Gå til innhold

Merkelig og rampete hankatt!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har vi fått enda en hankatt. Han er ca 6-7 mnd og er rampete.

Dette er det mest rampete katten jeg har hatt og den gjør ting med vilje.

Det første den gjorde var å hoppe opp i et veldig høyt vindu på badet og knuste en potteplante. Vi må huske på å ha dørene til kjøkkenet og badet lukket til enhver tid, hvis ikke kommer katten å klatrer på kjøkkenbenkene og snuser og slikker i alt eller det hopper opp i badekaret.

Jeg tenkete nettopp på å finne vannflaske å sprute den med når den går steder den ikke får lov å være, men den er jo ikk eredd for vann.

Sto med hodet bøyd over badekaret i stad for å vaske håret, og plutselig lister katten seg inn å hopper oppi og fikk masse såpevann over seg og skled rundt om oppi der. Litt vittig var det, men det virker som han har en veldig stor trang til å være oppi badekaret!

Den pleier også å stå oppe for å skue utover stuebordet på jakt etter du han kan slå ned og det finner han som regel. Jeg ser et kattehode som plutselig kommer utt fra kanten og han ser seg rundt før lpoten kommer og slår det ned. Jeg blir ganske irritert og ingenting kan stå i fred uten av katten kommer.

Noen som har noe tips?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

La ham få gå ut så fort han har blitt kjent og trygg i hus, det er mitt råd. Kattunger i den alderen er ofte "for voldsomme" for hus og hjem - de har masse energi og skal utforske hver krinkelkrok overalt. Da er det bedre at de får utfolde seg ute med all den energien.

Skrevet

Jeg kan ikke slippe den ut fordi vi har bare hatt den siden tirsdag og jeg er bare forvert. Vet ikke helt når jeg kan slippe dem ut, men som regel har jeg bare hatt dem inne (unntak når vi har hatt en katt lenge og den har hatt unger her, eller når det var fest engang).

Jeg har faktisk aldri opplevd enn sånn katt og dette må være den rareste av alle. Spesielt det med badekaret. Bare en sprekk er oppe i døra så fyker den oppi og da er det spesielt sluken som er mest spennende :klø:

---

En annen ting jeg lurte på var at denne katten og en annen hankatt vi har hatt på samme alder har gjort noe rart. De sitter oppå meg med ansiktet inn mot magen og så "trøkker" de potene ned i magen min mens de maler som bare det. Jeg har ikke sett noen flekk etterpå heller, noe jeg var redd for så det kan jo ikke være utløsning eller noe. Men de holder på en stund, men hodet hengende og potene som trøkker i magen. Merkelig :klø:

Skrevet

Jeg forsto at du nettopp hadde fått ham, det var derfor jeg foreslo at du kunne slippe ham ut så fort han har blitt trygg og vant hos deg. :)

Ellers synes jeg den atferden du beskriver høres ut som sutting. Det er slik små kattunger gjør for å stimulere melk når de dier, og jeg har forståt at slik atferd kan sees oftes hos katter som har blitt tatt fra moren for tidlig.

Det kan være det kommer en flekk, men da er det ikke utløsing, bare sikkel. ;)

Gjest Gjest_eirin_*
Skrevet

Hei!

Kastrer katten deres så fort som råd. Det hjelper mye;)

Ellers så er det bare å ha tålmodighet. Lek med ham og gi ham masse oppmerksomhet. husk å ros han når han unngår ting han ikke har lov til og er flink.

Detta ordner seg:)

Skrevet

Jeg er ultrafersk som katteeier, men jeg har funnet ut at det er mye mer effektivt å frese som en katt enn å sprute vann når jeg vil at han skal holde seg unna noe. Det virker som det er et språk han forstår uten at han blir redd eller "sur". Etter råd fra Tabris (Tror jeg det var... ) har jeg også med overlegg satt frem ting som skramler voldsomt når han river dem ned. Det ble med en blomsterpotte (Den var av plast, med noen lette metallgjenstander oppi...) for å si det slik...

Ellers er det vel som i eiendomsbransjen... Det betyr at det er tre ting som gjelder og når det kommer til små dyr i "slyngelalderen" er de tre aktivisering, aktivisering og aktivisering. Finn frem til noe han liker å holde på med og så må du regne med å holde på til lenge etter at du ikke gidder mer ;) .

Skrevet

Takk leo! Skal prøve fresingen ;)

Pleier av og til å ta på med mange sokker på hånda og lekesloss med den. Da får jeg ikke vondt og katten får lekte og herjet seg. For det er nemlig det han liker best... Og valnøtta!

Jeg får en følelse i allefall at katten ikke har hatt det godt tidligere for den er veldig rar. Og den drikker aldri vann av vannskåla, men bare av badekaret eller andre vannkilder.

Jeg fikk i allefall sett den koselige siden hans i går, da han lå i fanget mitt og sov, mens jeg koset han lenge. For han er jo litt kosekatt også ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...