Gå til innhold

Smak på maten først......

Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Inspirert av ketchuptråden (ikke fortsett den er) Så jobber jeg med mat. (Har svart på den andre tråden om det)

Jeg synes det er like ille når du serverer folk mat, så det første de gjør før de har smakt er å gripe etter salt/pepperbøssa. Så er det å pepre, salte maten.

Jeg har blitt målløs flere ganger.

jeg synes det er frekt.

Noen er forsiktig med rydder,men det vet en jo ikke før en har smakt på det...

Det samme gjelder de som spør om du har piffikrydder....for det første finnes det ikke her i hus, på samme måte som ketchup.

jeg har selv vert på middag og verten setter frem piffikrydder...helst en svær box kjøpt i Sverige på bordet. Ser verten drysser piffi på maten før han har smakt.Og andre folk.....

jeg har stått på kjøkken og laget mat som kansj ikke er vanlig til folk, eks andebryst...noe som er gratinert med div krydder og urter......Samme f...salt/pepper skal på først.

Er folk så vant til jallamat som er smakløst at de er blitt helt tankeløse?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest mattrollet
Inspirert av ketchuptråden (ikke fortsett den er) Så jobber jeg med mat. (Har svart på den andre tråden om det)

Jeg synes det er like ille når du serverer folk mat, så det første de gjør før de har smakt er å gripe etter salt/pepperbøssa. Så er det å pepre, salte maten.

jeg synes det er frekt.

Noen er forsiktig med rydder,men det vet en jo ikke før en har smakt på det...

Det samme gjelder de som spør om du har piffikrydder....for det første finnes det ikke her i hus, på samme måte som ketchup.

jeg har selv vert på middag og verten setter frem piffikrydder...helst en svær box kjøpt i Sverige på bordet. Ser verten drysser piffi på maten før han har smakt.Og andre folk.....

jeg har stått på kjøkken og laget mat som kansj ikke er vanlig til folk, eks andebryst...noe som er gratinert med div krydder og urter......Samme f...salt/pepper skal på først.

Er folk så vant til jallamat som er smakløst at de er blitt helt tankeløse?

Glemte å skrive navnet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg synes det er frekt.

Jeg synes ikke det er frekt. Derimot skjønner jeg ikke poenget med å gjøre det, for det er liten vits i å ha på mer salt eller pepper før man vet hvordan maten smaker. Da risikerer man plutselig å sitte der med "spekebiff" uten egentlig å ha ønsket det. Så jeg er enig i at det er dumt å krydre ekstra før man har smakt, men frekt synes jeg ikke det er.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler at du blir mer sikker på deg selv som kokk slik at du ikke lar deg affisere av slike bagateller. Noen liker ikke maten din, so what? Hvis du vet den er god, så burde det holde.

Jeg verken salter eller peprer maten før jeg smaker den, det finnes ikke ketsjup, grillkrydder eller piffi i huset..men hva andre velger å putte inn i munnen er meg revnende likegyldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest Julie

Hva er "piffikrydder"?

Ja, jeg er helt enig med deg i at det er ganske uhflig av folk å krydre og salte maten før de har smakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva er "piffikrydder"?

Ja, jeg er helt enig med deg i at det er ganske uhflig av folk å krydre og salte maten før de har smakt.

Piffi Allkrydda, svenskekrydderet som ble hele Norges krydder :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Piffi Allkrydda, svenskekrydderet som ble hele Norges krydder :ler:

Ikke riktig hele Norges, nei. Har aldri smakt det - men må vel løpe i butikken og kjøpe det så jeg kan vite hva jeg snakker om i disse mat-trådene. :ler:

Hva skal det brukes til? (Beklager avsporingen, men jeg har hørt om denne Piffien i årevis, men vet faktisk ikke hva man bruker den på.)

Endret av Cata
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor bry seg så mye om hva andre gjør? Er det ikke viktigst at de spiser maten du har laget enn de kanskje kaster den?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65
Ikke riktig hele Norges, nei. Har aldri smakt det - men må vel løpe i butikken og kjøpe det så jeg kan vite hva jeg snakker om i disse mat-trådene. :ler:

Hva skal det brukes til? (Beklager avsporingen, men jeg har hørt om denne Piffien i årevis, men vet faktisk ikke hva man bruker den på.)

Det brukes til å gjøre all mat likt på smak, og er like anvendelig som pizzakrydder vil jeg tro. Det inneholder vel mest salt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, nei, det gjelder jo ikke hele Norge :ler:

Jeg bruker heller ikke piffikrydder, det smaker stort sett bare salt. Men jeg tror det er vanlig å dynke grændisen med, gjerne i tykke lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Blondie65

Til voksne som griper etter salt og pepper og ketchup eller spør etter det FØR de har smakt ville jeg sagt i fra.

Piffikrydder har jeg ikke, men jeg har ketchup.

Når jeg lager mat krydrer jeg og salter på kjøkkenet. Det er klart at det kan være for lite salt av og til eller at noen liker mer pepper. Så salt som enkelte ønsker maten er ikke sunt heller.

Så jeg er enig med trådstarter og det har slett ikke noe med dårlig selvtillit som kokk å gjøre. Det har med utrente matganer hos pizzagenerasjonen å gjøre.

Det kunne ALDRI falt meg inn å krydre mat jeg ble servert før jeg hadde smakt på den.

Endret av Blondie65
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til voksne som griper etter salt og pepper og ketchup eller spør etter det FØR de har smakt ville jeg sagt i fra.

Piffikrydder har jeg ikke, men jeg har ketchup.

Når jeg lager mat krydrer jeg og salter på kjøkkenet. Det er klart at det kan være for lite salt av og til eller at noen liker mer pepper. Så salt som enkelte ønsker maten er ikke sunt heller.

Så jeg er enig med trådstarter og det har slett ikke noe med dårlig selvtillit som kokk å gjøre. Det har med utrente matganer hos pizzagenerasjonen å gjøre.

Det kunne ALDRI falt meg inn å krydre mat jeg ble servert før jeg hadde smakt på den.

Det er bedre å krydre litt for lite, slik at folk kan smake til selv? ;)

Ville nok ikke sagt noe, men tenkt mitt.

Men her kommer det litt an på hva man lager også. Om det er mat som er laget fra grunnen av (og gjestene vet dette), er det frekkere enn om man har slengt en pose Toro-gryte i en kjele og tilsatt kjøttdeig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Reagerer også på folk som salter alt før de spiser. Har en svigerfar som har kokt egg og salt på vaffler...og pøser på salt på pnnekjøtt...som liksom er ganske salt fra før av da

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattrollet
Jeg anbefaler at du blir mer sikker på deg selv som kokk slik at du ikke lar deg affisere av slike bagateller. Noen liker ikke maten din, so what? Hvis du vet den er god, så burde det holde.

Jeg verken salter eller peprer maten før jeg smaker den, det finnes ikke ketsjup, grillkrydder eller piffi i huset..men hva andre velger å putte inn i munnen er meg revnende likegyldig.

Morroklumpen.

Så du mener det ar med usikkerheten til koken å gjøre? :fnise:

At de ikke liker maten min? I så tilfelle blir mat god med salt og pepper?eller piffikrydder?

Jeg frstår at du har liten kunnskap om matlaging med dine utsagn. vet du, om du legger flid i matlagingen, så kan du få frem smaken i maten....ikke drepe den med salt/pepper og pffi.

Når folk bruker piffi på alt fra pizza,kjøttkaker,biff,ostesmørbrød,andebryst eller hva det måtte være, da er det noe galt i oppfatningen av smak til enkelte.

du, hadde jeg vert usikker som kokk, så hadde jeg ikke jobbet der jeg er....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kokken Tor
Morroklumpen.

At de ikke liker maten min? I så tilfelle blir mat god med salt og pepper?eller piffikrydder?

Jeg frstår at du har liten kunnskap om matlaging med dine utsagn. vet du, om du legger flid i matlagingen, så kan du få frem smaken i maten....ikke drepe den med salt/pepper og pffi.

Når folk bruker piffi på alt fra pizza,kjøttkaker,biff,ostesmørbrød,andebryst eller hva det måtte være, da er det noe galt i oppfatningen av smak til enkelte.

Hva er favoritt-krydderet da, mattrollet?

En annen "schläger" innen krydder er den danske Kød&Grillkrydder. Må innrømme at jeg bruker den, spesielt på stekt kjøtt. Men ellers går det mest i salt og svartpepper, samt chili, grønne urter og indiske kryddersorter. Ferske urter nytter ikke å ha stående, for jeg glemmer å vanne dem..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg krydrer aldri andres mat før jeg har smakt. (Unntatt at jeg liker pepper på kokte poteter)

Skjønner heller ikke hva som er så svært med Piffi. Fargen?? For salt finnes da i billigere utgaver????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Morroklumpen.

Jeg er jaggu glad for at du ikke er servitør, du er så sjarmerende at rødvinen ville blitt til eddik!

Ellers så husker jeg et rediointervju med Eivind Hellstrøm om Grandiosaspising i Norge. I motsetning til deg så klarer han å fremstå som kunnskapsrik, men fortsatt hyggelig :)

Men siden jeg ikke er enig med deg, så spiser jeg vel Lørdagskylling og bernaisesaus fra pose? ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er jaggu glad for at du ikke er servitør, du er så sjarmerende at rødvinen ville blitt til eddik!

Ellers så husker jeg et rediointervju med Eivind Hellstrøm om Grandiosaspising i Norge. I motsetning til deg så klarer han å fremstå som kunnskapsrik, men fortsatt hyggelig :)

Men siden jeg ikke er enig med deg, så spiser jeg vel Lørdagskylling og bernaisesaus fra pose? ;)

Jess! Matkrig, folkens! :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg krydrer ikke mat jeg får servert hos andre før jeg har smakt. Noen salter og krydrer såpass mye når de lager maten at jeg risikerer å bli sittende med nærmest uspiselig mat om jeg pøser på med salt og sånt. Men når jeg lager mat selv pleier jeg bevisst å bruke "for lite" salt og pepper under tilberedningen (unntatt på stekt kjøtt, ovnsstekt kylling, stek og marinerte ting osv), særlig når jeg lager supper og gryter. Det smaker bedre å ha på maldonsalt, nykvernet pepper og annet garnityr til slutt - og når jeg har lagd maten selv trenger jeg ikke alltid smake først.

Men ja, det er normal bordskikk og ikke minst sunn fornuft å smake før man pøser på med salt og sånt. Om noen likevel gjør det tenker jeg bare at de kanskje er vant til veldig salt mat, eller er vant til at mat som lages hjemme hos dem alltid er lite saltet. Det finnes verre bordskikkblødmer (bruke kniven som gaffel, helle på all maten fra koldtbordet i en enorm haug på tallerknen, snakke når andre taler, bli for full osv).

*kikker innom tråden igjen når den er 15 sider*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...