Malama Skrevet 5. januar 2008 #21 Del Skrevet 5. januar 2008 Skal vi se, hos mine foreldre griper jeg etter salt og pepper uten å smake. I alle fall pepper. Og leter i hylla etter det som finnes av krydder, hvilket stort sett er.... pepper. Og evt grillkrydder (når de selv ikke bruker krydder er det greit å ha noe som kan brukes på "det meste" slik at der er en viss sjangs for at gjestene kan få krydret grillmat f.eks, uten at de trenger å ha masse krydder som står og blir ødelagt til neste gang...). Dette kommer av at mamma lager mat uten krydder, fordi hun selv ikke kan spise det. (unntatt når hun lager mat som kan lages i to deler da, en til henne og en til meg, men selv da peprer jeg somregel, for hun er "ute av trening" og peprer lite, i den overbevisning at det er lettere for oss å etterkrydre enn å gjøre noe med det om hun skulle krydre for mye, siden hun ikke kan smake det til...) Hun lager somregel lite salt mat også, grunnet nedsatt nyrefunksjon, så gjerne salter jeg også, men det etter å ha smakt. Hos andre smaker jeg somregel på først ja, men i likhet med Trillrund liker jeg å kverne pepper over kokte poteter, og også over ris som serveres uten saus, så det kan jeg finne på å gjøre uten å smake på dem først... Jeg er av denne "håpløse generasjonen" som har kethup i hus (selv om jeg ikke spiser det, men min mann gjør) bruker grillkrydder på en del grillmat, i kombinasjon med andre ting da, (men piffi har jeg aldri smakt...) og altså er glad i pepper... men... sånn i utgangspunktet smaker jeg på mat altså, før jeg tilsetter noe, bortsett fra de nevnte tilfeller. Uten utviklede smaksløker? Helt sikkert. Men lykkelig likevel... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Arkana Skrevet 5. januar 2008 #22 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg vet ikke om jeg ville strekke det så langt som å si at det er frekt, men jeg stusser nok litt hvis folk ikke smaker på maten før de har på salt, pepper eller andre smakstilsetninger. På den annen side er det ikke min sak hvordan folk spiser maten sin. Jeg lager den maten vel så mye for min egen del, og den smaker jo like godt for meg selv om gjestene velger å pøse på med ketchup eller piffikrydder (to ting vi forøvrig aldri har i huset, men jeg hadde ikke nektet gjester å bruke det om de spurte). Klart jeg ville føle et stikk med tanke på tiden og pengene som har gått med på å lage den maten, men poenget er jo at gjestene skal ha det bra og like maten, ikke at jeg på død og liv skal belære gjester i hvordan jeg personlig mener maten skal serveres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Nabodama Skrevet 5. januar 2008 #23 Del Skrevet 5. januar 2008 Er det bedre om folk først smaker på maten, og SÅ krydrer godt? Det kan jo ikke akkurat være noe kompliment... Selv er jeg veldig glad i pepper, og bruker det der det "hører med". Ikke alle er så glade i pepper som jeg er, så som regel er det for lite pepper etter min smak. JEG liker mat med pepper, og er det for lite, er det noe som mangler for at retten skal være optimal for min del. Sånn er det sikkert for flere, de liker maten sånn, med den ekstra smaken, derfor bruker de det. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 5. januar 2008 #24 Del Skrevet 5. januar 2008 Synes ikke akkurat det er frekt. Men kanskje litt rart å automatisk gå ut i fra at maten er "smakløs" og pøse på med salt og krydder? Selv smaker jeg alltid først. Men synes godt folk kan få salte maten sin uspiselig om de vil. Noen liker mer salt, andre liker mindre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #25 Del Skrevet 5. januar 2008 Reagerer også på folk som salter alt før de spiser. Har en svigerfar som har kokt egg og salt på vaffler...og pøser på salt på pnnekjøtt...som liksom er ganske salt fra før av da Hos ganske mange eldre mennesker svekkes evnen til å smake salt, så da må de kompensere med mere. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ToveM Skrevet 5. januar 2008 #26 Del Skrevet 5. januar 2008 Hos ganske mange eldre mennesker svekkes evnen til å smake salt, så da må de kompensere med mere. Sikkert riktig, men han har vært slik så lenge jeg har vært i den familien, og det er snart 25 år..og da var han omtrent så gammel som jeg er nå, men han er faktisk ganske ekstrem Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Helen Parr Skrevet 5. januar 2008 #27 Del Skrevet 5. januar 2008 Jeg vet ikke om jeg ville strekke det så langt som å si at det er frekt, men jeg stusser nok litt hvis folk ikke smaker på maten før de har på salt, pepper eller andre smakstilsetninger. På den annen side er det ikke min sak hvordan folk spiser maten sin. Jeg lager den maten vel så mye for min egen del, og den smaker jo like godt for meg selv om gjestene velger å pøse på med ketchup eller piffikrydder (to ting vi forøvrig aldri har i huset, men jeg hadde ikke nektet gjester å bruke det om de spurte). Klart jeg ville føle et stikk med tanke på tiden og pengene som har gått med på å lage den maten, men poenget er jo at gjestene skal ha det bra og like maten, ikke at jeg på død og liv skal belære gjester i hvordan jeg personlig mener maten skal serveres. Siden jeg synes Arkana svarte veldig fornuftig på dette, og siden jeg har lyst til å abonnere på tråden gjør jeg bare slik: En ny klassiker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #28 Del Skrevet 5. januar 2008 begynner nesten å lure på om ketchup er det nye se&hør , det alle har og bruker men som de aldri vil si høyt at de har i kjøleskapet. jeg synes salt/pepper og også ketchup hører hjemme på et kjøkken, men det er ikke noe man har på alt, på samme måte som jeg aldri ville hatt basilikum på alt. alt passer til noe men sjelden til alt. Det å helle salt og pepper samt ketchup på alt før man smaker er vel en blanding av dårlige manerer og manglende smaksans. Man sier jo at desto mer salt man spiser desto mer salt trenger man for å kjenne saltsmaken.... Men jeg synes vel mer synd på de som gjør det enn noe annet. tenk på all den gode maten de går glipp av og som de "gjemmer" i alt dette..... Hvis jeg hadde brukt lang tid på kjøkkenet og lagd noe spesielt og gjestene hadde hellt på salt og pepper samt ketchup før de smakte på maten hadde jeg nok blitt lei meg, på samme måte som jeg hadde blitt dersom jeg midt i en samtale ble avbrudt og den andre begynte å snakke om noe helt annet, dvs det jeg prøvde å formidle var lite interressant. man bruker jo tid og penger på maten fordi man ønsker å glede andre også( ikke bare seg selv) og man ønsker gjerne å formidle noe, dvs dette synes jeg er kjempegodt, det må du prøve. Hvis noen ikke liker det er jo det greit, men hvis de ikke en gang gidde å prøve før de heller på med salt osv blir man jo lei seg...... Vi har noen slike venner, de lager jeg aldri mat til lenger, skal vi spise noe når de er her, bestiller vi pizza, godt enkelt, og det kan de styre så mye de vil med uten at jeg bryr meg!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #29 Del Skrevet 6. januar 2008 Inspirert av ketchuptråden (ikke fortsett den er) Så jobber jeg med mat. (Har svart på den andre tråden om det) Jeg synes det er like ille når du serverer folk mat, så det første de gjør før de har smakt er å gripe etter salt/pepperbøssa. Så er det å pepre, salte maten. Jeg har blitt målløs flere ganger. jeg synes det er frekt. Noen er forsiktig med rydder,men det vet en jo ikke før en har smakt på det... Det samme gjelder de som spør om du har piffikrydder....for det første finnes det ikke her i hus, på samme måte som ketchup. jeg har selv vert på middag og verten setter frem piffikrydder...helst en svær box kjøpt i Sverige på bordet. Ser verten drysser piffi på maten før han har smakt.Og andre folk..... jeg har stått på kjøkken og laget mat som kansj ikke er vanlig til folk, eks andebryst...noe som er gratinert med div krydder og urter......Samme f...salt/pepper skal på først. Er folk så vant til jallamat som er smakløst at de er blitt helt tankeløse? Jeg synes det blir dumt å kategorisere noen retter som "jallamat", og før noen angriper meg; jeg tilhører selv et miljø som ofte arrangerer flotte middager, og jeg synes generelt fine middager smaker bedre enn hamburgere kjøpt på Burger King. Når det er sagt, hvilken rett har jeg, til å stille meg som dommer over andres matvaner, bare fordi jeg er vant til andre matretter? For å kommentere de andre innspillene dine; jeg er enig i at det er smart å smake på retten før en eventuelt tilsetter maten mer krydder, ketchup eller andre smakstilsetninger. Ofte kan en rett være mer krydret enn en skulle tro, derfor bommer noen helt når de går løs på retten før de i det hele tatt har smakt. Jeg synes dessuten det er mer høflig ovenfor kokken å smake før en bruker mer krydder eller annet tilbehør. Personlig forsøker jeg dessuten å se situasjonen litt an; dersom kokken påpeker at retten burde vært saltere, strekker jeg meg ofte etter saltet. Sier kokken ingenting, skal det ganske mye til for at jeg strekker meg etter saltet, og i alle fall for at jeg skal krydre maten skikkelig. Det siste avsnittet er som nevnt personlige preferanser, og skal ikke leses som annet enn "mine vaner". Jeg pålegger langt ifra alle å følge mitt handlingsmønster. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 6. januar 2008 #30 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg elsker salt, og jeg tror ikke jeg har smakt en eneste rett (som jeg ikke har laget selv) som har vært salt nok fra før. Nykvernet pepper er også en favoritt. Noen ganger hiver jeg på salt og pepper uten å smake på maten først, og noen smaker jeg - det er litt hipp som happ. Ketsjup og piffikrydder kommer jeg aldri til å ha på maten - det er avskyelig! Og jeg bryr meg fint lite om andre drukner maten jeg har laget i hva det enn skulle være. Har aldri tenkt over at det kan være frekt..? :klø: 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
amles Skrevet 6. januar 2008 #31 Del Skrevet 6. januar 2008 (endret) Jeg er ikke glad i for salt mat, og tenker også på at det ikke er så sunt.. Så derfor så salter jeg ofte maten lite og setter fram salt og pepper kvern og sier til gjestene at jeg ikke har saltet masse, så de gjerne må ta på mere salt og/eller pepper selv. Pepper derimot elsker jeg, så sjeldent det er for lite av det i maten. Er glad i andre krydder som paprikapulver ,chilli, oregane, basilikum osv. Noe mat må det være mye salt på, som foccaciabrød ol. for meg blir det ofte for mye, men jeg følger oppskriften.. EDIT: Mange matretter trenger man ikke salt i smaker godt nok uten salt. Har aldri opplevet at noen har bedt om ekstra salt eller saltet masse. Til spaghetti med kjøttsaus/hvitsaus, man kan bruke bacon, som gir en salt smak.. eller buljong. For mye salt minner meg om sykehus mat.. Noen liker vel at maten smaker sånn også! Endret 6. januar 2008 av amles Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Diezel Skrevet 6. januar 2008 #32 Del Skrevet 6. januar 2008 Hva med fersk pepper? Jeg pleier aldri å salte mat før jeg har smakt på dem, men om folk gjør det (eller spør etter ketchup eller piffi) gjør det meg ingenting - og jeg er hobbykokk og liker godt å stå noen timer på kjøkkenet Men fersk pepper kan jeg finne på å ta på uten å ha smakt maten - er det frekt? 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tabris Skrevet 6. januar 2008 #33 Del Skrevet 6. januar 2008 Piffikrydder brukes vel mest til pizza og pommes frites, vil jeg tro. Og kanskje grillmat. Jeg er ellers enig med ts. Jeg synes også det er frekt å helle over salt og pepper først når man er invitert på middag hos noen. Igjen så dreier det seg om dannelse, noe som vel færre og færre har lenger. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #34 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg synes det blir dumt å kategorisere noen retter som "jallamat", og før noen angriper meg; jeg tilhører selv et miljø som ofte arrangerer flotte middager, og jeg synes generelt fine middager smaker bedre enn hamburgere kjøpt på Burger King. Når det er sagt, hvilken rett har jeg, til å stille meg som dommer over andres matvaner, bare fordi jeg er vant til andre matretter? For å kommentere de andre innspillene dine; jeg er enig i at det er smart å smake på retten før en eventuelt tilsetter maten mer krydder, ketchup eller andre smakstilsetninger. Ofte kan en rett være mer krydret enn en skulle tro, derfor bommer noen helt når de går løs på retten før de i det hele tatt har smakt. Jeg synes dessuten det er mer høflig ovenfor kokken å smake før en bruker mer krydder eller annet tilbehør. Personlig forsøker jeg dessuten å se situasjonen litt an; dersom kokken påpeker at retten burde vært saltere, strekker jeg meg ofte etter saltet. Sier kokken ingenting, skal det ganske mye til for at jeg strekker meg etter saltet, og i alle fall for at jeg skal krydre maten skikkelig. Det siste avsnittet er som nevnt personlige preferanser, og skal ikke leses som annet enn "mine vaner". Jeg pålegger langt ifra alle å følge mitt handlingsmønster. Men er det å ha meninger om mat å stille seg til doms over andre? Smaken er som baken, men vi må vel kunne være enige om at om noen legger ned mye jobb, enten det er matlaging eller andre ting, så har den tingen litt høyere 'verdi' enn det som er ferdiglaget eller halvfabrikat? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #35 Del Skrevet 6. januar 2008 Rart du ikke blir fornærma når de krydrer etter de har smakt, da betyr det jo at de ikke er helt fornøyd. Krydrer de først, er det jo bare en vane som ikke har med din kokkekunst å gjøre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 6. januar 2008 #36 Del Skrevet 6. januar 2008 Inspirert av ketchuptråden (ikke fortsett den er) Så jobber jeg med mat. (Har svart på den andre tråden om det) Jeg synes det er like ille når du serverer folk mat, så det første de gjør før de har smakt er å gripe etter salt/pepperbøssa. Så er det å pepre, salte maten. Jeg har blitt målløs flere ganger. jeg synes det er frekt. Noen er forsiktig med rydder,men det vet en jo ikke før en har smakt på det... Det samme gjelder de som spør om du har piffikrydder....for det første finnes det ikke her i hus, på samme måte som ketchup. jeg har selv vert på middag og verten setter frem piffikrydder...helst en svær box kjøpt i Sverige på bordet. Ser verten drysser piffi på maten før han har smakt.Og andre folk..... jeg har stått på kjøkken og laget mat som kansj ikke er vanlig til folk, eks andebryst...noe som er gratinert med div krydder og urter......Samme f...salt/pepper skal på først. Er folk så vant til jallamat som er smakløst at de er blitt helt tankeløse? å!!!!! endelig!!! noen som er enig med meg!! slike folk er vanvittig patetiske!!!!!!! fysj!! Hvis jeg er på en bedre restaurant og det står s og p børser på bordet, vet jeg liksom hva det sier om maten..... nei og nei. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 6. januar 2008 #37 Del Skrevet 6. januar 2008 Hva med fersk pepper? Jeg pleier aldri å salte mat før jeg har smakt på dem, men om folk gjør det (eller spør etter ketchup eller piffi) gjør det meg ingenting - og jeg er hobbykokk og liker godt å stå noen timer på kjøkkenet Men fersk pepper kan jeg finne på å ta på uten å ha smakt maten - er det frekt? hm.... det har vel noe med hvem som lager maten og hva man spiser, men prinipielt mot å krydre mat før man har smakt. På alt sammen! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 6. januar 2008 #38 Del Skrevet 6. januar 2008 Jeg er ikke glad i for salt mat, og tenker også på at det ikke er så sunt.. Så derfor så salter jeg ofte maten lite og setter fram salt og pepper kvern og sier til gjestene at jeg ikke har saltet masse, så de gjerne må ta på mere salt og/eller pepper selv. Pepper derimot elsker jeg, så sjeldent det er for lite av det i maten. Er glad i andre krydder som paprikapulver ,chilli, oregane, basilikum osv. Noe mat må det være mye salt på, som foccaciabrød ol. for meg blir det ofte for mye, men jeg følger oppskriften.. EDIT: Mange matretter trenger man ikke salt i smaker godt nok uten salt. Har aldri opplevet at noen har bedt om ekstra salt eller saltet masse. Til spaghetti med kjøttsaus/hvitsaus, man kan bruke bacon, som gir en salt smak.. eller buljong. For mye salt minner meg om sykehus mat.. Noen liker vel at maten smaker sånn også! seriøs?????????? hahahaha jeg ler meg i hjel!!!! salt er det viktigste krydderet!!!!!! salter du ikke vannet når du koker pasta? jaja deg om det. Det skal selvfølgelig ikke være for mye, men det skal ikke være ikke eksisterende. Enig i at bacon erstatter endel ekstra salt, men hallo! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jannamor Skrevet 6. januar 2008 #39 Del Skrevet 6. januar 2008 Er det bedre om folk først smaker på maten, og SÅ krydrer godt? Det kan jo ikke akkurat være noe kompliment... Selv er jeg veldig glad i pepper, og bruker det der det "hører med". Ikke alle er så glade i pepper som jeg er, så som regel er det for lite pepper etter min smak. JEG liker mat med pepper, og er det for lite, er det noe som mangler for at retten skal være optimal for min del. Sånn er det sikkert for flere, de liker maten sånn, med den ekstra smaken, derfor bruker de det. Det synes jeg er helt ok. Alle har forskjellig smak, og noen trenger mer. Det er helt helt helt ok! men å pøse på først er respektløs mot kokken som har brukt lang tid på å komponere en sammensatt smak, som blir ødelagt av piffi og drit. (nå er vi kokker her i huset da) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest GossipGirl Skrevet 6. januar 2008 #40 Del Skrevet 6. januar 2008 Men er det å ha meninger om mat å stille seg til doms over andre? Smaken er som baken, men vi må vel kunne være enige om at om noen legger ned mye jobb, enten det er matlaging eller andre ting, så har den tingen litt høyere 'verdi' enn det som er ferdiglaget eller halvfabrikat? Det er forskjell på å ha meninger om en matrett, og å se ned på andre som foretrekker andre matretter, eller retten tilberedt på en annen måte. Selvfølgelig ligger det mer arbeid i mat som er laget fra bunnen av enn halvfabrikat, men også halvfabrikat kan lages og tilbredes på ulike måter. Jeg har for eksempel en venninne som gikk kokkelinja på videregående, og du ville blitt forbløffet over alle de kreative løsningene hun finner på hverdagsmiddager som i utgangspunktet kan fremstå som grå og kjedelige. Så, å påpeke at noe er dårligere fordi det er halvfabrikat, er ikke nødvendigvis riktig, mener jeg. Det kommer helt an på hvordan maten er laget og hvilket tilbehør som følger med. I følge den "Rutete kokeboken" er farger med på å forsterke en positiv matopplevelse. Noen liker ikke retter som krever lang forberedningstid, men jeg ville aldri kalt noe for "jallamat" fordi det ikke var like fancy som de matrettene jeg personlig foretrekker å bli servert. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå