Gå til innhold

Økonomisk hjelp av foreldre

50 stemmer

1. 1. Sponser foreldrene bryllupet

• Ja, begges
      28
    • Ja, men kun den ene siden
      9
    • Nei, alt betales selv
      13

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og forloveden skal gifte oss sommeren 2009, hvis vi har klart å spare opp nok penger. Men hver gang vi snakker om dette med folk, så blir de overrasket over at foreldrene våre ikke hjelper oss økonomisk, og mener dette er en selvfølge.

Jeg har selv aldri sett på dette som en selvfølge. Hva mener dere? Og hvor stor del eventuelt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Begge foreldrepar har sagt at de önsker å hjelpe oss, men jeg ser da ikke på dette som en selvfölge.

Skrevet
Begge foreldrepar har sagt at de önsker å hjelpe oss, men jeg ser da ikke på dette som en selvfölge.

Er akkurat det jeg mener også. Hvis foreldrene våre kommer til oss når vi faktisk har begynt å planlegge og sier de vil hjelpe oss, så er det helt greit så klart. Men jeg sitter ikke å forventer det, som det virker som mange andre gjør.

Skrevet

Vi fikk 20 000 fra hver side, og så måtte vi bidra med mesteparten selv. Men fikk masse hjelp utenom det økonomiske også:)

Skrevet

Nei, det er er ingen selvfølge for oss og vi ville aldri planlagt et bryllup vi ikke hadde råd til selv, altså basere oss på hjelp fra andre. Jeg ville nok uansett kviet meg for å ta i mot store summer fra foreldrene våre til bryllupet selv om det var de som kom til oss. Mamma ville gjerne betale kjolen min (men den kostet også bare 3000), noe hun fikk lov til, men jeg vet ikke om jeg ville tatt i mot flere titusener av kroner. Vi er tross alt voksne mennesker, jeg synes rett og slett det ville være rart å skulle ta i mot store summer fra foreldrene mine på denne måten.

Gjest brud 08
Skrevet

Svigers hjelper med 50-70 000 avhengig av mine foreldre... Synes det er vanskelig - speseilt når man har foreldre som ikke har så mye penger på den ene siden... De må ha mulighet og ikke minst lyst...

For jeg forventer ikke hjelp overhode.

Gjest Ballerina
Skrevet

Vi forventet ingen hjelp, men spurte dem. Vi er begge studenter. Kan legge til at mine foreldre spurte hvor mye hjelp vi ville ha, så da hørte vi med kjæres foreldre hva de syntes. Vi betaler 1/3 selv! Men hadde de ikke villet så hadde det vært greit :) Tror nok det er litt opp til hvor gammel man er når man gifter seg og om foreldrene har råd til det.

Skrevet

Forventer ikke å få noe hjelp av foreldrene våre, men hvis de vil så får de lov. Men kommer ikke til å spørre.

Skrevet

Vi forventer ikke noen økonomisk hjelp, men mine foreldre har allerede sagt at de gjerne vil bidra med noe, og samboeren min tror nok hans foreldre kommer til å si det samme... Så vi får se, vi kommer ikke til å spørre og vi planlegger ikke bryllup utifra at vi *må* få penger fra foreldrene, det er trossalt vi som skal gifte oss.

Skrevet

Takk for alle svar. Da ser det jo faktisk ut som det er jeg som har rett. Man ser ikke på dette som en selvfølge lenger.

Er det ingen her inne som faktisk har sett på det som en selvfølge?

Skrevet

Jeg så på det som en selvfølge at vi skulle få noe av foreldrene mine - men det er fordi de alltid har sagt at den dagen jeg giftet meg ønsket de å bidra ;)

Det gjorde de også.

Jeg ventet også noe fra svigers - en det var først etter at svigermor sa de ville gi oss noen penger - men det gjorde de aldri.

De som nok syns det er rarest at svigers ikke bidro er mine foreldre.

Skrevet

Gidder ikke å logge meg på en av mine mange brukere så svarer som gjest.

Vi forventet ingenting og har heller ikke fått noen indikasjoner på økonomisk hjelp. Men vi har fått litt annen hjelp.

Gjest snazaroo
Skrevet (endret)

Jeg har aldri fått forespeilet økonomisk hjelp av min mor. Det har jeg absolutt ikke forventet heller. Vi er mange søsken, og flere av oss gifter seg i nærmeste fremtid. Det var derfor en meget hyggelig overraskelse at min mor betaler noe av brudekjolen :)

Som jeg har skrevet i et tidligere innlegg, så hadde vi planlagt en liten intim feiring, som ikke skulle koste så mye. Dette planla vi, uten å fortelle om det til familien. Når de derimot fant ut at vi ikke skal ha en stor greie, kom det frem av familien til min fremtidige mann så på det som en selvfølge at de skulle sponse barna sine i deres fremtidige bryllup. Dette ser vi på som en veldig fin overraskelse, og det gav oss muligheten til å dele dagen med alle våre nærmeste. Dog ikke noe kjempestort, heller en fest med venner og familie. Det gleder vi oss til. Vi gjør alt vi kan selv, synes det er koselig med hjemmelagede invitasjoner, bordkort osv. Jeg elsker blomster, så jeg skal kose meg med å lage oppsatser osv selv. Dette blir på vår måte uansett :rødme: Å bruke titusensvis, om ikke hundrevis av tusen (som det virker som om flere har mulighet til) synes jeg er helt uaktuelt, for kun en kveld....

Dermed må vi spare selv, og får noe av begge foreldre-sider.

Vi hadde aldri forventet at de skulle sponse oss, nei.

Jeg kjenner ei som forventer at de ikke skal betale noe selv. Tanken på at hun selv skal betele så mye som en krone, har ikke fallt henne inn.

Det synes jeg er rart, igrunn. Men, meg om det....

EDIT; legger til noe...

Vi setter umåtelig stor pris på at folk hjelper til med å pynte, kjører oss til kirken, baker kaker for oss, osv. Det er ikke alltid at pengene er det beste.

Endret av snazaroo
Skrevet

Vi får hjelp fra begge sider, mine foreldre betaler mest (siden jeg er bruden og de bare har meg). Synes det er veldig hyggelig at de ønsker å betale. Føles bra at hans foreldre også bidrar med en ganske god sum. Jeg har alltid visst at mine foreldre ville bekoste mitt bryllup, de har alltid sagt at de ønsker det. Veldig hyggelig av dem! Vi ville nok betalt en del selv om vi hadde råd, men det har vi ikke nå siden han studerer.

Skrevet

Vi fick lite hjälp. Min mor bidrog med pengar till bryllupskläder för oss båda, och svigers stod för maten och bröllopstårtan/kaken.

Vi hade verkligen inte räknat med något av dem och vi hade också ett väldigt litet bröllop med bara den närmsta familjen närvarande.

Hade de bidrait med 20-30 000 eller mer hade de stått för hela kostnaden...

Skrevet

Vi fikk litt hjelp fra begge sider. Veldig takknemlig for det, ser ikke på det som en selvfølge.

Skrevet

Fordeldrene mine er døde, men hans foreldre har sagt de vil bidra. Veldig koselig, men ingen selvfølge. :hjerte:

Skrevet (endret)

Nå hadde ikke vi noe "skikkelig" bryllup da. Giftet oss hos byfogden i Stavanger, og hadde forloverne (som var et par) med oss ut og spiste en god middag, utpå kvelden tok vi flyet til Bergen, og feiret med nærmeste familie hjemme hos foreldrene mine om lørdagen, der vi hadde koldtbod, dette og drikkevarer ble betalt av mine foreldre. Det eneste svigerfamilien bidromed var at de jo måtte reise til Bergen... Men det er jo ikke snakk om de beløpene dere nevner her da, tipper alt kom på 5-6000,- Ville selv aldri valgt å bruke så mye penger på et bryllup, men det er jo meg da...Men jeg regner med vi må bidra litt når våre egne gifter seg

Endret av ToveM
Gjest Frk Åberg
Skrevet

Vi forventer ikke noe hjelp, og skal i utgangspunktet betale alt selv. Foreldre på begge sider har sagt at de vil bidra, men vi har foreløpig sagt nei. Hvis de ikke gir seg, kan de heller gi en større bryllupsgave hvis de ønsker det. Disse pengene vil i så fall gå til bil forøvrig.

Skrevet

Vi får hjelp til å betale ca 1/3 av bryllupet av våre foreldre. Vi ser slett ikke på det som en selvfølge, men er veldig takknemlige.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...