Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

er det noen av dere i KG som har vært på ferie i Budapest? Jeg planlegger å reise dit i juni, og undrer..

Er det kun storbyferie eller er det små plasser rundt byen man kan slappe av? Gjerne med solig og bading..

Jeg har ikke lyst å "bruke opp" ferien min på storbyferie, da jeg ønsker å være uthvilt etter ferien min også.

Og sist, men ikke minst, shopping i Budapest? Bra?

Håper noen svarer meg:)

Videoannonse
Annonse
Gjest _Leela_
Skrevet

Du har jo Balatonsjøen, ligger vel 10 mil fra Budapest så vet ikke om det blir for langt. Men lett å nå med tog og her kan du nyte sol og bading.

Er jo også flere romerske bad (tror det er det de kalles) i Budapest som innbyr til avslapping. Også mange grønne områder i nærheten av Budapest, en stund siden jeg var der nå + at vi hadde kjente der, men vi ble tatt med på flere fine utflukter ikke så langt fra bysentrumet.

Gjest Elfrida
Skrevet (endret)

Szechenyi-badet i byens største park er et bra sted for avslapping og soling. Diverse bassenger både ute og inne.

Gellert er et annet fint bad som også har noe utearealer.

Her var det til og med et par filmsnutter der du kan se hvordan det ser ut: http://cityguide.budapestrooms.com/sights/sights5.htm

Endret av Elfrida
Skrevet

Her får du masse forslag http://www.reiseplaneten.no/reiseguider/Budapest/ . Under leiebil er det forslag til noen utflukter også. Kjempekoselige byer i kort avstand fra Budapest.

og bade kan du fint gjøre masse av i Budapest!! Men ikke i sjøen da.. Men styr unna Gellerth om du er av den yngre garde..

Gjest Gjest_Trådstarter_*
Skrevet

Tusen takk for svar! Jeg har sett noen filmsnutter og gleder meg til å få bestilt reisen:)

Er det noen som har tips om hotell? Aller helst rimelig, men det er viktig for meg at det er rent..

Skrevet

Men styr unna Gellerth om du er av den yngre garde..

Gjest _Leela_
Skrevet
Men styr unna Gellerth om du er av den yngre garde..

Hvorfor styre unna Gellerth...?

Vi fikk høre av våre lokale venner der nede at Gellerth var mer for den mannlige delen av befolkning, hva nå de la i det... Men har sett og lest om Gellerth i mange program og repotasjer, så det er et av de mest kjente badene og får god kritikker der. Så det ville nok ikke hindra meg fra å gå dit hvis jeg ville det, men selv var vi på Szechenyi-badet og var veldig fornøyd med det.

Gjest Elfrida
Skrevet

På Gellert kan man gå på enten fellesdelen av badet, eller så er det to avdelinger som er enten for kvinner eller menn. Jeg har naturlig nok ikke vært på mannesiden, men på damesiden er det to bassenger med kildevann i forskjellig temperatur, dampsauna og tørr sauna, kald kulp, div. dusjer, mulighet for massasje osv. Og man kan rusle rundt splitter pine nøgen, eller innpakket i et laken man får utdelt. Eller så kan man beholde badedrakten på hvis man foretrekker det, noe en del turister gjør.

Veldig avslappende og deilig, damer i alle aldre.

Skrevet

Ok, takk for svar:) Jeg skal reise sammen med kjæresten, så da blir vi nok å bade sammen og ikke på hver vår avdeling. Jeg har aldri badet naken, og blir nok ikke gjøre d i Budapest heller :smile:

Jeg har lest på sidene dere anbefalte meg, og jeg gleder meg virkelig til å begynne å bestille fly og hotell!

Skrevet

Jeg har vært på Gellerrt - ute er det kjempefint med restaurant og bassenger. Man kan bestille forskjellig massasjer og behandlinger. Absolutt å anbefale.

Shopping er såder i Budapest - de samme butikkene som i Oslo omtrent. Men på markedet (det faste hovedmarkedet) er det masse håndtverk og forskjellig mat og krydder.

Terror museet må sees.

Skrevet
Shopping er såder i Budapest - de samme butikkene som i Oslo omtrent. Men på markedet (det faste hovedmarkedet) er det masse håndtverk og forskjellig mat og krydder.

Takk for svar :)

Jeg elsker å handle på markeder, så det passer meg bra. Selv om det er butikker lik i Oslo er det vel litt billigere der? Eller..? Jeg har aldri vært i Ungarn, så nå kom jeg på flere spørsmål: Hvordan er maten der? Er det noen av dere som har vært der som husker om det er mye melk eller fløte i maten? Jeg er intolerant mot melk :tristbla:

Skrevet

Dter mye grillet kjøtt der.... litt sånn kjedelig.

også er paprika - både pulver og frisk mye brukt.

Også Gulasj da

Tror ikke det er spesielt mye melk og fløte... men jeg tåler det jo - så jeg har ikke tenkt noe spesielt på akkurat det.

Er litt billiger i Ungarn enn i Oslo.

Husk å prøve Ungarsk vin - de er veldig stolte av den

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...