Gå til innhold

Når er det normalt å flytte sammen?

Alfakrøll

Anbefalte innlegg

Når vil du si at det er normalt å flytte sammen?

Har kjent kjæresten min i halvannet år, og har vært mer enn venner i 1 år og 3 måneder og vært offisielt kjærester i et halvt år ca.

Vi vurderer nå å flytte sammen, men begge har hatt samboerskap tidligere og vil ikke forhaste oss....

Vi var begge single i noen år etter tidligere samboerskap, og er vel blitt litt "sære" når det gjelder bo vaner ;) hehe

Hva er liksom "normen" for dette?

Vil det oppfattes som tidlig om vi begynner å se etter noe sammen nå?

Hva mener dere? :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vi flyttet sammen etter å ha vært kjærester ett år (var venner en stund før det også).

Den gang føltes det som veldig lenge å ha vært sammen ett år, men i ettertid lurer jeg på hva det var som hastet sånn.. ;)

Vi har det kjempeflott sammen, er gift og har vært sammen i totalt 9 år, men jeg tenker at det hadde vært hyggelig å være "bare kjærester" en stund til den gang om jeg hadde fått velge igjen..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest andrassy

Generelt syns jeg det virker som mange har et altfor stort hastverk med å flytte sammen :sjenert:

Selv har jeg vært sammen med kjæresten i knappe 3 år, og nå først skal vi flytte sammen. Tror nok jeg kjenner han og hans "u"vaner mye bedre nå, enn om vi hadde flyttet sammen når forholdet fortsatt var ferskt. Jeg tror faktisk og at jeg har mye høyrer toleranse for de samme uvanene, nettopp fordi vi har vært sammen lenge og dermed kjenner hverandre godt.

Det handler og litt om at flytter man sammen "for fort" så blir forholdet så fryktelig alvorlig med en gang. Det er fortsatt enklere å "bare" være kjærester, det er ikke fult så forpliktende. Mulig jeg er gammeldags, men jeg oppfatter det å flytte sammen som nummeret før ekteskap. Og det er for de fleste altfor tidlig etter kun måneders bekjentskap. Resultatet blir jo da også at mange ender med mange samboerskap bak seg, (istedenfor bare kjæresteforhold) fordi man "måtte" flytte sammen før man egentlig burde. I tillegg (og kanskje verre) tror jeg en del blir i usunne forhold, fordi det oppleves mer dramatisk å avslutte et samboerskap enn et kjæresteforhold.

Og - som veninna mi sa - som flyttet sammen med kjæresten etter 3-4 måneder: vi fikk for liten tid til å være "kjærester" hverdagen med krangling om oppvasken, være for sliten etter jobb til annet enn joggebukser og tv kom altfor fort.

Det er klart det ikke finnes noen fasit på dette (heller), men jeg tror altså ikke at det er noe skadelig å vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet inn hos kjæresten etter 2-3 måneder.. Sov over i helger også ble jeg liksom bare boende der. Men nå kan det legges til at jeg gikk fra å bo hjemme hos foreldre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når vil du si at det er normalt å flytte sammen?

Har kjent kjæresten min i halvannet år, og har vært mer enn venner i 1 år og 3 måneder og vært offisielt kjærester i et halvt år ca.

Vi vurderer nå å flytte sammen, men begge har hatt samboerskap tidligere og vil ikke forhaste oss....

Vi var begge single i noen år etter tidligere samboerskap, og er vel blitt litt "sære" når det gjelder bo vaner ;) hehe

Hva er liksom "normen" for dette?

Vil det oppfattes som tidlig om vi begynner å se etter noe sammen nå?

Hva mener dere? :)

Vi flyttet vel sammen etter 4-6 mnd ca. Vi var sammen hele tiden uansett, bortkastede penger å ikke bo sammen. Dessuten likte ikke de jeg bodde sammen med (kollektiv) at jeg hadde hund og de min mann leide hos ville heller ikke ha hunden der, så vi måtte finne noe nytt for vovvens del også

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest *marie*

Vi flyttet sammen etter å ha vært kjærester i et par måneder, litt tilfeldig egentlig for begge skulle flytte ut av kolloktivene vi bodde i på den tiden og det ble det til at vi flyttet sammen.

Generelt synes jeg ikke det er noen grunn til å vente med å flytte sammen-man er jo sammen hele tiden uansett og det er jo ingenting som er så hyggelig som å bo med kjæresten sin.

Tror ikke det vil oppfattes som tidlig dersom dere flytter sammen nå :-D

Lykke til med samboerskapet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Britt Banditt

Kjæresten og jeg flyttet sammen etter ca to måneder. Hadde egentlig ikke tenkt at det skulle bli så fort, men når jeg skulle finne meg en ny leilighet fant vi ut at vi heller kunne se etter noe sammen, siden han omtrent bodde hos meg alikevel :)

(Han bodde hjemme da vi ble sammen, jeg bodde på hybel).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg flyttet sammen med eksen min etter 2,5 måned, og jeg opplevde at jeg savnet at vi ikke hadde bare vært kjærester. Det var ikke årsaken til at det ble slutt, men det var en følelse jeg hadde.

Jeg og forloveden min flyttet sammen etter 3 år, mest fordi vi bodde i forskjellige deler av landet/utenlands i denne perioden, og derfor ikke hadde mulighet til å flytte sammen, men jeg ville nok uansett ha ventet med å flytte sammen for å slippe savnet etter å bare ha vært kjærester. Da vi endelig flyttet sammen så kjente vi hverandre veldig godt, og hadde også perioder på 1-2 måneder om sommeren hvor vi hadde bodd sammen før vi endelig flyttet sammen.

Endret av Concertina
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hihi.. vi er ikke sikker på når vi ble kjærester en gang. Men forløpet er som så: Vi møttes for første gang i slutten av en juli mnd, ble kanskje kjærester mellom oktober og desember samme året, og i juni året etter så kjøpte vi leil sammen.

Vi bor enda sammen vi og det går bare godt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tigress

Hvis du spør etter normen så eksisterer sikkert ikke den, men dette må man jo kjenne på. Jeg flyttet sammen med kjæresten nå i sommer, da hadde vi vært sammen i drøye tre år, men vår historie er litt spesiell ettersom jeg flyttet vekk for å jobbe i to år.

Jeg tror vi to hadde godt av å vente litt, jeg trengte tid for meg selv, og når vi nå flyttet sammen så var det et ønske vi hadde, ikke noe som bare skjedde. For oss tror jeg det var både viktig og riktig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grafica

Jeg og sambo flyttet sammen på dagen et år etter at vi traff hverandre for aller første gang. Vi ble sammen en måned etter at vi traff hverandre, med andre ord hadde vi vært kjærester i 11 måneder da vi flyttet. Vi forlovet oss også tidlig, knapt et halvt år etter at vi ble sammen...

Vi flyttet fra Telemark til Oslo på grunn av skole, vi ville begge begynne på den samme skolen, så det falt seg ganske naturlig. Jeg var jo også hos ham hver helg, og de siste månedene før vi flytta bodde jeg omtrent hos han og foreldrene hans.

Jeg er 20 nå, og han 19 (to måneder yngre enn meg). Nå har vi bodd sammen i, tja, litt over et halvt år. Jeg har ikke angret en dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes 1 år høres bra ut.

..Men vi flyttet sammen den dagen vi ble sammen - etter å ha kjent hverandre i en og en halv uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pupsilure

Vi flyttet sammen etter ca 5 mnd. Egentlig veldig tidlig. Vi skulle vente et år, men slik gikk det altså ikke. Han var uansett hos meg hele tiden, og det føltes meningsløst å betale husleie hos han. Og å ha noen ting her og noen ting der. Han flyttet inn, og det gikk strålende.

Men jeg ville absolutt ikke kjøpt leilighet sammen med en gang. Har ei venninne som har gjort det, etter å ha vært sammen i flere år. Det tok bare et par mnd før de så at det ikke gikk, og nå skal den selges....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi hadde vært sammen i ca. to år og fire måneder da vi flyttet sammen. Kjæresten hadde da vært et år i Forsvaret mens jeg fortsatt bodde hjemme. Vi skulle da flytte til samme by for å studere og da falt det seg naturlig at vi flyttet sammen. Nå har vi vært samboere i et og et halvt år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest-M-

For min egen del har jeg flyttet sammen med dem jeg har bodd sammen med alt for tidlig. Tror det har bidratt til at det har blitt slutt med de tre jeg har bodd sammen med.

Har vel også funnet ut at jeg har flyttet sammen med dem på feil grunnlag, f.eks at det var mest økonomisk, at vi var jo hos hverandre hele tiden uansett, at det var mest praktisk. Ingen av gangene har det vært fordi jeg hadde et brennende ønske om å bo sammen med den mannen.

Skulle jeg finne meg en ny kjæreste, vet jeg ikke om jeg hadde ønsket å bli samboer igjen. Syns det er utrolig deilig å bo for meg selv, også kan man kanskje bevare kjærestefølelsen mye lenger hvis man bor hver for seg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi hadde kjent hverandre rundt 2 år da, og hadde vært 'offisielt sammen' rundt 1,5 år (selv om det var jo noe i gang fra begynnelsen, men da var det liksom offisielt).

Det var ikke så mye poeng da å ikke flytte sammen, der var flytting over en del lengre distanser involvert og å ikke flytte sammen da var bare tungvindt og kostbart :)

Har nå bodd sammen for 3,5 år og har ikke angret det i det hele tatt. Vi er ikke kranglete (dvs han er ikke hehehehhh) og det med joggebukser kan en også unngå med litt innsats.

Egentlig, jeg må si at alt har bare blitt bedre etter vi flyttet sammen. Men vi var da ganske sikre og at det er Det Store Tingen og vi var godt kjent med hverandres uvaner og lignende ;)

Endret av mrs_bond
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Gjest_Anita_*

[quote name='Zaphireh' date='04.01.2008 (16:27)

..Men vi flyttet sammen den dagen vi ble sammen - etter å ha kjent hverandre i en og en halv uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, for mange nyttige bidrag :)

Flere av dere nevnte det at man skulle ønske man beholdt det å bare være kjærester litt lengre, så den skal jeg virkelig ta med meg! :D

Selvom han stort sett er hos meg hele tiden, så MÅ man jo ikke... ;)

Var virkelig hjelp i svarene deres, tror nok vi drøyer det litt til :D

Tusen takk!

Ha en nydelig lørdag, alle sammen!! :D

Klemmer @

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi ble sammen i mai 2005, og flyttet sammen allerede i august. Jeg flyttet fra Bergen til Hønefoss for å bo sammen med ham. Har ikke angret et sekund.

Vi har da hatt tid til å være kjærester likevel, og jeg er av den oppfatning at man ikke blir skikkelig kjent før man bor sammen. Vi giftet oss i juli 07 og venter vårt første barn i mars i år :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...