Gå til innhold

Spørsmål om å STREKKE / TØYE UT etter trening.

Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Nå har jeg endelig tatt meg selv i nakken og begynt med tøy og bøy. :D

men jeg har noen spørsmål angående det å strekke ut.

1 :: Skal man ta i så hardt at det er VONDT ? eller skal man ta i til man kjenner at det "tar" i muskelen?

2 :: Når jeg skal strekke ut fremsiden av lårene så bøyer jeg hælen oppover og mot rumpa. Så prøver jeg å presse låret nedover mens jeg drar i hælen - for å få tøyd ut mest mulig - for jeg synes lårmusklene min begynner å bli kortere (låret bulerliksom mereut nå enn før). Men det kjennes ut som om jeg river og sliter i noe nede i kneet .....og det er vondt - og når jeg da skal ta foten ned etterpå så vil ikke kneet samarbeide - så det må gjøres sakte og det henger liksom ikke helt "fast"...........Finnes det andre måter å strekke ut låret på??

3 :: Er det passe å holde uttøyingen i 20 sekunder?

4 :: Er det nødvendig å strekke ut magemusklene?

5 :: Dersom man ikke har gangsperr dagen etter - har man da tøyd passe ut - eller ikke trent hardt nok?

6 :: Bør man alltid strekke ut når man har brukt musklene -....f. eks trødd hardt på til jobben selv om det bare er ti minutter på sykkel .....vil musklene bli kortere om man ikke strekker ut ??

Ok ...det var alt ........*tenke* :roll: Tror jeg ....... :ler:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest the imp

sitter her og prøver å tenke ut en fin måte å tøye ut framsiden av lårene på, men jeg kan søren meg ikke finne noen annen måte enn den du beskriver.

20 sekunder er fint, bær ikke holde noe kortere enn det

gangsperre kan du få selv om du har tøyd ut, spesielt dersom du har trent ekstra hardt, eller ikke har trent på en stund, det kan da gjerne være lurt å ta en lett treningsøkt og tøye forsiktig ut, har du vondt over lengre tid, bør du ta det helt med ro

magemusklene har jeg alltid fått vite at du skal være forsiktig med å strekke ut, men du kan gjerne strekke forsiktig ut ved å legge deg ned på gulvet løfte overkroppen til du støtter deg med strake armer og se opp i taket. du kan også tøye lett ved å strekke armene strake mot taket når du står oppreist, men husk å tøye forsiktig

har du trådd på virkelig hardt til jobben kan det kanskje være greit å tøye ut, men du skal tråkke ganske hardt på for at det skal være særlig nødvendig å tøye ut. Man tøyer jo sjelden ut hvis man for eksempel går fort til jobben eller lignende.

Ja, musklene blir kortere dersom du ikke tøyer ut etter hard muskeltrening, men husk at du bruker jo muskler hele tiden hver dag, så med mindre det er aktiv trening trenger du ikke tøye spesielt.

og du skal tøye til du kjenner det "tar" i musklen. det kan gjerne gjøre litt vondt, det gjør det jo gjerne de første gangene du tøyer på en stund, men ikke for vondt, da kan du risikere at du må gå en god stund før du klarer å tøye/trene igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 :: Skal man ta i så hardt at det er VONDT ? eller skal man ta i til man kjenner at det "tar" i muskelen?  

Du skal kjenne det litt sånn godt-vondt. Det skal ikke være smerte, men kjenne den, helt riktig.

2 :: Når jeg skal strekke ut fremsiden av lårene så bøyer jeg hælen oppover og mot rumpa. Så prøver jeg å presse låret nedover mens jeg drar i hælen - for å få tøyd ut mest mulig - for jeg synes lårmusklene min begynner å bli kortere (låret bulerliksom mereut nå enn før). Men det kjennes ut som om jeg river og sliter i noe nede i kneet .....og det er vondt - og når jeg da skal ta foten ned etterpå så vil ikke kneet samarbeide - så det må gjøres sakte og det henger liksom ikke helt "fast"...........Finnes det andre måter å strekke ut låret på??

Når du står og tøyer låret, så skal bena være parallelle, dvs lårene, og kneet peke rett ned.

Hvis dette er vondt, legg deg ned på siden. Ta tak i vristen på den øverste foten, og trekk opp mot rompa. Samme øvelse som når du står, men mye mer skånsom.

3 :: Er det passe å holde uttøyingen i 20 sekunder?

Helt fint.

Jeg vil helst ha stramme magemuskler, jeg... :ler2: ikke lange. Neida, men noen synes ikke dette er nødvendig, jeg tøyer dem aldri. Noen liker å gjøre det. da kan du ligge på magen, og bruke armene til å presse overkropen oppover mot taket - husk å ta med hodet - det skal ikke henge fremover. Da tøyer du så langt du kan for ryggen.

5 :: Dersom man ikke har gangsperr dagen etter - har man da tøyd passe ut - eller ikke trent hardt nok?

Noe blir støle hver gang de gir på litt ekstra, noen blir aldri støle. Ikke en gang etter årets første sykkeltur eller debuten på spinning. Forstå det den som kan, men vi er alle forskjellige. Men generelt vil jeg si at målet er ikke å bli støl. Du skal trene så du klarer deg bra men kjenner at du tar når du er på trening, ikke for å kjenne det dagen derpå.

6 :: Bør man alltid strekke ut når man har brukt musklene -....f. eks trødd hardt på til jobben selv om det bare er ti minutter på sykkel .....vil musklene bli kortere om man ikke strekker ut ??

De lærde strides om nødvendigheten av å tøye ut. Hvis du vil bevisst bli mykere og få lengre muskler, så må du tøye flere minutter på hver muskel, ofte og over lang tid. Les tråden om å gå ned i spagaten.

For oss andre, så er det deilig med uttøyning etter trening, for smidighetens skyld. Det letter litt på trykket i musklene, det gjøt godt med en timinutters nedtrapping - for oss i hodet vårt, og for musklene. Men om du hopper over det, så er det ikke farlig for musklene altså. Fotballegger som er korte som en syltestrikk, gjelder ikke nødvendigvis oss på mosjonsbasis.

Så vil jeg si at jeg synes du er veldig flink! :hoppe: Fortsett å trene og kose deg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magen trenger du ikke tøye, da den er skapt for å virke hele tiden.... er ikke magen aktiv når du sitter, så faller du sammen som en saccosekk.... :wink:

Lår: Sett den ene benet et skritt fram. Gå så ned slik at det andre benet (kneet) tar i bakken. Nå skal du støtte deg på kneet på det ene benet, det andre har nitti grader mellom legg og lår foran deg... see?

SÅ later du som du har hale.... Den skal mellom bena dine, dvs du bikker nederste del av bekkenet framover.... Nå kan du ta tak i bakerste fotblad om du kan, og trekke sakte oppover... (bekkenet bikkes ja....) Nå skal det strekke godt fra hoften og helt ned til kneet....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

*sitte på gulvet .....tunga rett i munnen nå ...skal vi se ...ned sånn ...og så frem ja ...holde litt ....eh ....ehm .....bekkenet ja ....skyve bekkenet fremover ..skal vi se ...ja !!!!! :D * Det virker jo :D

Takk Lasse min reddende engel - endelig kan jeg strekke låret uten at det er vondt i kneet :hoppe:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men Lasse - det er da ikke å strekke hele låret? Er ikke det bare hoftebøyeren da...?

*usikker*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en hoftebøyerstrekk, ja 1000frryd.

Når du strekker låret, kan du legge deg ned på siden, bøye nederste kne i vinkel foran deg, og tøye på samme måte som stående, dvs. bøye øverste ben bak mot rumpa. Når du ligger på gulvet er øvelsen mindre belastende og du får bedre kontroll på tøyingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så da kan du bekrefte at tipset mitt om lårtøying er bedre enn Lasses, for han svarte på feil spørsmål...?

Ja, ligge ned å strekke låret er en glimrende og skånsom øvelse jeg alltid gjør på mine timer i hvert fall.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hehehe... Koser dere nå?.... :ler:

Men dere må se på det siste momentet der... Løft leggen opp med armen (som når dere tar deres metode...)

Grunnen til at denne er bedre, er at man tar hele framsiden: hoften er fiksert (holdt) i riktig sunn posisjon i forhold til ryggen og man får trykk på hele muskelgruppen. Med deres metode får man ikke nok trykk på muskelgruppen ...

:wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Koser meg veldig :briller:

Men jeg så ikke at man skal ta tak i leggen som du skrev - så jeg prøvde det - og hevder fortsatt at det mest skånsomme - og dermed effektive - er å ligge på gulvet som både jeg og Sissan skrev.

Har man behov for ekstra strekk på hoftebøyeren - så vil jeg sitte med den ene kneet nedi - det andre benet i 90 grader med foten nedi og presse hoften fremover ved å knipe i rompa.

Knuser ingen kneskåler på den måten, inte. Ingen auau-rulling på kneskjellet heller.

*fortsetter å kose meg selv om andre også kan ha svare - endog et annet*

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skånsom=effektiv....???? Vel, da vil jeg ikke gå på jakt med deg... :wink::ler: (komme da elgen... spise denne pilla ...komme da.... )

Hva med å legge en genser/matte under kneet da?... Da blir det ikkeno auau, eller uffoff , og du får en mer effektiv uttøying enn din som krever flere øvesler enn min, som er two in one.... :sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Soldaten sier: det er forskjell på å være skånsom mot seg selv enn mot andre... :roll:

Du har helt sikkert rett - men jeg foretrekker nå likevel slik jeg gjør - har aldri stolt på to.in-one - litt sånn wash and go liksom - og det blir aldri så bra... :ler: stygg med deg nå - men vi har alle ulike måter å gjøre ting på - og jeg mener jeg gjør det like riktig som deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg som trodde det var vi menn som ikke kunne gjøre to ting samtidig.... :wink:

Du gjør forøvrig ingen ting feil, metoden jeg beskriver er bare bedre... :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest M-ling

Skal vi se...

Det kommer litt an på. Ved lett uttøyning etter f.eks. styrketrening, skal du ikke ta i til det gjør vondt. Det skal være litt "vondt-godt".

Når du strekker ut for å strekke musklene derimot, må det gjøre litt vondt. Uten at du går Texas neste dag, riktignok.

2 :: Når jeg skal strekke ut fremsiden av lårene så bøyer jeg hælen oppover og mot rumpa. Så prøver jeg å presse låret nedover mens jeg drar i hælen - for å få tøyd ut mest mulig - for jeg synes lårmusklene min begynner å bli kortere (låret bulerliksom mereut nå enn før).

Du har ikke tenkt på at det er større muskler du har fått, da? ;)

Finnes det andre måter å strekke ut låret på??

Tja, det gjør sikkert det, men jeg ville heller prøvd å få til denne øvelsen riktig.

Tenk på å skyve hofta frem. Da spenner det i rumpa, så du får "låst" hofta ordentlig.

Jeg strekker ikke magemusklene, og har ikke fått noen spesielle skavanker av den grunn.

Trener du hardt, blir du støl uansett. Tøyning hjelper ikke i spesielt stor grad.

Du trenger ikke bli helt freak om du ikke får tøyd ut etter en 10 minutters sykkeltur nei. Nå spørs det jo også på hva slags jobb du har - hvis du har lyst til å fortelle det?

Dessuten holder det om du sørger for å tøye ut (stretche) ofte nok i løpet av en uke - du trenger ikke nødvendigvis gjøre det med èn gang.

Kjedelig å bruke lunsjpausen til akrobatikk. :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...

Tusen takk da, dette hjalp! Tok hølan bak rumpa, for å tøye ut framsiden og nedre delen av låret. Tok så å presset låret nedover mot bakken. Tok senere også låret lengre og lengre bak!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk da, dette hjalp! Tok hølan bak rumpa, for å tøye ut framsiden og nedre delen av låret. Tok så å presset låret nedover mot bakken. Tok senere også låret lengre og lengre bak!

7 år senere forsøkte du tipsene altså?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...