Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Spm: Hallo! Gått på p-sprøyta i 1 1/2 år. Den siste sprøyta gikk ut for ca 5 mnd sia. Har hatt mensen en gang etter det og det var for 5 uker sia, ikke noe etter det. Bare ømme bryster og variasjon i utflod (tynn/tykk) Kastet opp en morgen denne uka og tenkte jeg kunne være gravid, men tok en test som viste negativ. Før jeg begynte på sprøyta hadde jeg alltid regelmessige menstruasjoner (alltid ved månedskifte). Lurer på når jeg kan forvente å få eggløsning tilbake... Har ventet 5 måneder nå. Jeg og mannen min har lyst til å få barn! Mange sier at det tar 1 år eller 2 og det gjør meg så frustrert... Vel, er ellers frisk og har en normal kropp. 64 kg fordelt på 167 cm. Svar: Hei! Etter å ha brukt p-sprøyte kan det gå flere måneder, opptil et og halvt år, før eggløsningen er normal. Halvparten av tidligere brukere blir gravid innen 9 måneder etter siste sprøyte. Etter 2 år er 90% gravid. Dette er et par måneder forsinket i forhold til de som har brukt p-piller. Siden du har hatt en mens er nok din syklus snart normal igjen. Du har jo litt symptomer på graviditet, får du ikke mensen snart kan du ta en test til, kanskje du tok den første for tidlig? Hvis ikke så ordner det seg sikkert snart, det er vanlig at det går noen sykluser før man blir gravid.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 stoler du mer på hva folk her inne sier enn det en lege har fortalt deg???
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 stoler du mer på hva folk her inne sier enn det en lege har fortalt deg??? Faktisk usikker der... Leger sier det som står i boka, de her på forumet prater av erfaring... Oxo mange av innleggene her er heeelt på jordet ifølge legen, men... Er litt usikker på hvilken kilde som stemmer best...
Merneith Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Faktisk usikker der... Leger sier det som står i boka, de her på forumet prater av erfaring... Oxo mange av innleggene her er heeelt på jordet ifølge legen, men... Er litt usikker på hvilken kilde som stemmer best... Legen refererer til undersøkelser som har sett på generelle tendenser i store grupper. På kvinneguiden så får du kanskje 5-20 personlige erfaringer fra tilfeldige personer. Hvem stoler du mest på? Men hva er det du egentlig lurer på? På meg virker det som om legen nærmest bekrefter det du selv har hørt.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Fra felleskatalogen: Etter avsluttet behandling vil perioder med amenoré og infertilitet opprettholdes i gjennomsnitt 10 måneder (alt fra 4 til 31 måneder er observert, uavhengig av behandlingsvarigheten) pga. preparatets depoteffekt. Altså at det i gjennomsnitt tar 10 måneder før eggløsningen er i gang. Hvordan legen da kan si at 50 % er gravid etter 9 måneder klarer jeg ikke helt forstå.
Merneith Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Fra felleskatalogen: Etter avsluttet behandling vil perioder med amenoré og infertilitet opprettholdes i gjennomsnitt 10 måneder (alt fra 4 til 31 måneder er observert, uavhengig av behandlingsvarigheten) pga. preparatets depoteffekt. Altså at det i gjennomsnitt tar 10 måneder før eggløsningen er i gang. Hvordan legen da kan si at 50 % er gravid etter 9 måneder klarer jeg ikke helt forstå. Jeg vil anta at legen refererer fra undersøkelser. Sjekk Medline hvis du er interessert. Der vil du garantert finne flere undersøkelser om fertilitet og p-sprøyte.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Faktisk usikker der... Leger sier det som står i boka, de her på forumet prater av erfaring... Oxo mange av innleggene her er heeelt på jordet ifølge legen, men... Er litt usikker på hvilken kilde som stemmer best... Er du usikker på det?? Leger referere til STORE undersøkelser, disse stemmer mer med enkelt tilfeller + erfaringer. Medline er toppers det, Cochrane er bedre. Men begge må man enten betale store summer for selv eller ha tilgang til gjennom sykehus eller universiteter.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Jeg vil anta at legen refererer fra undersøkelser. Sjekk Medline hvis du er interessert. Der vil du garantert finne flere undersøkelser om fertilitet og p-sprøyte. Mulig. Synd h'n ikke nevner noe om hvilke undersøkelser det er snakk om. Skulle tro at om det var rimelig godt dokumentert så ville det vært nevnt i felleskatalogen ol, med tanke på at det er bedre "reklame" å vise til enn slik det står nå. Men er uansett ikke aktuelt for min del, slo bare opp i felleskatalogen pga at svaret fra legen høres merkelig ut. Statestikk er uansett lite verdt for enkeltpersoner som har havnet i feil % gruppe.
Merneith Skrevet 4. januar 2008 #9 Skrevet 4. januar 2008 Graviditet måtte vel stått som en bivirkning under sex i såfall Mer seriøst, det er ikke (bare) legemiddelfirmaene som utfører slike underesøkelser. Dermed er ikke reklame-aspektet særlig relevant. Ellers er det vel ikke så veldig vanlig å komme med referanser når man svarer pasienter. Du kunne jo spurt han igjen, men det koster kanskje mer penger? Men du har rett i at statistikk ikke nødvendigvis er så nyttig på individualnivå, men det er beste vi har..
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #10 Skrevet 4. januar 2008 Statestikk er uansett lite verdt for enkeltpersoner som har havnet i feil % gruppe. Statistikk er de beste vitenskaplige bevis som finnes. Forsking utført eller med støtte fra legemiddelfirmaer er svake vitenskaplig sett og ikke det leger bygger sin kunnskap på.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #11 Skrevet 4. januar 2008 Statistikk er de beste vitenskaplige bevis som finnes. Forsking utført av eller med støtte fra legemiddelfirmaer er svake vitenskaplig sett og ikke det leger bygger sin kunnskap på. skrivefeil....det er langt på natt
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #12 Skrevet 4. januar 2008 Graviditet måtte vel stått som en bivirkning under sex i såfall Mer seriøst, det er ikke (bare) legemiddelfirmaene som utfører slike underesøkelser. Dermed er ikke reklame-aspektet særlig relevant. Ellers er det vel ikke så veldig vanlig å komme med referanser når man svarer pasienter. Du kunne jo spurt han igjen, men det koster kanskje mer penger? Men du har rett i at statistikk ikke nødvendigvis er så nyttig på individualnivå, men det er beste vi har.. Hehe, men når fruktbarheten statistisk kommer igjen burde egentlig stått i felleskatalogen ol. Men uansett, dette gjelder ikke meg (jeg er ikke TS), så mer tid tror jeg ikke at jeg bruker. Tok et par raske søk på pubmed for å se om jeg fant noe relevant, men det er ikke noe jeg setter meg ned og leser på midt på natten TS: Fant forresten:denne og dennepå relis uten at de heller gir noe svar på hvilke undersøkelser som det henvises til, men den henviser til legemiddelverket, står sikkert noe der et sted.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #13 Skrevet 4. januar 2008 Statistikk er de beste vitenskaplige bevis som finnes. Forsking utført eller med støtte fra legemiddelfirmaer er svake vitenskaplig sett og ikke det leger bygger sin kunnskap på. Enig. Det jeg siktet til er at det hjelper ikke de som det går galt for at det går bra med 99,9999 %.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #14 Skrevet 4. januar 2008 Enig. Det jeg siktet til er at det hjelper ikke de som det går galt for at det går bra med 99,9999 %. Og da er det legen som skal ha skylden? eller?
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #15 Skrevet 4. januar 2008 Og da er det legen som skal ha skylden? eller? Nei, har jeg sagt det noe sted? :klø:
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå