Gå til innhold

å snoke i andres saker!!

Colargol

Anbefalte innlegg

Jeg synes det verden begynner å bli litt snodig!

Tidligere, -før mobil, internett og andre skumle tekniske greier var vi vel like nysgjerrige,men vi hadde ikke de samme mulighetene!

Det er en lov som sier at man ikke skal åpne eller lese brev som er adressert til andre, dette burde kanskje også gjelde disse elektroniske "brevene" vi har i dag?

En mobil tlf. eller en mail kan nok virke mer ufarlig enn å faktisk åpne et brev, og man kan unngå å bli oppdaget. Men, de er likefullt private og jeg for min del får ikke bare mail og mld. fra venner. Det kommer ting fra banken og legen min som jeg ser på som veldig privat, jeg forteller jo mine nærmeste om det meste, men det er jo endel som jeg vil holde for meg selv også!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Ja,

emailer, post og annet er private saker. Inklusive dagbøker. Det er ikke akseptabelt for min del om min mann skulle gått igjennom mine saker.

Da hadde det blitt rabalder.

Det handler om å kunne stole på hverandre, stole nok på hverandre til å gi hverandre frihet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Å snoke i andres telefoner/e-post er ikke bra!!! Jeg ville hatt store problemer med å takle en person som gjorde noe slikt mot meg.. Og jeg ville heller aldri gjort tilsvarende mot noen. Uansett "mistanker". Det holder bare ikke!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Devil_mind >-)

tekstmeldinger og sånt er helt private ting! en gang fikk jeg masse trøbbel fordi at gutta asså ikke kunne holde seg unna de priv. meldingene mine...

mail er jo passordebeskyttet, men gjelder vel likevel det også... yo,yo!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror nå at de fleste ville hatt problemer med å holde seg unna partnerens mobil, hvis han/hun plutselig begynte å være veldig påpasselig med den. Hvis det til stadighet tikket inn meldinger, han/hun gjemmer mobilen, kan ikke dusje uten å ha den med på badet osv. Han/hun endrer sin oppførsel overfor deg, men sier at alt er bra når du spør....Du aner ugler i mosen, noe skjer, men du får ikke vite hva.

Hadde du ikke blitt veldig nysgjerrig på mobilen til din partner da?

Har ikke vært borti dette selv, og har det heller ikke med å snoke.

Prøver bare å sette meg inn i situasjonen, og ser ikke bort i fra at jeg hadde tatt en titt på mobilen hvis jeg hadde vært veldig mistenksom.

Har forresten selv vært den som passet godt på mobilen min i et tidligere forhold. Med god grunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Må nok innrømme at jeg er ganske nysgjerrig av natur, men å snoke i andres dagbøker, brev, mobil etc. det kan jeg med hånden på hjertet si at jeg aldri har gjort og ikke har jeg noen interresse av å gjøre heller. Men jeg har en venninnen som hadde for vane å gjøre en ting, som jeg synes rett og slett er respektløst og utrolig dårlig gjort; Hun gjettet passordet til venninnene/kameratene sine på hotmailen deres. Så hun redigerte passordet slik at kun hun fikk tilgang, og det resulterte i at de ikke fikk sjekket mailen sin. Hun svarte på mailer, sendte mailer, leste mailer osv. slik at det skulle se ut for de som sendte mailer inn at adresssen fortsatt var i bruk. Jeg sa klart i fra til henne at hun måtte slutte med dette, men hun ga seg ikke. Om hun fortsatt driver med dette vet jeg ikke da jeg ikke har så mye kontakt med henne nå, men fy faen så dårlig gjort!!! Har en mistanke om at hun dreiv inne på min mail også, så jeg laget meg en ny hotmail med et passord jeg er 100% sikker på at ingen andre enn jeg kan knekke.

Dette sier jo litt om hotmail også, og hvor usikkert det faktisk kan være. Så hver forsiktig! Ikke la det hemmelige spørsmålet være navnet på husdyret ditt, adressen din, fødselsnummeret etc. Bland tilfeldige tall og bokstaver: Det er som oftest det tryggeste!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vel, jeg har null respekt for slike mennesker. Null!

Hør på denne da.

Dette er nå (teller) uhmm...13 år siden. Min kjæreste på den tiden var helt idiot. Jeg gjorde det slutt. Og hva skjedde? Jo mannen tok en stige opp til mitt vindu i huset, klatret inn for å lese i min dagbok?!?!?!

(Belønningen var vel å lese hvilken slask jeg synes han var)

Jeg blir forbauset :o over folk, men det er sjelden de gjør noe som virkelig sjokker meg, slik at mitt syn på mennesker blir forandret forever. Men denne hendelsen har nok satt noen spor..........

:sjarmor:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Å snoke i andres mobiler, mailer osv er det samme som å åpne brever. Eller for å vise det på en litt annen måte. Den som snoker i andres mobiler er like ille som dem som står med kikkert og kikker inn til naboen - eller den som er på besøk og snoker i skuffene med en gang de snur ryggen til. Det er ekkelt og jeg syns det er litt sykt. Det er helt moralsk forkastelig, og forferdelig respektløs oppførsel. Jeg syns ikke der en noen grunn til å gjøre slik med mindre der er direkte vold innvolvert - da er det noe annet.

Mennesker som er slik klarer jeg ikke befatte meg med, de er så falske og man kan ikke vite hva de driver med. De er somregel mer opptatt av alle andre enn av å gå inn i seg selv. Disse tendensene kommer av usikkerhet og sjalusi hos dem selv - og de gjør det for å få kontroll. Kontroll over andre mennesker er ikke noe bra - vi skal ikke ha kontroll over andre. Vi skal ha tillit til dem og derav gi dem kontrollen selv.

Æsj - det er helt ekkelt å tenke på at noen kan forgripe seg på andres privatliv på den måten. Og det fører ikke noe godt med seg i det hele tatt. Det er bare ekkelt og litt sykt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scarlet

Anafugia: Ja, det er utrolig hva enkelte mennesker får seg til å gjøre.

Mye av grunnen til at jeg ikke har kontakt med hun jeg skrev om i innlegget over er nok fordi at hun nettopp tillot seg å driver å lese og svare på mine mail..MINE mail, og ikke minst andres. Når man gjør noe sånt viser man ikke akkurat at man er til å stole på, og ikke viser man respekt for andre heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som regel at jeg tar som en selvfølge at INGEN roter i mine saker. Derfor er alt åpent. Jeg hemmeligholder ikke ting og gidder ikke gjemme ting. Men dersom jeg forstår at noen har vært inne i mine private saker uten at jeg ba dem om det prater jeg ikke til dem igjen. Det er brudd på tilliten - totalt. Det tolereres ikke overhode - og de må komme med en vanvittig god grunn hvis jeg skal kunne "glemme" en slik handling.

Selv om jeg har vært heldig og ikke opplevd mye slik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det noen som faktisk vet om det finnes en lov mot å snoke i andres elektroniske "post"? Jeg vet at arbeidsgivere har fått en smekk, fordi noen av de skjekker jobb-mailen til sine arbeidere.

Hotmail har en lang historie bake seg med dårlig sikkerhet, men nå har de skifta system og de mener selv at dette skal være mye sikrere. Det er faktisk ikke så vanskelig som det folk tror, det å gå inn på andre sine mail-bokser. Mange systemer er altfor dårlig utviklet, man trenger ofte bare å vite ting som navn og personnummer for å hacke seg inn, selv om brukeren har bedt om å holde dette hemmelig. (jeg vet dette fra annet hold,jeg har IKKE prøv det ut selv!!)

Jeg synes det er bra at de fleste tenker sånn som meg, men det lønner seg å passe litt på! Det finnes alltid noen som tenker annerledes enn deg selv!! Jeg har ikke opplevd så mye av dette selv, men har hatt et par mennesker som har fortalt meg ting som gjør at jeg rister på hodet og tenker på hvilken "reality"-verden vi lever i akkurat nå!! Alle skal vite alt om alle, og helst enda litt til! Uff,uff og uffertiuff! :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Snokeren

Jeg leste både mailen til x'en min, sjekket mobilmeldingene og leste i dagboka.

Selv om jeg ikke er stolt av det, er det vanskelig å angre når jeg på den måten avslørte utroskap, og fant ut at kjæresten min slett ikke elsket meg..

Det hører med til historien at jeg først gjorde det én gang, fordi jeg "følte det var noe som ble holdt skjult for meg". Den gangen fant jeg ut noe som ikke var slå-opp-grunn, men som helt klart viste at kjæresten min ikke var så åpen og ærlig som jeg mener man bør være. Etter dette var tillitsforholdet mellom oss brutt, og jeg fortsatte snokingen gjennom hele forholdet... helt til jeg en dag "fikk bonus for detektivarbeidet", og fant det jeg hele tiden hadde fryktet å finne.

Problemet mitt nå, er å klare å skille mellom x'en og min nye kjæreste. Jeg merker at jeg føler behovet for å gjøre den samme snokingen nå, selv om det er en helt annen person... som sannsynligvis er til å stole på... Det er akkurat som om jeg har brutt en barriere, og derfor kan fortsette å være slik... selv om jeg ikke har noen grunn til det nå... Eller har jeg det? Hvordan kan jeg vite at denne kjæresten ikke er helt lik? Jeg vet det er feil av meg... men klarer jeg å la være?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Scampi

Vi har felles alt, og det er en selvfølge at jeg åpner alle brev som kommer hit til huset på lik linje med at jeg sjekker mailen og tekstmeldingene når jeg hører at det piper inn. Ingen av oss har noe å skjule og ingenting som er privat for den andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg snoker ikke, og har aldri gjort det i andres saker.

Men jeg leser ofte meldingene på venners mobiler, men da spør jeg om lov først. Vi har det sånn i min vennegjeng at mobilene liksom er litt "felles". Vi tar opp hverandres mobiltelefoner hvis de ligger på bordet, og spør: "Greit jeg ser...??"

Er det ikke greit, lar vi være. Men som oftest er det greit. Sier en av de at det ikke er greit, blir jeg ganske nysgjerrig.. Lurer på hva det er hun holder hemmelig for meg.. :oops:

Men jeg kunne aldri åpnet et brev eller en mail som var til noen andre enn meg hvis ikke vedkommende hadde gitt meg tillatelse først. Det er å krenke privatlivet til den det gjelder, å jeg hadde blitt j***** forbanna hadde noen gjort det mot meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...