Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Arne Treholt ble arrestert for spionasje for Sovjet i 1984, men før næringslivs-juntaen kunne få ham siktet kollapset systemet der borte og Gorbatsjov kom til makten. Trusselen forsvant, altså. Tross dette ble Treholt dømt til 20 års fengsel. http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/04/522947.html Gjenopptakelses-kommisjonen for straffesaker har nå bedt om en uavhengig tekninsk gransking av spiondommen mot Arne Treholt. Nå skal Statens kriminaltekniska laboratorium i Sverige undersøke om det er foretatt en endring av dommen, nærmere bestemt det sentrale, men omdiskuterte pengebeviset, melder TV 2 Nyhetene i kveld. Og hva med Carl Ivar Hagen og Frp, som kom inn i politikken via sponsede midler fra apartheid-regimet Sør-Afrika? Når skal han/Frp stilles for retten?
Noorgie Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Synes egentlig det er tøvete å overlate noe slikt mange år senere til utlendinger og i sær grad Sverige. Uansett hva man måtte mene om Treholt så var det en stygg sak han begav seg innpå når han drev "spillet" sitt med sin russiske venn. Han hadde en høyt betrodd jobb og man må ALDRI glemme hvilken tid dette skjedde i. Det blir helt meningsløst å se dette med "dagens øyne". Husk på hva Sovjetunionen og kommunismen stod for på den tiden (Kina og Mao, Kambodsja og Pol Pot, Nord Korea og kim Il Sung og Soviet og Stalin). Det var helt utilgivelig for Treholt å starte et skjult samarbeid med KGB på den tiden og jeg klarer faktisk ikke å synes synd på han. han burde absolutt vite bedre!!!!!
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #3 Skrevet 6. januar 2008 Synes egentlig det er tøvete å overlate noe slikt mange år senere til utlendinger og i sær grad Sverige. Uansett hva man måtte mene om Treholt så var det en stygg sak han begav seg innpå når han drev "spillet" sitt med sin russiske venn. Han hadde en høyt betrodd jobb og man må ALDRI glemme hvilken tid dette skjedde i. Det blir helt meningsløst å se dette med "dagens øyne". Husk på hva Sovjetunionen og kommunismen stod for på den tiden (Kina og Mao, Kambodsja og Pol Pot, Nord Korea og kim Il Sung og Soviet og Stalin). Det var helt utilgivelig for Treholt å starte et skjult samarbeid med KGB på den tiden og jeg klarer faktisk ikke å synes synd på han. han burde absolutt vite bedre!!!!! *kremt* Hvis det er meningsløst å se utviklingen av verden, og Treholt-saken med dagens øyne, er det ikke litt tvilsomt å referere til Mao, Stalin og Pol Pot som samtidig referanse til Treholt-saken? Mao forsvant i 1976 http://en.wikipedia.org/wiki/Mao_Zedong Stalin forsvant i 1953 http://en.wikipedia.org/wiki/Stalin Pol Pot forsvant i 1979 http://en.wikipedia.org/wiki/Pol_Pot
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Arne Treholt ble arrestert for spionasje for Sovjet i 1984, men før næringslivs-juntaen kunne få ham siktet kollapset systemet der borte og Gorbatsjov kom til makten. Trusselen forsvant, altså. Tross dette ble Treholt dømt til 20 års fengsel. Selv om trusselen forsvant før han ble siktet endrer jo ikke det på det faktum at han utførte spionasje (som var og er ulovlig). Han må ta sin straff for det han har gjort som er ulovlig. Hvis du raner en bank for en million dollar og blir tatt slipper du plutselig ikke straff fordi banken har nok penger uansett.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Selv om trusselen forsvant før han ble siktet endrer jo ikke det på det faktum at han utførte spionasje (som var og er ulovlig). Han må ta sin straff for det han har gjort som er ulovlig. Hvis du raner en bank for en million dollar og blir tatt slipper du plutselig ikke straff fordi banken har nok penger uansett. Det er noe som heter foreldelsesfrist, vet du. Om du ranet en bank i 1970 og det kommer fram i dag, så får du ingen straff.
Mann 42 Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 Det er noe som heter foreldelsesfrist, vet du. Om du ranet en bank i 1970 og det kommer fram i dag, så får du ingen straff. Men Treholt ble dømt i 84 og er da ferdig med å sone dommen sin forlengst.
Mann 42 Skrevet 11. januar 2008 #7 Skrevet 11. januar 2008 (endret) Synes egentlig det er tøvete å overlate noe slikt mange år senere til utlendinger og i sær grad Sverige. Uansett hva man måtte mene om Treholt så var det en stygg sak han begav seg innpå når han drev "spillet" sitt med sin russiske venn. Han hadde en høyt betrodd jobb og man må ALDRI glemme hvilken tid dette skjedde i. Det blir helt meningsløst å se dette med "dagens øyne". Husk på hva Sovjetunionen og kommunismen stod for på den tiden (Kina og Mao, Kambodsja og Pol Pot, Nord Korea og kim Il Sung og Soviet og Stalin). Det var helt utilgivelig for Treholt å starte et skjult samarbeid med KGB på den tiden og jeg klarer faktisk ikke å synes synd på han. han burde absolutt vite bedre!!!!! Men denne saken var meget kontroversiell, og det både var og er mange som mener at Treholt ble utsatt for et justismord. Det var jo snakk om plantede beviser (pengebeviset, bl.a), han ble dømt så og si utelukkende på grunnlag av indisier av varierende kvalitet. Og flere av de samme personene som korsfestet Treholt i 1985, sitter jo i maktposisjoner den dag i dag. Så skal noen se med friske øyne på saken, så er det vel best at det er en utlending. Mange mener at han var uskyldig i spionasje og at hans omgang med bl.a Titov (selv om han var KGB) var av diplomatisk karakter. Treholt var på vei opp i hierarkiet i Arbeiderpartiet, og kunne nok godt ha sittet i regjering i dag dersom han ikke hadde blitt tiltalt og dømt. Det var svært mange som bare av den grunn tvilte sterkt på anklagene. Når man er penset inn på en karrierevei som godt kan ende i statsministerstolen, så selger man ikke ræva si til en KGB-oberst for glassperler og glansbilder, eller noen tusen dollar. Men det kunne kanskje være opportunt å ha personlige forbindelser til det sovjetiske maktapparatet av andre grunner. Endret 11. januar 2008 av Mann 42
Noorgie Skrevet 11. januar 2008 #8 Skrevet 11. januar 2008 *kremt* Hvis det er meningsløst å se utviklingen av verden, og Treholt-saken med dagens øyne, er det ikke litt tvilsomt å referere til Mao, Stalin og Pol Pot som samtidig referanse til Treholt-saken? Mao forsvant i 1976 http://en.wikipedia.org/wiki/Mao_Zedong Stalin forsvant i 1953 http://en.wikipedia.org/wiki/Stalin Pol Pot forsvant i 1979 http://en.wikipedia.org/wiki/Pol_Pot Joda, jeg skal innrømme at personene var gått ut på dato ifm rettsaken, men ideologien og alt den sto for må man aldri glemme. Mye har vært sagt og fordømt om Hitler og nazismen, men kommunismen under og etter Stalin sto ikke i det hele tatt tilbake for det groteske nazismen stod for.
Mann 42 Skrevet 11. januar 2008 #9 Skrevet 11. januar 2008 Joda, jeg skal innrømme at personene var gått ut på dato ifm rettsaken, men ideologien og alt den sto for må man aldri glemme. Mye har vært sagt og fordømt om Hitler og nazismen, men kommunismen under og etter Stalin sto ikke i det hele tatt tilbake for det groteske nazismen stod for. Jeg syns ærlig talt ikke det har så mye for seg å blande Mao og Stalin og Pol Pot sammen på denne måten. Nå er ikke jeg noen sjefsideolog, men disse tre snakka ikke med hverandre. Og Stalin var grundig og ettertrykkelig underkjent også av russerne på den tida vi snakker om. Du fant ikke mange stalinstatuer i sovjet på det tidspunktet, og stalingrad hadde hett volgograd i flere tiår allerede.
Noorgie Skrevet 11. januar 2008 #10 Skrevet 11. januar 2008 Jeg syns ærlig talt ikke det har så mye for seg å blande Mao og Stalin og Pol Pot sammen på denne måten. Nå er ikke jeg noen sjefsideolog, men disse tre snakka ikke med hverandre. Og Stalin var grundig og ettertrykkelig underkjent også av russerne på den tida vi snakker om. Du fant ikke mange stalinstatuer i sovjet på det tidspunktet, og stalingrad hadde hett volgograd i flere tiår allerede. Neivel, da var vel alt bare fryd og gammen da. Kummunismen var vel ganske kult på den tiden da. Hmm, at jeg kunne ta så feil! Da var det vel kanskje helt ok det Treholt gjorde.......................
Mann 42 Skrevet 11. januar 2008 #11 Skrevet 11. januar 2008 Neivel, da var vel alt bare fryd og gammen da. Kummunismen var vel ganske kult på den tiden da. Hmm, at jeg kunne ta så feil! Da var det vel kanskje helt ok det Treholt gjorde....................... Du kunne jo heller si noe stygt om Sovjet og Afghanistan, eller invasjonen av Tsjekkoslovakia, regimet i Østtyskland og alle som ble skutt i sikkerhetssonene ved muren, det er nok å ta av. Kommunismen var ikke mye kul, men det skjedde en utvikling der også. Husk at da perestroikaen kom bare noen år etter, så skjedde ikke det etter dekret, det sovjetiske maktapparatet gikk for åpenhet og en utvikling i mer demokratisk retning fordi de så behovet, både for land og folk. Det syns jeg ikke man skal underkjenne sånn uten videre. Hva han faktisk gjorde, er det ganske mye tvil om, og det er ikke uten grunn at sakens akter nå vurderes gjenopptatt. Du tror ikke disse forskerne har så mye tid å slå i hjel at de gjør dette for moro skyld?
Noorgie Skrevet 11. januar 2008 #12 Skrevet 11. januar 2008 Du kunne jo heller si noe stygt om Sovjet og Afghanistan, eller invasjonen av Tsjekkoslovakia, regimet i Østtyskland og alle som ble skutt i sikkerhetssonene ved muren, det er nok å ta av. Kommunismen var ikke mye kul, men det skjedde en utvikling der også. Husk at da perestroikaen kom bare noen år etter, så skjedde ikke det etter dekret, det sovjetiske maktapparatet gikk for åpenhet og en utvikling i mer demokratisk retning fordi de så behovet, både for land og folk. Det syns jeg ikke man skal underkjenne sånn uten videre. Hva han faktisk gjorde, er det ganske mye tvil om, og det er ikke uten grunn at sakens akter nå vurderes gjenopptatt. Du tror ikke disse forskerne har så mye tid å slå i hjel at de gjør dette for moro skyld? Jeg kunne selvfølgelig skrive side opp og side ned om alt det helt for jævlige kommunsimen med sovjet i spissen har stått for helt frem mot murens fall. Jeg valgte å beskrive dette med noen få ord. Kommunismen som praktisk gjennomført ideologi har stått for så ufattelig store overgrep og jævelskap at det nesten er vanskelig å begripe det. Ja på slutten og ikke minst under Gorbasjov skjedde det mye positivt, men kom ikke å fortell meg at dette var gjeldene i den perioden Treholt holdt på som verst!!!
Gjest Gjest Skrevet 11. januar 2008 #13 Skrevet 11. januar 2008 Jeg kunne selvfølgelig skrive side opp og side ned om alt det helt for jævlige kommunsimen med sovjet i spissen har stått for helt frem mot murens fall. Jeg valgte å beskrive dette med noen få ord. Kommunismen som praktisk gjennomført ideologi har stått for så ufattelig store overgrep og jævelskap at det nesten er vanskelig å begripe det. Ja på slutten og ikke minst under Gorbasjov skjedde det mye positivt, men kom ikke å fortell meg at dette var gjeldene i den perioden Treholt holdt på som verst!!! Psst. Du vet at AKP var først i Norge til å ta avstand fra invasjonen av Afghanistan, i årevis før spykristne orgs gadd å ta en pause fra mishandlingen av korgutter lenge nok til å bry seg?
Noorgie Skrevet 11. januar 2008 #14 Skrevet 11. januar 2008 Psst. Du vet at AKP var først i Norge til å ta avstand fra invasjonen av Afghanistan, i årevis før spykristne orgs gadd å ta en pause fra mishandlingen av korgutter lenge nok til å bry seg? Javel......
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå