Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Kjenner jeg blir sliten her, det er så vanskelig å få 2 åringen til å sovne, selv om hun er sååå trøtt. Hun har ikke sovet i dag, så det burde ikke være så vanskelig som det avogtil er. Jenta sover i samme seng som oss, dvs, vi har ei stor seng og hun ligger i midten av oss. Dette går greitt, når hun først sovner så er det ikke noe problem. Jeg vil legge til at dette med samsoving er ikke noe som skal være så mye lenger, hun får eget rom og seng når vi flytter til større sted å bo. Jeg ønsker ikke en krangle diskusjon om samsoving. Det som vi, foreldrene har gjort en stor feil er at vi må ligge i senga med henne til hun sovner. Dette startet med at jeg ammet henne, og gjorde det ganske lenge (ca 18 mnd) og da ammet jeg henne på senga, og nå lenge etter hun sluttet med det så er hun jo vant til at vi må være med henne inn. Hun er veldig kosete, vil ligge og holde rundt oss og kose, vi får IKKE gå ut, da blir det drama og hun kommer seg jo også lett ut av sengen selv om hun finner på det. I kveld ble klokka 22 før hun sovnet og dette er jo alfor sent for ei som skal i bhg i morgen. Ofte vil ikke sove, blir sur og sint når vi sier at når skal hun legge seg selv om vi forsøker å gjøre det koselig. Hun får ha med dukke/bamse og vi leser gjerne ei bok på sengen før vi slukker lyset. Nå er det ikke hver kveld det er like slitsomt, det hender jo at hun sovner forholdsvis raskt og greitt. Men vi må uansett være på soverommet med henne til hun sovner. Jada, er fullt klar over at vi foreldre har gjort en feil her og jeg trenger råd til hvordan få slutt på det. Det som hadde vært det ideele hadde vært om hun ble lagt rundt 20 tiden og sovnet en stund etter det. Men jeg ser vi må ha ett "opplegg" for å få det til, jeg tenker ikke på en skrikekur heller fordi det er hun litt for gammel til. Men kanskje noen her inne har gått gjennom noe av det samme?
Gjest Gjest_Frida_* Skrevet 3. januar 2008 #2 Skrevet 3. januar 2008 Hei! Jeg har en gutt på 2 1/2år og ei jente på 5. Jeg var på søvnkurs for ca. 1 år siden. Anbefales på det sterkeste. Det er viktig å ha faste rutiner. Du kan for eksempel forberede ungen på at han snart skal legge seg. Snakk til ham om det, de forstår mye mer enn vi tror. Når du har lagt ungen, så kan du si: Mamma er her, nå må du legge deg. Og så kan du du gi smokk og bamse. Så kan du stå utenfor døren i 2 min., og så kan du, selv om ungen ikke har sovnet, så kan du stå i døren og si det samme. Da vil ungen føle seg mer trygg. Dette må du rekne med å gjør en del, kan for eksempel bruke en helg på dette. Det er verdt det. Jeg kunne ha fortalt mye mer om dette. Men jeg vil som sagt annbefale å gå på søvnkurs. Hvor det finnes slike kurs, det vet de som regel på helsestasjonen. Lykke til!
Gjest Gjest Skrevet 3. januar 2008 #3 Skrevet 3. januar 2008 Hei! Takk for tilbakemeldingen. Søvnkurs høres spennende ut, men det går vel antaglivis på dagtid? Det kan bli litt vanskelig nå, både jeg og sambo jobber 100%. Men jeg har tro på det med å forberede barnet, fortelle henne hva som skal skje at hun skal legge seg osv. "Dessverre" er jenta mi sta som ett esel og vil hun ikke legge seg, og vertfall ikke ligge i senga alene så blir det hyl og skrik. Hun kommer ikke til å ligge i senga og skrike, da kommer hun til å stå på gulvet og skrike, og er døra åpen kommer hun til å gå ut av soverommet. Er døra igjen, blir det hamring på døra. Men jeg ser vi må bare begynne med det nå og heller ta det over god tid, jeg savner å ha litt kveld for meg. Ble du anbefalt noe litteratur på søvnkurset? Det finnes jo mye om det, men da tenker jeg jo på barn som er rundt 2-3 år.
Gjest Fëawen Skrevet 4. januar 2008 #4 Skrevet 4. januar 2008 (endret) Uff.. ikke noe gøy! Vi har også det problemet i blant, men vi har eget barnerom. Sover barnet ditt fortsatt i bhg? Kanskje hun sover for lenge el for sent? Kanskje dere kan gjøre noen forandringer der? Ellers tror jeg også at faste rutiner og forberedelser er bra. Det er bedre å ta kampen nå, så får du den tiden du føler du trenger til deg selv. Hos oss er barnet lagt kl 19, og de kveldstimene som da blir igjen blir litt "hellige". Jeg synes heller ikke noe om "skrike kurer", men noe klaging / gråt må det i blant være. Og 2 åringer skjønner mye, så ta dere tid til å forklare at det er natt, man skal sove, dere er "her", dere skal ikke gå, at nå må hun sove. Og gå ut. Kanskje ha litt god lyd på tv'n så hun hører "dere" og ikke føler seg alene. Er hun mamma-dalt, er det kanskje best at pappa er den som legger (i denne "innkjørings" perioden). Og dette må dere nok gjøre noen ganger. Men som tidligere anbefalt, ta det i en helg. Håper det ordner seg! Endret 4. januar 2008 av Fëawen
Gjest gjest lizz Skrevet 4. januar 2008 #5 Skrevet 4. januar 2008 Vil anbefale deg å starte leggingen etter barnetv, sånn at hun er i seg rundt kl.19.00. Kan være hu er overtrøtt kl.20, at hn trenger mere søvn?
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 5. januar 2008 #6 Skrevet 5. januar 2008 Sover barnet ditt fortsatt i bhg? Kanskje hun sover for lenge el for sent? Kanskje dere kan gjøre noen forandringer der? Ellers tror jeg også at faste rutiner og forberedelser er bra. Ja, ang det å sove i bhg så ser ikke det ut som det er helt enkelt heller. Vi har sagt til de at soving max 30 minutter men de glemmer det og i går når jeg hentet henne så ser jeg (de skriver det opp ) at hun sov i 1.45 minutt. Jeg sa til lederen at vi hadde problemer med at hun ikke sovnet på kvelden og særlig når hun sover så lenge. Men sovingen gikk bedre i går, jeg snakket med henne om soving når hun skulle det...bla,bla..Så når kl. var 2030 så sov hun, og da våknet hun ikke før 08.15 i dag tidlig. Ang rutiner så har vi jo det, er jo middag, litt lek /lesing, tannpuss osv. Vi har nok ikke vært for streng/konsekvens det må jeg innrømme, har nok gjort mange feil. Det kan nok være en ide å forsøke å legge henne kl. 19, se om det vil hjelpe for det er nok ikke umulig at hun rett og slett er overtrøtt når klokka bikker over 20 at det da blir værre. Jeg tenker at dette blir en prosess som gjerne kommer til å ta en stund, og ikke nødvendigvis en helg. Om leggingen går fint om noen uker så er jeg strålende fornøyd. Takk for fine tilbakemeldinger!
Gjest Gjest_Trådstarter_* Skrevet 6. januar 2008 #7 Skrevet 6. januar 2008 Vil anbefale deg å starte leggingen etter barnetv, sånn at hun er i seg rundt kl.19.00. Kan være hu er overtrøtt kl.20, at hn trenger mere søvn? Vet du, det ser ut som du kan ha rett. To dager på rad nå har leggetid vært kl. 19, har forberedt henne med at etter barnetv så skal hun sove...bla,bla... Hun har tydligvis skjønt hva hun skal for når jeg har spurt hva hun skal etter barnetv så sier hun sove, og så lukker hun øynene, later som hun snorker. I går tok det ca 20 minutt fra hun kom inn på soverommet til hun sovnet, i dag tok det 10 minutter og helt uten problemer faktisk. Vet ikke helt om vi skal holde pusten eller ikke...
Gjest gjest lizz Skrevet 6. januar 2008 #8 Skrevet 6. januar 2008 Vet du, det ser ut som du kan ha rett. To dager på rad nå har leggetid vært kl. 19, har forberedt henne med at etter barnetv så skal hun sove...bla,bla... Hun har tydligvis skjønt hva hun skal for når jeg har spurt hva hun skal etter barnetv så sier hun sove, og så lukker hun øynene, later som hun snorker. I går tok det ca 20 minutt fra hun kom inn på soverommet til hun sovnet, i dag tok det 10 minutter og helt uten problemer faktisk. Vet ikke helt om vi skal holde pusten eller ikke... Så flott da:) Lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå