Gjest Helen Parr Skrevet 5. januar 2008 #1 Skrevet 5. januar 2008 Det har vært en del snakk om trendy stiler, tabber og interirøklassikere den siste tiden. Jeg lurer på hva dere synes er den mest klassiske designklassikeren? Er det Arne Jacobsens syveren stol, Paul Henningsens ph-lampe eller kanskje Courbosiers liggestol eller sofa og stol? Dette var bare eksempler, kanskje du har et helt annet forslag?
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 Vi har PH5 lampe over spisebordet. Har hatt den i rundt 10 år. Kommer aldri til å bytte den ut. Er veldig fornøyd med den Tidløs, pen og gir et behagelig og god lys. http://www.louispoulsen.com/en-us/Product/...nts/PH%205.aspx
Fibula Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Arne Jacobsens "Egget" er noe av det første jeg tenker på når det gjelder designklassikere egget 1
Cata Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Med alvorlig fare for å bli useriøs, så var "hjulet" det første som falt meg inn da jeg så tittelen på tråden. Skal jeg bli et par tusen år mer seriøs så må svaret bli "vindusglass". Jeg regner med at trådstarter ikke egentlig tenkte i de baner, men hvis man ser i litt lenger perspektiv enn de siste ti-årenes designere så tror jeg faktisk vindusglass må være noe av det som har påvirket interiøret i hus mest - både med tanke på estetikk (dvs. i dette tilfellet naturlig lys) og praktiske hensyn. Bare tenk på hvor mange bygninger som har lys og vinduer som viktige faktorer i konstruksjonen og materialet benyttes i hjem over hele verden.
Ciara Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Skjønner poenget ditt, Cata, men en "designklassiker" må vel være en gjenstand. For meg er Egget den ultimate klassikeren.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Syveren, Egget og ymse av Le Corbusier er allerede nevnt, men jeg synes at Alvar Aaltos Savoy vase også fortjener å nevnes i den sammenheng. Det gjør også Scandia Jr av Hans Bratterud.
Gjest Dalwhinnie Skrevet 5. januar 2008 #8 Skrevet 5. januar 2008 For ikke å glemme Bestlite-lampene. Jeg har så lyst på dem at jeg er dårlig...
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Aalto-vasen er nok det jeg mener er den mest klassiske designklassikeren... Har den selv i helt klart glass, og kan liksom aldri se for meg den bli "ut" slik som møblene som er vist her. Den liggestolen Syveren, syns jeg ikke er inne i motebildet akkurat nå, men stolen og sofaen er det... Syveren er for kjedelig etter min smak, men pen å se på ja.. Den siste lampen som var nevnt har jeg aldri sett....
Cata Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Ja, når jeg ikke "får lov" til å stemme på vindusglasset , så tror jeg jeg må si meg enig i Aaltovasen.
Gjest Helen Parr Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Jeg nevner denne også, designet av Mies van der Rohe.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #12 Skrevet 5. januar 2008 Jeg nevner denne også, designet av Mies van der Rohe. Det der er en utrolig pen stol!!! Har vært fan av den i mange år, men jeg vil ikke si at den er av de mest klassiske allikevel. Det er det nok veldig få design som er.....
Gjest Grafica Skrevet 5. januar 2008 #13 Skrevet 5. januar 2008 Uten tvil: Eames sine stoler. De var blant de aller første til å forme plywood til møbler. De klassiske "klasseromsstolene" vi har idag er laget ved hjelp av deres teknikker. DCM Chair De har også nydelige plaststoler nettingstoler og lounge chairs Men om jeg skal velge... Vel, det må jo bli den største klassikeren. La Chaise
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #14 Skrevet 5. januar 2008 Uten tvil: Eames sine stoler. De var blant de aller første til å forme plywood til møbler. De klassiske "klasseromsstolene" vi har idag er laget ved hjelp av deres teknikker. DCM Chair De har også nydelige plaststoler nettingstoler og lounge chairs Men om jeg skal velge... Vel, det må jo bli den største klassikeren. La Chaise Interessante valg!!! Har ikke sett disse annet enn de "bøtte"stolene av plast.... Din ultimate klassiker har jeg ikke sett, men uten tvil et spennende møbel, dog ikke noe jeg ville valgt, så ikke klassisk nok etter min smak
Gjest Helen Parr Skrevet 5. januar 2008 #15 Skrevet 5. januar 2008 Det der er en utrolig pen stol!!! Har vært fan av den i mange år, men jeg vil ikke si at den er av de mest klassiske allikevel. Det er det nok veldig få design som er..... Ja, uten tvil. Jeg leter etter det ultimate klassiske møbelet. Det som "alle" har kjennskap til, men som man ikke nødvendigvis vet hvor kommer fra. Jeg er enig at Rohe-stolen ikke er blant dem. Hva med denne stolen, en PK 22 designet av Poul Kjærholm? Og ikke for å disse Egget, men jeg synes faktisk Svanen er hakket mer tidløs. Jeg føler at flere kjenner det designet, selvom jeg vet at Egget er den mest kjente. Det kommer kanskje av at Svanen er litt mer overkommelig for folk flest, både prismessig og på grunn av størrelsen, og den muligens befinner seg i flere hjem. Ikke vet jeg. Kanskje den mest klassiske kaffekannen.
Kara W Skrevet 5. januar 2008 #16 Skrevet 5. januar 2008 Nå er jeg ikke spesielt interisert i interiør eller moter, så kanskje jeg ikke har noe her å gjøre , men personlig ville jeg satt mange av de møblene som er blitt nevnt her i katogorien "trendy". De slår meg ikke som spesielt tidløse. Men Aalto-vasen stemmer jeg for. Det er helt klarte et klassisk design som har vært populært lenge.
Gjest Helen Parr Skrevet 5. januar 2008 #17 Skrevet 5. januar 2008 Nå er jeg ikke spesielt interisert i interiør eller moter, så kanskje jeg ikke har noe her å gjøre , men personlig ville jeg satt mange av de møblene som er blitt nevnt her i katogorien "trendy". De slår meg ikke som spesielt tidløse. Men Aalto-vasen stemmer jeg for. Det er helt klarte et klassisk design som har vært populært lenge. Men det morsomme er jo at mange av dem ble designet så tidlig som på 1920-tallet. Og mange av dem har solgt jevnt og trutt hele tiden. Det at det er trendy akkurat nå, har muligens noe å gjøre med den stilen som er in for øyeblikket. Disse holder likevel i årevis. Ph-lampen ble masseprodusert første gang i 1926, Courbosier tegnet liggestolen i 1928.
Gjest Grafica Skrevet 5. januar 2008 #18 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Interessante valg!!! Har ikke sett disse annet enn de "bøtte"stolene av plast.... Din ultimate klassiker har jeg ikke sett, men uten tvil et spennende møbel, dog ikke noe jeg ville valgt, så ikke klassisk nok etter min smak Jeg har studert interiør og har derfor fått med meg en del interiørhistorie, og dermed endel designere som er litt "utenfor løypa" for mann i gata, men som derimot er VELDIG store blant dem som kan litt om interiørhistorie Kara W: Den minimalistiske trenden som finnes nå, er ikke noe nytt. Omtrent alle designerne som er nevnt her var foregangsmenn innenfor denne typen interiør, og alt som er nevnt er laget før 1950. De Stijl, Bauhuas, Art Nouveau/Jugend, industrialismen... Utgangspunktet for den "moderne stilen" begynte allerede så tidlig som 1880 Endret 5. januar 2008 av Grafica
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #19 Skrevet 5. januar 2008 Jeg har studert interiør og har derfor fått med meg en del interiørhistorie, og dermed endel designere som er litt "utenfor løypa" for mann i gata, men som derimot er VELDIG store blant dem som kan litt om interiørhistorie Kara W: Den minimalistiske trenden som finnes nå, er ikke noe nytt. Omtrent alle designerne som er nevnt her var foregangsmenn innenfor denne typen interiør, og alt som er nevnt er laget før 1950. Spennende studium! Selv har jeg utdannelse langt utenfor dette feltet, men er veldig interessert! Og interessen er økende da jeg er midt i en byggeperiode av hus. Har du noen mening ang spinnaker-stolen fra Hødnebø? Tror du dette vil bli en stol vi ser i mange år fremover? Selv liker jeg denne veldig godt! Men den kommer nok ikke til å bli en slik klassiker som det andre vi har sett her... Har du forresten tips om hvor jeg kan få tak i veldig lange spisebord i eik, og stoler til? (sorry, litt utenfor tema her)
Gjest Helen Parr Skrevet 5. januar 2008 #20 Skrevet 5. januar 2008 (endret) Jeg fortsetter å spamme tråden med ting jeg synes er fine, og som jeg mener fortjener betegnelsen klassikere. Dette bordet designet av Eileen Gray bør absolutt være med. Dette er også fra 1920-tallet. Endret 5. januar 2008 av Helen Parr
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå