Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Dette er mer en opplysning enn det er en diskusjon.

Gratisbutikken er et genialt konsept. Butikken blir drevet på frivillig basis og fungere slik at folk bare kan gå inn og ta med seg det man føler for, gratis! Å gjøre litt "byttehandel" er jo det mest respekterte, altså prøve å ta med ting man selv ikke trenger når man stikker innom -det er jo slik "butikken" får varer, med folks gavmildhet.

Her finnes alt fra sko og klær til møbler og Lp'er. Mange finner ting til 70' og 80'talls party f.eks., men det finnes også klær her som er så godt som nye -eller de er nye! Den har eksistert lenge, siden tidlig 90-tall eller no.

Nettsiden deres er så absolutt ufullstendig, men du kan finne opplysninger om konseptet her og på vibb.no kan man finne andre folks andmeldelser av butikken.

Personlig har jeg ingenting med butikken å gjøre -jeg synes bare det er ett sinnsvakt bra konsept, også er jeg jo trønder selv, må jo spre ryktene. :skravle:

Det kan nevnes i samme slengen at de har konserter i butikken i ny og ne -selv om det ikke er oppdatert på nettsida så tror jeg de gjør det enda.

Er det ikke stilig? At vi har mulighet til å drive denne formen for "butikk"? Synes dette er en av de mer herlige anarkistiske tankene.

Endret av Colargol
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Har ikke de noe lignende i Oslo-området? :-D

Jeg ville så gjerne.

PS. Første linken, den som er til Gratisbutikken, er feil i ditt innlegg.

Endret av mrs_bond
Skrevet

Oi, for et genialt konsept. :-D

Skrevet

Det høres utrolig spennende og smart ut! Tror jammen at jeg skal ta med meg ting som jeg kan gi forretningen neste gang jeg skal til Trondheim. :)

Skrevet (endret)

Linken fikset! :) En http:// for mye gitt!

Nei, finnes ikke i Oslo -desverre.. Hadde det vært en sånn butikk her så skal jeg love deg at jeg hadde skrevet og linket om det også!!

Men det er jo fint å vite når man er på en liten ferietur oppe i Tr.heim i allefall! :D Bare det å finne bøker som ikke finnes i bokhandelen lenger er vel verdt det for meg -få fretex'er som har godt utvalg nå og antikvarene er så dyre..

Endret av Colargol
Skrevet

Fint med link dit :-) Jeg har lurt på når de har åpent, det er litt pes å gå ut til Svartlamoen (jeg har allerede stått og bannet utenfor Sukker på Bakklandet noen ganger, de er heller aldri åpne), men jeg synes konseptet er utrolig bra. Enig i at Fretex i Trondheim ikke har noe særlig utvalg, så fint med et alternativ som dette. Jeg skal jommen stikke innom neste gang jeg er i byen.

Skrevet

Smart, flere byer skulle hatt noe slikt

Skrevet

Jepp, veldig bra konsept.- Er så absolutt for "det pengeløse samfunn, byttehandel og gjenbruk". Altfor mye sløsing i dagens samfunn.

Skrevet

Dette er jo helt genialt:) Dette burde flere tenke på og gjøre!

Gjest Pupsilure
Skrevet

Så utrolig kult! Dette skulle vi hatt i Oslo også!

Skrevet

Jeg bor i Trondheim og kjenner godt til butikken, og er veldig positivt innstilt, men har aldri vært innom der. Det er noe som liksom gjør at det blir et stort skritt å ta - jeg tenker at det sikkert er ment for folk som har veldig lite penger, eller at man må slå av en prat og være veldig jovial, slik at det blir en sosial greie å gå dit (som det meste på Svartlamon er, man føler man kommer inn i noen sin stue, og jeg føler meg litt utenfor når jeg ikke er inne i miljøet, selv om dette er helt unødvendig), og så er det det at jeg ville blitt veldig usikker på "kodene" der. La oss si at jeg tok med en lampe el.l. Eh.. hva sier man da? Jeg legger igjen denne og tar med meg dette, jeg! Takk skal du ha! Og hvis jeg så noe jeg virkelig hadde lyst på, ville jeg kanskje ikke tort å spørre om å få det, uten å ha donert tifoldig tilbake.

He he det høres vel ut som jeg har sosial angst eller noe, men jeg føler meg litt usikker når jeg ikke vet de uskrevne reglene på et sted.

Skrevet

Nå vet ikke jeg om de "sosiale kodene" på stedet kan virke vanskelig for noen, men det er godt mulig! Å være hyggelig, smile o.l gjør jeg uansett om jeg er på Rema, på Fretex eller om jeg er på en dyr klesbutikk. Det er ingen som forventer at man "må" slå av en prat, noen er veldig sosiale på det planet -andre ikke.

Når det gjelder dette med å donere, altså det å ta med seg noe for å levere så tror jeg praksisen er veldig forskjellig. Jeg kjenner mange som har vært der uten å ta med seg noe som helst til levering -det er jo derfor den er gratis og betjeningen poengterer det!! Poenget er mer at de setter pris på at folk leverer frivillig, ikke at det ligger en undertone om at må man "må" gjøre en byttehandel.

Butikken er et flott konsept. Men konseptet strider også på alle måter i mot vårt kommersielle kjøp og kast samfunn, og det er noe som desverre kan skremme folk -sånn som deg gjest og sikkert mange andre.

At vi ikke er vant til å kunne få noe uten å gi noe tilbake er uvant og "dårlig samvittighet" er vel noe vi er velkjent med i slike tilfeller.

Men her går altså butikken selv ut med en profil som forteller at her kan du gå inn og ta med deg det du vil gratis! Du trenger ikke gi noe igjen -og butikken er heller ikke bare får de fattige og "dårligere stilte", den er for alle rik eller fattig, gammel eller ung.

Om du velger å ta med deg noe for å gi tilbake første gang du er der så er det opp til deg -det er ikke forventet av deg, men vil det vil bli godt mottatt vil jeg tro.

Det blir som å handle og levere ting og klær til fretex, bare uten pengene. Noen handler, noen leverer, noen gjør begge deler. :)

Skrevet

Jeg har vært det, og angående sosiale koder; de som driver/jobber i butikken går ikke rundt som vanlige butikkansatte; de er travelt opptatt med å legge ut varer de har fått, rydde o.l. Det virker ikke som de følger med på hvem som er der eller hva man tar med, så det eneste man må overvinne er følelsen av å stjele når man putter ting ned i pose eller sekk :ler: Noen av kundene er nok fattige eller bruker i hvert fall butikken for å spare budsjettet, men det er all slags folk der. Det er også mye varer (fullt av klær blant annet), samtidig som de får inn "nye" ting, så det blir nok til alle, i hvert fall om man samtidig - særlig når man er av de kundene som har råd - er bevisst på å prøve å ta med seg ting man ikke trenger selv lengre av og til. For mitt vedkommende er butikken som et "ekstra" loppemarked/fretex hvor man finner varer som ikke selges andre steder lengre, og jeg synes det er fint å gjenbruke framfor å kjøpe alt nytt. Jeg leverer også ting til butikken.

(har ellers lite erfaring med Svartlamoen, har vært på Ramp og føler jeg får sitte i fred der i hvert fall, kanskje jeg ser for streit ut :ler: Trives med den avslappede stemningen det er der på dagtid, og synes det er bedre der enn mange av de andre kafeene i Trondheim hvor de ansatte er veldig lite "ekstra hyggelige")

• 4 uker senere...
Skrevet
Når er gratisbutikken på Lademoen åpen?

Hvis du sjekker linkene i denne tråden tipper jeg du finner det ut :)

• 1 måned senere...
Skrevet
Jeg bor i Trondheim og kjenner godt til butikken, og er veldig positivt innstilt, men har aldri vært innom der. Det er noe som liksom gjør at det blir et stort skritt å ta - jeg tenker at det sikkert er ment for folk som har veldig lite penger, eller at man må slå av en prat og være veldig jovial, slik at det blir en sosial greie å gå dit (som det meste på Svartlamon er, man føler man kommer inn i noen sin stue, og jeg føler meg litt utenfor når jeg ikke er inne i miljøet, selv om dette er helt unødvendig), og så er det det at jeg ville blitt veldig usikker på "kodene" der. La oss si at jeg tok med en lampe el.l. Eh.. hva sier man da? Jeg legger igjen denne og tar med meg dette, jeg! Takk skal du ha! Og hvis jeg så noe jeg virkelig hadde lyst på, ville jeg kanskje ikke tort å spørre om å få det, uten å ha donert tifoldig tilbake.

He he det høres vel ut som jeg har sosial angst eller noe, men jeg føler meg litt usikker når jeg ikke vet de uskrevne reglene på et sted.

Jeg har vært på gratis- butikken flere ganger! Og tro meg det er åpent for absolutt alle:) Jeg pleier å gå dit om jeg trenger noen nye glass eller bestikk.. eller kanskje gamle klær og stoffer til å sy om... De gangene jeg har vært der er det mest studenter som har vært der... Ingenting å uroe seg for :)

Skrevet

Et genialt konsept! Skulle vært en slik butikk flere steder. ;)

Mvh Yvonne :duskedame:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...