Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 Har en berner sennen på lån om dagen og hun røyter noe HELT sinnsykt!! Det er hår OVERALT til tross for både børsting og støvsuging minst daglig. Er dette vanlig?
Gjest rikkerikke Skrevet 4. januar 2008 #2 Skrevet 4. januar 2008 Ja, det er helt vanlig! Vår hund (med mye pels) røyter i mengder for tiden... bare å støvsuge ja....
Pusemor Skrevet 4. januar 2008 #3 Skrevet 4. januar 2008 Jeg har golden retriever og han og røyter mye om dagen. Naboen har berner sennen og også han røyter. Det er tiden for det. Kaldt ute, vi fyrer inne og de begynner med "vår røyting" alt for tidlig. Hvis du skal låne hunden lenge kan du jo prøve å gi hunden olje tilsetning som f.eks tran, fiske olje osv.., kan hjelpe noe. Hjelper også med en god støvsuger og å gå over hunden med en god børste hver dag. Lykke til.
Helen Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 Jeg har hatt Berner og jeg kan skrive under på at den røyter noe helt forferdelig. Det blir hår over alt. Jeg gikk over alle gulv med tørrmopp to ganger om dagen, enda lå det hår over alt. Det var nesten umulig å lage mat uten at det ble hår i den, til og med i matboksene til ungene fant de hår. Men uansett er de verdens fineste og snilleste hunder :rødme: Du kan nok regne med å finne en del hår leeenge etter at du har levert tilbake hunden
la Flaca Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Vi har hatt berner i huset og han røytet også noe enormt. Men det hjalp å bade han og børste gjennom pelsen hver dag. Og sørge for fettsyrer i kosten. I tillegg siklet han veldig selv om rasen vistnok skal være sikkelfri. Ekstremt vakker, smart og sympatisk hund, men jeg vet faktisk ikke om jeg syns det er verdt det.
Gjest ts Skrevet 4. januar 2008 #6 Skrevet 4. januar 2008 Heldigvis sikler ikke vår (foreldrene mine sin), men hun røyter sinnsykt. Kunne ikke huske at hun pleide å røyte så mye på denne tiden av året så var litt redd for at det var noe galt. For hun er en veldig gammel berner sennen dame på godt over 10 år. De er verdens mest fantastiske snille hunder, men både røytingen og størrelsen kan bli litt i meste laget. Så er ikke overbevist om at vår første egne hund blir noen berner nei. Du kan nok regne med å finne en del hår leeenge etter at du har levert tilbake hunden Regner med deg jeg også. Får bare håpe at tollerene i Australia ikke bestemmer seg for å gå gjennom bagasjen min når jeg drar om en ukes tid. Kanskje litt vanskelig å overbevise dem om at jeg ikke har hatt kontakt med dyr på over 3 månder når alt er fullt av hår
la Flaca Skrevet 4. januar 2008 #7 Skrevet 4. januar 2008 Heldigvis sikler ikke vår (foreldrene mine sin), men hun røyter sinnsykt. Kunne ikke huske at hun pleide å røyte så mye på denne tiden av året så var litt redd for at det var noe galt. For hun er en veldig gammel berner sennen dame på godt over 10 år. De er verdens mest fantastiske snille hunder, men både røytingen og størrelsen kan bli litt i meste laget. Så er ikke overbevist om at vår første egne hund blir noen berner nei. Regner med deg jeg også. Får bare håpe at tollerene i Australia ikke bestemmer seg for å gå gjennom bagasjen min når jeg drar om en ukes tid. Kanskje litt vanskelig å overbevise dem om at jeg ikke har hatt kontakt med dyr på over 3 månder når alt er fullt av hår Oj, 10 år? Det er mye for en berner. Hva går de toller-reglene du nevner ut på? Nyskjerrig, høres veldig snodig ut.
Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #8 Skrevet 4. januar 2008 Oj, 10 år? Det er mye for en berner. Hva går de toller-reglene du nevner ut på? Nyskjerrig, høres veldig snodig ut. Ja, hun er en gammel dame. Den forrige måtte vi avlive som 8 åring på grunn av kreft. Det er kryssforhør i Australia om man sier at man har vært i kontakt med husdyr de 3 siste månedene.... Kommer ann på hvem man møter, men noen av de er virkelig strenge. Men australerene har sine fordeler, kan jo mer eller mindre stenge grensene for smitte ol. Så skjønner de er strenge
Helen Skrevet 5. januar 2008 #9 Skrevet 5. januar 2008 Oj, 10 år? Det er mye for en berner. Ja det er mye for en Berner. Jeg kjenner noen som har en som er 12 år, den har levd på overtid en stund. Vår ble bare 4,5 år, men hun hadde sterk HD på begge sider bak så vi var klar over at hun ikke kom til å leve så lenge. Men selv om vi visste det var det utrolig tøft når vi måtte avlive henne
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #10 Skrevet 5. januar 2008 Berneren vår røytet utrolig mye. I røytetiden kunne vi fylle en hel bærepose nesten hver dag på det værste!! Hun ble ni år. Fikk udefinerbare ryggsmerter som ikke ble bedre med de alternativene vetrenæren ga oss, og da ble hun avlivet etter tre uker med prøving på å få henne bedre. Kunne ikke se på at hun hadde det vondt, men måtte jo prøve å gjøre henne frisk først. Savner henne enda enda dette er mange år siden.....
Gjest Gresshoppa Skrevet 5. januar 2008 #11 Skrevet 5. januar 2008 Min erfaring er at det egentlig bare er i røyteperioden ca to ganger i året at bernern røyter mye, men da er det til gjengjeld noen ganske ekstreme uker hvor jeg kan dra ut svære dotter av underull på henne og børste en bærepose om dagen. Men ellers har det vært lite hår flyende rundt. Noe sikling har det aldri vært på min berner (som forøvrig er ni år). Men det er nok ikke en rase for de som ikke takler hundehår nei
Gjest messemor Skrevet 30. juni 2008 #12 Skrevet 30. juni 2008 Det er helt normaltat de røyter så mye, har jo masse under og overpels. Bruk både børste å kam i røyteperioden så blir du kvitt det meste av pelsen. Men hybeldinosaurene må du nok regne med uansett.
Gjest Gjest Skrevet 30. juni 2008 #13 Skrevet 30. juni 2008 Det er helt normaltat de røyter så mye, har jo masse under og overpels. Bruk både børste å kam i røyteperioden så blir du kvitt det meste av pelsen. Men hybeldinosaurene må du nok regne med uansett. Så vidt jeg vet så har faktisk ikke berner sennen både under- og overpels!
la Flaca Skrevet 30. juni 2008 #14 Skrevet 30. juni 2008 Så vidt jeg vet så har faktisk ikke berner sennen både under- og overpels! Kan skrive under på at bernere har underull, i mengder.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå