Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

I dag skal jeg døgne, for i natt bærer det avgårde til flyplassen :jepp:

Har aldri vært i Egypt før, men gleder meg som en unge nå kjenner jeg...Spent nå ja :danse:

Videoannonse
Annonse
Gjest smotti
Skrevet

Hei:)

Venter spent på full oppdatering når du kommer hjem igjen, skal ned der 8 juni. :fnise:

Hvilket hotell skal du på?

:)

Skrevet

God tur...regner med vi får et reisebrev når du kommer hjem igjen :-)

Skrevet

vente på reisebrev...vurderer dette stedet til bryllupsreise...

Skrevet

Ikke som bryllupsreise, om dere ikke skal bo på Hyatt da! Dette stedet egner seg ikke så godt for romantikere, det er bare 1 strand her, den er kjempe flott og laaaaang, men alle hoteller har sin lille flekk. Veldig upersonlig og befolket. Til alle døgnets tider... Hyatt har sin egen litt høyere opp.

Skrevet

Vi skal til sharm på bryllups reise..... :lur:

Skrevet

Vi dro avgårde til Gardemoen og var kjempespente begge to...Egypt...Sharm El Sheik...Jeg sovnet på flyet og da jeg åpnet øynene så jeg bare ørken og hav....det så ganske trist ut, men sola skinte. Så plutselig ser vi antydning til befolkning...bittesmå boliger midt uti ingenting...Så litt større områder med masse boliger med store basseng...godt spredt fra hverandre. Og det var det jeg så...masse slike anlegg med noen kilometers avstand fra hverandre...alt annet var ørken og lange smale veier...Da flyet landet var jeg kjempeklar for en dusj på det flotte 5 stjerners hotellet. Det blåste relativt hardt, men sol og klar himmel.

Vi kom oss på hotellet og hadde et greit rom på en 40 kvm. Det var ganske kaldt og upersonlig, noe jeg syntes var skuffende til et slikt hotell. Vi undersøkteområdet og hotellet hadde et stort bassengområde som var anlagt veldig idyllisk, men fy som det blåste! Vi spaserte ned til strandområdet, og selv om vi visste at det var stenete strender, ble vi skuffet da vi så at det var forbudt å bade, alt som var laget til var en innhenging på størrelse med rommet vårt...

Dagen etter lå vi ved bassenget hele dagen...det gikk greit så lenge en ikke badet, men i det sekundet vi badet og kom opp igjen holdt vi på å fryse oss ihjel av vinden. Vi spiste en sen lunsj på hotellet og bestemte oss for å ta en tur til berømte Nama Bay.

Det første vi møtte var en haug med vannpipe telt og rådyre merkeklær... butikker på størrelse med små kiosker....Her var det ikke snakk om å prute...vi gikk videre innover gaten og det var det prutehelvete startet....ikke nok med at de kastet seg over deg som en gribb(spes når du sier du er fra Norge), men de skulle på død og liv ta deg i hånden(noe som ikke er spesielt tiltalende når du vet at de spyler seg i rumpa etter et do besøk....uten såpe)...Den ene etter den andre lovet at de hadde den beste prisen, og om du var interessert i å se på noe så skrek de etter deg om du ikke vil kjøpe om hva "din" pris var...

Vi fant en liten oase inni kaoset...Starbucks...her satt vi en stund for å slippe alt maset, mens ørken kulden for reelt slo inn...jeg frøs skikkelig, og måtte investere i en fleecejakke for å holde varmen. Etterpå dro vi til HardRock som andre kommende turister her garantert kommer til å bli stamgjest på. Maten var billig (40 kroner for en middag), god service og som alltid;alle snakket flytende engelsk. Etter måltidet og litt småshopping var det på tide å reise tilbake til hotellet...en fyr kom og spurte om vi trengte taxi, lettlurte som vi var så sa vi ja....han følger oss opp veien der det står taxier på rad og rekke, men han vil vi skal følge etter han forbi dem...jeg ble mistenksom og lurte på hvorfor vi ikke tok en av dem som sto der....hah....han varinnleid for en taxisjåfør som betalte ham 5 egyptiske pund som VI måtte betale ekstra for reisen....svindler...

Det er maks 10 minutter mellom hvert sted i Sharm El Sheik...minstepris uansett er 25-30, og makspris(da blir du lurt...) er 50. Bare gå nedover køen til du får din pris) Det er lett å forholde seg til med pengene da det er likt den norske kronen...

Ja...hva ka en si...Du bør melde deg på utflukter når du er der...det skjer ingenting der...Nama Bay er ikke et spennende sted, og gamle byen (Old Town) var helt likt bare at prisene startet enda høyere, gatene var skitne og støvete, og de var enda ivrigere på å ta deg i hånden.

Pass på å ta en kopi av pass og visum og ha det med deg overalt når du er borte fra hotellet, men la passet være trygt i safen på hotellet.

Alt i alt...jeg kommer ikke til å reise tilbake til Egypt...selv om det hadde vært varmere, så synes jeg det var kjedelig og masete der. Føltes som om alt både hotellet og innbyggerne var opptatt av var å tjene mest mulig penger på deg....jeg vet selvsagt at det er slik overalt, men da føler en iallefall en slags sjarm, varme og en opplevelse av service...det er ikke det du får i Egypt..skulle jeg reist tilbake så skulle jeg sørget for at hver dag var fullproppet med utflukter til Cairo, Luxor og pyramidene....men for å bare være der? Nei..

Men nå har jeg iallefall opplevd noe av Egypt, og det var ikke min type sted, og ei var det noe romantisk over Sharm som jeg hadde fått inntrykk av...

Skrevet

Huff, det der hørtes dystert ut. Trist du fikk en så dårlig opplevelse av stedet da. :(

Imens du har vært borte har vi bestemt oss for en ny retning av bryllupsreise. Bilreise til Frankrike og Italia. :)

Skrevet

Hei

Takk for oppsummeringen. Det hørtes jo ikke så veldig trivelig ut nei. Jeg har alltid hatt lyst til å reise til Egypt for å se pyramidene men jeg har hørt lignende historier som din og har derfor blitt litt avskremt.

Men når det gjelder folk som kaster seg over deg....her må du bare være avvvisende. Jeg pleier aldri å si at jeg er fra Norge for da kan de lett prøve å starte en samtale om Ole Gunnar Solskjær eller lignende. Jeg pleier å si at jeg er fra Namibia eller Øst-Timor bare for å sette dem ut litt. Og når det gjelder hygienen...jeg regner med at de tok deg i hånden med høyre hånd? Det er venstre hånd som benyttes under dobesøket :fnise:

Vel, synd å høre at det ikke ble din livs opplevelse...men det er kjempeflott at du deler det med andre her på forumet slik at andre slipper å gå i "fella" :-)

Skrevet

Hehe...ja men nå har jeg iallefall vært der og slipper å lure:) Men OM en skal reise; så reis på sommeren når det er varmt, og pass på å ha masse utflukter, ellers kjeder en seg....og romantisk? Nei...ikke i det hele tatt!

Vi var mye overlegen på markedet, men noen ganger ville vi jo titte, og det var da helvete brøt løs...så bitch klarer jeg ikke å være, at jeg ignorerer dem i sin egen butikk....

Skrevet

Hei

Etter flere turer til Thailand så har jeg blitt mer og mer hardhudet :-) Til å begynne med snakket jeg med alle som kom bort til meg og skulle selge meg noe...og jeg gjorde dette av ren høflighet. Men jeg forsto etterhvert at dette bare medfører masse sløsing av tid. Så jeg har blitt ganske god til å ignorere taxi-sjåfører som prøver å lure meg, folk som skal selge meg ting som jeg ikke trenger etc. Det høres kanskje ut som jeg er en skikkelig drittsekk men disse karene driver et bevisst spill for å få deg i tale for da er det vanskeligere å komme seg videre. Men det er jo en litt fasinerende opplevelse.

Skrevet (endret)

Interessann lesning....har også gjort meg mine tanker ang dette med å bli nedrent av ivrige selgere og restaurantinnpiskere.....og jeg kommer neppe til å reise til et land der jeg vet at dette forekommer.

Syns ikke det hjelper å se ned i fortauet,være avvisende og smyge seg forbi! Da er jo litt av gleden ved å gå og kikke ødelagt,dessuten. Og noen ganger trenger man faktisk saker og ting, og MÅ kjøpe, det være seg rundstykker til frokost eller solkrem.

Dessuten er jeg så politisk korrekt, haha, at jeg tror de har mer respekt for en mann som er avvisende, enn en kvinne. Jeg orker hvertfall ikke slike steder mer. Ikke meningen å være sur og tverr, men de fleste gangene har man bare lyst til å gå i fred og KUN kikke!-Kjenne på kvaliteten osv

Husker Tyrkia som et stort mareritt, men syns at i Thailand så var de iallefall litt mer sjarmerende i sin måte å lure deg med til "my uncles restaurant".....og mat måtte vi jo ha uansett. Etter å ha blitt tuctucet over halve Bangkok, føltes iallefall slik, så var ikke maten mer enn den måtte være,jaja.-Fikk da mange søte smil med på kjøpet!

Har ikke vært i Egypt, men har snakket med mange som har vært der, og de sitter igjen med omtrent samme inntrykk som TS.- Likeledes har noen fortalt meg at Tunis og Marokko er omtrent som Tyrkia med sine masete selgere.

Kan ikke noen snart overbevise dem om at turister flest har mye,mye mer lyst å komme inn i butikken hvis de holder seg bittelittegrann i bakgrunnen....... :Nikke:

Endret av hjertesukka
Gjest reiseglad
Skrevet

Tror det er viktig å påpeke at Sharm er et av de aller, aller flotteste utgangspunktene for dykking og snorkling, så hvis du har sånne interesser, så er du kommet til et fantastisk sted.

Og Egypt har jo et av de mest besøkte byggverk i verden, pyramidene. Er du kulturelt interessert, så får du med deg de, samt egyptiske museum og tutuk et-eller-anna, ka han heter no igjen???

Et aldri så lite cruise på Nilen er også å anbefale, samt Aleksandria og biblioteket der. :)

Gjest reiseglad
Skrevet
Hehe...ja men nå har jeg iallefall vært der og slipper å lure:) Men OM en skal reise; så reis på sommeren når det er varmt, og pass på å ha masse utflukter, ellers kjeder en seg....og romantisk? Nei...ikke i det hele tatt!

Vi var mye overlegen på markedet, men noen ganger ville vi jo titte, og det var da helvete brøt løs...så bitch klarer jeg ikke å være, at jeg ignorerer dem i sin egen butikk....

Forøvrig vil jeg ikke anbefale å dra midt på sommeren, det er rett og slett alt for varmt der. Har reist mye, og det føles varmere der når der er 45-50 grader enn når det er samme temperatur i Tyrkia. Hvorfor vet jeg ikke, kanskje all sanda og steinene i området der suger til seg varmen og virker som et "lager" for den høye temperaturen??

Sharm er grei i oktober, litt småkaldt i vannet fra slutten av november + at ikke alle basseng er ikke oppvarmet der. Tilbake dit igjen fra mars og til mai, etter det er det litt for varmt, etter min smak...

Gjest sharmfrelst:)
Skrevet
Vi dro avgårde til Gardemoen og var kjempespente begge to...Egypt...Sharm El Sheik...Jeg sovnet på flyet og da jeg åpnet øynene så jeg bare ørken og hav....det så ganske trist ut, men sola skinte. Så plutselig ser vi antydning til befolkning...bittesmå boliger midt uti ingenting...Så litt større områder med masse boliger med store basseng...godt spredt fra hverandre. Og det var det jeg så...masse slike anlegg med noen kilometers avstand fra hverandre...alt annet var ørken og lange smale veier...Da flyet landet var jeg kjempeklar for en dusj på det flotte 5 stjerners hotellet. Det blåste relativt hardt, men sol og klar himmel.

Vi kom oss på hotellet og hadde et greit rom på en 40 kvm. Det var ganske kaldt og upersonlig, noe jeg syntes var skuffende til et slikt hotell. Vi undersøkteområdet og hotellet hadde et stort bassengområde som var anlagt veldig idyllisk, men fy som det blåste! Vi spaserte ned til strandområdet, og selv om vi visste at det var stenete strender, ble vi skuffet da vi så at det var forbudt å bade, alt som var laget til var en innhenging på størrelse med rommet vårt...

Dagen etter lå vi ved bassenget hele dagen...det gikk greit så lenge en ikke badet, men i det sekundet vi badet og kom opp igjen holdt vi på å fryse oss ihjel av vinden. Vi spiste en sen lunsj på hotellet og bestemte oss for å ta en tur til berømte Nama Bay.

Det første vi møtte var en haug med vannpipe telt og rådyre merkeklær... butikker på størrelse med små kiosker....Her var det ikke snakk om å prute...vi gikk videre innover gaten og det var det prutehelvete startet....ikke nok med at de kastet seg over deg som en gribb(spes når du sier du er fra Norge), men de skulle på død og liv ta deg i hånden(noe som ikke er spesielt tiltalende når du vet at de spyler seg i rumpa etter et do besøk....uten såpe)...Den ene etter den andre lovet at de hadde den beste prisen, og om du var interessert i å se på noe så skrek de etter deg om du ikke vil kjøpe om hva "din" pris var...

Vi fant en liten oase inni kaoset...Starbucks...her satt vi en stund for å slippe alt maset, mens ørken kulden for reelt slo inn...jeg frøs skikkelig, og måtte investere i en fleecejakke for å holde varmen. Etterpå dro vi til HardRock som andre kommende turister her garantert kommer til å bli stamgjest på. Maten var billig (40 kroner for en middag), god service og som alltid;alle snakket flytende engelsk. Etter måltidet og litt småshopping var det på tide å reise tilbake til hotellet...en fyr kom og spurte om vi trengte taxi, lettlurte som vi var så sa vi ja....han følger oss opp veien der det står taxier på rad og rekke, men han vil vi skal følge etter han forbi dem...jeg ble mistenksom og lurte på hvorfor vi ikke tok en av dem som sto der....hah....han varinnleid for en taxisjåfør som betalte ham 5 egyptiske pund som VI måtte betale ekstra for reisen....svindler...

Det er maks 10 minutter mellom hvert sted i Sharm El Sheik...minstepris uansett er 25-30, og makspris(da blir du lurt...) er 50. Bare gå nedover køen til du får din pris) Det er lett å forholde seg til med pengene da det er likt den norske kronen...

Ja...hva ka en si...Du bør melde deg på utflukter når du er der...det skjer ingenting der...Nama Bay er ikke et spennende sted, og gamle byen (Old Town) var helt likt bare at prisene startet enda høyere, gatene var skitne og støvete, og de var enda ivrigere på å ta deg i hånden.

Pass på å ta en kopi av pass og visum og ha det med deg overalt når du er borte fra hotellet, men la passet være trygt i safen på hotellet.

Alt i alt...jeg kommer ikke til å reise tilbake til Egypt...selv om det hadde vært varmere, så synes jeg det var kjedelig og masete der. Føltes som om alt både hotellet og innbyggerne var opptatt av var å tjene mest mulig penger på deg....jeg vet selvsagt at det er slik overalt, men da føler en iallefall en slags sjarm, varme og en opplevelse av service...det er ikke det du får i Egypt..skulle jeg reist tilbake så skulle jeg sørget for at hver dag var fullproppet med utflukter til Cairo, Luxor og pyramidene....men for å bare være der? Nei..

Men nå har jeg iallefall opplevd noe av Egypt, og det var ikke min type sted, og ei var det noe romantisk over Sharm som jeg hadde fått inntrykk av...

Gjest Sharmfrelst:)
Skrevet

:skratte:

Vi skal til sharm på bryllups reise..... :lur:

Jeg må som en skikkelig "fan " av dette lille stedet ,trekke litt på :skratte: smilebåndet ....Du har mye rett i det du skriver ,men det blir hva du gjør det til selv!! :nei:

Tror du valgte helt feil sted å bo,dessuten alt for seint i sessongen for å få en skikkelig solferie!

Hilsen fra en dame som elsker SHARM EL SHEIK....som har reist veldig mye,også andre steder :love:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...