Meaty Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Jeg sitter her med min fars helt nye laptop, og sliter noe skikkelig. For å gjøre en lang historie kort så måtte jeg gjøre en recovery da noe gikk galt under installeringen. Den eneste datoen var "factory settings 21.12", så jeg valgte dette. Det sto at gjenopprettingen var vellykket, men når maskinen startes opp så står det bare BOOTMGR is missing. Laptop'en kom ikke med noen Vista-DVD, for Vista ble automatisk installert første gangen han skrudde maskinen på, så da må jo filene ligge der inne. Men hvordan kommer jeg inn på de forskjellige partisjonene for å prøve å finne installasjonsfilene? Jeg skjønner ikke dette nymotens greiene, ting var mye mer forståelige den gang vi hadde DOS. Da gikk det an å komme inn "bak" Windows på en måte...
freezepop Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Jeg sitter her med min fars helt nye laptop, og sliter noe skikkelig. For å gjøre en lang historie kort så måtte jeg gjøre en recovery da noe gikk galt under installeringen. Den eneste datoen var "factory settings 21.12", så jeg valgte dette. Det sto at gjenopprettingen var vellykket, men når maskinen startes opp så står det bare BOOTMGR is missing. Laptop'en kom ikke med noen Vista-DVD, for Vista ble automatisk installert første gangen han skrudde maskinen på, så da må jo filene ligge der inne. Men hvordan kommer jeg inn på de forskjellige partisjonene for å prøve å finne installasjonsfilene? Jeg skjønner ikke dette nymotens greiene, ting var mye mer forståelige den gang vi hadde DOS. Da gikk det an å komme inn "bak" Windows på en måte... fikk du hverken med en vista-cd eller en recovery cd?
*Svima* Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Slettet. Misforsto spørsmålet. Endret 4. januar 2008 av *Svima*
Meaty Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #4 Skrevet 5. januar 2008 fikk du hverken med en vista-cd eller en recovery cd? Nei, dvs. i bruksanvisningen som var vedlagt så står det at man skal følge de instruksene man får etter at Vista er installert - inkludert å lage 2 backup/ recovery disker. Men jeg kom aldri til det punktet at Vista ba meg om å sette inn noen disk. Jeg trodde at pappa hadde gjort noe feil i utgangspunktet da Vista ble installert, det var derfor jeg prøvde recoveryfunksjonen. Jeg trodde da at maskinen ville bli stilt tilbake til sånn den var før Vista ble installert. Men sånn var det altså ikke. Maskinen er forøvrig noe avtalegreier han har fått via arbeidsgiveren sin - så alt skal liksom være så enkelt og greit for nybegynnere. Men min erfaring fra tidligere også er at sånne "halvferdige" maskiner er noe dritt! Folk skylder på hverandre når noe går galt.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 Alle slike maskiner som kommer med vista på en partisjon på harddisken har en prosedyre for å nullstille maskinen. Dette kan være alt fra 'hold inne ctrl-F2 og slå på maskinen' til en setting i bios. Les instruksjonsboken din nøye, og finn frem til hva som skal til for å gjenopprette din maskin.
Meaty Skrevet 5. januar 2008 Forfatter #6 Skrevet 5. januar 2008 Takk for svar, jeg har prøvd å finne ut hvordan dette kan gjøres men uten hell. Maskinen kom i det hele tatt med veldig lite dokumentasjon. Det er en HP og så vidt jeg kan se så heter den hp 8710w. Nå har jeg derimot fått låne noen disker med Vista av naboen. (2 ulike varianter.)Men det jeg lurer på er om jeg kan installere en av disse, og så bruke den 25-siffer lange nøkkelen som kom med maskinen. Eller er det sånn at når man prøver å registrere seg så går det ikke i og med at disken har vært brukt tidligere, da naboen installerte på sin egen laptop? Det ser nesten ut som om selve disken har et unikt nummer...
Gjest Gjest Skrevet 7. januar 2008 #7 Skrevet 7. januar 2008 fikk du hverken med en vista-cd eller en recovery cd? Nei, dette er helt vanlig nå. Det lureste er å lage en recovery cd med en gang man tar pc i bruk. Ikke at det var noen hjelp til TS. Håper du fikk fikset det.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå