Gå til innhold

Tar samboeren barna natt til fredag/lørdag så dere

Anbefalte innlegg

Gjest Gjest_Jon Are_*
Skrevet

Hei!

Jeg lurer på hvordan dere gjør det. Er det slik at mannen deres står opp med barnet hvis det gråter om helgene/står opp tidlig om morgenen i helgene slik at dere får sovet ut?

Med hilsen fra Jon Are

Videoannonse
Annonse
Gjest barelillemeg
Skrevet

Nå er det en stund siden jeg hadde spedbarn, men det var da en selvfølge at begge to hadde lik rett på en god natts søvn.

Slik det er nå står vi begge opp dersom det er uro om natta, eller for å finne noe frokost en tidlig lørdags morgen.

Skrevet

Nej. Vi turas om. Vardagar och helger. Vi delar på natten när det är illa, vi turas om att få sova middag på helgen.

Vi samarbetar (och visst skäller vi lite på varandra ibland när båda är trötta och vi försöker komma överens om vem som ska få sova när)

Skrevet

ikke forløplig.. men våkner ungen min tidlig nå er det pga av mat og der har ikke mannen min så mye å stille opp med.

Skrevet

Jeg og mannen er begge forferdelig glade i å sove, så vi gleder oss ikke akkurat til å få en liten en som er våken klokka seks på lørdagsmorgenen...

Men vi har funnet ut at vi skal dele på det. Enten annenhver helg, eller at den ene får sove ut lørdag og den andre søndag. Vi trenger å sove, og barnet er jo begges ansvar.

Skrevet

Hos oss var det altid jeg som stod opp mitt i uka for å hente barnet fra sengen sin og legge det tilbake og påse at det sovnet raskt etter at det var ammet.

Men om jeg husker rett var det altid barnas mor som stod opp med dem i helgene slik at jeg kunne sove ut disse 2 dagene.

Skrevet

Mener du at dersom far jobber og mor er hjemme i permisjon, så skal far opp hver morgen i helgene? Er det rettferdig? Er ikke det å jobbe og skaffe inntekt til familien viktig i det hele tatt?

Skrevet
Mener du at dersom far jobber og mor er hjemme i permisjon, så skal far opp hver morgen i helgene? Er det rettferdig? Er ikke det å jobbe og skaffe inntekt til familien viktig i det hele tatt?

Så mor skal ikke få en eneste sovemorgen på et års tid fordi far er O storeinnteksbringer og har arbeid utenfor huset?

Mor og far har hver sin jobb, begge må få fritid.

Ærlig talt!

Og ja, det har vel vært diskutert her i huset også.

Nå har vi en toåring som synes dagen er på sitt beste i sekstiden og da tar vi annehver helgedag - om vi begge har like stort behov for å sove ut.

Gjest snazaroo
Skrevet

Det er som oftest jeg som våkner først dersom barna våkner. Jeg har et dårlig sovehjerte for å si det sånn. Men dersom det trengs, vekker jeg bare sambo så hjelper han til. F eks for noen uker siden når 2 barn kastet opp natten lang :Gjesp:

Vi pleier å ha en dag hver i helgene som vi kan sove lenge. Fungerer veldig greit. Ingen liker å stå opp grytidlig, unntatt ungene, men dette valgte vi jo da vi fikk barn.

Alle som har større barn sier at barna etterhvert blir vanskelig å vekke om morgenene, så vi satser på det da, hehe :Hehe:

Skrevet
Så mor skal ikke få en eneste sovemorgen på et års tid fordi far er O storeinnteksbringer og har arbeid utenfor huset?

Mor og far har hver sin jobb, begge må få fritid.

Ærlig talt!

Og ja, det har vel vært diskutert her i huset også.

Nå har vi en toåring som synes dagen er på sitt beste i sekstiden og da tar vi annehver helgedag - om vi begge har like stort behov for å sove ut.

Så far skal ikke få sove heller? Det er det jeg reagerer på, at det høres ut som det er naturlig at far skal opp HVER morgen i helgene, selv om han jobber! Les før du svarer! Dessuten kan mor sove litt når babyen sover på dagen, hvis hun kan ha et noenlunde avslappet forhold til husarbeid.

Gjest Gjest_Jon Are_*
Skrevet

Det jeg mener er ikke at far skal opp "hver helgedag", men hvertfall en av dagene. Dessuten er jo det å være i permisjon også en jobb på lik linje med å være utearbeidende. Så det skal da bare mangle at far ikke skal stå opp av og til.

Med hilsen fra Jon Are

Skrevet
Det jeg mener er ikke at far skal opp "hver helgedag", men hvertfall en av dagene. Dessuten er jo det å være i permisjon også en jobb på lik linje med å være utearbeidende. Så det skal da bare mangle at far ikke skal stå opp av og til.

Med hilsen fra Jon Are

De aller fleste står da opp en morgen i helgene. Kvinner er ikke så undertrykte og tafatte som du tydeligvis tror. Og menn ikke så egoistiske heller.

Gjest nextlife
Skrevet

Jeg var i den heldige situasjon at Storemor og Lillemor var noen ordentlig sovedyr,allerede fra få ukers alder, så hos oss har var stort sett både jeg og mannen våken før ungene :)

Hvis man har barn som er tidlig oppe er det vel rimelig at man tar hver sin dag i helgene?

Skrevet

När sonen var liten hade vi dealen att den som gick upp med sonen fick vara uppe i TVÅ timmar innan den andra väcktes, då fick man gå och lägga sig igen.

Vissa nätter har ett av barnen varit febrig eller haft mardrömmar medan det andra sovit gott. Finns det en baby och en 3-4 åring i huset har man inte heller möjlighet att sova på dagen när babyn sover.

Oavsett om det gäller sömn eller aktiviteter finns det flera intressen att tillvara tas:

Mitt (mors)

Ditt (fars)

Äktenskapets (mor och far)

Barnets/Barnens

Familjens (mor, far och barn tillsammans)

Alla delar behöver få tid för sig, tid att vila och tid för aktivitet. För mig är familjelivet ett ständigt planerande, kompromissande och hänsynstagande till både mina och andras behov.

Skrevet

Vi sover ut hver vår dag i helgene. Og da kan vi sove så lenge vi vil! :)

Skrevet

Såfremt mor jobbet før hun fikk barn, får hun vel også utbetalt lønn i permisjonsperioden? Det er inntekt til familien det og.. Å være hjemme

med småbarn er vel ikke akkurat noe ferie heller ;) Ellers tror jeg at det

viktigeste er å finne en løsning begge kan leve med, slik at ingen føler seg "utnyttet".

Og det varierer vel fra forhold til forhold.

Skrevet

Jeg opplevde aldri at far tok en av morgene i helgen, han trengte søvnen sin og måtte sove ut. Kvinner trengte ikke så mye søvn. Kanskje en grunn til at jeg ble alene og kunne sove ut annenhver helg når barna var hos far. :)

Hvorfor kan ikke mor og far dele på helgesøvnen ved at en sover lenge på lørdag og en sover lenge på søndag selv når mor har permisjon? Hvis ikke far deltar når mor har permisjon hvilken selvfølge er det da at han plutselig skal delta når mor er ute i jobb igjen. Det kan gå flere år før begge foreldre kan sove så lenge de vil etter at et barn er født, det er ikke noe som skjer etter at permisjonstiden er utløpt akkurat. Og mor ammer ikke hele tiden, noen ammer ikke i hele tatt.

Skrevet

Når barna hadde sluttet med å våkne om natta hadde vi hver vår dag til lengesoving i helgene.

Men mens barna fremdeles fikk mat om natta stod jo jeg opp om natta (uke og helg). Da stod pappan opp om morgenene i helgene, slik at jeg fikk sove ut søvnunderskuddet.

Skrevet

Vi har hver vår sovedag i helgene. Da kan vi sove så lenge vi har lyst, innen rimelighetens grenser da. Den som kan sove lenge om morgenen må opp om natten hvis det er nødvendig.

Skrevet

Da gutten var så liten at jeg gikk i permisjon delte vi permisjonen så og si 50/50. Så slapp vi problemene med hvem som jobbet og hvem som var hjemme. Men helgene delte vi likt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...