Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har dilla på sko, men er ikke særlig flink til å ta godt vare på dem. Er det noen her som har noen tips? Hva gjør dere (som synes dette er viktig)?

Vil gjerne høre om ulike typer sko; skinn, jukseskinn, semsket osv.

Mine blir fort ganske stygge i skinnet, og skinnet på hælene får små hull (av brostein, I guess).

Siden jeg har satt meg selv i dyre-sko-karantene før jeg lærer meg å ta vare på dem skikkelig, ber jeg litt til Gud om at det kommer noen som har peiling her, og svarer meg. :gave:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har jeg veldig få sko i kunstlær, nettopp fordi jeg synes det er veldig vanskelig å holde dem pene, men jeg kan ihvertfall si litt om hvordan jeg behandler skinnskoene mine.

Sko i glatt skinn: Vasker over skoene/støvlettene med fuktig klut før jeg begynner, og lar dem tørke. Så pusser jeg med skovoks (i korrekt farge), som jeg "smelter" inn i skinnet ved hjelp av hårføner og en gammel sokk eller lakenbit. Dette krever litt arbeid, så hvis du ikke orker/gidder/har tid, kan du fint bruke skokrem i stedet. Det er litt mindre jobb, men gir skinnet litt mindre fuktighet. Når voksen eller kremen er arbeidet inn i skinnet, lar jeg skoene stå i 15-20 min (som regel setter jeg inn et annet par med voks i mellomtiden) før jeg pusser over med kost til det er blankt og fint. Sko som er sydd i sålen (i motsetning til limt) får også en runde med collanolje langs sømmen. Vintersko/sko som risikerer å bli våte settes så inn med impregneringsspray eller impregneringsvoks til slutt (litt avhengig av skinnet). Dette bør gjentas MINST en gang i måneden, helst oftere.

Semskede sko børster jeg med en gummikost (fås kjøpt i de fleste skobutikker, tror jeg), samt at jeg har en rense-/beskyttelsesspray for semsket skinn som også skal gi fukt til skinnet. Settes til slutt inn med impregneringsspray.

Lakk har jeg også en egen krem til, den gir fuktighet og hindrer til en viss grad at glossen i overflaten flaker av.

Sånne hakk på hælen er vanskelige å unngå, men en skomaker vil kunne fikse det for deg hvis du synes støvlettene er verdt det. Det er også viktig å bytte hælflikkene på støvletter og høyhælte sko før de slites ned til spikeren. Pensko med skinnsåle tar jeg også med til skomaker for å få lagt gummi under. Jeg passer også på å ikke bruke skoene mine mange dager på rad, sånn at de får litt pause og ikke begynner å lukte vondt oppi. I tillegg putter jeg avispapir oppi for å suge opp fuktighet hvis skoene har vært brukt en hel dag.

Hehe, jeg ser at dette kan fremstå som en smule fanatisk når jeg leser over... :fnise: Men jeg har mange relativt dyre sko og støvletter, og ettersom jeg er glad i dem vil jeg at de skal vare lengst mulig. Og da må det pleie til! :) Håper du ble litt klokere...

Skrevet

Tusen takk! Det er ikke fanatisk, det er perfekt. Det er viktig å ta vare på dem når man bruker litt penger på sko, dessuten så er jeg så glad i mange av dem at det er krise når de blir ødelagt/stygge.

Gjest Fjellsippa
Skrevet
Så pusser jeg med skovoks (i korrekt farge), som jeg "smelter" inn i skinnet ved hjelp av hårføner

Dette gjorde jeg også med fjellskoene mine, helt til en venn av meg så det og påpekte at det skulle man ikke gjøre. Å smelte inn fett med varme blir som å grille en fleskesvor. Man ødelegger skinnet.

Skrevet
Dette gjorde jeg også med fjellskoene mine, helt til en venn av meg så det og påpekte at det skulle man ikke gjøre. Å smelte inn fett med varme blir som å grille en fleskesvor. Man ødelegger skinnet.

Vel, jeg har fått tipset av skomakeren min, så jeg tar sjansen på å stole på ham. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...