Gjest Gjest Skrevet 4. januar 2008 #1 Skrevet 4. januar 2008 I sommer blir det togtur gjennom Russland. Men det er så mye praktisk en må ordne, tre visum (Russland, Kina, Mongolia) blant annet, og det å få tak i selve togbillettene når vi skal stoppe litt her og der, og ikke følger en fast rute. Jeg lurer på følgende: Er det noen her som har fått hjelp av byråer (spesielt i Norge) til å ordne med det praktiske, slik som visum og billetter? Overnattingene regner jeg med at det er billigst å ordne selv gjennom nettet, selv om det kan bli et stort problem i Kina (Beijing) siden det er OL akkurat da.... Kanskje det ikke er så dumt å få hjelp av et turistbyrå likevel? Ser for meg et mareritt med visumsøknader tre steder, og sending av passet hit og dit i tre omganger (bor ikke i nærheten av Oslo, har ingen konsulater i byen min), og dette må skje de tre siste månedene før reisen (ellers går visumet ut på dato og vi må søke igjen), og midt oppi de tre månedene har jeg en utenlandstur med jobben hvor jeg trenger passet mitt.... (HJELP!) Er det noen som har reist med dette toget og har tips til det praktiske en må ordne på forhånd?
*Annie* Skrevet 5. januar 2008 #2 Skrevet 5. januar 2008 I sommer blir det togtur gjennom Russland. Men det er så mye praktisk en må ordne, tre visum (Russland, Kina, Mongolia) blant annet, og det å få tak i selve togbillettene når vi skal stoppe litt her og der, og ikke følger en fast rute. Jeg lurer på følgende: Er det noen her som har fått hjelp av byråer (spesielt i Norge) til å ordne med det praktiske, slik som visum og billetter? Overnattingene regner jeg med at det er billigst å ordne selv gjennom nettet, selv om det kan bli et stort problem i Kina (Beijing) siden det er OL akkurat da.... Kanskje det ikke er så dumt å få hjelp av et turistbyrå likevel? Ser for meg et mareritt med visumsøknader tre steder, og sending av passet hit og dit i tre omganger (bor ikke i nærheten av Oslo, har ingen konsulater i byen min), og dette må skje de tre siste månedene før reisen (ellers går visumet ut på dato og vi må søke igjen), og midt oppi de tre månedene har jeg en utenlandstur med jobben hvor jeg trenger passet mitt.... (HJELP!) Er det noen som har reist med dette toget og har tips til det praktiske en må ordne på forhånd? Jeg har ikke tatt turen selv - men er veldig misunnelig på deg! :-D Tror jeg ville hørt med feks Kinareiser hvor mye de tar for å fikse de praktiske tingene for deg. Tror du uansett kan ordne overnatting osv på egenhånd, og at du kan hoppe på og av toget når du vil.
Gjest Gjest Skrevet 5. januar 2008 #3 Skrevet 5. januar 2008 Det med visumene fikser du glatt. Finn nå ut adressen til de forskjellige ambassadene, og gjør alt klart. Visumsøknad til Mongolia måtte før sendes til London (husker ikke om de hadde konsulat eller fikk hjelp av et annet lands ambassade). Jeg ville ikke benyttet Kinareiser, hvis jeg skulle reist i dag. De ordner de reisende som grupper, og pga. felles billetter og visum blir man litt avhengig av hverandre (ikke alltid like ok, hvis den resterende gruppen består av besserwissere på 20+ hvis reisebakgrunn er en sommer på interrail). Pass på å ha med nok penger - da er overnatting aldri noe problem. Ikke at dere trenger å bruke så mye, og ikke at overnatting er så dyrt, men tryggheten ved å ha råd til å skaffe dere overnatting er god å ha. Vi bestiller aldri overnatting på forhånd, og har alltid fått en plass å sove. Jeg har altså reist med det toget, og reisen var bestilt gjennom Kinareiser. Men ikke om jeg hadde benyttet dem på nytt. Dere får nok en flott og interessant tur. Skal dere være lenge i Kina?
Gjest ts Skrevet 6. januar 2008 #4 Skrevet 6. januar 2008 Det med visumene fikser du glatt. Finn nå ut adressen til de forskjellige ambassadene, og gjør alt klart. Visumsøknad til Mongolia måtte før sendes til London (husker ikke om de hadde konsulat eller fikk hjelp av et annet lands ambassade). Jeg ville ikke benyttet Kinareiser, hvis jeg skulle reist i dag. De ordner de reisende som grupper, og pga. felles billetter og visum blir man litt avhengig av hverandre (ikke alltid like ok, hvis den resterende gruppen består av besserwissere på 20+ hvis reisebakgrunn er en sommer på interrail). Pass på å ha med nok penger - da er overnatting aldri noe problem. Ikke at dere trenger å bruke så mye, og ikke at overnatting er så dyrt, men tryggheten ved å ha råd til å skaffe dere overnatting er god å ha. Vi bestiller aldri overnatting på forhånd, og har alltid fått en plass å sove. Jeg har altså reist med det toget, og reisen var bestilt gjennom Kinareiser. Men ikke om jeg hadde benyttet dem på nytt. Dere får nok en flott og interessant tur. Skal dere være lenge i Kina? Ja, sikkert lurt å ha alt klart i forbindelse med visumsøknadene, alt fra passfoto til adresser etc. Bra du tror det ikke vil bli noe problem, har litt følelsen av at jeg har tatt på meg litt for mye ved å arrangere en slik reise på egen hånd, men det er sikkert bare tull. :-) Er vant til at det alltid blir så mye styr når jeg reiser til Russland, med dokumenter, korrespondanse, visa, ... Jeg tar med kjæresten min, og føler at det praktiske er mitt ansvar, siden jeg snakker litt russisk, og derfor er det lettere for meg å ordne ting der. Jeg tenker ikke på å benytte Kinareiser, det er tross alt i Russland jeg skal være aller mest, har et bryllup i sibir der jeg er invitert, i en by der toget stopper, og tenkte også å hoppe av et par dager i Irkutsk, og i Ulan Bator i Mongolia (men dette må planlegges nøye, da den transmongolske jernbanen går videre til Beijing bare en gang i uka, og det er vanskelig å finne info om annen transport mellom disse to byene på nettet). I Kina blir vi vel kanskje en tre-fire dager? Evt mer. Men så havner vi der midt oppunder OL, så jeg vet ikke helt hvor tiltrekkende det er å være i en by stappfull av vestlige turister, og med sannsynligvis høyt oppskrudde priser, særlig lenge.
Gjest sitert gjest Skrevet 6. januar 2008 #5 Skrevet 6. januar 2008 Ja, sikkert lurt å ha alt klart i forbindelse med visumsøknadene, alt fra passfoto til adresser etc. Bra du tror det ikke vil bli noe problem, har litt følelsen av at jeg har tatt på meg litt for mye ved å arrangere en slik reise på egen hånd, men det er sikkert bare tull. :-) Er vant til at det alltid blir så mye styr når jeg reiser til Russland, med dokumenter, korrespondanse, visa, ... Jeg tar med kjæresten min, og føler at det praktiske er mitt ansvar, siden jeg snakker litt russisk, og derfor er det lettere for meg å ordne ting der.Om det blir litt styr, så ta det med godt humør. Sånt er gjerne med på å skape de morsomste minnene. Vi opplevde at en overstadig beruset toller tok passene våre og gikk, fikk litt hetta da, men morsomt å tenke tilbake på. i Ulan Bator i Mongolia (men dette må planlegges nøye, da den transmongolske jernbanen går videre til Beijing bare en gang i uka, og det er vanskelig å finne info om annen transport mellom disse to byene på nettet).Hm, er du sikker på dette? Vi var i Mongolia i 3 dager før vi tok tog videre til Beijing. I Kina blir vi vel kanskje en tre-fire dager? Evt mer. Men så havner vi der midt oppunder OL, så jeg vet ikke helt hvor tiltrekkende det er å være i en by stappfull av vestlige turister, og med sannsynligvis høyt oppskrudde priser, særlig lenge.Det var kort tid! Det er kanskje bare Beijing dere vil se, og da kan dere vel bo et godt stykke utenfor selve byen og ta taxi inn? Hotellene er sikkert bortbestilt, men de mer enklere overnattingene et stykke utenfor byen vil jeg tro gir mulighet for et sted å bo. Ellers får dere nok uansett en seng et sted. Kanskje i et tempel? Vi bodde i et tempel, og det var koselig det. Vil dere gå på den kinesiske mur, så tror jeg kanskje at jeg ville ha hoppet av toget litt før dere kommer til Beijing, og overnattet der. Da kunne dere også sett Minggravene (hvis det er interessant) før dere reiser inn til byen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå