Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Jeg fikk en kaffekvern til jul og det smaker godt med nykvernet kaffe :ler: På siden av kvernen kan jeg stille hvor finkornet kaffen skal kvernes (antar jeg). Hva er det ideelle for kaffe som skal brukes i vanlig kaffetrakter? Eller er det her snakk om smak og behag?

post-11474-1199384802_thumb.jpg

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Om det er Krups-kvernen, vil du sannsynligvis slite med å få kaffen grov nok, denne kvernen maler veldig fint, i følge noen jeg kjenner som har hadde en slik. (Som de fikk ny av for å sjekke om den malte grovere, men det gjorde den ikke, så de endte med å levere kvernen tilbake). Så du må nok ganske høyt opp på skalaen. Erfaringsmessig stemmer ikke det som står i bruksanvisningen iallfall.

Vi har en annet merke, kjøpt først og fremst til espresso, vår maskin vil ha veldig finmalt kaffe, og denne kvernen maler ekstremt fint. Heller ikke den er så god på grovmaling, i følge bruksanvisningen er det presskanne på det groveste og filter i midten. Vi har kommet frem til at det blir en fin filtermalt på det groveste.

Hvis du syns det er vanskelig, er det bare å sammenligne med ferdigmalt filterkaffe og så smake seg frem litt.

Skrevet

Det kommer også mye an på hvilke bønner du bruker :-)

Man må prøve seg frem og finne ut hva som blir best! Men vil tippe at den skal ligge rundt midt på til trakterkaffe.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...