Gå til innhold

Rengjøring inni stekeovnen

lidia

Anbefalte innlegg

Mener dette temaet er tatt opp tidligere, men jeg kunne ikke finne det.

Tror det er olje som har "lagt" seg i bunnen av stekeovnen, etter en litt ikke så vellykket kakebakst. Hvordan rengjør jeg ovnen inni?? Skulle lage noe istad, og det oste røyk ut av den, usj.

Jeg er helt håpløs på husarbeid og matlaging. Please...anyone..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg husker tråden, men vet ikke hvor den er...

Jeg bruker en skål med salmiakk som settes i varm, men avskrudd, stekeovn. Lar den stå til ovnen er kald og vasker med salmiakk og vann. Til slutt går jeg over med en microfiber-klut!

Oppskriften på dette står på salmiakkflaska og jeg husker aldri temperaturer eller mengde!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite tips for å forebygge slike problem som du nevner: Jeg legger aluminiumsfolie i bunnen av stekeovnen etter at jeg har rengjort dn skikkelig, da vil eventuell stekesky o.l. legge seg på folien, og man kan bare bytte den, istedenfor å skure hele ovnen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

...og det gjør liksom ingenting om denne folien ligger på bunnen av ovnen? Det skjer liksom ingenting med den??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

...og det gjør liksom ingenting om denne folien ligger på bunnen av ovnen? Det skjer liksom ingenting med den??

Jeg skjønner ikke helt hva du mener? Hva skal skje med folien? Har aldri skjedd noe med folien så lenge jeg har benyttet meg av tipset. Hvor lenge folien ligger inni, varierer veldig, akkurat som det varierer veldig hvor ofte man vasker stekeovnen. Noen ganger holder den en-to ganger bruk, andre ganger minst et halvt år. Tror ikke det skal gjøre noe for ovnen heller at folien ligger inni der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anie uinlogget

I følge bruksanvisningen til stekeovn skal man aldri legge aluminiumsfolie direkte i bunnen, da folien vil hindre varmeoverføring og ødelegger emaljen.

Bare et lite tips :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...