Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #21 Skrevet 6. januar 2008 Fyn er ikke "Politiet". Nehei? Så en politimester er ikke politiet...
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #22 Skrevet 6. januar 2008 Hvis kvinner (for det er hovedsakelig kvinner) slutter å gi penger til disse musikantene, forsvinner de.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #23 Skrevet 6. januar 2008 Jeg har selv stått og lyttet litt til et par av disse "musikerne", og det stemmer at flere av dem ikke kan spille. Utenfor et kjøpesenter satt en fyr og klemte frem noe som skulle være "Jingle Bells", men det ble titt og ofte feil, og det til tross for at han kuttet den litt ned og spilte den samme lille biten om og om igjen. Etter noen minutter var jeg så heldig å få oppleve "vaktskiftet"; da kom en litt eldre fyr og overtok (på samme trekkspill). Det var tydeligvis en gjeng som spilte på skift. Man kan kløyve ord så mye man vil, og dra inn politifolks eventuet begrensede evne til å vurdere kultur, men la oss kalle en spade for en spade: Dette er tigging i svært dårlig kamuflasje, og det bør gå en grense for hvor plagsomt det skal være å ferdes i det offentlige rom. Jeg tror at jeg ville blitt fjernet av politiet dersom jeg stilte meg foran inngangen til et kjøpesenter og blåste kontinuerlig i en 17. mai-trompet av plast, og dette er sammenlignbart. Så ser vi i Nordlys bilde av en rumener som holder 7 fingre i luften, angivelig for å fortelle at han skal forsørge 7 barn i Romania. Og det eneste denne mannen duger til, er å spille trekkspill utendørs? Alvorlig talt, så udugelig er det ingen som er! Vi har mangel på arbeidskraft i dette landet, la ham prøve seg på noe legitimt. "Bråkmaker" er ikke et yrke. Det er forøvrig heller ikke "dame som lyver om å trenge penger til sykt barn". Jeg gir ikke noen av disse folkene en krone, og jeg oppfordrer alle til å gjøre det samme. Fattigdommen i Norge finnes, men den spiller ikke trekkspill.
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #24 Skrevet 6. januar 2008 Om du jobber i byen og ikke orker lyden av byen må du få deg jobb på landet. Enig. Nå er ikke norske byer "byer" i samme format som andre europeiske byer, men ok, la pss kalle det norske større landsbyer. Tåler man ikke å bo i en norsk større landsby får man flytte ennå lengre ut på landet!
Gjest Kvalitetstest Skrevet 6. januar 2008 #25 Skrevet 6. januar 2008 Enig. Nå er ikke norske byer "byer" i samme format som andre europeiske byer, men ok, la pss kalle det norske større landsbyer. Tåler man ikke å bo i en norsk større landsby får man flytte ennå lengre ut på landet! Nå må man ikke late som det er snakk om gatemusikanter her.. At en uflidd fyr står utenfor arbeidsplassen min og spiller den samme "melodien" i timesvis, skjærende falskt på et trekkspill eller violin, er for meg ikke det samme som "lyden av byen".. Det er ikke sjarmerende i det hele tatt, det er utelukkende plagsom larm og ikke noe som bidrar til et hyggeligere "bybilde" for noen. Siden man må ha tillatelse fra kommunene for å drive med sånt, kunne kommunene godt innført enslags kvalitetstest før folk får tillatelse til å spille musikk i det offentlige rom.
Gjest Nisselue Skrevet 6. januar 2008 #26 Skrevet 6. januar 2008 Hva mener dere? Er ikke alle gatemusikantene i Norge som denne?? http://fast-city.blogspot.com/2007/12/tide...temusikant.html
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #27 Skrevet 6. januar 2008 Nå må man ikke late som det er snakk om gatemusikanter her.. At en uflidd fyr står utenfor arbeidsplassen min og spiller den samme "melodien" i timesvis, skjærende falskt på et trekkspill eller violin, er for meg ikke det samme som "lyden av byen".. Det er ikke sjarmerende i det hele tatt, det er utelukkende plagsom larm og ikke noe som bidrar til et hyggeligere "bybilde" for noen. Siden man må ha tillatelse fra kommunene for å drive med sånt, kunne kommunene godt innført enslags kvalitetstest før folk får tillatelse til å spille musikk i det offentlige rom. Problemet er at dette kan brukes om det meste i bybildet. Jeg har en restaurant-pub rett utenfor døren hjemme og må brøyte meg vei mellom ofte drita fulle gjester på vei inn etter jobb. Det irriterer meg av og til, men jeg innser at det ikke er sånn andre steder, så da er det mitt ansvar om jeg vil la meg irritere eller ikke ved å fortsette å bo her. Man må akseptere byen som den er, og nøye seg med å ventilere. F.eks. på internett. Når det er sagt; jeg kan godt skjønne at det er irriterende å høre på. Har du forsøkt å be ham om å flytte seg, evt. rullere nedover gaten, slik at andre butikkansatte også får nyte musikken?
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #28 Skrevet 6. januar 2008 Om du jobber i byen og ikke orker lyden av byen må du få deg jobb på landet. Det er i stor grad bønder i by'n som gir til tiggere. De synes det er sååå sjarmerende med "storbyliv".
Mann 42 Skrevet 7. januar 2008 #29 Skrevet 7. januar 2008 Er ikke dette bare stråmannsargumentasjon for å kunne bortvise det man oppfatter som tiggere fra bybildet? Siden tigging ikke er ulovlig, så griper man til halmstrået med at disse tiggermusikantene er en plage for butikkansatte og representerer støyforurensing. Det ligger vel i kortene at det da også er mulig å gjøre skjønnsmessige vurderinger.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #30 Skrevet 7. januar 2008 Det ligger vel i kortene at det da også er mulig å gjøre skjønnsmessige vurderinger. Hvem skal gjøre disse vurderingene?
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #31 Skrevet 7. januar 2008 Det er i stor grad bønder i by'n som gir til tiggere. De synes det er sååå sjarmerende med "storbyliv". Det er stort sett bønder i byn, fordi byn, uansett by, består mest av folk som innvandrer fra landet.
Gjest Tigress Skrevet 7. januar 2008 #32 Skrevet 7. januar 2008 Lyden av byen er greit, trenger man likevel å kaste all estetisk sans over bord, og ikke i alle fall forsøke å begrense de verste tilfellene av støyforurensning og dårlig dannelse? Det må være lov for å levende, hørende og smått musikalske mennesker å få slippe lyden av trekkspillere som egentlig bare tigger! Svært musikalske mennesker synes jeg mer synd på...
Mann 42 Skrevet 7. januar 2008 #33 Skrevet 7. januar 2008 Hvem skal gjøre disse vurderingene? Det er ikke rom for å på generell basis forby all musisering på gaten. Men jeg antar at det politiet og handelsstanden ønsker seg, er muligheten til å fjerne de som bare tigger, og som i tillegg ikke er særlig gode musikalsk. Da kan de gjøre det slik at butikk A klager dersom det er en støyende kar utenfor deres butikk, og så kommer politiet og ber han dra, med henvisning til en passende paragraf. Jeg antar at det er sånn det blir. Men misforstå meg rett, jeg syns ikke det er helt rett. Det blir temmelig vilkårlig.
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #34 Skrevet 7. januar 2008 Det er ikke rom for å på generell basis forby all musisering på gaten. Men jeg antar at det politiet og handelsstanden ønsker seg, er muligheten til å fjerne de som bare tigger, og som i tillegg ikke er særlig gode musikalsk. Da kan de gjøre det slik at butikk A klager dersom det er en støyende kar utenfor deres butikk, og så kommer politiet og ber han dra, med henvisning til en passende paragraf. Jeg antar at det er sånn det blir. Men misforstå meg rett, jeg syns ikke det er helt rett. Det blir temmelig vilkårlig. Problemet med løsningen du skisserer er at det ikek finnes lovhjemler som tillater politiet å henvise folk vekk fra den offentlige gate. Poenget er jo at bortviser de én kan de ikke la andre få bli. Der er verken logiske eller lovmessige begrunnelser for at politiet har den myndigheten. Selv politiet kan ikke bare ta seg friheter når det måtte passe.
Mann 42 Skrevet 7. januar 2008 #35 Skrevet 7. januar 2008 Problemet med løsningen du skisserer er at det ikek finnes lovhjemler som tillater politiet å henvise folk vekk fra den offentlige gate. Poenget er jo at bortviser de én kan de ikke la andre få bli. Der er verken logiske eller lovmessige begrunnelser for at politiet har den myndigheten. Selv politiet kan ikke bare ta seg friheter når det måtte passe. Ikke vet jeg, men når en politimester begynner å snakke om at han gjerne vil bortvise dårlige gatemusikanter, så antar jeg at han finner en hjemmel for å gjøre det. Vi får vel se til sommeren.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå