Gå til innhold

Hvem inviteres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Vi har et lite dilemma i forhold til hvem vi skal invitere i bryllupet. Saken er den at jeg har en ganske stor vennekrets med noen veldig nære- og en del litt fjernere venner. Mine beste venner inviteres selvfølgelig med følge. Men så var det de andre da. Vi har tenkt å invitere dem, men er det vanlig å invitere også disse med følge? Jeg kjenner ikke kjærestene deres- den ene har jeg ikke en gang møtt! Hva synes dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ville invitert vennene med følge. Det blir vanskelig og kanskje litt dumt å vurdere hvor grensen skal gå, og hvilke venner som er gode nok venner til å få ha med følge.

Skrevet

Ikke at jeg noengang har giftet meg, men jeg synes det virker helt greit å invitere de nærmeste med følge, og de andre (som du nesten ikke kjenner) uten.

Skrevet

Jeg tror vi kommer til å sette grensen ved samboere, riktignok så kjenner vi ikke alle våre venners/søskenebarns samboere like godt (etpar vi knapt har møtt), men jeg synes det er greit å sette en felles grense (de eneste som vil bli invitert med evt kjærester er våre søsken).

Skrevet

Det er vel egentlig skikk og bruk å invitere med følge. Ville i såfall heller begrenset gjestelista litt, og ikke invitert så mange venner.

Skrevet

Jeg ville nok også heller ha invitert færre venner, og invitert med følge alle de som er i seriøse forhold - enten de er samboere eller ikke. Jeg har selv vært i bryllup uten min kjære og synes det var veldig trist, men da kjente jeg jo heller ikke så mange andre.

Skrevet

Takk for svar! Det er ikke så lett dette. Vanskelig å rangere venner, særlig siden det er såpass mange som er i "gråsonen". Jeg vet ikke om jeg hadde invitert dem i det hele tatt, men en av dem inviterte på en måte seg selv- og han kommer til å bli ordentlig fornærma hvis han ikke blir invitert. Og da må jeg nesten invitere resten av den gjengen også. Tror jeg bare inviterer alle sammen med kjærester jeg- så slipper jeg noe styr. Dette er jo bryllupsdagen vår- en dag som skal være en glad og lykkelig dag uten noen sure miner. Orker ikke å forholde meg til folk som blir fornærma etc... :-)

Skrevet

Jeg synes egentlig det er greit å invitere venner som kjenner hverandre uten følge, jeg har i hvert fall blitt invitert slik en gang (hadde samboer, men det var ganske ferskt) og stusset ikke over det. Hadde flere venninner fra samme gjeng der, så det var egentlig bare fint med en venninnetur/fest... Om dette samtidig klaffer med at det er de litt fjernere vennene deres er det jo bra. Ellers enig i at det er best å invitere med følge (samboer og ektefelle, ikke nødvendig når det er kjæreste og relativt ferskt forhold) og heller korte ned på gjestelista. Det kan være litt kjedelig å være singel gjest om veldig mange av de andre gjestene er der med "halve familien", men om det er mange uten følge er det greiere...

Skrevet

Min mening er at man skal be med den bedre halvdel uansett, selv om man ikke kjenner h*n så godt.

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde gått i bryllup hvis ikke min samboer hadde blitt invitert. Kan gått hende jeg er sær nå, eller at det har noe med at vi har vært sammen så lenge å gjøre.

Skrevet

Du kan jo invitere de nærmeste med følge til middag og kaffe og alt sammen om du hadde tenkt det, og kansje de som ikke er så nære med følge, men kun til kirke og kaffe? Hvis det lar seg gjøre?

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi inviterer alle med følge - hvis de har en kjæreste. Skriver ikke til ******* m/følge, men til ******* & *******! Om jeg kjenner dem eller ikke - jeg kjenner jo vennene mine og da gjelder selvfølgelig det samme for kjære sine venner!! :)

Gjest Eline80
Skrevet
Hei!

Vi har et lite dilemma i forhold til hvem vi skal invitere i bryllupet. Saken er den at jeg har en ganske stor vennekrets med noen veldig nære- og en del litt fjernere venner. Mine beste venner inviteres selvfølgelig med følge. Men så var det de andre da. Vi har tenkt å invitere dem, men er det vanlig å invitere også disse med følge? Jeg kjenner ikke kjærestene deres- den ene har jeg ikke en gang møtt! Hva synes dere?

Har ikke lest de andre svarene, så mulig du allerede har hørt dette, men det er vanlig å be de som er gift/samboer/forlovet med partner, mens de som "bare" er kjærster bes uten partner. Sånn har vi hvertfall gjort det, og tror det er vanlig skikk og bruk.

Gjest antigartner
Skrevet

Jeg har inntrykk av at det er vanligst å be alle de som har en kjæreste med partner, uavhengig av om de er forlovet, samboende eller ikke. Det kan jo være forskjellige årsaker til at folk ikke bor sammen (f.eks at de studerer på forskjellig kant av landet, men likevel har vært kjærester i årevis - da er det litt rart å invitere bare den ene).

Jeg har selv vært invitert i et bryllup der jeg ikke engang hadde møtt bruden. Det var en barndomsvenn av samboeren min som giftet seg. Jeg hadde møtt denne barndomsvennen flere ganger, men kona rakk jeg ikke å møte før i bryllupet (de var gråådig kjappe med å gifte seg etter at de møttes!!). Som hovedregel ville jeg nok reagert litt hvis bare en av oss ble invitert til et bryllup.

Gjest Linn24
Skrevet
Har ikke lest de andre svarene, så mulig du allerede har hørt dette, men det er vanlig å be de som er gift/samboer/forlovet med partner, mens de som "bare" er kjærster bes uten partner. Sånn har vi hvertfall gjort det, og tror det er vanlig skikk og bruk.

jeg tror vanlig skikk og bruk også er å be kjæresten. :)

• 2 uker senere...
Gjest blåmobil
Skrevet
Min mening er at man skal be med den bedre halvdel uansett, selv om man ikke kjenner h*n så godt.

Jeg tror faktisk ikke jeg hadde gått i bryllup hvis ikke min samboer hadde blitt invitert. Kan gått hende jeg er sær nå, eller at det har noe med at vi har vært sammen så lenge å gjøre.

jeg har vært i brylup uten samboer. i det 1. brylupet var det nettop blitt slutt med x. og i bryllup nr 2 kjente de ikke nåværende sambo, så det så jeg på som helt greit, ikke synes han det heller hadde vært gøy å gå i et brylup hvor han ikke kjente noen andre..

jeg ville bare invitert dem jeg kjenner-godt!

Skrevet

Vi inviterer alle single tanter og onkler med følge, noen av de har kjærester som ikke jeg kjenner. Men jeg synes det er fint å få muligheten å møte de. Vi inviterer alle søskenbarn uten følge. Bare et av mine søskenbarn som har følge med, men det er fordi vi har god kontakt med de. Vi inviterer alle våre venner med følge.

Så de fleste inviteres med følge. Men det er bare koselig ssynes vi.

Skrevet

Jeg hadde ikke giddet å gå i bryllupet hvor brudeparet så på meg som annenrangsvenn - i betydning å ikke bli invitert med samboer. Da kunne de like godt spart seg portoen og kostnaden på invitasjonen. Enten inviteres alle venner med følge, eller ingen.

Skrevet
Jeg hadde ikke giddet å gå i bryllupet hvor brudeparet så på meg som annenrangsvenn - i betydning å ikke bli invitert med samboer. Da kunne de like godt spart seg portoen og kostnaden på invitasjonen. Enten inviteres alle venner med følge, eller ingen.

Jeg synes det er forskjell på om man er invitert til middag eller kaffen. Er man invitert til middagen bør man inviteres med følge.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...