Gå til innhold

Fikk tilbake halv pris ved bytte av julegave,


Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

På nyttårsaften var jeg ute og byttet en julegave. Jeg fikk en tilgodelapp på 399 kr, noe jeg stusset litt over, jeg synes beløpet var for lavt, jeg vet hva tingen koster. Det bekreftet giveren da jeg kontaktet henne, og jeg fikk kvitteringen av henne. Hun hadde gitt 799,- for tingen.

I dag stakk jeg innom butikken for å få rettet opp i det jeg anser som en feil butikken har begått. Jeg ble avvist totalt av butikksjefen, som sa at jeg bare hadde rett på prisen i øyeblikket, da varen er på salg nå. H*n sa at dette er vanlig praksis ved bytting av julegaver og at forbrukerombudet synes dette var rimelig praksis. Det hadde jo vært greit nok om jeg ikke hadde hatt kvitteringen som bekrefter at det er betalt full pris for varen, men når jeg faktisk kan bevise at det er betalt full pris for varen synes jeg det er direkte urimelig.

Er det noen som kan forbrukerkjøpsloven og vet hvilke rettigheter man har?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
På nyttårsaften var jeg ute og byttet en julegave. Jeg fikk en tilgodelapp på 399 kr, noe jeg stusset litt over, jeg synes beløpet var for lavt, jeg vet hva tingen koster. Det bekreftet giveren da jeg kontaktet henne, og jeg fikk kvitteringen av henne. Hun hadde gitt 799,- for tingen.

I dag stakk jeg innom butikken for å få rettet opp i det jeg anser som en feil butikken har begått. Jeg ble avvist totalt av butikksjefen, som sa at jeg bare hadde rett på prisen i øyeblikket, da varen er på salg nå. H*n sa at dette er vanlig praksis ved bytting av julegaver og at forbrukerombudet synes dette var rimelig praksis. Det hadde jo vært greit nok om jeg ikke hadde hatt kvitteringen som bekrefter at det er betalt full pris for varen, men når jeg faktisk kan bevise at det er betalt full pris for varen synes jeg det er direkte urimelig.

Er det noen som kan forbrukerkjøpsloven og vet hvilke rettigheter man har?

Det er svært viktig å beholde merkelapper på (sterk gjerne over prisen), slik at ekspeditøren får opp hvor mye kjøperen betalte for gaven.

Endret av Benedikte
Skrevet

Butikksjefen har rett.

Du har ikke noe krav på å få byttet en vare så sant det ikke er noe galt med varen. Så hvis du får byttet varen er det fordi butikken er grei og følger vanlig praksis, det finnes ikke noen lov som gir angrefrist eller bytterett på en vare kjøpt i en butikk. (Det gjelder andre regler for postordre, dørsalg etc) Og når man bytter en vare er det varens verdi på byttetidspunktet og ikke på salgstidspunktet som gjelder.

Her er en artikkel med uttalelser fra forbrukerrådet.

Skrevet

Hvis det ikke er feil på varen, har du ingen rettigheter til noe som helst. Angre på kjøp kan bare gjøres via postordre og internett, og der er fristen på 14 dager.

Å få bytte feilfrie varer er altså bare noe butikker gjør av ren velvilje for ekstra service. Du kan som kunde ikke kreve noe som helst tilbake for varer som er helt i orden. At man får tilbake penger eller tilgodelapp på det tingen koster er heller ikke uvanlig. Det har vært praksis så lenge jeg kan huske og jeg er godt i tredveårene. Hvis ikke ville alle butikker gått med heidundrendes tap om alle varer kjøpt før jul som er på salg i januar skal byttes inn mot før-verdi.

Det går an å kjøpe gavekort, da får man akkurat for det som kjøpes.

Skrevet
Hvis det ikke er feil på varen, har du ingen rettigheter til noe som helst. Angre på kjøp kan bare gjøres via postordre og internett, og der er fristen på 14 dager.

Å få bytte feilfrie varer er altså bare noe butikker gjør av ren velvilje for ekstra service. Du kan som kunde ikke kreve noe som helst tilbake for varer som er helt i orden. At man får tilbake penger eller tilgodelapp på det tingen koster er heller ikke uvanlig. Det har vært praksis så lenge jeg kan huske og jeg er godt i tredveårene. Hvis ikke ville alle butikker gått med heidundrendes tap om alle varer kjøpt før jul som er på salg i januar skal byttes inn mot før-verdi.

Det går an å kjøpe gavekort, da får man akkurat for det som kjøpes.

Man har ingen rettigheter, men jeg har ikke til dags dato opplevd en butikk som ikke tilbyr tilgodelapp med opprinnelig kjøpesum?

Skrevet
Man har ingen rettigheter, men jeg har ikke til dags dato opplevd en butikk som ikke tilbyr tilgodelapp med opprinnelig kjøpesum?

Da har du vært heldig, for det er helt vanlig. Derfor bør julegaver byttes 2. juledag, før salget er i gang. Butikkene har opptelling i romjula og før nyttårsaften for å komme i gang med salget, så da kan det være for sent.

Jeg syns det er helt rimelig jeg. Når butikken tar i mot en genser som de kan selge for 399 kroner, så får kunden igjen 399 kroner som penger eller tilgodelapp. Kunden kan kjøpe noe annet som er satt ned til 50% om han vil, og butikken taper ikke penger på å være så grei at de tilbyr bytting.

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet

Trådstarter her igjen!

Jeg skjønner nå at jeg tar feil og får være glad for at jeg fikk bytte i det hele tatt. Jeg reagerte bare fordi jeg faktisk hadde "bevis" på at varen var kjøpt til full pris og jeg trodde at det ville bety noe.

Det var forresten ikke klær jeg byttet, men en vannkoker som butikken er en del av en serie med brødrister, kaffetrakter og vannkoker i matchende design. De andre tingene i serien er ikke på tilbud, så jeg vil jo tro de vil få solgt den til full pris når salget er over. Jeg kan jo godt forstå det når det gjelder klær, som jo er veldig sesongbetont - det er jo umulig å selge vinterklær i juni..

Gjest Tidl. butikkansatt
Skrevet

Har ikke tall på hvor mange sure kunder det finnes, når de får beskjed om at varen kun kan byttes i tilsvarende vare, eller en tilgodelapp på det varen er verdt i øyeblikket.

Butikken får jo ikke solgt varen til full pris heller, når den er på salg.

Skrevet

I butikken jeg jobbet i pleide vi aa gi betalt pris tilbake, med mindre vi fikk beskjed om noe annet paa enkelte varer.

Skrevet

For å få den prisen man betalte for varen må man ha kvitteringen. Har man ikke kvitteringen har man ikke krav på annet enn det varen er priset til på byttedagen (ja, jeg vet at man strengt tatt ikke har krav på noe da). Dette var oppe i adresseavisen for noen år tilbake.

Gjest Gjest_Miriam_*
Skrevet
For å få den prisen man betalte for varen må man ha kvitteringen. Har man ikke kvitteringen har man ikke krav på annet enn det varen er priset til på byttedagen (ja, jeg vet at man strengt tatt ikke har krav på noe da). Dette var oppe i adresseavisen for noen år tilbake.

Hele poenget er jo at jeg (trådstarter) faktisk har kvitteringen der det står at det er betalt full pris for varen. Hadde jeg ikke hatt den hadde jeg ikke undret meg i det hele tatt.

Skrevet
Hele poenget er jo at jeg (trådstarter) faktisk har kvitteringen der det står at det er betalt full pris for varen. Hadde jeg ikke hatt den hadde jeg ikke undret meg i det hele tatt.

Du kom med kvitteringen etter at du hadde byttet/fått tilgodelapp ja - det er noe vesentlig annet enn om du hadde den med når du kom første gangen :)

Gjest Gjest_eli_*
Skrevet
Trådstarter her igjen!

Jeg skjønner nå at jeg tar feil og får være glad for at jeg fikk bytte i det hele tatt. Jeg reagerte bare fordi jeg faktisk hadde "bevis" på at varen var kjøpt til full pris og jeg trodde at det ville bety noe.

Det var forresten ikke klær jeg byttet, men en vannkoker som butikken er en del av en serie med brødrister, kaffetrakter og vannkoker i matchende design. De andre tingene i serien er ikke på tilbud, så jeg vil jo tro de vil få solgt den til full pris når salget er over. Jeg kan jo godt forstå det når det gjelder klær, som jo er veldig sesongbetont - det er jo umulig å selge vinterklær i juni..

Det er forskjellig fra butikk til butikk men så lenge man harkvittering hvilket er bevis på hvor mye du har betalt for varen pleier man å få det beløpet tilbake eller bytte i annen vare til samme beløp.

Vet ikke hva kjøpsloven sier om dette men så lenge jeg har hatt kvittering så har det alltid gått greit.

Får du en sur butikksjef, ring hovedkontoret.

Skrevet
Har ikke tall på hvor mange sure kunder det finnes, når de får beskjed om at varen kun kan byttes i tilsvarende vare, eller en tilgodelapp på det varen er verdt i øyeblikket.

Butikken får jo ikke solgt varen til full pris heller, når den er på salg.

Dette var et dårlig svar. Butikken velger selv å sette ned varene og det er veldig sjelden at en butikk går med tap selv etter salg.

Har man kvittering, hvilket er tilfellet her skal man få det beløpet å handle for.

Sånne butikker som ikke tar hensyn til kunden vil gå med tap med tid for kunder snakker sammen og lærer hvilke butikker de ikke skal handle i: selvpåført tap fordi man ikke gidder å høre på kundene sine.

Skrevet
Dette var et dårlig svar. Butikken velger selv å sette ned varene og det er veldig sjelden at en butikk går med tap selv etter salg.

Har man kvittering, hvilket er tilfellet her skal man få det beløpet å handle for.

Sånne butikker som ikke tar hensyn til kunden vil gå med tap med tid for kunder snakker sammen og lærer hvilke butikker de ikke skal handle i: selvpåført tap fordi man ikke gidder å høre på kundene sine.

Helt enig

Skrevet
Det er forskjellig fra butikk til butikk men så lenge man harkvittering hvilket er bevis på hvor mye du har betalt for varen pleier man å få det beløpet tilbake eller bytte i annen vare til samme beløp.

Vet ikke hva kjøpsloven sier om dette men så lenge jeg har hatt kvittering så har det alltid gått greit.

Får du en sur butikksjef, ring hovedkontoret.

I følge kjøpsloven har du jo ikke rett på å bytte i det hele tatt, som nevnt mange ganger!

Og det går jo andre veien også, har varen du vil bytte gått opp i pris siden den ble kjøpt får du tilgodelapp på den nye, høyere prisen. Skal dere vifte med kvitteringer da også og kreve opprinnelig pris?

Sånt må man enkelt og greit selv tenke på når man kjøper og bytter;) Det er selvfølgelig flott med butikker som kan yte den servicen å alltid gi opprinnelig pris tilbake, men det er ikke alle butikker som kan det, og det er ikke vår (vi som jobber der) skyld... En butikksjef har som regel også en sjef og regler å forholde seg til, så det er ikke barebare for dem heller å bli tvunget til å gi etter for vrange kunder...;)

Skrevet
I følge kjøpsloven har du jo ikke rett på å bytte i det hele tatt, som nevnt mange ganger!

Og det går jo andre veien også, har varen du vil bytte gått opp i pris siden den ble kjøpt får du tilgodelapp på den nye, høyere prisen. Skal dere vifte med kvitteringer da også og kreve opprinnelig pris?

Sånt må man enkelt og greit selv tenke på når man kjøper og bytter;) Det er selvfølgelig flott med butikker som kan yte den servicen å alltid gi opprinnelig pris tilbake, men det er ikke alle butikker som kan det, og det er ikke vår (vi som jobber der) skyld... En butikksjef har som regel også en sjef og regler å forholde seg til, så det er ikke barebare for dem heller å bli tvunget til å gi etter for vrange kunder...;)

Ehhh...hvis du leser nøye nok så sa jeg at jeg ikke vet hva kjøpsloven sier. Jeg bare fortalte om mine egne erfaringer.

Skrevet
I følge kjøpsloven har du jo ikke rett på å bytte i det hele tatt, som nevnt mange ganger!

Og det går jo andre veien også, har varen du vil bytte gått opp i pris siden den ble kjøpt får du tilgodelapp på den nye, høyere prisen. Skal dere vifte med kvitteringer da også og kreve opprinnelig pris?

Sånt må man enkelt og greit selv tenke på når man kjøper og bytter;) Det er selvfølgelig flott med butikker som kan yte den servicen å alltid gi opprinnelig pris tilbake, men det er ikke alle butikker som kan det, og det er ikke vår (vi som jobber der) skyld... En butikksjef har som regel også en sjef og regler å forholde seg til, så det er ikke barebare for dem heller å bli tvunget til å gi etter for vrange kunder...;)

Hva i all verden er det du hisser deg over.

Tror du må lese hennes innlegg igjen du...

Skrevet
Dette var et dårlig svar. Butikken velger selv å sette ned varene og det er veldig sjelden at en butikk går med tap selv etter salg.

Har man kvittering, hvilket er tilfellet her skal man få det beløpet å handle for.

Sånne butikker som ikke tar hensyn til kunden vil gå med tap med tid for kunder snakker sammen og lærer hvilke butikker de ikke skal handle i: selvpåført tap fordi man ikke gidder å høre på kundene sine.

Dette syns jeg var et tullete svar, altså at man "skal få å handle for". ER man så opptatt av å gi bort et beløp å handle for kan man kjøpe gavekort. Og man har altså ikke krav på noe som helst.

Når butikken tar inn en vare de kan selge for 399 kroner, er det klart de går i tap om de gir tilgodelapp på 799 - de taper da nøyaktig 400 kroner, lite vanskelig å regne ut. Fortjenesten på den opprinnelige varen har de allerede regnskapsført, så om de tar i mot slik må de tapsføre.

Og at man lærer hvilke butikker man ikke skal handle i: Vel, om man bare skal handle i de butikkene som gir full pris tilbake på bytte av rabatterte varer, tror jeg man får et ganske smalt utvalg igjen etterhvert........ Jeg ville iallefall ikke markedsført meg med det som en kostnad om jeg var butikkeier.

Skrevet
Dette syns jeg var et tullete svar, altså at man "skal få å handle for". ER man så opptatt av å gi bort et beløp å handle for kan man kjøpe gavekort. Og man har altså ikke krav på noe som helst.

Når butikken tar inn en vare de kan selge for 399 kroner, er det klart de går i tap om de gir tilgodelapp på 799 - de taper da nøyaktig 400 kroner, lite vanskelig å regne ut. Fortjenesten på den opprinnelige varen har de allerede regnskapsført, så om de tar i mot slik må de tapsføre.

Og at man lærer hvilke butikker man ikke skal handle i: Vel, om man bare skal handle i de butikkene som gir full pris tilbake på bytte av rabatterte varer, tror jeg man får et ganske smalt utvalg igjen etterhvert........ Jeg ville iallefall ikke markedsført meg med det som en kostnad om jeg var butikkeier.

Tror du mista poenget hennes.

Butikkene får varene kjøt inn så billige at de taper ikke noe selv om de setter ned varen. Kanskje følge littt bedre med?

Og det er jo klart at man går dit der man får god service og de fleste butikkene har skjønt dette.

kanskje skjønne det du også???

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...