Gå til innhold

Trenger boktips, gjerne lyrikk/poetiske romaner eller kortprosa

Anbefalte innlegg

Gjest GossipGirl
Skrevet

Hei. :)

Jeg er ute etter gode boktips. Jeg leser det meste, men spesielt poetiske romaner, kortprosa og lyrikk står høyt på favorittlista.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Mulig du kjenner til alle disse, men jeg slenger inn noen navn, bare:

Bjarte Breiteig

Tormod Haugland

Stig Sæterbakken

Kjell Askildsen

Gunnar Wærness

Nora Simonhjell

Ellers er jeg fan av Olaug Nilssen, men hun skriver kanskje ikke først og fremst poetisk.

Poetiske romaner var en vanskelig sjanger... Jeg tenker automatisk på symbolistisk og modernistisk litteratur (utfra vgs-definisjoner), Tarjej Vesaas (bra), Bulgakov (<- overtydelig i mine øyne) osv, og det er kanskje ikke det du er ute etter? Men prøv deg på Cormac McCarthy, han er ganske aktuell med Coen-filmatisering og greier, og har et ganske unikt språk. Holder på å lese Blood Meridian som er av de blodigere bøkene hans (Grensetrilogien er lettere å svelge tror jeg), og har kavet meg gjennom x antall drap og skalperinger, men samtidig skjer det en merkelig utvikling/oppnåelse av innsikt...

Paul Auster er også litt poetisk og har en fin fortellerstemme selv om jeg synes innholdet blir litt banalt når man leser bøkene omigjen.

Også finnes det sikkert utrolig mye mer som jeg ikke kommer på å sette i disse båsene...

Skrevet

Åh, kom på Øyvind Rimbereid, Solaris Korrigert synes jeg er nydelig, men kanskje best opplest om du får tak i lydbok...

Skrevet

Dersom du liker mer poetiske, skildrende romaner vil jeg anbefale Virginia Woolf. The Waves (Bølgene) og To the Lighthouse (Til fyret) er noen av mine favoritter

Skrevet

Bøkene til Herman Hesse er også veldig bra. F eks Siddhartha, Steppeulven og Glassperlespillet. :)

Skrevet

Romaner:

Week-end i evigheten av Gunnar Larsen

Kroppskunstneren av Don DeLillo

Vergils død av Hermann Broch

Unge Werthers lidelser av Goethe

The Last Temptation of Christ av Nikos Kazantzakis

Kortprosa

Bratt som en stuevegg, glatt som en glassrute av Arne Østring

Liv lell av Samuel Beckett

Einstein’s Dreams av Alan Lightman

Livet for nybegynnere av Sławomir Mrożek

Exercises in Style av Raymond Queneau

Lyrikk

Hotel Insomnia av Charles Simic

Den store sangen av Pablo Neruda

Ellers anbefaler jeg det meste av Italo Calvino, Fernando Pessoa og Jorge Luis Borges. Dessuten opplever jeg for tiden en gryende interesse for drama, så bare si fra hvis du vil ha noen tips (fra en nybegynner)! ;)

Skrevet

Ja, Beckett, Borges og Pessoa er jo kjempegode tips :D Ble litt nysgjerrig på noen av de andre du nevner også (liker ikke Calvino, men du ser ut til å ha ganske sammenfallende smak som meg). Dario Fo synes jeg er interessant siden du nevner drama. Og lyrikk: Øyvind Berg.

Skrevet
Ja, Beckett, Borges og Pessoa er jo kjempegode tips :D Ble litt nysgjerrig på noen av de andre du nevner også (liker ikke Calvino, men du ser ut til å ha ganske sammenfallende smak som meg). Dario Fo synes jeg er interessant siden du nevner drama. Og lyrikk: Øyvind Berg.

Av Beckett vil jeg forresten anbefale det meste selv om jeg ikke har greid å pløye gjennom de tidligste og lengste romanene. Men alt av drama og kortere romaner er svært lesverdig (og kan leses på fransk, engelsk eller norsk). En av mine favoritter er Første kjærlighet, men igjen - alt er hysterisk bra.

Eugene Ionesco er kanskje også verdt å kikke på. Er i noenlunde samme tradisjon som Beckett (absurd teater, modernisme?).

Og nå kom jeg på noen korte romaner av en østeuropeisk (rumensk?) kvinnelig forfatter, om to tvillingbrødre. Husker hverken tittel eller forfatternavn akkurat nå.

(og Tor Ulven regner jeg med er unødvendig å anbefale ;) )

Skrevet
Av Beckett vil jeg forresten anbefale det meste selv om jeg ikke har greid å pløye gjennom de tidligste og lengste romanene. Men alt av drama og kortere romaner er svært lesverdig (og kan leses på fransk, engelsk eller norsk). En av mine favoritter er Første kjærlighet, men igjen - alt er hysterisk bra.

Eugene Ionesco er kanskje også verdt å kikke på. Er i noenlunde samme tradisjon som Beckett (absurd teater, modernisme?).

Og nå kom jeg på noen korte romaner av en østeuropeisk (rumensk?) kvinnelig forfatter, om to tvillingbrødre. Husker hverken tittel eller forfatternavn akkurat nå.

(og Tor Ulven regner jeg med er unødvendig å anbefale ;) )

Marita Fossum skriver fine romaner med poesi gjemt under linjene

Gjest GossipGirl
Skrevet

Takk for svar!

Breiteig, Askildsen og Wærness kjenner jeg til, ja. Liker veldig godt novellene til de førstnevnte, og poesien til sistnevnte. Ellers er jeg veldig enig i at Olaug Nilssen er dyktig, men jeg tror ikke jeg ville kategorisert skrivestilen hennes som utpreget poetisk, nei. :)

Både Auster og McCharty høres ut som interessante forfattere. Noterer meg navnene, tenkte å shoppe en del bøker i morgen. :)

Virginia Woolf og Tarjei Vesaas er to av mine favorittforfattere. Spesielt "Isslottet" og Woolfs samlede essays er jeg veldig fan av. Men jeg liker også godt romanene "Orlando" "To the lighthouse" og "Mrs. Dalloway".

Hesse har jeg aldri hørt om, noterer meg det navnet også. Ellers er jeg veldig glad i konkrete tips, og skal lete etter nærmere omtale av disse;

Kortprosa

Bratt som en stuevegg, glatt som en glassrute av Arne Østring

Liv lell av Samuel Beckett

Einstein’s Dreams av Alan Lightman

Livet for nybegynnere av Sławomir Mrożek

Exercises in Style av Raymond Queneau

Lyrikk

Hotel Insomnia av Charles Simic

Den store sangen av Pablo Neruda

Beckett har jeg lest mye av, og Tor Ulven er vel kanskje den mest selvsagte av alle som er nevnt her. ;)

Takker for alle fine tips, og tar gjerne imot flere.

• 2 uker senere...
Skrevet

Nå kom jeg på navnet til hun med tvilling-romanene; Agota Kristof. er ganske sikker på at du kan ha interesse av de bøkene :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...