sommerglede Skrevet 5. januar 2008 #1 Del Skrevet 5. januar 2008 hei jeg kjøper alltid pose potetmos... men vil gjerne prøve å lage det en gang da de sier at det er aller aller best.. hvordan lages det? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rosalie Skrevet 5. januar 2008 #2 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Slik gjør jeg det: Skreller og deler poteter i små terninger og et par fedd hvitløk og koker disse (tar ikke mange minuttene). Tømmer av vannet, har oppi en dæsj smør og moser dette. Tar i kulturmelk (vet det høres sært ut, men det blir godt!) eller vanlig melk til passe konsistens. Smakes til med salt og pepper. Endret 5. januar 2008 av Wadjet Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Morgan le Fay Skrevet 5. januar 2008 #3 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg lager gjerne uten melk, men med litt smør og/eller olje, alt etter hva jeg skal bruke potetmosen til. Deretter kan man krydre på ulike måter, for eksempel med litt timian til vilt, tilsette litt parmesan og soltørkede tomater til ovnsbakt fisk, osv osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
venus* Skrevet 5. januar 2008 #4 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg må virkelig anbefale potetpresse (ikke minst for at norske butikker endelig skal skjønne at de må ta inn dette, arg!). Den ser ut som en overdimensjonert hvitløkspresse. Med denne slipper du å skrelle potenene, bare dele de på langs og presse i vei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ashera Skrevet 5. januar 2008 #5 Del Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg gjør omtrent som Wadjet, men bruker helmelk og masse nyrevet muskat i stappen. Parmesan kan også være en god smakstilsetning - det kommer litt an på hva du skal servere stappen til. Restene (om det blir noen) bruker jeg til lokk på Shepherd's pie - her har jeg dessverre ingen oppskrift å dele, da jeg lager den på gefühlen og har i det jeg måtte ha i huset der og da. Men jeg bruker alltid karbonadedeig, løk og kraft. Endret 5. januar 2008 av junia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 5. januar 2008 #6 Del Skrevet 5. januar 2008 Mange gode potetmostips her - jeg har noen til: -Bland sellerirot, persillerot og/eller pastinakk i biter med potetene. Dette gir en lettere og søtlig potetmos, veldig godt til feks stekt kylling. Husk å la de ferdigkokte potetene/grønnsakene få dampe seg godt på komfyren etter at vannet er slått av, ellers kan mosen bli litt utvannet (rotgrønnsakene trekker mer vann enn potetene). -Knus/mos rå hvitløk med grovt salt og bladet på kniven, og bland i potetene når de moses. Dette gir en kraftigere hvitløkssmak. -Kjør melk/fløte i stavmikser/foodprocessor med masse frisk basilikum og bland i potetmosen - den blir lysegrønn, fin og god. Kombiner evt med soltørkede tomater, parmesan og/eller rå hvitløk. -Ha safrantråder i litt nykokt vann og bland i potetmosen - utrolig godt til laks eller kveite. -Ellers liker jeg både en smørklatt, en fløteskvett og litt melk i potetmosen. Jeg har også brukt både kesam og crème fraîche da jeg ikke hadde annet i huset - begge deler fungerer bra. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sommerglede Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #7 Del Skrevet 5. januar 2008 takker for alle forslag.. dette må prøves Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest *Mim* Skrevet 5. januar 2008 #8 Del Skrevet 5. januar 2008 Hjemmelagd potetmos er helt konge! Jeg skreller, koker, koser, putter i masse margarin og sper med melk, Herlig med hvitløk i, og masse pepper og salt hører med. Den skal være litt grov i konsistensen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Bokormen Skrevet 5. januar 2008 #9 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg syns også det er fantastisk godt med littegrann trøffelolje i Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Sille Skrevet 5. januar 2008 #10 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg synes muskat er et absolutt must i en vanlig, hjemmelaget potetmos Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #11 Del Skrevet 5. januar 2008 min favoritt er potetmos av mandelpoteter, dvs skrell og kutt potetene i biter, kokes til de er møre, hell av vannet, ha i litt smør(ekte smør) og bruk håndmixeren( jeg vet at mange sier at den da blir seig, men det gjør faktisk ikke min så jeg fortsetter å bruke den) hell i litt matfløt og mix helt til den får riktig konsistens, smak til med grovt salt.... det smaker himmelsk, så kan man jo tilsette andre ting etterhvert, men dette er uansett favoritten.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 5. januar 2008 #12 Del Skrevet 5. januar 2008 min favoritt er potetmos av mandelpoteter, dvs skrell og kutt potetene i biter, kokes til de er møre, hell av vannet, ha i litt smør(ekte smør) og bruk håndmixeren( jeg vet at mange sier at den da blir seig, men det gjør faktisk ikke min så jeg fortsetter å bruke den) hell i litt matfløt og mix helt til den får riktig konsistens, smak til med grovt salt.... det smaker himmelsk, så kan man jo tilsette andre ting etterhvert, men dette er uansett favoritten.... Håndmikser er greit, og gir veldig luftig potetmos. Stavmikser, derimot, gjør potetmosen seig som lim (bitter erfaring ). Ellers er jeg enig i at mandelpoteter er blant de beste potetmospotetene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
gard Skrevet 6. januar 2008 #13 Del Skrevet 6. januar 2008 Hei Jeg gjør det på en enkel måte. Jeg koker opp mandelpoteter med skall sammen men noen hvitløksfedd. Når potetene er kokt tar jeg ut vannet og moser dem godt. Tilsett et godt stykke smør, salt og pepper og til slutt fløte for å få den litt "flytende". Dersom du vil ha litt mer smak kan du tilsette basilikum blader som du har hakket opp...og kanskje soltørkede tomater i olje som er opphakket :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #14 Del Skrevet 6. januar 2008 Håndmikser er greit, og gir veldig luftig potetmos. Stavmikser, derimot, gjør potetmosen seig som lim (bitter erfaring ). Samme feil har jeg gjort med selleristappe. Jeg trodde jeg hadde hatt i feil mengde fløte, smør e.l, men det skyldtes nok stavmikseren. Ellers lager jeg potetmos som dere andre her, og stort sett uten melk, men med meierismør. Om man ikke har mandelpoteter, så bruk i hvert fall en melen sort. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 6. januar 2008 #15 Del Skrevet 6. januar 2008 Samme feil har jeg gjort med selleristappe. Jeg trodde jeg hadde hatt i feil mengde fløte, smør e.l, men det skyldtes nok stavmikseren. Ren selleripuré lager jeg alltid med stavmikser - det går bra! Det samme gjelder puré av andre rotgrønnsaker som feks jordskokk, gulrot eller kålrabi. Dette fordi disse har mindre stivelse (eller en annen type stivelse?) enn poteter. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Badiane Skrevet 6. januar 2008 #16 Del Skrevet 6. januar 2008 Er det ingen her som pleier å koke opp melk/fløte? Blir ikke stappen kald hvis den lages med kald melk? Jeg pleier å koke opp melk eller fløte, og så tilsette potetene. Vanligvis bruker jeg nykokte, og dermed varme, poteter, men hvis det dreier seg om kalde poteter fra dagen før, lar jeg dem bli gjennomvarme i melken/fløten. Deretter tar jeg kjelen av platen, og moser dem godt. Så tilsetter jeg smør litt etter litt mens jeg moser. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #17 Del Skrevet 6. januar 2008 Er det ingen her som pleier å koke opp melk/fløte? Blir ikke stappen kald hvis den lages med kald melk? Jeg pleier å koke opp melk eller fløte, og så tilsette potetene. Vanligvis bruker jeg nykokte, og dermed varme, poteter, men hvis det dreier seg om kalde poteter fra dagen før, lar jeg dem bli gjennomvarme i melken/fløten. Deretter tar jeg kjelen av platen, og moser dem godt. Så tilsetter jeg smør litt etter litt mens jeg moser. den blir faktisk ikke kald selvom jeg bruker kald matfløte, det er så små mengder i forhold til potetene så det spiller nok ingen rolle.... jeg har aldri brukt kalde kokte poteter til potetmos, men dersom jeg skulle gjre det hadde jeg nok gjort det på din måte jeg også fremfor å varme opp potetene på nytt og så tilsette kald fløte.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eurydike Skrevet 6. januar 2008 #18 Del Skrevet 6. januar 2008 Oppvarming av melk/fløte er jo korrekt fremgangsmåte, men jeg pleier ikke å gidde det. Potetmosen blir mer enn varm nok likevel, men det kommer vel også an på hvor mye man sper den. Vi liker den litt massiv, faktisk. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nilma Skrevet 7. januar 2008 #19 Del Skrevet 7. januar 2008 Er det ingen her som pleier å koke opp melk/fløte? Blir ikke stappen kald hvis den lages med kald melk? Jeg varmer alltid melken først. Ikke først og fremst med tanke på temperaturen (jeg varmer alltid stappen forsikting når jeg er ferdig med å spe den), men fordi jeg har lært - og erfart - at stappen kan bli seig og ekkel med kald melk. Om jeg bruker fløte synes jeg det spiller mindre rolle om den er varm eller ikke. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå