inne allerede, sjekk svarene på den, så finner du kanskje din rase. Eller bruk rasevelgeren på canis.no.
mamut75 Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Bichon frisee (eller hvordan det nå staves) er sånn typisk allergi hund .
Frey Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Puddelrasene og bichonrasene regnes som allergivennlige. Merk at ingen av de du nevner ts, er allergivennlige raser. At en rase ikke røyter er ikke synonymt med at de er allergivennlige heller.
Gjest AM Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Boston terrier er veldig bra allergihunder pga pelsen deres. De har ikke noe underpels. Mora til samboeren min hadde en slik hund, og hun er kjempe allergisk. Jeg heller reagerte ikke noe særlig på den heller..
Frey Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Boston terrier regnes ikke som allergivennlig. Men hvilke raser man reagerer på kan variere ettersom hva man reagerer på - noen reagerer på hundens fettutskillelse, andre på pels, spytt osv.
NovaFlare Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Ingen hunderaser er raser som ALLE tåler, det er individuelt. så du må uansett dra hjem til en oppdretter med den aktuelle rasen og teste om du er allergisk mot rasen, før du kjøper deg en hund. Jeg skal kjøpe meg en kinesisk nakenhund, og den går jo for å være "allergivennlig", men det er MANGE som ikke tåler disse også. Det er ikke alle som reagerer på pels, men hud og spytt istedet, og da hjelper det lite at hunden ikke røyter
la Flaca Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 At en rase ikke røyter er ikke synonymt med at de er allergivennlige heller. Selv om flass ikke er det eneste som utløser allergi så er faktisk ikke-røyting det eneste kriteriet som skiller noen raser fra alle andre. Man kaller dem allergivennlig uansett, fordi en allergiker vil ha det bedre med en hund som ikke røyter selv om spyttet og urinen ++ også gir allergiske reaksjoner. Samlet er den ikke-røytende hunden absolutt et allergivennligere alternativ. Det finnes en hel del små ikke-røytende hunderaser. Og blandinger mellom ulike raser er jo blitt voldsomt populært. Det viktigste er at du kjenner til foreldrene og at de er sjekket for arvelige sykdommer etc om du kjøper blanding eller rase. Tror du må rekne med å betale en del for en slik hund uansett.
Frey Skrevet 6. januar 2008 #9 Skrevet 6. januar 2008 Ikke alltid. Schnauzerrasene røyter ikke men blir ikke regnet som allergivennlige hunder av den grunn (- men noen allergikere tåler disse bra nettopp fordi de ikke røyter.)
la Flaca Skrevet 6. januar 2008 #10 Skrevet 6. januar 2008 Ikke alltid. Schnauzerrasene røyter ikke men blir ikke regnet som allergivennlige hunder av den grunn (- men noen allergikere tåler disse bra nettopp fordi de ikke røyter.) Mulig de ikke blir reknet som allergivennlige av canis.no(??), men riesenschnauser er ihvertfall brukt av blindeforbundet som førerhund til allergikere. De har en del fett i pelsen, men man kan vaske hunden jevnlig og heller passe på når den blir våt. Finnes shampo for rasen som er egnet til å holde på stivheten i pelsen. Schnausere generelt er holdt for å være allergivennlige fordi de ikke røyter.
Gjest Gjest- Wheaten- Skrevet 6. januar 2008 #11 Skrevet 6. januar 2008 Wheaten terrier blir også regnet som allergivennlig. Jeg har selv en sånn, og ingen allergikere i min nærhet reagerer på henne.
Frey Skrevet 6. januar 2008 #12 Skrevet 6. januar 2008 Som sagt så kommer det an på hva man reagerer på ved hunden. Jeg har schnauzer selv..
Gjest Keycha Skrevet 6. januar 2008 #13 Skrevet 6. januar 2008 Bichon frisee (eller hvordan det nå staves) er sånn typisk allergi hund . Men jeg vil ikke ha puddel, det er jeg fast bestemt på...
NovaFlare Skrevet 6. januar 2008 #14 Skrevet 6. januar 2008 Bichon frisee er Bichon Frisee, en Puddel er en Puddel, ikke det samme.
Gjest Keycha Skrevet 6. januar 2008 #15 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har definitivt forelsket meg totalt i russian toy terrier rasen... Passelige str. ja, rett og slett helt nydelige. Men er det noen her som har den rasen? Jeg er ikke helt sikker på om jeg er allergisk på hunder, eneste er at jeg er kjempeallergisk mot hester og katter. Tanta mi hadde en golden retriver før når jeg var mindre, men den reagerte jeg ikke på. Reagerer heller ikke på kaniner. Men finnes det ikke en spyte man kan ta også for ikke å være allergisk?
Gjest Keycha Skrevet 6. januar 2008 #16 Skrevet 6. januar 2008 Bichon frisee er Bichon Frisee, en Puddel er en Puddel, ikke det samme. Men den hadde så mye krøllete pels, kaller det en puddel jeg da.. Og sånn hund vil jeg ikke ha
NovaFlare Skrevet 6. januar 2008 #17 Skrevet 6. januar 2008 Men les mitt forrige innlegg om du gikk glipp av det, er litt viktig, men mulig du visste det fra før da.
Gjest Keycha Skrevet 6. januar 2008 #18 Skrevet 6. januar 2008 Men les mitt forrige innlegg om du gikk glipp av det, er litt viktig, men mulig du visste det fra før da. Ja, er jo litt sant at jeg bør finne ut av det før jeg eventuelt kjøper meg hund... Men har du hørt om den allergi sprøyta man kan ta noen ganger i året for å holde seg "frisk"?
Gjest Keycha Skrevet 6. januar 2008 #20 Skrevet 6. januar 2008 Tibetansk spaniel! Ja, har studert de også... Kjempesøte:) Men jeg vil på en måte ha en blanding av en "tøff" og "søt" hund, da blir den mes mulig lik meg tror jeg :D Har du tibetansk spaniel?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå