Edie Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Hei! Vurderer en tur til New York. Der er det jo 110 V, her i Norge 220 V. Hvordan fungerer barbermaskiner og andre elektroniske apprater? Holder det med omformer som gjør at kontakten passer fysisk i stikkontakten, eller trenger man transformator som "gjør om" strømmen? Ikke helt sikker på om dette er riktig forum. Flytt meg hvis det er feil..
LilleBille Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Vi brukte bare vanlig adapter - så jeg regner med at adapteret gjør om til riktig styrke.
Meaty Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Rart at det gikk bra - jeg har sett noen som prøvde en USA-kjøpt oppladbar lommelykt her, den tok fyr i kontakten. De hadde bare en sånn sak som gjør at kontakten og støpselet fysisk passer sammen. Sånne omformere som gjør om til riktig styrke kostet i hvert fall over 500 kroner for noen år siden, jeg lurte på å kjøpe en den gangen men droppet det.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Rart at det gikk bra - jeg har sett noen som prøvde en USA-kjøpt oppladbar lommelykt her, den tok fyr i kontakten. De hadde bare en sånn sak som gjør at kontakten og støpselet fysisk passer sammen. Sånne omformere som gjør om til riktig styrke kostet i hvert fall over 500 kroner for noen år siden, jeg lurte på å kjøpe en den gangen men droppet det. Hvis man plugger amerikansk utstyr til europeisk strømnett, får utstyret dobbelt så høy spenning som det skulle hatt. Det ender stort sett med et smell. Hvis problemstillingen er omvendt (europeisk utstyr på amerikansk strømnett) er det ikke sikkert utstyret blir ødelagt, men det vil neppe fungere. Enkelte typer utstyr er selvjusterende og beregnet for begge markeder, og kan da vanligvis akseptere alt fra 100 til 240 volt. Dette gjelder en mange strømadaptere til bærbare PCer, samt en god del nyere batterieliminatorer/småtransformatorer. Dette utstyret er tydelig merket med at det takler nevnte spenninger (100-240V er vanlig), og da trenger man bare en adapter som får kontakten til å passe rent fysisk. For alt annet utstyr må man ha en omformer.
LilleBille Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Da hadde vi tydeligvis flaks - eller rett sort utstyr. Det var stort sett snakk om mobilladere, videolader og ladere til fotoapparater + barbermaskin etc.
skrue Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Da hadde vi tydeligvis flaks - eller rett sort utstyr. Det var stort sett snakk om mobilladere, videolader og ladere til fotoapparater + barbermaskin etc. Jeg vil tro de fleste ladere for mobilt utstyr (ting man tar med på reise) er laget for å takle slike ting. Fabrikantene vet at den jevne bruker ikke alltid tenker på slikt om kontakten passer i støpselet. Alle ladere er uansett merket.
Gjest Et spennende liv Skrevet 5. januar 2008 #7 Skrevet 5. januar 2008 Jeg vil tro de fleste ladere for mobilt utstyr (ting man tar med på reise) er laget for å takle slike ting. Fabrikantene vet at den jevne bruker ikke alltid tenker på slikt om kontakten passer i støpselet. Alle ladere er uansett merket. Og ikke bare må spenning passe, men også frekvens. I Europa har vi 50 Hz mens i USA er det 60 Hz. Det meste av transportabelt småutstyr takler strømforsyning i USA som er 120 volt og 60 Hz mens i Europa 230 volt og 50 Hz. Skal du bruke utstyr som trekker mere strøm MÅ du ha en transformator og den MÅ passe til utstyret, dvs takle så stor strømstyrke. Plugger du i feil kommer i beste fall et knall og sikringene (og kanskje utstyret) går til hel**te. I verste fall blir det brann.......... Ditt ansvar å lese på produktet for å sjekke om det passer der du er. Det holder ikke bare å finne et adapter som passer i stikkontakten.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå