Gå til innhold

Lang reise, trenger tips og råd

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Kommer til å ha et lengre opphold i USA fremover. Jeg drar om et par mnd, kommer tilbake etter ca 90 dager (har ikke lov til å oppholde meg der lengre), være hjemme i 14 dager og så reise tilbake igjen. Så kommer jeg til å gjøre dette hele 2008 og muligens også i 2009.

Problemet er da: jeg trenger reiseforsikring! Tenker mest på om jeg blir syk og må på sykehus e.l.

Jeg har hatt Gjensidige før, men i følge dem gjelder kon forsikringen 6 uker pr år.

Er det noen som har tips til hvor jeg kan få en nogenlunde bra reiseforsikring som gjelder minst 10mnd i året?

Og så lurer jeg på om det er mulig å bare dra til Mexico/Canada, være ute i 24 timer (evt en uke) og så komme tilbake uten problemer? Eller må jeg tilbake til hjemlandet mitt?

Det var det jeg lurte på for nå, kommer sikkert tilbake med mer :ler:

Videoannonse
Annonse
Gjest forsikringsansatt
Skrevet

Standard reiseforsikring hos Gjensidige gjelder ikke i 6 uker per år. Men for reiser som har varighet inntil 6 uker. Det er ingen begrensning på hvor mange reiser du foretar i løpet av året.

Hvis du tar kontakt med Gjensidige så kan de gi deg pris for tilleggsdekning utover de 6 ukene. Dvs at forsikringen kan utvides for reiser med varighet i mer enn seks uker.

Det er flere andre selskap som kan gi deg det samme: Europeiske, Gouda, Vesta... Ring rundt og få priser.

Gjest Gjest_Maja_*
Skrevet
Og så lurer jeg på om det er mulig å bare dra til Mexico/Canada, være ute i 24 timer (evt en uke) og så komme tilbake uten problemer? Eller må jeg tilbake til hjemlandet mitt?

Du må tilbake til Norge. Reisen starter fra Norge og avsluttes når du kommer tilbake til Norge. Om du er i USA og så reiser til Mexico eller Canada så er du jo fortsatt på reise, ikke sant?

Og det at reiseforsikringen din varer i 6 uker i året er ikke noe som er ifølge Gjensidige. Her har nok du misforstått. Ifølge Gjensidige gjelder forsikringen din (standard reiseforsikring) "alle typer, korte og lange, ferie-, fritids- og yrkesreiser med inntil seks ukers varighet". (innenfor det året du har betalt for forsikringen)

Jeg vil tro at du må tegne enkeltreiseforsikring for hver reise du skal på - eller så vil du kanskje kunne betale ekstra for de dagene som reisene dine vil vare utover de 6 ukene som du har i reiseforsikringen du har nå. Det beste er å ringe selskapet og snakke med en konsulent som kan dette.

Men gjør som hun over sier. Det er store prisforskjeller hos de forskjellige selskapene.

Skrevet

Det vanvittig viktig at du har en ordentlig forsikring når du reiser til USA. For det første så får du ikke hjelp hos lege eller sykehus om du ikke har forsikring (eller kan betale av egen lomme der og da). For det andre må du huske at den norske stat og folketrygden ikke gir deg noe som helst!

Info fra NAV: Folketrygden dekker ikke utgifter til helsetjenester ved turistopphold i land utenfor EØS-området. Du bør kjøpe en reiseforsikring ved slike reiser.

Skrevet

Vet ikke hvor gammel du er men det billigste er selvfølgelig om du kan tegne ungdomsreiseforsikring.

I Gouda kan du få ungdomsreiseforsikring til du fyller 35 år (!). Forsikring for 3 mnd koster da 3.200,-. (er du over 35 koster det 4.400,-) I Europeiske koster det 2.900,- men der er man ungdom bare til fylte 26 år. Hos Gjensidige vet jeg ikke hva det koster - på nettet må man legge inn personnr. og kontakt info for å få pris og det gadd jeg ikke.....

Billigere blir det sikkert om du har en hel års reiseforsikring i bunn (som dekker reiser inntil 45 eller 60 dager - alt etter hvilket selskap det er og hvilken avtale/vilkår du har valgt). Også betaler du ekstra for de dagene du skal være borte ut over dette. Tror det blir det billigste for deg. Det blir dyrt om du hver gang du skal reise skal betale 3000,- for forsikring. Ring og be om priser fra de forskjellige selskapene.

Den beste reiseforsikringen skal visst være hos Vesta i følge en test i dagbladet

Helårsreiserforsikring koster 1.211,- for et år. Også kan du "bygge på" med tilleggsdekning. Men pris for det får du bare via telefon med Vesta.

Skrevet

Takk for svar dere! Skal ringe litt rundt jeg, håper jeg finner noe billig, høres veldig dyrt ut det her...

Skrevet
Takk for svar dere! Skal ringe litt rundt jeg, håper jeg finner noe billig, høres veldig dyrt ut det her...

Ikke billig. Jeg betaler godt over 4000,- for min helårs utenlandsforsikring og dette er som medlem av folketrygden.

Denne forsikringen gjelder altså året rundt.

Skal du studere eller jobbe? Forsikringer er enda dyrere dersom du ikke er medlem av folketrygden. Man har ikke krav på medlemskap der om man bor i utlandet og ikke er student eller jobber for norsk oppdragsgiver.

mer info finner du på nav.no

• 2 uker senere...
Skrevet
Du må tilbake til Norge. Reisen starter fra Norge og avsluttes når du kommer tilbake til Norge. Om du er i USA og så reiser til Mexico eller Canada så er du jo fortsatt på reise, ikke sant?

Jo, men jeg tenkte at siden det heter at man ikke kan oppholde seg i USA i mer enn 90 dager, at det var okay så lenge man var ute av landet en uke eller to. Mener bare jeg har hørt det.

Takk for svar dere!

Skrevet

I forhold til det med 90 dager er det nok at du reiser ut av landet, for å få fornyet visa. Men er enklere å bare søke om dette før du reiser, så slipper du å tenke på det.

Dersom du er student, kan du få helårsforsikring for utland gjennom ANSA. Beste og billigste alternativet...Hvis du jobber må du nok ha spesialavtale med forsrikringsselskapet som nevnt over.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...