Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/05/522977.html Vil forby trekkspillmusikk i Tromsø - Jeg har selv stilt meg opp for å lytte til dette, og la det være klart: Det musikalske nivået er meget, meget lavt. En kar kunne rett og slett ikke spille, sier politimester Truls Fyhn i Tromsø til Nordlys. Han har fått mer enn nok av trekkspillmusikken i byen sin. Nå vil han vise bort alle musikanter fra sentrumsgatene i byen. Bør det være politiets oppgave å filtrere bort kulturopplevelser i bybildet? La oss si at noen barn har lyst til å spille i gaten. Bør de da oppfylle Fyhn kvalitetskrav før de får lov? Lider politiet av stormannsgalskap?
Gjest Morgan le Fay Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 (endret) . Endret 5. januar 2008 av Morgan le Fay
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har seriøse problemer med folk med hentesveis. Det skal forbys fra bybildet!!
Gjest Tigress Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Eg støttar mannen eg, utanfor hos oss sit det eit krek som "spelar" trekkspel. Fyrste gongen eg var offer for han sprang eg ut for å sette ein stoppar for dyreplageriet - eg trudde nokon heldt på å kvele ei katte... Dei er ein pest og ein plage, trekkspelarar altså, ikkje katter, få dei vekk!
Gjest Gjest Julie Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/05/522977.html Bør det være politiets oppgave å filtrere bort kulturopplevelser i bybildet? La oss si at noen barn har lyst til å spille i gaten. Bør de da oppfylle Fyhn kvalitetskrav før de får lov? Lider politiet av stormannsgalskap? For meg handler ikke dette om kvaliteten på utførelsene, og jeg synes overhodet ikke det er politiets oppgave å vurdere kvaliteten. Opptrer man på gaten er det for folk som ferdes der. Politet har forøvrig heller ingen kompetanse til å avgjøre ulike performances, det er ikke deres fagområde. Jeg antar også at politiet ikke bedriver sosiokulturelle studier innen dette området. Spørsmålet er om et individ/en gruppe av individer har rett til å stille seg opp i det offentlige rom/på gaten for å utføre en aktivitet. Hvis begrunnelsen er at "allmennheten plages av dette" - må gateselgerne/markedsførerne og klesbutikkmusikk forbys også: deler av allmennheten plages også av det. Derom politiet ikke liker trekkspillet er jo det greit. Da må et slikt forbud også gjelde alle andre som ønsker å stille seg opp på gaten: tiggere, selgere, markedsførere som vil ha deg med på spørreundersøkelser, osv. Jeg skulle tro forbudet også må gjelde for klesbutikker som spiller voldsomt høy musikk ut på gaten der folk ferdes også. Jeg og mange andre synes "musikken" fra mange klesbutikker er forferdelig, skal alt dette forbys i samme slengen da?
Gjest Siggur Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Julie....du kompliserer det.... Dette er for faen ikke kultur, det er heller ikke musikk, det er TIGGING! Er så drittlei disse h******* østeuropeiske tiggerne på hvert gatehjørne i alle landets byer. Hiv dem til helvete ut. Med trekkspillet sitt.
Rosalie Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/05/522977.html Bør det være politiets oppgave å filtrere bort kulturopplevelser i bybildet? La oss si at noen barn har lyst til å spille i gaten. Bør de da oppfylle Fyhn kvalitetskrav før de får lov? Lider politiet av stormannsgalskap? Dette handler ikke om kultursiling, men støybegrensning. For tro du meg - disse såkalte trekkspillspillerne kan ikke spille, og ødelegger for alle seriøse gatemusikanter. De spiller stort sett samme sagen opp igjen og opp igjen dag ut og dag inn - ofte kan de ikke sangen engang, men spiller mye feil.
Gjest Gjest Julie Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 Julie....du kompliserer det.... Dette er for faen ikke kultur, det er heller ikke musikk, det er TIGGING! Er så drittlei disse h******* østeuropeiske tiggerne på hvert gatehjørne i alle landets byer. Hiv dem til helvete ut. Med trekkspillet sitt. Jeg har da heller ikke kalt dette for noe spesielt. Mitt poeng er at dersom politiet sier nei til dette, må de også si nei til en rekke andre ting som regnes av mange som støy i offentligheten: høy "musikk" spilt ut på gateplan fra flere klesbutikker (Karl Johan, Oslo), reklameutdelere, pushy gateselgere, pushy markedsførere, tiggere som stopper folk i farten, osv.
Gjest Gjest Julie Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Dette handler ikke om kultursiling, men støybegrensning. For tro du meg - disse såkalte trekkspillspillerne kan ikke spille, og ødelegger for alle seriøse gatemusikanter. De spiller stort sett samme sagen opp igjen og opp igjen dag ut og dag inn - ofte kan de ikke sangen engang, men spiller mye feil. Jeg er helt enig, det handler om støybegrensning. Hvem bestemmer og definerer hva "støy" er? Jeg mener høy musikk fra klesbutikker langs karl Johan i Oslo er ren støy for meg som spaserer nedover den gaten. Om de ikke spiller "feil tone" så er det fryktelig bråkete med høy maskinmusikk som alle forbispaserende blir tvunget til å registrere (akkurat som med gate"musikanter" som spiller falskt). Argumentasjonen for hvorfor offentligheten ikke skal være tilgjengelig for alle er ikke bra nok i denne tråden forløpig. Det er ikke nok å argumentere med at "noen, blant annet politiet, synes det er støy". Dette må etter mitt skjønn heller bli en prinsipiell og filosofisk diskusjon som henter ikke ulike filosofer som Locke, Rousseau, Smith og andre aktuelle. Dette handler om frihet for enkeltindividet, og det handler også om statens rolle som "den siste kommuniststat": er det vikrelig opp til myndighetene og politivesenet å bestemme hvorvidt enkeltindivider skal få ytre seg på gateplan? I såfall, hva er argumentasjonen? Når jeg en sjelden gang sitter på Metroen i Paris, irriterer jeg meg over sigøynere og andre som tigger blant passasjerene. Av og til kommer det en trekkspiller også, noen av dem irriterende, andre faktisk ganske så flinke! Skulle Paris-politiet ha sagt til trekkspiller nr. 1 på Metroen "her får du ikke spille", mens trekkspiller nr. 2 spiller mer rent, så han får lov?
Gjest Morgan le Fay Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Tenk deg at du jobber på et kontor eller en butikk nær en trafikkert gate hvor det står en gatemusikant og spiller saksofon konstant, og maltrakterer den samme melodien hver dag i flere måneder, og uten stans. Poenget i den aktuelle saken er at det har kommet inn mange klager over at det går på helsa løs for dem som er så uheldige å måtte holde ut med dette hver dag i arbeidstida. Det kan kanskje være sjarmerende hvis man har sjansen til å kunne forlate stedet når man har fått nok "musikk", men det er ikke like enkelt for alle. Se her. Garantert migrenefremkallende (selvopplevd). Endret 5. januar 2008 av Morgan le Fay
Jalp Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 http://www.dagbladet.no/nyheter/2008/01/05/522977.html Bør det være politiets oppgave å filtrere bort kulturopplevelser i bybildet? La oss si at noen barn har lyst til å spille i gaten. Bør de da oppfylle Fyhn kvalitetskrav før de får lov? Lider politiet av stormannsgalskap? Fyn er ikke "Politiet". Han er en gammel konservativ jurist med et ganske snevert syn på livet. Han bør gå av som politimester nå synes jeg. Ellers er definisjonen på en gentleman følgende: En mann som kan å spille trekkspill, men som lar det være.
Cand alt Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Å, denne svingen likte jeg. Takk for lov for at man kan ta tilbake litt sunt bondevett og ikke bare godta, godta, godta alt. Kult.
Gjest Gjest Julie Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Tenk deg at du jobber på et kontor eller en butikk nær en trafikkert gate hvor det står en gatemusikant og spiller saksofon konstant, og maltrakterer den samme melodien hver dag i flere måneder, og uten stans. Det forstår jeg godt! Jeg hadde fått hodepine selv dersom jeg ble tvunget til å høre på slikt mot min vilje. Det samme med støy fra byggplasser og trafikk... Derfor etterlyste jeg en mer prinsipiell diskusjon fordi dette handler om individets frihet til å få utfolde seg i det offentlige rom ja, men det handler også om individets rett til et støyfritt miljø. Arbeidstakere er et eksempel på en gruppe som blir tvunget til å være på kontorene i det aktuelle området de holder til, og dersom gateperformances støyer jevnlig slik at det forstyrrer nabolaget er det klart hensynet til de som lider under dette/tar skade av det må gå foran individets rett til fri utfoldelse, tenker jeg. Derfor mener jeg at argumetasjon som kommer fra politiet i Tromsø er irrelevant og den står seg ikke. At politipersonen synes det er falsk har ikke relevans. Derimot er det et mye mer vektig argument at gjentatt trekkspillmusikk i offentligheten går utover arbeidsansatte og andre som forsøker å utføre sitt arbeid i et mest mulig støyfritt miljø.
venus* Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Ja, for å trekke frem Locke, og kanskje også Foucault, så vil jeg si maktbegrep må være et relevant aspekt i denne saken. Hvis en analyserer måten politimesteren bruker sin maktposisjon til å frembringe... Hehe, bare tuller! Jeg skulle gjerne båret politimesteren på gullstol pga dette utsagnet. Trekkspillmusikere er lydstøy!
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 Trekkspillmusikere er lydstøy! Det samme er gateselgere, reklame, butikkpopmusikk, trafikk og popgatemuikanter. Skal en vekk, skal alle vekk.
venus* Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 Usaklig... Wow! Var det utsagnet "Hehe, bare tuller" som gjorde at du tenkte dette? Du må ha høy IQ
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #19 Skrevet 6. januar 2008 Man kan være enig i Fyhns mål om et støyfritt sentrum, men om han ønsker bedre kvalitet på sine begrunnelser for å få til et mer slagkraftige konsekvenser kan han alltids oppdatere seg på sitt gamle juspensum: http://www.lotsofessays.com/viewpaper/1695361.html
Gjest Gjest Skrevet 6. januar 2008 #20 Skrevet 6. januar 2008 Tenk deg at du jobber på et kontor eller en butikk nær en trafikkert gate hvor det står en gatemusikant og spiller saksofon konstant, og maltrakterer den samme melodien hver dag i flere måneder, og uten stans. Poenget i den aktuelle saken er at det har kommet inn mange klager over at det går på helsa løs for dem som er så uheldige å måtte holde ut med dette hver dag i arbeidstida. Det kan kanskje være sjarmerende hvis man har sjansen til å kunne forlate stedet når man har fått nok "musikk", men det er ikke like enkelt for alle. Se her. Garantert migrenefremkallende (selvopplevd). Om du jobber i byen og ikke orker lyden av byen må du få deg jobb på landet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå