Jalp Skrevet 3. januar 2008 #1 Skrevet 3. januar 2008 Det skrives mye om lysten og begæret som forsvant her inne. Mange er bekymret for sexlivet som plutselig forduftet. Jeg leste en artikkel i Magasinet (Dagbladet) om dette der psykolog og samlivsterapeut Esther Perel gir sin analyse av problemet. Jeg tenkte å dele noe av det hun sier med dere slik at det kan bidra til refleksjon og kanskje utvikling i riktig retning for noen, i og med at dette er tilbakevendende tema her inne. Esther Perel sier at det som dreper den seksuelle spenningen i et forhold først og fremst er vår hang til å satse på det trygge og forutsigbare. Hun gir følgende oppskrift på å finne tilbake til den seksuelle spenningen. Man må fjerne seg fra ideen om at sex er en metafor for forholdet - at fine følelser mellom parnere sier noe om hvordan dere har det rent seksuelt. Neste steg er å forstå at for mye nærhet kan drepe lideskapen i forholdet. Kjærligheten vil vite alt om deg mens begjæret trenger det gåtefulle, sier hun. Hun sier videre at sex i forhold ofte følger fastlagte mønstre og at vi ofte ikke makter å avsløre våre sanne seksuelle lyster for den vi er glad i. Vi kjenner oss sårbare fordi det betyr mye for oss hva den andre mener. Det er lettere å slippe seg løs rent seksuelt sammen med noen som ikke betyr så mye for oss. Hun mener videre at likhets- og demokratitanken i den vestlige verden må ta mye av skylden for et forflatet seksualliv. Hun hevder at det kulturelle presset i form av likeverd, rettferdighet og trygghet bidrar til et sløvt sexliv. Kvinner vil bli begjært. De vil kjenne at mannen har lyst på dem, og da nytter det ikke det med puste stryking og ensidig fokus på at begge skal slippe til like mye i senga. Selv om hun mener at kvinner ikke skal overfalles i senga, så mener hun at det ligger stor grad av undertrykte følelser i begjærets skygge, som f.eks. agressjon, objektiviserig og makt. Noen kvinner ønsker seg en agressiv seksualpartner som ikke først og fremst er samvittighetsfull og overøser henne med oppmerksomhet. Hun sier bl.a. at mannens måte å vise intimitet på, er å ha sex, mens kvinners måte å vise intimitet på er ord og verbal kommunikasjon. Intimitet med vekt på dialog er noe som har vokst fram som konsekvens av kvinnefrigjøringen. Man skal snakke, lytte og kjenne partneren sin til bunns. Dermed finnes det ikke lenger noe ukjent som kan pirre spenningen. For meg gir dette mening. Hva synes dere andre?
Gjest Gorgonzola Skrevet 15. januar 2008 #2 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Vel vel, det var ikke mange som ble inspirert av dette Jalp. Det er vel hevet over enhver tvil om at kvinner vil bli begjært men det vil sannelig jeg også. Utfordringa er vel muligens at vi skal spille ut spekteret, avhengig av setting og humør, noen ganger den superromantiske helten på den hvite hesten, andre ganger den tøffe manne-mannen som tar full styring, kommanderer og "tar for seg", tilsynelatende kun fokusert på eget begjær der og da (men allikevel sørge for at også hun blir fornøyd, ellers blir det vel full krasj). Kvinner har det vel ganske så ditto. Noen ganger spille den yndige, uskyldige og kosete, andre ganger den "utagerende hora". Jeg er forøvrig ikke enig i Esthers betraktninger om hvordan menn og kvinner viser sin intimitet på. Den var i overkant polariserende og vel kategorisk. En rolig pratestund akkompagnert av nakke- eller fotmassasje av mine bedre halvdel er også intimitet slik jeg ser det. Om det i kjølvannet av sådan en stund resulterer i noe "mer" så kan det være både passende og deilig men det er ingen forutsetning. Endret 15. januar 2008 av Gorgonzola
Jalp Skrevet 15. januar 2008 Forfatter #3 Skrevet 15. januar 2008 Vel vel, det var ikke mange som ble inspirert av dette Jalp. Det er vel hevet over enhver tvil om at kvinner vil bli begjært men det vil sannelig jeg også. Utfordringa er vel muligens at vi skal spille ut spekteret, avhengig av setting og humør, noen ganger den superromantiske helten på den hvite hesten, andre ganger den tøffe manne-mannen som tar full styring, kommanderer og "tar for seg", tilsynelatende kun fokusert på eget begjær der og da (men allikevel sørge for at også hun blir fornøyd, ellers blir det vel full krasj). Kvinner har det vel ganske så ditto. Noen ganger spille den yndige, uskyldige og kosete, andre ganger den "utagerende hora". Jeg er forøvrig ikke enig i Esthers betraktninger om hvordan menn og kvinner viser sin intimitet på. Den var i overkant polariserende og vel kategorisk. En rolig pratestund akkompagnert av nakke- eller fotmassasje av mine bedre halvdel er også intimitet slik jeg ser det. Om det i kjølvannet av sådan en stund resulterer i noe "mer" så kan det være både passende og deilig men det er ingen forutsetning. Det hadde seg slik at en annen tråd om samme tema ble startet omtrent samtidig, og da sørget jeg for at dette temaet kom med i den diskusjonen. Derfor ble det naturlig nok stille her. Jeg har ikke lest Esthers bok om erotisk intelligens enda, men jeg antar hun neppe er så kategorisk som jeg muligens kommer i skade for å antyde. Det ble ikke plass til alle nyansene i min korte oppsummering. Men jeg mener likevel at hun har et poeng. Jeg må lese mer før jeg kommer tilbake til dette.
LilleCanCan Skrevet 15. januar 2008 #4 Skrevet 15. januar 2008 (endret) Hun mener videre at likhets- og demokratitanken i den vestlige verden må ta mye av skylden for et forflatet seksualliv. Hun hevder at det kulturelle presset i form av likeverd, rettferdighet og trygghet bidrar til et sløvt sexliv. Kvinner vil bli begjært. De vil kjenne at mannen har lyst på dem, og da nytter det ikke det med puste stryking og ensidig fokus på at begge skal slippe til like mye i senga. Selv om hun mener at kvinner ikke skal overfalles i senga, så mener hun at det ligger stor grad av undertrykte følelser i begjærets skygge, som f.eks. agressjon, objektiviserig og makt. Noen kvinner ønsker seg en agressiv seksualpartner som ikke først og fremst er samvittighetsfull og overøser henne med oppmerksomhet. For meg gir dette mening. Hva synes dere andre? Dette gir meg veldig mye mening også. Jeg er samboer med en utenlandsk gutt, og merker godt at pga hans seksualsyn (og nei det er ikke forvrengt eller noe, men mer som Esthers syn på det), at det kan fungere mye bedre seksuelt sett mellom et utenlandsk/norskt par enn for to norsk/norsk -par. Det fordi vi nordmenn har disse alt for frie og åpne grensene, slik at det blir som Esther sier... ingenting spennende å hente derfra. Og ja, Mange kvinner vil ha en som behandler en litt røft i senga. Mange klarer bare ikke å innrømme det. Ingen pusekatter her takk. Og den "taktikken" bedriver mange vestilige for mye med. Glad jeg har en som har foreldre i fra østen. Noen tradisjoner har han fått med seg i allefall, hahaaaaa Endret 15. januar 2008 av LilleCanCan
W. Wallace Skrevet 17. januar 2008 #5 Skrevet 17. januar 2008 Mye bra i denne posten Jalp. Jeg kan si med mine egne ord hva jeg får utav posten, og de andre postene. Kvinnen tenner på at mannen tenner. Det jeg mener med dette er at det ikke spiller noen rolle hva som ødelegger sexlivet, men hva kan man gjøre for å spice det opp. Dere skriver mye om at kvinnen vil bli dominert lengre oppe i tråden, men jeg tror dette baserer seg på at en mann som vet hva han tenner på og tør å gjennomføre det, vil ikke bare bli utrolig tent, men han vil også tenne kvinnen. Følelser, eller følelsesmessige tilstander smitter, og kvinner er meget mottakelige. Dette kan enkelt testes i praksis: Ha først monoton sex uten noe særlig lidenskap før du plutselig setter ikke et ekstra gir og gjør noe du, som mann, tenner på. Nyt forskjellen og nyt sexlivet!
Gjest Mysticgirl Skrevet 17. januar 2008 #6 Skrevet 17. januar 2008 Signerer det Jalp skriver. Er mye i det ja
Gjest Gjest Skrevet 17. januar 2008 #7 Skrevet 17. januar 2008 Mye bra i denne posten Jalp. Jeg kan si med mine egne ord hva jeg får utav posten, og de andre postene. Kvinnen tenner på at mannen tenner. Det jeg mener med dette er at det ikke spiller noen rolle hva som ødelegger sexlivet, men hva kan man gjøre for å spice det opp. Dere skriver mye om at kvinnen vil bli dominert lengre oppe i tråden, men jeg tror dette baserer seg på at en mann som vet hva han tenner på og tør å gjennomføre det, vil ikke bare bli utrolig tent, men han vil også tenne kvinnen. Følelser, eller følelsesmessige tilstander smitter, og kvinner er meget mottakelige. Dette kan enkelt testes i praksis: Ha først monoton sex uten noe særlig lidenskap før du plutselig setter ikke et ekstra gir og gjør noe du, som mann, tenner på. Nyt forskjellen og nyt sexlivet! Jeg signerer denne og tror det er et viktig poeng dsom ble utelatt tidligere i tråden. Det er fint og flott at mannen min stryker meg og koser med meg og alt det der. Men den beste sexen har vi likevel når det er en spesiell situasjon hvor han tenner ekstra mye på meg. Det begjæret han da viser gjør det virkelig mye mer spennende og lidenskapelig!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå