Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Passer det å skrive dette her tro? :klø:

Hvis ikke så håper jeg at noen flytter denne.

Vi vurderer i alle fall å flytte til Norge. Jeg er jo norsk statsborger, mannen er britisk og mini er norsk/britisk.

Er det noen som har erfaringer med dette? Enten som innflytter eller utflytter.

Det er så mange mange brikker som må falle på plass for at en slik flytting skal fungere, så det hadde vært kjempefint hvis noen har noen tips eller råd :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hei

Vi har flyttet til Norge fra utlandet nå i høst. Det har gått kjempefint og vi er veldig fornøyde med at vi gjorde det. Vi har bodd utenlands i ca 15 år, så barna er ikke engang norske statsborgere.

Ungene trives i barnehagen og vi voksne trives i jobb. Huset har blitt fint og nå etter ca 6 mndr så "ruller" liksom alt greit.

Hva er det litt mer spesifikt du lurer på med å flytte hjem?

(Har flere venner som har tatt med seg britisk mann til Norge:-))

Skrevet

Hvis du lurer på noe rundt papirarbeid og slikt, så ville jeg kontaktet den Norske Ambasaden der dere bor. Det skulle ikke være noe problem å få oppholdstillatelse, så lenge dere fyller ut de riktige papirene, og han ikke er superkriminell eller noe tilsvarende dumt.

Når det gjelder det mer sosiale, så har jeg ikke så mye erfaring å dele, men jeg vil anefale dere alle å begynne å øve på å prate norsk (ikke det at du ser ut til å trenge det, men du skjønner sikkert hva jeg mener). Hvis barnet er i barnehagealder ville jeg fått ham/henne inn i barnehage så fort som mulig.

Siden du er norsk regner jeg med at du har noe familie i Norge. Har du tenkt til å flytte i nærheten av dem? Skaff deg i såfall så mye hjelp som mulig fra dem. Jeg vil anbefale at dere leier et hus til å begynne med, frem til dere ser hvordan økonomien blir, og dere kan få godt på visning selv. Det er også mange som mener at vi står forran et boligkrakk, og det uansett er dumt å kjøpe nå.

Har du/dere tenkt å skaffe en jobb før dere flytter? Kommende litt ann på hvilket yrke dere jobber i har dere mulighet til å få flyttehjelp av arbeidsgiver. Hvis dere ikke skaffer dere jobb før dere flytter vil jeg anbefale å ha oppsparte middler til å leve av i ca 6 måneder. Det er gode tider i arbeidsmarkedet akkurat nå, men det er skummelt når begge står uten jobb, og det kan ta tid.

Skrevet

Hei Kara W, takk for svar!

Vi har tenkt på å leie en leilighet i Norge i starten. Vi må ha en adresse på søknadspapirene for oppholdstillatelse, og siden vi har lån på et hus her i landet blir det litt mye med to lån samtidig.

Mannen må jo si opp jobben sin og finne en ny i Norge, men jeg tjener mest og jeg er selvstendig næringsdrivende så jobben tar jeg med meg.

Har begynt å spare opp penger ja. Vi håper på å få bo i samme område som foreldrene mine og min nærmeste familie, så får garantert hjelp derfra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...