Gjest kenneth Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 I følge ColorLine må man det, fordi det kan dukke opp kontroll (da på tysk side antar jeg). Noen som har erfart dette i praksis? Kjenner et par eldre folk som skal dit til våren, og som ikke har pass. Så da lurer jeg på om ColorLines svar er den endelige fasiten, eller om realiteten ikke er så streng.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 I følge ColorLine må man det, fordi det kan dukke opp kontroll (da på tysk side antar jeg). Noen som har erfart dette i praksis? Kjenner et par eldre folk som skal dit til våren, og som ikke har pass. Så da lurer jeg på om ColorLines svar er den endelige fasiten, eller om realiteten ikke er så streng. Har aldri selv blitt tatt til kontroll eller sett at noen medpassasjerer har blitt det på tysk side. Jeg har opplevd at de har stått der med hund som har gått rundt og luktet, antagelig narkotikahund, eller bare stått der og beskuet. Men pass er eneste gyldige legitimasjon i Tyskland for nordmenn. Hadde inntil i sommer heller ikke opplevd kontroll på norsk side, men ble tatt til sides i sommer. Fikk gå med en gang de skjønte at jeg var norsk.
Trampe Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Vi var i desember. Hadde passene med, men de ble ikke sjekka. Narkohunder hadde de på begge sider.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #4 Skrevet 5. januar 2008 Du trenger ikke pass for å reise innen Schengen-området, men du trenger legitimasjon som er gyldig i utlandet - og det er det kun pass som er. Så nei du trenger ikke pass, men jammen må du ha det med deg likevel.
Gjest Gjest_olivia_* Skrevet 5. januar 2008 #5 Skrevet 5. januar 2008 En gang var det kontroll da vi skulle i land i Oslo, og jeg oppdaget at jeg hadde glemt passet mitt. Viste førekortet med et smil og det gikk bra. Men har en mistanke om at hvis jeg ikke hadde vært dame, norsk,og blond så hadde det neppe funket så greitt. Så mitt råd er å ta med passet uansett.
marsy Skrevet 11. januar 2008 #6 Skrevet 11. januar 2008 man må ikke ha pass når man reiser mellom Schengenland. I Kiel er det svært sjelden passkontroll, og hvis de har det - blir dere informert på forhånd. Dere må heller ikke gå av båten i Tyskland hvis dere vil. Men som nevnt: pass er eneste gyldige legitimasjon, hvis noe skulle skje.
Edie Skrevet 12. januar 2008 #7 Skrevet 12. januar 2008 Har tatt ferge maange ganger til Kiel og aldri blitt spurt om pass. Har blitt stopper i kontroll en gang, på kaia i Oslo, og da holdt det selvfølgelig med førerkort. Men skal man handle mye og få igjen momsen (tax-free) trenger du pass.
Opal Skrevet 15. januar 2008 #8 Skrevet 15. januar 2008 Vi fikk beskjed om at vi måtte ha pass med hvis vi skulle gå på land i Tyskland, mens vi ikke behøvde det hvis vi bare var på båten de timene den lå der.
Lund Skrevet 20. januar 2008 #9 Skrevet 20. januar 2008 Du må ha Pass i tyskland,passet er billig nå 480 kr!
Gjest eddi4 Skrevet 21. april 2008 #10 Skrevet 21. april 2008 Du trenger ikke pass for å reise innen Schengen-området, men du trenger legitimasjon som er gyldig i utlandet - og det er det kun pass som er. Så nei du trenger ikke pass, men jammen må du ha det med deg likevel.
meta2 Skrevet 24. april 2008 #11 Skrevet 24. april 2008 Vi måtte vise pass da vi skulle reise fra Færøyene. Har og snakket med noen og de fikk bot fordi de ikke hadde passet med seg fra Danmark over til Tyskland.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå